[MacBook] Op vaste plek: continu opladen of steeds opnieuw?

Pagina: 1
Acties:

• Dennisssss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik gebruik mijn MacBook doordeweeks op een en dezelfde plek, en nu zit ik met een vraag: kan ik em nu beter aan het oplaadsnoer laten zitten zodat ie continu oplaadt, of is het beter voor de batterij om em steeds leeg te laten lopen, em dan op te laden en dan weer te gebruiken totdat ie leeg is?

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lees dit eens: http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Verder, als het kan: de accu er uit. Zo slijt deze helemaal niet.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik koppel de netvoeding zelf niet meer af. Enkel 's avonds als ik er niet bij in de buurt ben en de mac in sleep mode staat haal ik hem er af. Waarom? Omdat je anders in no-time tegen heel veel cycles aanzit en Apple moeilijk begint te doen met garantie op de accu aangezien hij er al een hoop cycles op heeft zitten.

Zelf ben ik nu toe aan mijn derde accu in 2 jaar tijd. Deze accu's heb ik altijd netjes geladen en vervolgens de netvoeding eraf gehaald. Mijn tweede accu is binnen 8 maanden naar 45% health gegaan. In 1 maand tijd zijn mijn cycles van 100 naar 250 gegaan. Dat komt niet omdat de accu oud is maar omdat m'n laptop tegenwoordig maar 3 kwartier werkt op een lading. Wederom een rotte accu.
Cubix schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:04:

Dan gebruikt de mac maar één core en volgens mij draait die zelfs op halve snelheid. Momenteel werk ik op enkel netvoeding omdat mijn accu bij Apple ligt. Het prestatieverschil is duidelijk te merken. Een "HD" filmpje op youtube is onmogelijk zonder stotteren.

[ Voor 9% gewijzigd door Oyster op 21-10-2009 20:12 ]

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Cubix schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:04:
Dat is ook niet helemaal correct: de accu slijt ook bij 'stilstand'. Je kan'm het best 50% opgeladen in de kast leggen, dan loopt'ie maar 8 à 9% per jaar achteruit in capaciteit afaik...

T.net gallery | V&A ads

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:37
Mijn macbook (coreduo uit 2006) gaat over op een heel lage cpu setting als de accu er niet in zit en ik alleen op netstroom werk. Weet niet of dat met recentere modellen nog zo is maar indien ja wel iets om rekening mee te houden.

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03-2025

Ramquin

Nu ook met icon!

Ik mijn Macbook nu bijna een jaar waarvan hij naar schatting 90% van de tijd continu aan de stroom heeft gelegen.
De stats van de batterij zijn op het moment van schrijven:

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/2rw3kp4.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Ramquin op 21-10-2009 21:28 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Dennisssss schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:01:
Hoi allemaal,

Ik gebruik mijn MacBook doordeweeks op een en dezelfde plek, en nu zit ik met een vraag: kan ik em nu beter aan het oplaadsnoer laten zitten zodat ie continu oplaadt, of is het beter voor de batterij om em steeds leeg te laten lopen, em dan op te laden en dan weer te gebruiken totdat ie leeg is?
Hij laadt niet continu op, zoals je ook kunt zien aan de indicatorLED op het snoer en de status in de balk boven. Pas als de lading onder de 95% komt begint hij met laden en hij stopt weer bij 100%.

Accu loshalen is belabberd slecht advies:
* MacBooks lopen dan langzamer
* MacBooks staan dan op 3 pootjes
* MacBooks hebben een MagSafe connector die normaal heel prettig is maar er zonder accu (Murphy) veel te makkelijk vanaf valt

Gewoon aan de oplader als het kan, en eens per maand of zo eens leeg laten lopen. Als je 'm nooit mee naar buiten neemt: zet het in je iCal zodat je gewaarschuwd wordt.

Tenslotte: ga alsjeblieft geen dingen doen als je voedingssnoer loshalen als de accu vol is. Wat geeft iemand het idee dat
1) Apple een apparaat zou ontwerpen dat zo gebruikt moet worden, en
2) Jij beter bent in batterijmanagement dan een daarvoor gemaakt chipje?

