Toon posts:

TRUST SC-5250

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben van plan de TRUST SC-5250 te kopen.
Ik heb hier een aantal vragen over:

- Is het mogelijk om via een toslink optische kabel DD/DTS te gebruiken?
- Als ik het mijn z-5500 aan sluit via de optische in/uitgang moet de geluidskaart op een of andere manier aangesloten worden via S/PDIF?
- En lijkt jullie dit een geschikte geluidskaart om DD/DTS films te bekijken? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.trust.com/_images/products/500/12950.jpg

op de site van trust zelf staat dat deze dobly digital ondersteund, maar ik leest toch veel reviews waar staat ze er problemen mee hebben.
dus daarom deze vragen.

Groet

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 16:37
Iedere kaart met een digitale uitgang zou DD of DTS moeten ondersteunen. Iedere kaart geeft dan ook hetzelfde geluid. Als je 5.1 geluid uit winamp (surround flac) of games wilt hebben heb je een kaart nodig die DDlive of DTS connect heeft. Club3d theatronDD is hier een voorbeeld van.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, games hoeft voor mij niet persee in 5.1 surround, het mag van mij wel gewoon stereo.
Maar films wil ik wel graag in 5.1 surround geluid (DTS films).

Is het dan zo dat zonder Dolby Digital Live! je geen 5.1 surround hebt met alleen games?
of is dit ook het geval met films?

Ik ben van plan mijn set aan te sluiten op de bovenstaande trust kaart via de optische uitgang.

• Bumpy_NL
DTS is een 5.1 formaat. Je geluidskaart hoeft deze alleen door te geven. Met een digitale uitgang moet je DD en DTS kunnen versturen. Met die geluidskaart moet het dus kunnen. Misschien kan het al met je onboard geluidskaart? Bij mij zit er een aparte spdif connector op mijn mobo.

DDlive zorgt ervoor dat er een 5.1 signaal naar DD wordt omgezet. Zodat je ingame geluiden die niet DD zijn wel kunnen worden verstuurd via een digitale verbinding. Als jij dit niet interessant vind moet je het niet doen. Zo'n kaart is trouwens niet eens heel duur dus misschien is het het overwegen wel waard.

Verwijderd

http://www.alternate.nl/h...WARE&l1=Geluid&l2=Kaarten

Club 3D Theatron Dolby Digital 7.1
Deze is interesant .
Als je dus films heb die geen dts of dolby digital zijn kan deze het omzetten naar dolby digital.

Dus elke stereo naar dolby digital .

Verwijderd

Topicstarter
@Bumpy_NL
Bij mij zit er een aparte spdif connector op mijn mobo.
Bij mij ook, komt het van toepassing dat ik die connector moet gebruiken voor de digitale uitgangen?
DDlive zorgt ervoor dat er een 5.1 signaal naar DD wordt omgezet. Zodat je ingame geluiden die niet DD zijn wel kunnen worden verstuurd via een digitale verbinding. Als jij dit niet interessant vind moet je het niet doen. Zo'n kaart is trouwens niet eens heel duur dus misschien is het het overwegen wel waard.
Voor games haal ik de optische kabel eruit en gebruik de analoge kabels :P
@uijkerbuijk
Deze is interesant .
Als je dus films heb die geen dts of dolby digital zijn kan deze het omzetten naar dolby digital.

Dat is wel ideaal, maar omdat die kaart 7.1 is, en ik een 5.1 set heb, gaat dat dan wel werken?

Ik heb in ieder geval de trust kaart besteld en heb die waarschijnlijk morgen binnen,
dan gelijk even een toslink kabel kopen en uitzoeken hoe ik alles aansluit.

Ik laat jullie morgen weten hoe ik alles heb aangesloten en of dit inderdaad werkt.
Als jullie nog meer informatie kwijt kunnen wat DDL/DD/DTS betreft, zou ik dat graag willen weten.

