Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP Laserjet 4100 vindt geen netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Ik woon in een studentenhuis, en enige tijd geleden is onze oude printer (een HP Laserjet 4050 pcl 6) uit de roulatie verdwenen. Deze printer was ideaal, aangezien het een goede laserprinter was die je direct op het netwerk hangt. Zo kon de printer in een gemeenschappelijke ruimte staan, en kon iedereen de printer gebruiken. Helaas is de eigenaar verhuist, en heeft hij de printer meegenomen.

Zo zijn we op zoek gegaan naar een oplossing, en heeft een huisgenote via Marktplaats een vergelijkbare printer aangeschaft. Het betreft een HP Laserjet 4100 (voor 75 euro). Haar vader, die aan rugproblemen lijdt, heeft dit bakbeest gisteren twee trappen opgedragen, tot grote vreugde van ons allemaal.
Pogingen om het apparaat aan de praat te krijgen zijn tot nu toe echter vruchteloos gebleken. De vorige printer, de 4050, was gewoon in een van onze netwerkhubs gestoken. Daar haalde hij vanzelf een IP-adres, waarmee we hem konden toevoegen aan onze computers. Deze printer doet aan dat feestje echter niet mee: hoewel hij op het netwerk aangesloten is blijft de TCP/IP informatiepagina als status het volgende melden: Bez m initialis., BOOTP/DHCP IN UITVOERING.

De HP hulppagina boodt als enige oplossing het herstellen van de fabrieksinstellingen. Dat heb ik gedaan, maar dat hielp klaarblijkelijk niet. Heeft iemand ervaring met dit soort printers? Wij zouden iedere hulp waarderen.

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

Verwijderd

Je kan de NW iinstellingen uit printen, dan kan je de diverse instellingen wat makkelijker overzien.
Is de default instellingen DHCP of een of ander IP

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Fabrieksinstellingen herstellen is meestal een goed idee bij 2e hands gekochte printers. Weet je in ieder geval zeker dat je met verse instellingen aan de gang gaat. Als het ding geen IP krijgt van je DHCP-server zou ik gewoon een vast IP instellen, liefst buiten de normale DHCP-range om zo IP-conflicten te voorkomen. Een IP kun je gewoon via het schermpje op de printer instellen (als die erop zit). Wel zorgen dat die op het goede subnet e.d. zit natuurlijk. Volgens mij kun je daarna ook nog een hele hoop instellen via de webinterface.

Waarom laat je als student een arme vader met rugproblemen die printer tillen? :P

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:27:
Je kan de NW iinstellingen uit printen, dan kan je de diverse instellingen wat makkelijker overzien.
Is de default instellingen DHCP of een of ander IP
Bedoel je hiermee dit?
----------TCP / IP --------------
Host-naam: Niet gespecific
IP-adres: 0.0.0.0
Subnetmasker: 0.0.0.0
Standaard gateway: 0.0.0.0
Gecofig. door: Niet geconfigur
Server BOOTP/DHCP: 0.0.0.0
Server TFTP: 0.0.0.0
Config-bestand: Niet gespecific

Domeinnaam: Niet gespecific
Server DNS: Niet gespecific
Server WINS: Niet gespecific
Syslog-server: Niet gespecific
Time-out bij niet-actief: 90 sec
SLP: Ingeschakeld
Toegangslijst: Niet gespecific
Web JetAdmin-URL: Niet gespecific
Ik vraag me ook af of al deze 'Niet gespecific'-s slaan op het feit dat hij niets toegewezen gekregen heeft, of dat wij nog vanalles aangeven moeten...

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Wilko schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:32:
Fabrieksinstellingen herstellen is meestal een goed idee bij 2e hands gekochte printers. Weet je in ieder geval zeker dat je met verse instellingen aan de gang gaat. Als het ding geen IP krijgt van je DHCP-server zou ik gewoon een vast IP instellen, liefst buiten de normale DHCP-range om zo IP-conflicten te voorkomen. Een IP kun je gewoon via het schermpje op de printer instellen (als die erop zit). Wel zorgen dat die op het goede subnet e.d. zit natuurlijk. Volgens mij kun je daarna ook nog een hele hoop instellen via de webinterface.

Waarom laat je als student een arme vader met rugproblemen die printer tillen? :P
Mijn netwerk-IP is 192.168.1.106. Wat bedoel je met buiten de DHCP range? Iets van 192.168.1.999 ?

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:00
Mas- schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:44:
[...]

Mijn netwerk-IP is 192.168.1.106. Wat bedoel je met buiten de DHCP range? Iets van 192.168.1.999 ?
Haha, 999 gaat niet (tot .254). Maar hij bedoelt dat je router wss een DHCP-pool heeft van een beperkt aantal adressen. Bijvoorbeeld in de range 192.168.1.101 t/m 192.168.1.150 ofzo.

Wanneer je dus 192.168.1.253 instelt zal de waarschijnlijkheid dat dit adres ooit via DHCP uitgedeeld zal worden, erg klein zijn. (.1 of .254 is vaak de router)

• Wortelsoep
  • Niet online
Je DHCP-server deelt IP's uit in een bepaalde range, bijvoorbeeld 192.168.1.100 tot 192.168.1.200. Als je in dat geval je printer-IP op 192.168.1.110 zou zetten kan het voorkomen dat je DHCP-server óók het IP 192.168.1.110 uitdeelt en dan heb je dus een IP-conflict. In dit geval kun je de printer op 192.168.1.90 zetten bijvoorbeeld, dan zit je nog wel op hetzelfde subnet en buiten je DHCP-range.
Wat je DHCP-range is verschilt, dit zou je moeten opzoeken in je router. 192.168.1.999 is overigens geen geldig IP-adres, dus die zal sowieso niet lukken ;)

meh, te laat :P

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
heuker schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:47:
[...]

Haha, 999 gaat niet (tot .254). Maar hij bedoelt dat je router wss een DHCP-pool heeft van een beperkt aantal adressen. Bijvoorbeeld in de range 192.168.1.101 t/m 192.168.1.150 ofzo.

Wanneer je dus 192.168.1.253 instelt zal de waarschijnlijkheid dat dit adres ooit via DHCP uitgedeeld zal worden, erg klein zijn. (.1 of .254 is vaak de router)
Vooruit, dat klinkt allemaal verdraaid logisch. Nu nog uitvogelen waar op de printer ik al die fratsen instellen kan. Heeft iemand toevallig ervaring met specifiek dit type printer?

• Wortelsoep
  • Niet online
Dat kun je ongetwijfeld gewoon in de handleiding vinden, en/of je kunt eruit komen met wat gezond verstand.
Pagina: 1