1 set luidsprekers, 2 versterkers. Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 11:38
Ik zit met de volgende vraag.

Momenteel heb ik een set Pied Piper luidsprekers aangesloten op mijn Sony HT-receiver.
Nu overweeg ik om een Chinese buizenversterker aan te schaffen, maar ook die wil ik met deze luidsprekers gebruiken.
Dus 2 versterkers en 1 set luidsprekers.
Hoe kan ik dit het beste aansluiten?

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Hoe wil je het hebben, de receiver als doorgeef bron kun je dooen en dan de buizen als versterker dan meot je ze op low level doorverbinden.

Of wil je ze parrallel hebben?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Heeft je Sony geen pre-outs zodat je zijn front/stereo kanalen naar de buizenbak kunt doorlussen? Anders zul je een keuzeschakelaar tussen de versterkers en je speakers moeten zetten maar dat is verre van ideaal.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 11:38
Ik wil de versterkers onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken, dus geen signaal via de andere versterker.

Wat gebeurt er wanneer beide versterkers via eigen kabels op de luidsprekers zijn aangesloten en (per ongeluk) beide aan staan?
Kan dit kwaad?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:52

Exirion

Gadgetfetisjist

edtbonep schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:08:
Wat gebeurt er wanneer beide versterkers via eigen kabels op de luidsprekers zijn aangesloten en (per ongeluk) beide aan staan?
Kan dit kwaad?
Een versterkeruitgang is laagohmig (bij een buizenversterker wat hoger door de uitgangstrafo's. In ieder geval is het echt pertinent NIET aan te raden om dit te proberen, behalve als je van rook houdt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Of 't kwaad kan? Waarschijnlijk wel. Maar of 't slim is om 2 versterkers direct met 1 speaker te verbinden? Lijkt me niet. Zelfs wanneer bv. de buizenbak uitstaat zal 'ie nog steeds onderdeel uitmaken van de signaalweg van de Sony naar de speakers, en andersom.
Een keuzeschakelaar is een optie, maar dan moet je er rekening mee houden dat veel buizenversterkers niet blij zijn wanneer ze niet belast zijn, dus altijd eerst de schakelaar naar de buizenbak, en daarna pas je versterker inschakelen.

Pre-outs op je Sony zou het mooiste zijn, of eventueel tape out, maar bij 5.1 materiaal krijgt dan je stereo output naar de fronts (via buizenbak) een puur stereo signaal, dat afwijkt van de frontsignalen bij 5.1. Maar dat is meestal goed te overleven, en je pure stereospullen (CD speler) kun je gewoon rechtstreeks op de buizenbak aansluiten zonder dat je de Sony nodig hebt.

Verwijderd

Kan je doen met sper diodes van zeer hoge waarde

die zet je tussen de bijde versterkers .

Om schijfing

versterker 1 dan sper diode in draad maken en dan aansluiten op de speaker.
Versterker2 het zelfde doen .

Sta allebij de versterkers aan dan is er niks aan de hand .
Dat komt omdat de sper diode maar een kan stroom door laat en de anderen kant tegen houd .
Pagina: 1