Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server onderbrengen bij colocation, waar aan te denken?

Pagina: 1
Acties:

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 18:55
Tweakers,

Over een niet al te lange tijd ga ik zelf een server onderbrengen in een datacenter. Ik heb met colocation geen ervaring, en wil dus zeker weten dat ik niets vergeet. (ik ga de hosting aanbieden bij een selecte groep klanten van mij)

Aan de volgende dingen had ik al gedacht:
  • De kleine lettertjes van de hostingboer :*) Datalimieten, stroomverbruik, wanneer heb ik toegang tot m'n unit etc.
  • De server moet beveiligd zijn: firewall, updates bijhouden, SSH dichtschroeven, gewoon een goede sysadmin zijn dus :P
  • DRAC/ILO/IPMI/remote boot. Is dit nodig als ik er ESXi onder draai? Loopt toch nooit vast? :P
  • Spares bij de hand houden (HDs, geheugen, voeding)
  • Natuurlijk diverse kabels
Wat vergeet ik?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rackrails (passende). Kooimoeren.

Hoe gaat het met toegang inderdaad....

Heb je een backdoor waar je gebruik van wil maken?

Tsja. iK heb remote power xs en dat is mi. genoeg.

Professionele doos?

Verwijderd

Vinnienerd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 02:56:

• De kleine lettertjes van de hostingboer :*) Datalimieten, stroomverbruik, wanneer heb ik toegang tot m'n unit
Denk vooraf vooral na over dataverkeer inderdaad. Stel dat je een keer een flinke piek hebt, wat dan? Wat is voor jou beter? Dataverkeer afnemen of bandbreedte (95 percentiel?).

Stroomverbruik zal meestal meevallen, maar kijk ook goed naar of het datacenter wel voldoende faciliteiten heeft. Hangt er niet teveel aan een enkele feed? Misschien 2 feeds? Kun je zelf een je server aan/uit zetten via een powerswitch?
[quote]
• De server moet beveiligd zijn: firewall, updates bijhouden, SSH dichtschroeven, gewoon een goede sysadmin zijn dus :P

Dat helpt inderdaad. Als je server gehackt wordt krijgt de netwerkbeheerder natuurlijk ook eventuele abuse meldingen. En je verstookt waarschijnlijk een hoop bandbreedte.
Firewall en SSH dichtschroeven zijn trouwens overrated. Meestal kun je je aandacht beter besteden aan die updates en aan de beveiliging van de websites. Een server is gewoon vulnerable als hij een kernel heeft van meer dan 2 maanden oud en een lekke Joomla-site.
[quote]
• DRAC/ILO/IPMI/remote boot. Is dit nodig als ik er ESXi onder draai? Loopt toch nooit vast? :P

Dat is een keuze die je zelf mag maken. Meestal kun je bij colocatie zelf desnoods naar het datacenter gaan, maar kan dat 24/7? Hoe minder je in het datacenter moet zijn hoe beter natuurlijk.
[quote]
• Spares bij de hand houden (HDs, geheugen, voeding)

Daar moet je inderdaad helemaal zelf voor zorgen. Het is ook één van de redenen waarom ik het voor bedrijven met weinig servers beter vind om een dedicated server te nemen in plaats van een colocated server. De partij waar je de apparatuur huurt heeft vaak een beter supportcontract met de leverancier. Maar als je zelf de middelen hebt kun je uiteraard prima voor colocatie kiezen.
[quote]
• Natuurlijk diverse kabels

Niet altijd hoor. Vaak wordt dat gewoon aangeboden, aangezien het bijvoorbeeld een aansluiting op een powerswitch betreft. De netwerkkabels zijn vaak ook al aanwezig omdat ze netjes in bundels worden opgehangen. Monitor + toetsenbord vind je meestal ook wel in het DC.
Wat vergeet ik?
Niet zo heel veel denk ik. Misschien vergeet je dat er nog meer diensten kunnen worden aangeboden in de vorm van support, monitoring, off-site backup, dat soort zaken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk ook eens naar afspraken over stroomvoorziening en dan met name de continuiteit daarvan (UPS?), idem voor het netwerk (redundante aansluiting), fysieke beveiligingszaken zoals brandblus installatie, monitoring (geven zij je een seintje als je doos uitvalt?) enz.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-11 22:07
En (voor zover mogelijk) ga eens in een DC kijken. Ben voor mijn werk nu op zoek naar een DC om daar 1 a 2 racks te plaatsen. Heb er nu al een aantal gezien, en er zit heeel veel verschil in. (niet alleen qua prijs)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
je kunt ook kiezen voor een virtuele host partij, dan hoef je je geen zorgen te maken over de hardware.

