Toon posts:

E8500 cores naar 90 graden celsius...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs besloten mijn CPU eens te gaan overclocken, daar ik gelezen had dat de Core 2 Duo E8500 zeer goed te overclocken is (zelfs op standaard voltages/koeler).

Om te beginnen wilde ik mijn temperaturen zonder enige OC maar eens gaan bekijken en even een prime95-stresstest uit te voeren. Met de programma's CoreTemp en RealTemp meette ik de temp.

Tot mijn verbazing was de idle temp rond de 61 graden. Had daarna wat rondgezocht op verschillende fora en kwam eigenlijk tot de conclusie dat dit te hoog was. Toch nog maar even de stresstest geprobeerd en mijn cores werden opgewarmd (lees: gekookt) tot 90 graden celsius.

Nu lijkt mij dit een tikje aan de hoge kant. Alle fans zijn aangesloten, pasta zit er op etc. en eigenlijk nooit problemen gehad met de CPU. Ik ben echter bang dat dit niet lang zal volhouden en overclocken zit er nu al helemaal niet in.

Nu is mijn vraag eigenlijk of iemand enig idee heeft waardoor dit zou kunnen komen? Wellicht heeft iemand er ervaring mee en heeft hij/zij er een oplossing voor gevonden?

Hulp zou zeer op prijs gesteld worden.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
is je airflow in je kast goed? is je cpu koeler stofvrij? zitten alle 4 de pushpins er goed is?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:58:
Nu is mijn vraag eigenlijk of iemand enig idee heeft waardoor dit zou kunnen komen?
Vrij duidelijk dat de koeler er niet goed opzit. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Inderdaad. Zit je koelblok er goed op, dan kan jij hem met 90 graden niet meer vasthouden. Is ie lauw of koud, er even opnieuw opzetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Danke. Er zat inderdaad een gruwelijke hoeveelheid stof op de koeler.

Heb het even verwijderd en nu is het idle 40 en onder 100% load ~70 graden. Dit is in principe acceptabel neem ik aan.

Toch dom van me dat ik dan toch niet denk aan zo'n simpele oplossing. Had gewoon niet gedacht dat een fan volledig kon vollopen met stof tot het punt waar ie z'n taak niet meer kan vervullen.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

What? 70 graden load is nog steeds best veel. Welk testprogramma heb je gebruikt?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03
Vergeet niet dat de stock koeler (die je waarschijnlijk hebt) niet geheel geschikt is voor oc'en.
Een investering van 2/3 tientjes in een 'echte' koeler is wel slim!

Verwijderd

1. haal de koeler eraf.
2. maak die fan goed schoon.
3. maak het koelvlak goed schoon (en de processor ook).
4. voeg een dot koelpasta toe
5. idle zou die rond de 35-40 moeten zitten :D

Verwijderd

Topicstarter
Jejking schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:04:
What? 70 graden load is nog steeds best veel. Welk testprogramma heb je gebruikt?
De prime95 stresstest om tot 100% load te komen en daarnaast CoreTemp en RealTemp om de temperaturen te meten. Beide programma's gaven min of meer dezelfde temp aan (70 graden dus).

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:11:
Vergeet niet dat de stock koeler (die je waarschijnlijk hebt) niet geheel geschikt is voor oc'en.
Een investering van 2/3 tientjes in een 'echte' koeler is wel slim!
Maakt zelfs een andere luchtkoeler een wezenlijk verschil? Of heb ik daarvoor een water-gebaseerde nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:12:
1. haal de koeler eraf.
2. maak die fan goed schoon.
3. maak het koelvlak goed schoon (en de processor ook).
4. voeg een dot koelpasta toe
5. idle zou die rond de 35-40 moeten zitten :D
Dat heb ik inderdaad allemaal gedaan.

Als ik Intel SpeedTech etc. allemaal aan laat (en hij dus 6x FSB multiplier loopt met een lagere core) dan krijg ik idle ook zo rond de 37-40. Volle load gaat ie dus naar ~70 graden. Bijna een verdubbeling. Klinkt inderdaad toch vrij hoog, maar ik ben me niet volledig bewust hoe hoog zo een cpu 'normaal' hoort te draaien.

Had ook gelezen dat de temperatuurmetertjes van deze CPU niet helemaal kloppen. De een zegt dat CoreTemp onbetrouwbaar is, de ander zegt dat RealTemp onbetrouwbaar is. Echter geeft mijn BIOS vaak dezelfde temp aan. Ik weet dus niet echt wat ik ervan moet denken.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:35:
[...]

De prime95 stresstest om tot 100% load te komen en daarnaast CoreTemp en RealTemp om de temperaturen te meten. Beide programma's gaven min of meer dezelfde temp aan (70 graden dus).
Dan blijf ik het hoog vinden. Als het nou met Intel Burn Test was gebeurd, okee ;)

Voel eens aan het koelblok en check het voltage waarop de CPU loopt met CPU-Z onder belasting?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:36:
[...]

Maakt zelfs een andere luchtkoeler een wezenlijk verschil? Of heb ik daarvoor een water-gebaseerde nodig.
Ja dit maakt een groot verschil.
Ten minste als je een beetje een cooler gebruikt bijv een Mugen 2 niet duur goede prestaties.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 12:41:
[...]

Dat heb ik inderdaad allemaal gedaan.

Als ik Intel SpeedTech etc. allemaal aan laat (en hij dus 6x FSB multiplier loopt met een lagere core) dan krijg ik idle ook zo rond de 37-40. Volle load gaat ie dus naar ~70 graden. Bijna een verdubbeling. Klinkt inderdaad toch vrij hoog, maar ik ben me niet volledig bewust hoe hoog zo een cpu 'normaal' hoort te draaien.

Had ook gelezen dat de temperatuurmetertjes van deze CPU niet helemaal kloppen. De een zegt dat CoreTemp onbetrouwbaar is, de ander zegt dat RealTemp onbetrouwbaar is. Echter geeft mijn BIOS vaak dezelfde temp aan. Ik weet dus niet echt wat ik ervan moet denken.
investering in een high-end cpu cooler is een slimme gedachte.
ik zelf heb een E8400 onder een 9500AT, die liep op idle 33C en stressed 51C (overclocked to 3,6Ghz)

jou E8500 kan makkelijk 4Ghz met een betere cooler :)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:24
Zo te zien is dat zo'n laag model koeler. Die koelen niet erg goed. De Core i5 versie daarvan koelt de CPU tot max 80 graden. Een i7 860 wordt nog heter, die vliegt de 90 in. Wat investeren is dus een goed idee.

Voor een beperkt budget een tip: Cooler master hyper 212, voor 25 euro te koop.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken of ik een wat betere koeler te pakken kan krijgen.
Pagina: 1