Ook heb ik gelezen dat je met een optische kabel alleen DD krijgt en geen DTS, hier voor moet je een coaxiale kabel hebben.. Is dit waar?

Bedankt alvast :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 20:59 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:42

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:50:
[...]
Voor games haal ik de optische kabel eruit en gebruik de analoge kabels :P
Waarom dat?
Gewoon zowel digitaal als analoog aansluiten. Op de control-dock/pod van de Z-5500 kan je de input regelen: dus 6 kanaals analoog of één van de digitale ingangen. En in Windows zelf kan je ook aangeven of je de audio via de digitale of analoge uitgangen wilt sturen.
Denk zelf dat zoiets minder werk is als telkens kabels wisselen. En ook gewoon netter aangezien je geen losse kabels hebt liggen :)
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:50:
[...]
Ook heb ik gelezen dat je met een optische kabel alleen DD krijgt en geen DTS, hier voor moet je een coaxiale kabel hebben.. Is dit waar?
Nee :Y)
Dolby Digital en DTS gaan prima over zowel een optische toslink als over een digitale coax. Dus met alleen een optische kabel ga je ook gewoon DTS krijgen en niet alleen Dolby Digital.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Bumpy_NL
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:50:
http://www.alternate.nl/h...WARE&l1=Geluid&l2=Kaarten

Deze is interesant .

Dan heb je dus een omgezet (kwaliteit verlies) stereo signaal wat alleen op je front kanalen geluid geeft. Je hebt dus alsnog stereo, maar dan via DD verzonden in mindere kwaliteit. Je DD lampje gaat dan wel branden :+ .

Verder is het enigszins onzinnig om een andere kaart te kopen. De trust kaart voegt waarschijnlijk niets toe behalve dat je een optische uitgang hebt. Via coax kun je nu al hetzelfde signaal verzenden. Als de Z5500 een coax digitale ingang heeft dan heeft het geen nut. Als je ook analoog uitzend dan heeft het ook niet heel veel nut tenzij je ontevreden bent over je geluidskaart. Een DD of DTS signaal kan ook over de analoge kabels worden verstuurd. De omzetting vind alleen een halve meter eerder plaats, maar als je de kabels toch al hebt liggen...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb deze kaart ook een tijdje gehad (nu niet meer nodig omdat m'n moederbord al een S/PDIF uitgang heeft)

Ik heb er toen een review over geschreven: productreview: Trust SC-5250 5.1 Expert Optical review door ThinkPad

Met de standaard drivers van Trust krijg je er alleen 2.0 stereo uit, met de gehackede drivers (C-Media opensource) krijg je er prima DTS/DD uit :)

Verwijderd

Topicstarter
@ThinkPad

Haha jaa ik heb je review net 5min geleden gelezen voordat ik deze reactie las,
Je hebt daar een link geplaatst naar een bewerkte/gehackte driver die ik dus heb gedownload.

Morgen heb ik de kaart binnen en zal ik de driver die je hebt geplaatst installeren.

Mijn huidige (realtek) driver dus eerst verwijderen toch?

@Bumpy_NL

Ik snap niet echt wat je bedoeld.
De z-5500 heeft zowel een optische als coaxiale ingang.

Mijn moederbord heeft geen output voor digitale kabels, alleen maar de analoge.
Wel heeft mijn moederbord een SPDIF aansluiting.

Je zei ''Via coax kun je nu al hetzelfde signaal verzenden.'' Hoe doe ik dat als ik geen coax aansluiting op mijn moederbord heb?

En ''Een DD of DTS signaal kan ook over de analoge kabels worden verstuurd''

Ja, maar dan heb je toch geen echte 5.1 surround?

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-01 19:06
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:10:

Mijn moederbord heeft geen output voor digitale kabels, alleen maar de analoge.
Wel heeft mijn moederbord een SPDIF aansluiting.

