Apparaten kapot door het stroomnet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbrinkman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07 10:11
Het begon met de computer van mijn zus die plots niet meer werkte. De harddisk was corrupt.
Dat kan natuurlijk gebeuren. Vervolgens heb ik er een andere hardeschijf in gezet en hij deed het perfect. Althans bij mij thuis. Na 2 uur daar was de andere harddisk ook corrupt. Nou weet ik natuurlijk niet of dit niet gewoon toeval is. Maar ik heb het gevoel dat dit met het stroomnet te maken heeft.

Dingen die dit ook nog ondersteunen zijn bijvoorbeeld.
- Haar telefoon(G600) was gewoon aan het opladen. Maar toen ze hem s'ochtends weer oppakte deed hij niks meer. behalve als je hem aan de oplader hangt gaat de verlichting van het keypad aan.
- Hetzelfde gaat voor haar dvd-speler. wou niet meer aan van de ene op de andere dag(wel een andere dag) vervolgens had ze hem weggezet, en een week later deed hij het gewoon weer. 2 dagen later deed hij het weer niet.

Weet iemand hier toevallig wat dit is en of het uberhaubt wel wat met het stroomnet te maken heeft?
En zo ja wat kan ik er aan doen/testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-10 19:46
@bartbrinkman
Goed opletten in de directe omgeving, als het iets met het stroomnet is geweest is het piekstroom geweest en daar hebben dan meer mensen last van gehad. Neem ook even contact op met je energieleverancier, of dit het geval is geweest.

Wat je er aan kan doen is tussen alle gevoelige apparatuur een "overspannings beveiliging" plaatsen. Deze zorgt ervoor dat dit niet weer kan gebeuren.

Overigens is het bij piekspanning een verzekeringskwestie dus bewaar je bonnetjes e.d. goed. In een aantal gevallen is dit voor de verzekering van de energieleverancier.