• Vinnienerd
Rackrails en kooimoeren e.d. had ik al aangedacht.
In het rack komt een Dell Poweredge entrymodel te hangen, dit lijkt me qua stroomverbruik niet echt een beest.
En als coloboer zou Leaseweb me wel leuk lijken, het is een naam die ik veel lees. De websites die ik er op host bedienen geen miljoenenpubliek, dus een eventuele redundante netwerkverbinding oid. is niet nodig. Backups houd ik zelf bij.

Ik denk dat ik een DRAC kaart ga gebruiken icm. ESXi, wel lekker om alles binnen 1U te kunnen houden.
(dat ik per virtual machine een IP aanvraag lijkt me ook wel handig dan)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik heb samen met collega's een bakje ergens opgehangen, paar stroomonderbrekingen gehad (gek**t datacenter, andere klanten in zelfde kast die de verkeerde stekker eruit trekken).

Wat ik het meest handige vind is de IPMI kaart, KVM over IP met reset schakelaar. Die gebruiken we regelmatig :) (netwerk config vernaggeld, power cycle en een zeurende bios etc). Als we dat niet vanaf afstand zouden kunnen, had ik al een paar keer een flink stuk moeten rijden. Nu gewoon 'klik' en voila :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Kosten:
Waarschijnlijk neem je in Mb dataverkeer af, limiteer je interface dan bv. op 10Mb.
Wordt je stroomverbruik berekend in Kwh's , probeer dan ook zo weinig mogelijk stroom te verbruiken.
over stroombesparing is veel te vinden.

Veel datacentra leveren een break en een no-break aansluiting.
Sluit zoveel mogelijk apparaat aan op beide, en anders alleen op de no-break.

Zorg dat je een tel. nr. heb van iemand van het bedrijf of het bedrijf zelf dat 24/7 beschikbaar is.
Monitor je temps, stel een drempelwaarde en zorg dat je bij overschrijding wordt gealarmeerd.
Vraag om een website o.i.d waarop je kan zien of er problemen bekend zijn.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met uitzondering van belangrijke dozen doe ik eigenlijk niet meer aan iLO (zoals 't bij HP heet) gebeuren. M'n nieuwste servers hebben 't ook niet meer ingebouwd zitten. In vrijwel alle gevallen volstaat 't om gewoon de stroom eraf te jassen en weer terug te laten komen, en daar komen APC switched PDU's bij kijken waar je, als je een enkele 1U server op gaat hangen bijna met zekerheid aan komt te hangen. Dat is drastisch, maar meestal komt het er op neer dat ik via de iLO toch hetzelfde ga doen.

Neem mee:
• Twee soorten stroomkabel (Schuko en PDU stekkers) per voeding
• Netwerkkabel
• Alle schroevendraaiers die je nodig kunt hebben
• Alles wat je nodig hebt om invoer te kunnen geven, gegeven een PS/2 toetsenbord.
• Rails
• Server :P

In veel gevallen (maar niet alle) krijg je stroom/netwerk van je coloboer, maar daar mag je niet op rekenen. Schroevendraaiers idem, die zijn meestal wel te lenen maar daar mag je niet op rekenen. Kort gezegd, als je 't zeker wilt weten moet je 't zelf meenemen. Ik wilde laatst zelf een nieuwe server installeren op kantoor, en toen ik m'n PS/2 tobo erin wilde proppen bemerkte ik dat HP tegenwoordig die poorten (eindelijk!) weglaat. In colo's ligt nooit iets anders dan een PS/2 tobo is mijn ervaring, dus ik moet zorgen voor m'n eigen USB tobo (heb ik, inclusief monitor, overigens standaard in m'n rack liggen.)

Oh, en als je niet tegen een constante druk op je oren kunt:
Afbeeldingslocatie: http://www.sound-effects.nl/plug-in/images/herriestopper.jpg :P

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 22-10-2009 23:19 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
CyBeR schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:10:
Met uitzondering van belangrijke dozen doe ik eigenlijk niet meer aan iLO (zoals 't bij HP heet) gebeuren. M'n nieuwste servers hebben 't ook niet meer ingebouwd zitten. In vrijwel alle gevallen volstaat 't om gewoon de stroom eraf te jassen en weer terug te laten komen, en daar komen APC switched PDU's bij kijken waar je, als je een enkele 1U server op gaat hangen bijna met zekerheid aan komt te hangen. Dat is drastisch, maar meestal komt het er op neer dat ik via de iLO toch hetzelfde ga doen.

