Voor- en nadelen van een performance airfilter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Niet dat ik een eigen auto heb, maar meer uit nieuwschierigheid...

Soms zie je wel eens mensen die een performance luchtfilter in de auto hebben gemonteerd. Zo'n mooi conisch ding die je meestal op de snellere scheurmonsters ziet zitten.
In het verleden had iemand in mijn kennissenkring zo'n ding op een oude VW Jetta zitten. Dat brulde dan wat meer als normaal. Leuk geluidje, dat wel, maar in hoeverre heeft zoiets nou daadwerkelijk nut?

Fabrikanten claimen dat je er meer PK's van krijgt doordat de lucht met verminderde restrictie de motor in kan stromen en je meer lucht bij het mengsel krijgt voor een betere verbranding.
Maargoed, sowieso rijden we hier (over het algemeen ;) ) niet in van die dikke bakken die een hoop lucht moeten aanzuigen, dus in hoeverre heeft het daadwerkelijk nut? Krijg je er echt een hoop vermogen extra van?
Ook zouden, volgens de fabrikanten, auto's er zuiniger van worden omdat er minder vermogen verloren gaat in het aanzuigen van lucht. Zoveel vermogen kost dat toch ook niet? Tenzij je een supercharger of turbo hebt?

Dus stel, een auto met een motor kleiner dan 2.0l, 80~100PK en zonder turbo/supercharger/ander-lucht-compressie-ding. Hoeveel extra vermogen en/of zuinigheid kan je er nou echt van verwachten? Of doe je het in een dergelijke auto eigenlijk alleen maar voor de extra brul?

Verder hoor ik wel eens dat een dergelijk filter slecht is voor de motor omdat ze grotere mazen zouden hebben waardoor er sneller troep in de motor terecht komt, wat dan weer schade oplevert en zorgt dat je olie sneller vuil wordt.
Klopt dat, of is het een fabeltje?

En zijn er nog andere voor- en/of nadelen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:57

Bergie

Lekker belangrijk...

In de gemiddelde Golf/Civic/Crx werkt het volgens mij juist averechts omdat de motor ipv koude buitenlucht nu warme lucht van rondom de motor aanzuigt :+

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:02

JT

VETAK y0

Een kort buisje met een filter eraan geeft een hoge kans dat je alleen maar vermogen verliest omdat de aangezogen lucht veel warmer is. En warmere lucht bevat per gegeven volume minder zuurstof. Wat is nodig voor verbranding? Juist :P

Wat in principe het voordeel is van zo een filter is dat je een groter oppervlakte hebt waar lucht doorheen kan. Zo is bijvoorbeeld de airbox van een Civic Type R EK9 en een Integra Type R DC2 hetzelfde, maar de Integra heeft een conisch filter voor een groter oppervlakte om de lucht mee aan te zuigen.

Maar zoals je misschien zult snappen is het afhankelijk van hoe je het toepast hoe het filter presteert. Sowieso denk ik dat het filter op zich niet meer dan een pk ofzo zal opleveren. Het is de combinatie van een goede airbox, een pad voor de opgezogen lucht zonder obstakels (denk aan harde buizen die niet buigen en helemaal glad zijn van binnen) en zo weinig mogelijk weerstand, de juiste lengte van dat pad en een goed luchtfilter die je wat opleveren. Zelden zie je dat alleen een ander filtertje echt verschil maakt.

Edit: dit is mijn auto, zo pakt mijn auto koude lucht in plaats van warme lucht uit de motorruimte:

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Auto/7a3e7818.jpg

@Bergie: ja, dat is een Civic :+

Als je dat goed zou willen vergelijken, dan moet je een auto nemen, met stock filter de ECU helemaal afstellen op dat filter. Daarna het andere filter erop, de ECU daar weer helemaal op afstellen en dat vergelijken. Dat heb ik alleen nog nooit gezien.

Als je verder geen heisa wilt met een compleet ander inlaattraject enzo, dan kan je beter een goed inlegfilter in je originele airbox doen, dan een buisje met zo een conisch filter onder de kap.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 22-10-2009 12:29 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:28
het is afhankelijk van je blok, ECU, type filter en nog een hoop andere dingen. Vaak kan je iets langer doortrekken en pakt hij het eerder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Ahh, ok... Dus nut heeft het niet in de meeste gevallen... Puur voor het geluid dus :P
Of je zou je auto moeten laten chiptunen om er profijt van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:43:
het is afhankelijk van je blok, ECU, type filter en nog een hoop andere dingen. Vaak kan je iets langer doortrekken en pakt hij het eerder op.
Het lijkt me dat de ECU niet het maximaal aantal toeren verandert door het plaatsen van een nieuwe filter.