Je zei ''Via coax kun je nu al hetzelfde signaal verzenden.'' Hoe doe ik dat als ik geen coax aansluiting op mijn moederbord heb?
Die SPDIF aansluiting op je moederbord is gewoon digitaal hoor. :) Als je het kaartje alleen daarvoor koopt zou ik nog eens overwegen je bestelling te annuleren.

Verwijderd

Bumpy_NL schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:54:
[...]

Dan heb je dus een omgezet (kwaliteit verlies) stereo signaal wat alleen op je front kanalen geluid geeft. Je hebt dus alsnog stereo, maar dan via DD verzonden in mindere kwaliteit. Je DD lampje gaat dan wel branden :+ .

Verder is het enigszins onzinnig om een andere kaart te kopen. De trust kaart voegt waarschijnlijk niets toe behalve dat je een optische uitgang hebt. Via coax kun je nu al hetzelfde signaal verzenden. Als de Z5500 een coax digitale ingang heeft dan heeft het geen nut. Als je ook analoog uitzend dan heeft het ook niet heel veel nut tenzij je ontevreden bent over je geluidskaart. Een DD of DTS signaal kan ook over de analoge kabels worden verstuurd. De omzetting vind alleen een halve meter eerder plaats, maar als je de kabels toch al hebt liggen...
Dat dus niet .
Via die kaart kan je dus gewoon digital genieten.

Wat doet die kaart dan precies ?
De kaart berekend waar je geluid naar toe moet .
Dus als het geluid naar achteren toe moet dan regel die audiokaart dat .

Dit maakt niet uit of het een stereo kanaal is of een dts kanaal.
Omdat de meeste stereo kanalen wel dolby prologic is verwerkt.
Alleen een ouwe audio opnamen niet.

Bij games zijn de kanalen apart gecodeerd zodat je in de game de geluiden van alle kanten kan komen .
Ook deze kaart berekend dat en geeft het dan pas door aan de versterker.

Anders zoek op naar nvidia soundstorm chip .
Niet voor niks waren de tweakers gek op deze audio chip.

Er zijn toen later losse audio kaarten gekomen die dts en dolby digital live uitkwamen .
Alleen de eerste dts live kaart kosten toen dik 200euro .

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Caviatjuh schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:15:
Die SPDIF aansluiting op je moederbord is gewoon digitaal hoor. :) Als je het kaartje alleen daarvoor koopt zou ik nog eens overwegen je bestelling te annuleren.
Inderdaad. De D in SPDIF staat voor digital.
Om nou een kaart tekopen van een crap merk (met crap ondersteuning), waarbij de boel pas goed werkt met gehackte drivers lijkt me nou ook niet zo handig.
Gewoon de aansluiting op je moeberbord gebruiken, en als die niet blijkt te voldoen kan je altijd nog een ander kaartje aanschaffen.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 21-10-2009 23:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat het digitaal is weet ik wel :P
Je bedoeld dan dat ik beter een SPDIF bracket moet kopen?

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-01 19:06
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:20:
[...]

Ja dat het digitaal is weet ik wel :P
Je bedoeld dan dat ik beter een SPDIF bracket moet kopen?
Ja, bijvoorbeeld. Ik zie nu pas dat je inderdaad helemaal geen optical spdif out op je bord hebt zitten, maar alleen een spdif header. (rare Asrock borden ook) Anyways, ik weet niet hoe krap je zit, maar dan zou je aan zoiets genoeg moeten hebben, nu is dat natuurlijk maar een tientje goedkoper als die trust kaart. Dus voor het gemak kan je die er eigenlijk net zo goed in zetten. (die heb je immers al besteld)

Verwijderd

Topicstarter
Caviatjuh schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:31:
[...]