Gewoon gebruiken dat ding en stoppen met het micromanagen van je hardware.

Zoef

Verwijderd

bij loopt ie als ik mijn macbook dichtklap ook 1% per uur achteruit. hebben jullie daar ook last van of ligt het aan mij. want mijn vorige macbook had echt 0% verlies als ik mijn macbook paar uur later weer open klap.

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 04:06:
bij loopt ie als ik mijn macbook dichtklap ook 1% per uur achteruit. hebben jullie daar ook last van of ligt het aan mij. want mijn vorige macbook had echt 0% verlies als ik mijn macbook paar uur later weer open klap.
0% procent lijkt me ook niet helemaal realistisch.

Discogs

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 04:06:
De alu MacBook Pro's verliezen iets meer dan de oude witte MacBooks - bij de oude MB was 0% verlies in een paar uur inderdaad normaal.

Zoef

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Xander2000 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:09:
Ik koppel de netvoeding zelf niet meer af. Enkel 's avonds als ik er niet bij in de buurt ben en de mac in sleep mode staat haal ik hem er af. Waarom? Omdat je anders in no-time tegen heel veel cycles aanzit en Apple moeilijk begint te doen met garantie op de accu aangezien hij er al een hoop cycles op heeft zitten.
Ik doe helemaal niets aan batterijmanagement, dat mag het oplaadsysteem zelf doen, ik heb er genoeg voor betaald! Heb zelf wel betere dingen te doen dan op de batterij te moeten letten ;)
Mijn batterij is nu na bijna een jaar intensief gebruik nog op 94% health.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:43
Xander2000 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:09:

Zelf ben ik nu toe aan mijn derde accu in 2 jaar tijd. Deze accu's heb ik altijd netjes geladen en vervolgens de netvoeding eraf gehaald. Mijn tweede accu is binnen 8 maanden naar 45% health gegaan. In 1 maand tijd zijn mijn cycles van 100 naar 250 gegaan. Dat komt niet omdat de accu oud is maar omdat m'n laptop tegenwoordig maar 3 kwartier werkt op een lading. Wederom een rotte accu.

[...]

Dan gebruikt de mac maar één core en volgens mij draait die zelfs op halve snelheid. Momenteel werk ik op enkel netvoeding omdat mijn accu bij Apple ligt. Het prestatieverschil is duidelijk te merken. Een "HD" filmpje op youtube is onmogelijk zonder stotteren.
Is dit niet soort van antwoord op je eigen vraag ? :)
Je geeft aan dat jouw batterij gedrag ( in de goede zin van het woord hoor :P ) niet positief uitpakt voor de accu !
Dus dat wil zeggen dat jij meer accu's verslijt dan normaal is :)
Ik denk dat je daaruit kan concluderen dat het niet slim is om de accu zoveel aan de lader te laten staan omdat volgens jouw verhaal, de accu daarvan achteruit gaat !

Correct me if i'm wrong :)

gewoon nee.

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Volgens mijn verhaal gaat de accu achteruit als je continu de lader afkoppelt nadat de accu vol is. En dat ik conclusie trek uit mijn ervaring lijkt mij idd logisch.

• Gh0sty
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09-2023
Mijn macbook gebruik ik nu sinds een half jaar voornamelijk in clamshell op 1 locatie.
Heb hem nu al 2,5 jaar en hij zit nu bijna constant op netstroom.
1 keer peer maand haal ik hem van het netstroom af en laat ik hem even helemaal leeglopen (tot 1% ofzo).

Afbeeldingslocatie: http://www.rootforce.nl/stuff/images/bat.png

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01 20:11
Ik zit met 15 cycles al op 93% :'(. Ik hoop eigenlijk dat dit óf heel snel doorzet zodat ik nog garantie kan claimen, óf dat het gelijk blijft. Zou een beetje zonde zijn als ik straks net na de garantieperiode een nieuwe accu kan kopen voor 129 euro.