Mijn ervaring: 0,0 verschil, wel een leuk geluid! (alleen irri als je 4,5 uur lang 130km/h rijdt, vol bepakking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
nee, maar je ECU kan zich wel aanpassen aan een andere hoeveelheid zuurstof, of niet... Dat maakt wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

McKaamos schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:28:
Ahh, ok... Dus nut heeft het niet in de meeste gevallen... Puur voor het geluid dus :P
Of je zou je auto moeten laten chiptunen om er profijt van te hebben.
Chiptunen is ff wat anders dan de hele bende remappen enzo ;) Maar zonder aan de ECU te kloten, kan je er ook profijt van hebben, als je je hele intake dan maar aanpast.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
JT schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 14:39:
[...]

Chiptunen is ff wat anders dan de hele bende remappen enzo ;) Maar zonder aan de ECU te kloten, kan je er ook profijt van hebben, als je je hele intake dan maar aanpast.
Ah k, dus zorgen dat je constant koude lucht aanzuigt :)
Bijvoorbeeld door te zorgen dat je langs de radiator heen lucht pakt ipv de lucht die uit de radiator komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja in mijn racewagen had ik zon conisch geval, maar dat ding zuigt meer hete lucht aan dan koele, ondanks de luchtslang van voor uit de gril die er naartoe ging, dus heb ik de oude box er weer op gezet, en een performance inleg luchtfilter geplaats, loopt beter zo.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
in principe wel.

Maar het effect zit meer tussen de oren dan dat het er echt is. Als je 3-5pk wint op 100pk merk je dat nauwlijks waarschijnlijk. Niet met een simpel filtertje iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Wij reden in onze raceauto wel met een conische filter. de filter werd ipv de koplamp gemonteerd achter een stuk gaas. De pijp erachter in ongeveer net zo belangrijk als het filter zitten daar veel restricties (bochten, verkleiningen etc) in dan win je nog niets.

Daarnaast heeft een open filter alleen nut als je het goed onderhoud. Dat wil zeggen zorgen dat hij netjes in de olie staat of stofdeeltjes goed op te kunnen pakken, en regelmatig schoonmaken.

Open lucht filters hebben meestal grotere openingen dan de standaard filters juist om die grotere luchtdoorstroom te kunnen realiseren. Dat brengt dus met zich mee dat de kans op verveuiling in het blok toe neemt als je er niet goed voor zorgt.

Al met al heeft het op een straat auto nagenoeg tot geen effect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Vervuild die olie op zon filter niet de luchtmassa sensor bij injectie motoren?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dat het geen effect heeft ben ik niet met je eens. Het zal alleen geen levensgroot effect zijn.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Widow schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:53:
Het is speciale olie en juist de bedoeling dat je er niet te veel van op doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JT schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:57:
Dat het geen effect heeft ben ik niet met je eens. Het zal alleen geen levensgroot effect zijn.
Je hebt geen tot niet meetbaar effect.
Ik heb al testen gedaan op de testbank. 0,0 pk extra op 135bhp en soms 3bhp meer wat in de marge van het meten valt. Significante winsten zijn mogelijk in combinatie met een filter, puur door een filter niet.

Sterker nog: een conische filter direct op het throttle valve geeft slechtere resultaten. Je moet denken aan pijpwerk. Dan kan je pas flink genieten.

[ Voor 40% gewijzigd door Chevy454 op 22-10-2009 16:34 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:17

4x2

lộn xộn quá

Het is voor 99,9% geluid en voor 0,1% een meetfout eigenlijk :+
Ik rijd overigens ook met zo'n onding, maar dat is meer omdat ik mn (soort van) originele filterbak niet meer kwijt kan.
Al is dr bij v2.0 wel over nagedacht, nu krijgt ie zn lucht vanaf een rooster in de voorspoiler.
Bij v1.0 zat ie gewoon ergens op zn plek gepropt

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Chevy454 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 16:31:
[...]

Je hebt geen tot niet meetbaar effect.
Ik heb al testen gedaan op de testbank. 0,0 pk extra op 135bhp en soms 3bhp meer wat in de marge van het meten valt. Significante winsten zijn mogelijk in combinatie met een filter, puur door een filter niet.

Sterker nog: een conische filter direct op het throttle valve geeft slechtere resultaten. Je moet denken aan pijpwerk. Dan kan je pas flink genieten.
Ja, dat zei ik toch ook ;) Dat een filtertje met een kort pijpje (of zelfs direct op de tb :X ) niet zou werken, dat het een combinatie is van verschillende factoren? :) Uiteraard zal een simpel filtertje erop knopen niet werken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
ik heb het gedaan omdat het ruimte scheelt wel te zien op de foto :+
turbo geluid is veel beter te horen, maar hij pakt ook iets vlotter op.
daarnaast pakt deze wel ECHT koele lucht, omdat die voorin de bumper precies achter honingraad gril zit. ik merk het wel, maar geluidje doet ook wat hoor :P