Neem mee:
• Twee soorten stroomkabel (Schuko en PDU stekkers) per voeding
• Netwerkkabel
• Alle schroevendraaiers die je nodig kunt hebben
• Alles wat je nodig hebt om invoer te kunnen geven, gegeven een PS/2 toetsenbord.
• Rails
• Server :P

In veel gevallen (maar niet alle) krijg je stroom/netwerk van je coloboer, maar daar mag je niet op rekenen. Schroevendraaiers idem, die zijn meestal wel te lenen maar daar mag je niet op rekenen. Kort gezegd, als je 't zeker wilt weten moet je 't zelf meenemen. Ik wilde laatst zelf een nieuwe server installeren op kantoor, en toen ik m'n PS/2 tobo erin wilde proppen bemerkte ik dat HP tegenwoordig die poorten (eindelijk!) weglaat. In colo's ligt nooit iets anders dan een PS/2 tobo is mijn ervaring, dus ik moet zorgen voor m'n eigen USB tobo (heb ik, inclusief monitor, overigens standaard in m'n rack liggen.)

Oh, en als je niet tegen een constante druk op je oren kunt:
[afbeelding] :P
PS2 naar USB kabeltje is makkelijker meenemen ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ChaserBoZ_ schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:41:
[...]

PS2 naar USB kabeltje is makkelijker meenemen ;)
Die werken meestal andersom ;) Maar zoals ik zei, neem mee wat je nodig hebt om het doel 'invoer geven aan je server' te bereiken, gegeven dat je alleen een PS/2 tobo ter plekke aantreft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Vinnienerd
Hoe zit het eigenlijk met fansnelheid en temperaturen icm. ESXi? Dit zal zeker niet werken of wel?

Gevonden:
http://support.dell.com/s...s%20Guide/PDF/MSGPA03.pdf
[...] VMware ESXi Server
uses the standards-based Common Interface Model (CIM) to monitor
(graphically) the PowerEdge server on which it is running and provide up-todate
system health information. This information is available for one or more
servers within the Virtual Infrastructure Client (VI Client) and includes the
following data: internal storage array, physical and logical drive health, and
analog system parameters, such as cooling fan speeds and system board
ambient temperature readings.

[ Voor 76% gewijzigd door Vinnienerd op 25-10-2009 21:29 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Bekijk ook hoe het netwerk van je coloboer in elkaar zit: Welke transits enz. Vooral als je buiten nl een groot deel van je doelgroep kan dat best impact hebben.

Ook vind ik een goed controlpanel makkelijk: Heb je goed inzicht in je traffic statistieken zodat je zelf kunt monitoren?

Denk ook aan optionele extra's:
- Powerbar zodat je m zelf kunt resetten
- KVM-over-IP, al dan niet als remotehands service (wordt soms aangeboden, handig als je bak onbereikbaar is)
- Zoals al gezegd 24/7 toegang
- Kun je zelf of eenvoudig dingen als rDNS regelen en kun je hun DNS gebruiken?
- Meerprijzen voor extra IP's, bandbreedte en stroom (dat wil nog wel eens addertje zijn bij goedkope hosts)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Waarvoor ga je ESXi gebruiken? Eigen VM's of ook verhuur? Aangezien het laatste niet is toegestaan door VMware en daar wordt met name door een hoop mensen die WEL de juiste papieren hebben om VMware te hosten erg op gelet en melding van gemaakt (en terecht, die investeren in personeel opleiden partnerprogramma etc).

• Vinnienerd
Sander schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:25:
Waarvoor ga je ESXi gebruiken? Eigen VM's of ook verhuur?
Ik ga de VMs zelf beheren, in de VMs komt denk ik SLES te draaien waarin ik websites ga hosten (dat hosten verhuur ik dan zelf aan m'n klanten waar ik ook de websites voor ontwikkel). Niet dus dat ik de VMs onder ESXi ga verhuren als zijnde VDS ofzo
Aangezien het laatste niet is toegestaan door VMware en daar wordt met name door een hoop mensen die WEL de juiste papieren hebben om VMware te hosten erg op gelet en melding van gemaakt (en terecht, die investeren in personeel opleiden partnerprogramma etc).
Dat VMWARE het niet leuk vind begrijp ik goed ($$$) maar wie zijn die mensen dan die daar op letten? Laat ze zich lekker met hun eigen zaken bemoeien. :X

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:06

alienfruit

the alien you never expected

Verder kan je ook denken aan een security audit van de datacentre of colo-boer.
Pagina: 1