Start-stop netwerkverkeer

Pagina: 1
Acties:

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-03 20:12
Op random momenten in de dag gaat het netwerk verkeer opeens plat. Het duurt eeuwen voor ik verbinding krijg (looking up.... Waiting for....), "server cannot be found" en "connection has been reset" krijg ik bijna constant als ik wil browsen. Soms is het minder erg en kan ik op sites komen, maar de connectie wordt steeds weer onderbroken, iets wat het meet duidelijk te merken was in games en msn.

Op het netwerk zitten ongeveer 30 computers. Iedereen heeft exact hetzelfde probleem op dezelfde momenten. Meestal komt dit in de avonduren voor, dus dachten we dat het gewoon teveel verkeer was - Maar volgens de server valt het verkeer best mee. Sinds gister komt het ook opeens overdag voor, zonder indicatie van wat de oorzaak is. Het probleem komt voor ongeacht het aantal mensen dat bezig is.

Als ik het test met een game wordt het probleem al duidelijker.

http://img16.imageshack.us/img16/5702/netwerku.jpg

Dit is het netwerkverkeer met alleen het spel City of Heroes. Dit spel heeft een vrij robuuste netwerkcode en geeft niet zomaar op als de verbinding even wegvalt, dus het maakte het makkelijk om het probleem in beeld te brengen. Als ik constant probeer te surfen naar verschillende pagina's krijg je hetzelfde patroon, maar wat "minder net". Er is simpelweg maar de helft van de tijd een verbinding, individueel in ieder geval, de server of iets in de setup lijkt op random momenten mensen om de beurt te verbinden in plaats van iedereen tegelijk verbonden te laten (zoals het hoort).

Er zijn hier 3 verbindingen, Surfsnel 16/1 mbit (als ik het me goed herinner). Die komen binnen op een load balancer. Deze is aangesloten op 3 switches (gbit switches, weet even het merk niet). Daarop is een server aangesloten die de dhcp en dns afhandelt, lopend op Windows Server 2003.

Op het moment probeer ik contact op te nemen met diegene die het netwerk in het huis heeft opgezet, deze woont er namelijk niet meer. Ik ga de post updaten zodra ik meer van de setup weet, maar ik hoop dat het plaatje misschien herkenbaar gedrag vertoont, vandaar dat ik het nu al post.

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Als je zelf niet eens weet wat er thuis ligt, hoe kunnen wij het dan weten :P

Het zal een brakke router zijn die misschien gerest moet worden.

Heb je hetzelfde probleem ook met andere PC's?

• Khrome
Alle pc's op het netwerk hebben hetzelfde probleem. Het netwerk zelf is wél constant verbonden met het internet, maar blijkbaar gaat er ergens iets mis.

Ik ben erachter aan om uit te vinden wat er precies loopt, maar ik hoop dat iemand het plaatje bekijkt en het probleem misschien zo al herkent.

Het probleem gaat als een knop aan of uit. Het ene moment loopt internet soepel en snel, en opeens gaat het in "slowmode". Dit duurt dan een paar uur voor het opeens weer soepel loopt. Aan de routers ligt het in ieder geval niet, die zijn vrij nieuw en getest (naar wat ik heb begrepen). Ook is het probleem een beetje te regelmatig om het aan een brakke router toe te schrijven lijkt me.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik denk dat je load balancer stuk is. Problemen die met regelmaat voorkomen kan je juist aan brakke netwerkhardware toeschrijven.

Verwijderd

Open op een pc 2 command prompts (cmd.exe):
1e commandprompt:

ping -t <naam of IP adres van je server>

2e commandprompt:

ping -t www.google.nl

Als het aan de netwerkapparatuur ligt krijg je in biede gevallen timeouts.
Als het aan de internetverbinding ligt krijg je enkel timeouts met het pingen naar google.
Het kan ook nog zo zijn dat de loadbalancer iets raars aan het doen is.
Het netwerk zelf is wél constant verbonden met het internet, maar blijkbaar gaat er ergens iets mis.
Mag je toch eens uitleggen wat je daarmee bedoelt want hoe weet je dat uberhaubt?
Netwerkverbinding valt niet weg? Da's leuk, maar da's alleen een indicatie dat de verbinding tussen je pc en je switch in orde is.

