Toon posts:

CPU temp verandert niet: mobo of CPU defect!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers

Het volgende: nieuwbouw PC heeft zowel in Windows XP als Windows 7 een constante CPU temp readout van 46 graden. Onder load of idle, het verschilt niet.

In de bios staat ie wel mooi op 30 graden.

In de bios leest de 5V spanning een waarde van 5,04V. In windows is dit 5,59V (>10% afwijking)
In de bios leest de 12V spanning een waarde van 12,35V. In windows is dit 12,65V ( >3% afwijking)

Wat kan hier aan de hand zijn!?

Hardware:
Asus mobo P5QL-CM met nieuwste 0601 bios.
Intel C2D E7400
OCZ 4GB PC8500
Corsair 400W voeding
WD CG 500GB

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Welk proggie gebruik je om temps en voltages te lezen? Probeer is een ander.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 08:42
^^

Je vergeet dat het ook aan de software zou kunnen liggen. Dus, zoals de meneer boven mij al vroeg, welk tooltje gebruik je?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Everest en Core-temp

stressen met Prime95

Ook de Q-fan control van Asus op t mobo lijkt niet te werken...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 17:47 ]

• Plakjekaas
Als bios wel alles goed leest zou ik me niet druk maken of er iets stuk is.

En er zit veel verschil in al die software. Probeer is een aantal en kijk of er één bij zit die ongeveer hetzelfde is als het bios.

Edit: Moet er voor Q-Fan niet iets geinstalleerd worden? Ik weet het niet, gebruik het nooit.

[ Voor 18% gewijzigd door Plakjekaas op 21-10-2009 17:49 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 08:42
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:46:
Everest en Core-temp

stressen met Prime95

Ook de Q-fan control van Asus op t mobo lijkt niet te werken...
Probeer anders eens de TaT tool van Intel. Die leest de temps rechtstreeks uit de proc diode uit. Andere tools willen dat nog weleens anders doen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Q-fan is hardwarematige fanspeed control van Asus zelf. dat werkt dus OS onafhankelijk.

Maar. ook dat werkt niet :S

TaT is te oud voor de CPU: geeft aan CPU not recognized.

Heb RealTemp ook nog even gedownload, maar deze geeft zelfde meetwaardes

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 18:20 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
sommige 45 nm cpu's hebben last van sensoren die 'vast' zitten, ik heb hier een quad die hetzelfde doet, op stock speeds staan er 2 temps vast op 41 en 45, tijdens een stress komt de remp ook niet hoger dan dit, nu ik hem overklokt heb en dus iets meer voltage erop gezet gaat hij wel hoger dan die temps en zie ik hem dus wel veranderen.

het feit dat hij dus niet verandert betekent dat de cpu ook niet warmer wordt dan 46 graden, wat dus weer goed is, dan draait de cpu lekker koel.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
je zegt dus: overclock hem eens en kijk of ie dan wel verandert?

en hoe kan het dan dat ie in de bios wel 30 tot 32 graden aangeeft?

een simpel testje waarbij ik de CPU koeler uit trek moet er dus voor zorgen dan de CPU temp wel omhoog gaat?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 18:25 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
het feit dat hij dus niet verandert betekent dat de cpu ook niet warmer wordt dan 46 graden, wat dus weer goed is, dan draait de cpu lekker koel.
Dit kan dus echt niet. Als je tientallen Watts in een CPU gaat dissiperen, wordt ie warmer. Dat *kan* gewoon eigenlijk niet anders; een warmteweerstand (=heatsink + fan) naar buiten met nul weerstand is fysisch onmogelijk.

Daarnaast - als in idle al ver boven kamertemperatuur wordt aangegeven, is dat ook al verdacht.

Een leuke test is je PC in standby gooien, en een nachtje laten afkoelen. Dan weet je zeker dat 'alles' een temperatuur gelijk aan je kamer heeft; zeg 20 graden. Vervolgens opstarten vanuit standby, en alles wijst inderdaad ook 20 graden aan. Behalve eventueel je core van je CPU, die kan al wel iets opgewarmd zijn. Maar zeker niet tot 46 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zojuist, tijdens stressen met Prime95, de CPU koeler losgetrokken, en temp loopt nu geleidelijk aan op...