• Sn0wblind
  • Laatst online: 31-12-2025
gewoon gebruiken op accu wanneerje geen stroom bij de hand heb, heb je wel stroom bij de hand netsnoer gebruiken, gebruik je alleen netsnoer dan ogneveer 1x in de maand even helemaal de accu leeg laten lopen tijdens gebruik om ;m gecalibreerd te houden, dit is wat ming of meer voor alle li ion en li polymer accus geld. ho eminder cycles hoe beter maar de chip die erin zit kan ook in de war raken bij nooit leeg lopen vandaar eens in de maand ofzo helemaal leeg.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Jeebus schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 13:49:
Ik zit met 15 cycles al op 93% :'(. Ik hoop eigenlijk dat dit óf heel snel doorzet zodat ik nog garantie kan claimen, óf dat het gelijk blijft. Zou een beetje zonde zijn als ik straks net na de garantieperiode een nieuwe accu kan kopen voor 129 euro.
Het 100%-niveau is een gemiddelde dat voor alle accu's geldt; niet specifiek voor de jouwe. Er zijn dus accu's die boven de 100% zitten in het begin (al wordt dat niet zo gerapporteerd), en er zijn accu's de er iets onder zitten. Het blijft een chemiedoosje dat niet elemaal voorspelbaar is.

Maak je niet te veel zorgen, ik denk niet dat er een trend is van een half procent per cycle. Zo wel, dan ga je klagen. Oh en heb je al eens gekalibreerd?

Zoef

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Ik doe helemaal niks om mijn batterij te sparen.. ik gebruik hem gewoon zoals het uitkomt.. Ik zit nu op meer dan 500 cycles, en de health staat nog steeds op 100%..

• Ghostley
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-08-2024
Er zit bij mij ook totaal geen regelmaat in het aan-/afkoppelen van m'n netstroom.
Ben nu bijna 2 jaar verder op 189 cycles en health zit op 99%.
Levensduur is nog steeds ver boven verwachting.

PSN ID: Ancta

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Same here, ik doe wat mij uitkomt. De ene keer gebruik ik hem tot 'ie leeg of halfleeg is, de andere keer zit 'ie twee weken aan de lader. 31 maanden oud, 133 cycles, health 100%.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
Zelf eigenlijk altijd aan de ladder en 1x in de 1,2,3,4 maanden (wanneer ik er aan denk) even kalibreren.
Ik zit nu met 284 cycles en een 36 maanden oude macbook op 99% (5164 van de 5200 mAh) van mijn accu capaciteit.

Laptop staat tegenwoordig vast op 1 plek en zo nu en dan neem ik hem mee. Met gemak haal ik de 4-5 uur nog.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:33

mwa

252 cycles, 81% health na 18 maanden. Het rare is, de ene keer schiet het percentage terug naar 90% om een paar uur later 74% aan te geven.. hoe dat nou weer mogelijk is, joost mag het weten. Gemiddeld hangt die op 81% (4102 van de oorspronkelijke 5020).

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Health percentages zeggen natuurlijk vrij weinig. Als je op een goede manier een pijl wilt trekken op de staat van meerdere accu's moet je gewoon capaciteit vermelden. Zowel nieuw, als huidig.

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 22-10-2009 22:15 ]

Verwijderd

ik let er helemaal niet op
zit momenteel aan 14 maand 435 cycles en 93% health

vind enkel dat ik erg veel cycles/jaar heb in vergelijking met de rest hier :D

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-02 21:24

Blonde Tux

<advertisement>

15 maanden Health van 84% en 347 cycles

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Verwijderd

Heb ooit ergens gelezen dat na een X aantal cycles de garantie van je batterij verloopt?

Zo ja, mooi aan de voeding houden. Zo behoud je je garantie mocht deze slap worden. Accu er helemaal uit is leuk, mits een collega je magnetische connector eruit trekt. *poef*

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
wb vermogen, mijn batterij zegt rare dingen:

Current Battery Capacity: 5244 mAh
Original Battery Capacity: 5020 mAh

Hij kent z'n eigen krachten niet! =]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Tjoekbezoer schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:35:
wb vermogen, mijn batterij zegt rare dingen:

Current Battery Capacity: 5244 mAh
Original Battery Capacity: 5020 mAh

Hij kent z'n eigen krachten niet! =]
Niet raar, lees.