• Khrome
Mag je toch eens uitleggen wat je daarmee bedoelt want hoe weet je dat uberhaubt?
Netwerkverbinding valt niet weg? Da's leuk, maar da's alleen een indicatie dat de verbinding tussen je pc en je switch in orde is.
Ik bedoel, de verbinding van de server naar het internet blijft ononderbroken, volgens de server (daarop inloggen en de verbindingen bekijken), voor zover ik het begrijp.

• Pieter Kimpen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-11-2024
ziet je netwerk er zo uit?

Afbeeldingslocatie: http://www.pjkcomputers.be/got/netwerkloadbalacer.jpg

Zoja dan zou ik inderdaad de loadbalacer eens resetten en kijken of dat je probleem oplost.
Doet de server nog iets meer dan voor DHCP en DNS spelen? zoja kan je eens zeggen welke rollen hij nog heeft.

Verder zouden we graag weten welke apparatuur je gebruikt (Merknaam en type)

en zoals mental al zei:

Post eens een ping een een trace route naar google op een moment dat je geen last hebt van het probleem en op een moment dat je wél last hebt van het probleem.

• Khrome
Dat is inderdaad de setup.

Ook heb ik te horen gekregen dat de 3 lijnen niet allemaal dezelfde ISP zijn (2x Surfsnel, 1xTele2), en dat het probleem waarschijnlijk daaraan ligt. De DNS loopt via de load balancer (DNS relay), en niet via de server.

Een oplossing zou kunnen zijn om de Tele2 lijn over te zetten naar Surfsnel om een mogelijk DNS probleem te omzeilen.

• Pieter Kimpen
dat zou het inderdaad kunnen zijn ja.

Hoe is die loadbalancer ingesteld. Is ingesteld dat alle verbindingen tegelijk gebruikt worden? of werken jullie daar met een fail-over setup (valt er een lijn weg dan neemt een andere het over).

Indien alle lijnen tesamen gebruikt worden zou het inderdaad een dns probleem kunnen zijn. (de ene keer een request via de DNS van surfsnel en de andere keer via Tele2). Sommige sites vinden dit niet leuk.

Maar dat verklaart nog niet waarom je nu met dit huidige probleem zit (ik veronderstel dat het hiervoor allemaal heeft gewerkt?).

Op dit moment verdenk ik nog altijd een brakke loadbalancer. Kan je merk type en eventuele configuratie eens posten?

Post ook eens een paar ping- en tracetesten (zowel wanneer e last onderbind van het probleem als wanneer niet).

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-02 22:10

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik snap die tekening niet; waarom heb je 3 switches nodig; zoals ik het hier getekend zie, zie ik 2 loops. Das nie goe nie! Dat geeft een flinke broadcast storm

Als je alles op 1 switch aansluit ter test, wat gebeurt er dan?

Gebruikt je loadbalancer trouwens session persistency? Als dat niet het geval is dan zou ik dat eens aanzetten...Kun je veel beter zien op welke lijn het mis gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Kabouterplop01 op 22-10-2009 23:08 . Reden: toevoeging ]

• Pieter Kimpen
Kabouterplop,

Ik heb voor de TS die tekening snel in elkaar gezet (om voor mezelf al een iets duidelijker beeld te krijgen).
Maar in feite is het zo denk ik:

code:
1
internet --> router/loadbalacer --> switch 1 tem 3 --> server + pc's

De pc's zitten verdeeld over de 3 switches....

dat versta ik eruit. Anyways ik denk dat je het in je loadbalacer moet gaan zoeken

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zou eens goed naar de loadbalancer kijken.

maar wellicht ook naar de modems die de verbinding regelen.

Wellicht is 1 van de 3 verbindingen instabiel en detecteerd de loadbalancer deze instabiliteit niet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1