Ja, bijvoorbeeld. Ik zie nu pas dat je inderdaad helemaal geen optical spdif out op je bord hebt zitten, maar alleen een spdif header.
Juist ja! dat bedoelde ik eigenlijk met SPDIF.. :D
Ik wou net dit plaatje posten, omdat ik een vermoede had dat jullie mij verkeerd begrepen met SPDIF.
http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=202

En eigenlijk had ik inderdaad voor een 10tje minder die bracket kunnen kopen.
Ik was al op zoek naar zo iets maar kon nergens in mijn buurt zo iets vinden, kan niet op ebay etc. gekeken.
Maar goed, ik heb die trust kaart al besteld, puur voor het genieten van DD/DTS geluid.

Nu een andere vraag:
Ik zie dat de TRUST kaart 2x een optische en coaxiale uitgang heeft.. waarom 2 ?
ben gewoon benieuwd :)

Verwijderd

wel die kan ik beantwoorden.

Zeld deze kaart ook gehad namelijk.

Je heb namelijk in en out digital aansluiting.

Op zich zelf geeft deze kaart trouwens gewoon een goed geluid
Niet de drivers gebruiken op de cd maar gewoon de nieuwe pakken van internet (nummer van de chip op google setten en dan vind je de nieuwe drivers)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dat is dan duidelijk.

Nog bedankt voor de snelle reacties!
Ik denk dat ik er wel uitkom.

Nu nog 1 vraag,
Is het aansluiten van de kaart alleen op je moederbord klikken en klaar?
Want ik zie dat die geluidskaart uit 2 delen bestaat, en zit dus te denken of het bovenste gedeelte op de SPDIF header aangesloten moet worden ofzo?

Ik stel misschien veel vragen...:P ben geïnteresseerd

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:56
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:07:
Nu nog 1 vraag,
Is het aansluiten van de kaart alleen op je moederbord klikken en klaar?
Want ik zie dat die geluidskaart uit 2 delen bestaat, en zit dus te denken of het bovenste gedeelte op de SPDIF header aangesloten moet worden ofzo?
Dat staat gewoon prima uitgelegd in de handleiding die je erbij krijgt (en die tevens in het Nederlands ook te downloaden is van de Trust site) ;)

Op de Z-5500 pagina bij Logitech.com staat ook een en ander uitgelegd en is er zelfs een 'audioterminologie' woordenlijst, zodat ook een leek op audiogebied redelijk kan begrijpen wat die termen/specificaties (in dit geval m.b.t. de digitale in-/uitgangen) inhouden.

Ik heb het kleine broertje van de SC-5250 (nl. de SC-5200, koste toen 15 euro bij de MM) al 2 jaar en dat functioneert voor mijn (muziek)servertje nog steeds naar mijn wensen. Digitaal aangesloten (coax), draait op open source WDM C-Media drivers om bit-perfect stereo naar de versterker te streamen en dit laat ook gewoon AC3 (DD) en DTS signalen door.
De standaard drivers werkten bij mij niet out-of-the-box, op zowel XP als Vista, maar wel met drivers voor een hogere Trust kaart of dus met oss-drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Even om nog terug te komen op wat ThinkPad zei
ThinkPadd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 22:05:
Ik heb deze kaart ook een tijdje gehad (nu niet meer nodig omdat m'n moederbord al een S/PDIF uitgang heeft)

Ik heb er toen een review over geschreven: productreview: Trust SC-5250 5.1 Expert Optical review door ThinkPad

Met de standaard drivers van Trust krijg je er alleen 2.0 stereo uit, met de gehackede drivers (C-Media opensource) krijg je er prima DTS/DD uit :)
Ik heb nu de geluidskaart aangesloten via Toslink & Coax & Analoog ( kan ik vergelijken :D )
Maar nu kan ik helaas alleen maar tot 16bit 48000Hz??
Met de originele driver kan ik hoger tot studio kwaliteit.

Is dit nog ergens anders te regelen wat ik over het hoofd heb gezien?
Of is het verschil tussen DVD kwaliteit en Studio kwaliteit niet te horen?

Het geluid via digitaal klinkt zeker wel beter als analoog :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Geen idee ik heb daar toen niet naar gekeken :P Het werkte bij mij en daar was ik tevreden mee :P
Pagina: 1