Zoef

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

ook even mijn info (MB 2008):

cycles: 204 (20 maanden oud)
original capacity: 5020 mAh
current capacity: 4488 mAh
health = 89%
mijn health schommelt ook tussen de 93% en de 89%

Discogs

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01 09:54
21 Maanden oud en niet zo heel best meer :p Boeit me ook niet zo eigenlijk, hij werkt nog en ik gebruik hem.

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2062aaf.png

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
--help schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:46:
21 Maanden oud en niet zo heel best meer :p Boeit me ook niet zo eigenlijk, hij werkt nog en ik gebruik hem.

[afbeelding]
LOL mijn MBP is ook zo oud en heeft nog max 3% accu (en slechts 48 cycles)

stekker eruit is *poef*

Tijd voor een nieuwe :)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk op 23-10-2009 12:42 ]

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik kan uit deze discussie wel opmaken dat er eigenlijk geen 'beste' methode is. Gewoon op accu wanneer je geen stopcontact hebt, en op stroom wanneer je hem thuis gebruikt.

Heb ik zelf ook altijd gedaan. Nu wel na 3 jaar niets meer van mijn batterij over. Soms is ie echt na 5 minuten op, maar soms gaat hij ook een half uur mee. Tijd voor een nieuwe in iedergeval.

Zelf heb ik ook overigens altijd mijn MBP aan de lader gehad wanneer dit mogelijk was.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 17:55
Gewoon lekker gebruiken, meestal gaat ie wel helemaal leeg als ik hem eenmaal zonder oplader gebruik. In de trein en dan thuis of ergens anders op de bank tot ie het begeeft. Hij ligt ook regelmatig een nacht of een weekend helemaal dood in een tas of een vensterbank.

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/suv72p.png

while (! ( succeed = try ()));

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
hans_lenze schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 12:21:
Gewoon lekker gebruiken, meestal gaat ie wel helemaal leeg als ik hem eenmaal zonder oplader gebruik. In de trein en dan thuis of ergens anders op de bank tot ie het begeeft. Hij ligt ook regelmatig een nacht of een weekend helemaal dood in een tas of een vensterbank.

[afbeelding]
die is wel erg gezond! wat is dat programma aan de rechter kant?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Volgensmij hou jij die macbook erg veel aan de voeding. Ik heb de mijne nu bijna een jaar en heb er 276 cycles op zitten met een 98% health.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:23:
ik let er helemaal niet op
zit momenteel aan 14 maand 435 cycles en 93% health

vind enkel dat ik erg veel cycles/jaar heb in vergelijking met de rest hier :D
Fuck yeah, hoe doe je dat? (elke dag een cycle?)

Ik gebruik mijn mac voor mee naar studie, enzo, dus aanlader, op batterij, aan lader, op batterij, onvoorspelbaar en ik let er echt totaal niet op, heb nu iets van 60 cycles (hij is uit mei 2009) en 100 procent health.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• LED-Maniak
vaak heb ik meer dan 1 cycle per dag. Zo vreemd is dat toch niet?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Sn0wblind
  • Laatst online: 31-12-2025
LED-Maniak schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:28:
vaak heb ik meer dan 1 cycle per dag. Zo vreemd is dat toch niet?
dat ebtekent dat je ;m elke dag oplaad, ontkoppeld en gebruikt en dan wee roplaat en weer ontkoppeld?

• LED-Maniak
Sn0wblind schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:48:
[...]

dat ebtekent dat je ;m elke dag oplaad, ontkoppeld en gebruikt en dan wee roplaat en weer ontkoppeld?
Jup.

In nacht opladen, mee naar college, daar gebruiken, als leeg, dan opladen(stopcontact is vaak niet in de buurt). Thuis weer aan en vaak zoek ik die lader pas op als ik merk dat hij leeg is/gaat.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

andries.t.net schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:06:
[...]

die is wel erg gezond! wat is dat programma aan de rechter kant?
Da's gewoo de drawer van Coconut Battery :) Kun je uitklappen met de triangle in het hoofdvenster zodat je waardes kunt opslaan.

Zoef

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Vier uur oud. 8)

code:
1
2
3
4