Core 2 Quad of i7? Welk moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-02 08:49
Mede-Tweakers,

Ik ben aan het twijfelen tussen een Core 2 Quad, of een Core i7.
De Core 2 Quad Q9650 loopt standaard op 3.00Ghz met 12mb cache.
De Core i7 920 loopt standaard op 2.67Ghz met 8mb cache.

Prijs verschil is wel heel erg weinig, als je kijkt dat er toch wel een prestatiegat tussen zit.

Probleem is dat de Q9650 op een s775 moet, en i7 op s1366.

Zit er veel prestatieverschil tussen deze 2 sockets?
Indien dat niet het geval is denk ik dat ik de Q9650 koop, met welk moederbord moet ik nog even bekijken.

Nadeel van een s775 moederbord is beperkte keuze DDR3 moederborden,
en als ze DDR3 hebben is dit zonder Triple channel.

Beetje wikken en wegen, kom er even zelf niet uit wat nou de beste prestaties geeft.

Groet, V-Power :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
daar kun je toch benchmarks voor opzoeken? google eens op if 920 vs q9650. dan ben je er zo uit.

tevens is het erg belangrijk om na te denken over wat je met je pc doet.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Volgens mij ben je niet helemaal bekend met het concept van sockets. Je hebt zelf namelijk al geconstateerd dat er een prestatieverschil zit tussen de i7 en de Q9650, maar dit ìs al op verschillende sockets (want ze zijn niet echt te testen op hetzelfde socket ;)).

Verder snap ik de uitspraak "en als ze DDR3 hebben is dit zonder Triple channel" niet helemaal, voor socket 1366 zijn genoeg tripplechannel DDR3-setjes te vinden.

Voor de rest wil ik je even wijzen op de BBG's, in de [BBG-aanschaf]-topics kun je om advies vragen omtrent aankopen. Je zult zien dat daar i5/i7 CPU's met socket1156 aangeraden worden en dat lijkt me meestal een betere keuze dan de twee opties die je zelf noemde ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is prima te vinden met benchmarks. Er zit een aardig verschil tussen S775 en S1366 systemen. Daarbij heb je vor de s1366 maar 1 chipset, voor de S775 zijn er legio. De prestaties liggen niet aan de socket, maar meer aan de chipset en gebruikte CPU. Ga dus eens reviews lezen. Toen de X58 werd uitgebracht is er meer dan zat over geschreven, en op veel punten ook nog vergeleken met een S775 systeem (vaak P45 of X48s).

Dit topic gaat in elk geval op slot, omdat we verwachten dat je zelf je moederbord kunt uitzoeken, op basis van je gevonden ervaringen, reviews en benchmarks.

Dit topic is gesloten.