DHCP en virtual IP toekennen aan netwerkadapter

Pagina: 1
Acties:

• Akropolis
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 15:28

Akropolis

Still stupid...

Topicstarter
Ik wil op een laptop (Windows XP pro) mijn netwerk adapter als DHCP client hebben en daarnaast wil ik er een virtueel IP aan hebben hangen. Maar zodra mijn netwerkadapter als DHCP client staat ingesteld kan ik geen andere IP's meer toekennen aan deze adapter. Zijn hier oplossingen voor?

Ik heb namelijk een kleine netwerk opstelling die steeds in een ander netwerk wordt gezet. De kleine netwerkopstelling is fixed maar het andere netwerk gebruikt steeds andere ranges. De netwerken zullen ook niet fysiek gescheiden zijn en maken gebruik van de zelfde switch.

Hoop dat mijn verhaal enigszins duidelijk is. Iemand een idee?

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Akropolis schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:37:
Ik wil op een laptop (Windows XP pro) mijn netwerk adapter als DHCP client hebben en daarnaast wil ik er een virtueel IP aan hebben hangen. Maar zodra mijn netwerkadapter als DHCP client staat ingesteld kan ik geen andere IP's meer toekennen aan deze adapter. Zijn hier oplossingen voor?

Ik heb namelijk een kleine netwerk opstelling die steeds in een ander netwerk wordt gezet. De kleine netwerkopstelling is fixed maar het andere netwerk gebruikt steeds andere ranges. De netwerken zullen ook niet fysiek gescheiden zijn en maken gebruik van de zelfde switch.

Hoop dat mijn verhaal enigszins duidelijk is. Iemand een idee?
Als je DHCP gebruikt kun je ook een alternatieve config opgeven voor TCP/IP (volgende tabblad).....dat moet dan wel een vast ip-adres zijn, is dat wat je zoekt?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-10-2025
Oogje schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:11:
Als je DHCP gebruikt kun je ook een alternatieve config opgeven voor TCP/IP (volgende tabblad).....dat moet dan wel een vast ip-adres zijn, is dat wat je zoekt?
Nope, dat werkt alleen als de DHCP server niet beschikbaar is....

Het enige wat in dit geval zou kunnen werken is volgens mij de routering aanpassen.

Niet mijn sterkste punt.... :+

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:16

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik weet niet of het werkt, maar wellicht een mogelijkheid om te proberen:
[cmd]
netsh interface ip set address name="Local Area Connection" source=dhcp
netsh interface ip add address name="Local Area Connection" addr=192.168.2.123 mask=255.255.255.0
[/cmd]
edit: natuurlijk de name en addr parameters aanpassen aan jouw situatie ;)

edit2: sorry, werkt niet: "Remarks: Adds IP addresses and default gateways to an interface. If DHCP is enabled on the interface, it will be disabled."

Een optie is misschien een scriptje maken dat je toegewezen dhcp addres uit het resultaat van ipconfig haalt en dan met netsh twee ipadressen toevoegt, het dhcp toegewezen adres en je andere adres.

[ Voor 47% gewijzigd door Cassettebandje op 22-10-2009 10:34 ]

• Akropolis

Akropolis

Still stupid...

Topicstarter
HeSitated schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:22:
[...]

Nope, dat werkt alleen als de DHCP server niet beschikbaar is....

Het enige wat in dit geval zou kunnen werken is volgens mij de routering aanpassen.

Niet mijn sterkste punt.... :+
Idd, werkt alleen als je adapter al een vast IP heeft.
Cassettebandje schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:30:
Ik weet niet of het werkt, maar wellicht een mogelijkheid om te proberen:
[cmd]
netsh interface ip set address name="Local Area Connection" source=dhcp
netsh interface ip add address name="Local Area Connection" addr=192.168.2.123 mask=255.255.255.0
[/cmd]
edit: natuurlijk de name en addr parameters aanpassen aan jouw situatie ;)

edit2: sorry, werkt niet: "Remarks: Adds IP addresses and default gateways to an interface. If DHCP is enabled on the interface, it will be disabled."

Een optie is misschien een scriptje maken dat je toegewezen dhcp addres uit het resultaat van ipconfig haalt en dan met netsh twee ipadressen toevoegt, het dhcp toegewezen adres en je andere adres.
Geprobeerd, maar heeft het zelfde effect idd. Adapter krijgt het IP adres toegewezen en DHCP wordt uitgezet.
Het script is misschien wel een idee. Dankje, ga ik even verder uitzoeken. :)

Routeren hoeft niet en dan heb je alsnog een extra interface nodig op de laptop.

• Akropolis

Akropolis

Still stupid...

Topicstarter
Het script was een goed idee. Windows PowerShell installeren en dan volgende script gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
$Computer = “.”

# welke nwkaart gaat het om
$Index = (Get-WmiObject Win32_NetworkAdapter | Where {$_.netconnectionid -eq "LAN-verbinding"}).Index

# object van adapter
$IPConfigset = Get-WmiObject Win32_NetworkAdapterConfiguration -Filter "Index=$Index"

# zorg eerst dat de lease goed is
$IPConfigset.EnableDHCP()
$IPConfigset.RenewDHCPLease()

# welke adressen wil ik toewijzen
$IP = $IPConfigset.IPAddress , "192.168.0.1"

$Mask = $IPConfigset.IPsubnet , "255.255.255.0"

# eventueel nog een gateway erachter zetten net als mask en ip
$Gateway = $IPConfigset.DefaultIPGateway

# dns server overnemen
$DNS = $IPconfigset.DNSServerSearchOrder

# ken de configuratie toe
$IPConfigset.Enablestatic($IP,$Mask)
$IPConfigset.SetGateways($Gateway)
$IPConfigset.SetDNSServerSearchOrder($DNS)

Met dank aan bjboudre. Klik hier voor meer info.
Pagina: 1