Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-09 20:00
He,

Ik heb zojuist mijn fotoboek voor Blurb.com afgerond. Ik besloot als laatste check nog even te kijken of alles klopte (wat ik al gedaan had, dacht ik). Nu blijkt dat ik een te kleine template heb gebruikt. Ik wil namelijk het grootste boek (30cmx30cm) en nu heb ik een kleiner formaat (16x16 ofzo). In plaats van dat ik allemaal moet gaan kopieren/plakken en vervolgens alles aan de grootte aan te passen, vroeg ik me af of er een mogelijkheid is om het template achteraf te wisselen (verhoudingen zijn allemaal hetzelfde).

Vb. Ik heb nu paginavullende foto's, maar als ik die nu kopieer in een nieuwe document (met juiste template) dan vult het slechts 1/4 van de pagina. Kan ik ervoor zorgen dat foto's automatisch 200% worden vergroot en dat ze dus ook allemaal op dezelfde plek blijven?

Uiteraard zonder kwaliteitsverlies :)

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb even zitten zoeken, want ik weet zo geen directe nette oplossing.

1) Bij opschalen is het niet zeker of je foto's ook de juiste kwaliteit behouden. Als je foto's allemaal uit dezelfde camera, op dezelfde instelling komen, dan hoef je er maar eventjes ééntje te plaatsen in je nieuwe document, om in te schatten of ze op het juiste formaat zijn. Moet je ze in je nieuwe document vergroten, dan is het al foute boel.

2) Een mogelijke oplossing, die ik echter zelf niet zo netjes vind, bedacht ik me aan de hand van deze discussie: http://forums.adobe.com/thread/428637
Wat je kunt doen is je hele nu gemaakte boek naar PDF exporteren. Vervolgens maak je je nieuwe InDesign document aan, met de juiste Masterpages (ik neem aan dat je Masterpages gebruikt...) en je plaatst je PDF. Met een sneltoets kun je hem bij het plaatsen al direct laten flowen over alle pagina's. Vervolgens moet je elk PDFje 200% vergroten, vanuit het centrum, dat is volgens mij wel te doen. Alle PDF's selecteren, en dan ergens in een Transform paneeltje op 200% instellen, en zorgen dat de pivot (heet dat zo in ID?) in het midden staat. Natuurlijk is dit niet zo'n nette oplossing, want je zet eigenlijk al je informatie vast op de pagina. Je kunt natuurlijk je bronbestand wel weer apart bewerken, dat weer exporteren, en dan hoef je in je nieuwe document alleen maar 'Update Link' te doen en hij past alles aan.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Dark Blue schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:34:
Ik heb even zitten zoeken, want ik weet zo geen directe nette oplossing.

1) Bij opschalen is het niet zeker of je foto's ook de juiste kwaliteit behouden. Als je foto's allemaal uit dezelfde camera, op dezelfde instelling komen, dan hoef je er maar eventjes ééntje te plaatsen in je nieuwe document, om in te schatten of ze op het juiste formaat zijn. Moet je ze in je nieuwe document vergroten, dan is het al foute boel.

2) Een mogelijke oplossing, die ik echter zelf niet zo netjes vind, bedacht ik me aan de hand van deze discussie: http://forums.adobe.com/thread/428637
Wat je kunt doen is je hele nu gemaakte boek naar PDF exporteren. Vervolgens maak je je nieuwe InDesign document aan, met de juiste Masterpages (ik neem aan dat je Masterpages gebruikt...) en je plaatst je PDF. Met een sneltoets kun je hem bij het plaatsen al direct laten flowen over alle pagina's. Vervolgens moet je elk PDFje 200% vergroten, vanuit het centrum, dat is volgens mij wel te doen. Alle PDF's selecteren, en dan ergens in een Transform paneeltje op 200% instellen, en zorgen dat de pivot (heet dat zo in ID?) in het midden staat. Natuurlijk is dit niet zo'n nette oplossing, want je zet eigenlijk al je informatie vast op de pagina. Je kunt natuurlijk je bronbestand wel weer apart bewerken, dat weer exporteren, en dan hoef je in je nieuwe document alleen maar 'Update Link' te doen en hij past alles aan.
Hmm, das wel jammer inderdaad. Ik kwam er ook achter dat de verhouding minimaal verschillen, waardoor toch onderdelen van foto's er aan de zijkant van de pagina's afvallen. Het wordt denk ik dan toch maar kopieren/plakken. Het belangrijkste is gedaan, de layout. Verder blijven de effecten ook juist zo. Daarnaast is het geen enorm boekwerk, rond de 160 pagina's. Ik neem liever niet het risico dat het eindresultaat tegenvalt.

Maar enorm bedankt voor het uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:06
Ik ben onlangs begonnen met Indesign, dus ik kan je helaas niet verder helpen.
Maar ik heb wel een vraagje aan jou (een beetje offtopic), heb je ervaring met Blurb.com? hoe lang duurt het bijvoorbeeld voordat je drukwerk in huis hebt?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Puch-Maxi schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:38:
Ik ben onlangs begonnen met Indesign, dus ik kan je helaas niet verder helpen.
Maar ik heb wel een vraagje aan jou (een beetje offtopic), heb je ervaring met Blurb.com? hoe lang duurt het bijvoorbeeld voordat je drukwerk in huis hebt?
Het wordt mijn eerste bestelling daar...maar zoals je uit het bovenstaande kunt opmaken, kan het nog wel even duren voordat die bestelling daadwerkelijk geplaatst wordt ;) Maar ik heb wel positieve ervaringen op got gelezen dus ik wil de gok wel nemen. Ik vermoed eerlijk gezegd ook niet dat het heel veel beter/slechter zal zijn dan andere printers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Uberhaupt gewoon scalen met je referentiepunt in het midden (of juist vanaf de linker bovenhoek) moet gewoon goed te doen zijn, toch? Geen idee welke resolutie foto's hebt gebruikt maar met een gemiddelde van 6 megapixel is dat geen enkel probleem tot 30x40cm.
Pagina: 1