Is nu zo'n 60 graden, met nog 40 graden te gaan tot TJmax.

• nedernakker
BartS12 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:28:
[...]

Dit kan dus echt niet. Als je tientallen Watts in een CPU gaat dissiperen, wordt ie warmer. Dat *kan* gewoon eigenlijk niet anders; een warmteweerstand (=heatsink + fan) naar buiten met nul weerstand is fysisch onmogelijk.

Daarnaast - als in idle al ver boven kamertemperatuur wordt aangegeven, is dat ook al verdacht.

Een leuke test is je PC in standby gooien, en een nachtje laten afkoelen. Dan weet je zeker dat 'alles' een temperatuur gelijk aan je kamer heeft; zeg 20 graden. Vervolgens opstarten vanuit standby, en alles wijst inderdaad ook 20 graden aan. Behalve eventueel je core van je CPU, die kan al wel iets opgewarmd zijn. Maar zeker niet tot 46 graden.
leer lezen, google eens op stuck sensors... zoals ik zeg bij sommige cpu's gaat hij gewoon niet lager! leg mij eens uit hoe het komt dat mijn quad core na 2 uur idle deze core temps heeft:31 28 41 45, de 1e 2 veranderen continu, de andere 2 veranderen pas als hij warmer wordt dan die 41 of 45. het heeft niets met het fysische te maken, die sensoren zitten gewoon vast en kunnen niet lager aangeven dan dat. punt

het verschil met je bios komt omdat je bios de temp van de sensor onder je cpu in het molederbord aangeeft, realtemp enzo lezen de daadwerkelijke temps uit de core s van de cpu uit..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
OK, het wordt duidelijk zo.

Ik ga proberen of de CPU onder zijn max temp blijft (74), met alleen passieve koeling. dat is natuurlijk het minst lawaaiig :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 19:23 ]

• nedernakker
die max temp is dus de diode op het mobo, de max temps van de cores is 100

• Plakjekaas
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:29:
Ik heb nu zojuist, tijdens stressen met Prime95, de CPU koeler losgetrokken, en temp loopt nu geleidelijk aan op...

Is nu zo'n 60 graden, met nog 40 graden te gaan tot TJmax.
Je trekt het stekkertje eruit terwijl computer aan staat??? 8)7

Dan kan je mobo inderdaad defect raken ja.

Verwijderd

Topicstarter
Passief gekoeld wordt ie net wat te warm.

Kheb met een Nexus FSA-75 de CPU koelerfans op 5V gezet, nu blijft ie constant 55 graden onder 100% Small FFTs stress in Prime95.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
leer lezen, google eens op stuck sensors... zoals ik zeg bij sommige cpu's gaat hij gewoon niet lager! leg mij eens uit hoe het komt dat mijn quad core na 2 uur idle deze core temps heeft:31 28 41 45, de 1e 2 veranderen continu, de andere 2 veranderen pas als hij warmer wordt dan die 41 of 45. het heeft niets met het fysische te maken, die sensoren zitten gewoon vast en kunnen niet lager aangeven dan dat. punt
Poeh poeh. "Leer lezen". Heb je gelezen wat ik schreef? Alleen dat het echt niet kan, dat een CPU feitelijk niet warmer wordt als je 'm vol gaat belasten. Ik *weet* dat sensoren kapot kunnen. Ik weet dat een getalletje op een scherm, in een willekeurig temp-uitlees-programma, of zelfs je BIOS, niets meer is dan een 'getalletje op je scherm'.

Ik weet wel dat de CPU echt warmer gaat worden als je 'm vol belast. Als dat zich niet weerspiegelt in dat getalletje op je scherm, weet je 1 ding zeker: dat getalletje klopt NIET. Of dat nou ligt aan een kapotte sensor, of software die niet doet wat ie zou moeten doen, dat laat ik even in het midden. Maar je *weet* gewoon dat je weinig tot niets meer kan met dat getalletje op je scherm.
Pagina: 1