Afbeeldingslocatie: http://mexxt.opslagserver.nl/seatleon/catchcan/DSCF4883%20%5B1024x768%5D.JPG

oude foto trouwens :P
04-Jul-2009

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

MexxT schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:11:
ik heb het gedaan omdat het ruimte scheelt wel te zien op de foto :+
turbo geluid is veel beter te horen, maar hij pakt ook iets vlotter op.
daarnaast pakt deze wel ECHT koele lucht, omdat die voorin de bumper precies achter honingraad gril zit. ik merk het wel, maar geluidje doet ook wat hoor :P

[afbeelding]

oude foto trouwens :P
04-Jul-2009
En wat ben je nou kwijt voor zoiets? Dat zal wel niet in de de budget catogorie vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:21:
En wat ben je nou kwijt voor zoiets? Dat zal wel niet in de de budget catogorie vallen?
Alles wat goed is geen budget categorie.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Chevy454 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:23:
[...]

Alles wat goed is geen budget categorie.
Daar heb je een punt, maar dat hangt van de definitie budget af :) Laten we zo zeggen. > 750,- is budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat ik bij mijn 1600 wel merkte is dat hij heel laag in de toeren (0-2500) wat minder bokte.

Voor de rest alleen maar herrie

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

PWM schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:28:
[...]

Daar heb je een punt, maar dat hangt van de definitie budget af :) Laten we zo zeggen. > 750,- is budget :)
Dat is gewoon niet waar. Een intake van minder dan 750 euro kan heel goed presteren. Sterker nog, er zijn amper betere intakes voor Honda's dan de stock B18c airbox, die je voor max 100e aanpast. Zelfs een Mugen intake van 600+ euro kan daar niet tegenop. Een airbox hoeft geen 750+ euro te kosten om echt goed te zijn.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik heb een '99 corolla met een opluchtfilter en slangetje vanaf de bumper.
Echt meer vermogen komt er niet uit volgens mij, maar wat wel heel goed merkbaar is, is dat de motor vlotter reageert op het gas, geen verstopte neus meer zeg maar. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:51
Widow schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:53:
Gewone LMM met een flap hebben er geen last van. De duurdere Karmann-Vortex LMM zijn niet geschikt voor dit soort filters. De olie kan dan inderdaad de sensor vervuilen.

Het filter zelf maakt niet veel verschil. Wat wel een beetje helpt is een filter kit met nieuwe buizen. Vaak is de restrictie de aanzuig buis tussen het filter en het spruitstuk. Door deze te tunen kwa lengte en doorsnede is er hier een daar nog wel een paar pk te winnen (maar die zal je op andere toeren waarschijnlijk weer net zo hard kwijtraken).

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Tis allemaal gebakken lucht. Daar komt het op neer. Mierenneuken in de marge.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 79417 op 23-10-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:16

DropjesLover

Dit dus ->

Anoniem: 79417 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:51:
Tis allemaal gebakken lucht. Daar komt het op neer. Mierenneuken in de marge.
sowieso gebakken lucht als je _alleen_ een open lucht filter hebt. andere uitlaat (en dan niet alleen de einddemper) dan maakt het wel degelijk verschil. en als ik zie wat voor een ribbels en bochten in t standaard intake traject zitten moet daar zeker wat te halen zijn.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:51
DropjesLover schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:32:
[...]

sowieso gebakken lucht als je _alleen_ een open lucht filter hebt. andere uitlaat (en dan niet alleen de einddemper) dan maakt het wel degelijk verschil. en als ik zie wat voor een ribbels en bochten in t standaard intake traject zitten moet daar zeker wat te halen zijn.
Dat ben ik met je eens, maar er zit meer ontwikkeling achter dan je op het eerste gezicht zou denken. Zeker bij moderne motoren die kunnen switchen tussen verschillende inlaat trajecten met verschillende lengte (bijvoorbeeld t-vis van Toyota). Je doet de ontwerpers van de originele airbox en inlaat toch echt te kort als je denkt dat je vermogen omhoog gaat met een willekeurig stukje buis en filter.

Sowieso is er in de runners (tussen de kop en plenum ) meer te halen dan in de rest van het inlaat systeem bij elkaar. Ik heb voorbeelden gezien dat bij bepaalde toerentallen een 10 cm verschil in runner lengte de VE omhoog ging van 95% naar bijna 105%. Dat betekend dus dat er 10% meer lucht in de motor komt, en dus kan er ook 10% meer brandstof ingespoten worden. Nadeel is natuurlijk wel dat dat vermogen op andere plaatsen vaak weer wordt ingeleverd.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
SnowDude schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:48:
Sowieso is er in de runners (tussen de kop en plenum ) meer te halen dan in de rest van het inlaat systeem bij elkaar.
Ik moet nog steeds leren orgel spelen. Inlaatresonantie ftw!

Pagina: 1