Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-08 16:08
Ik heb een vervelend probleem,

Recentelijk heb ik een nieuwe computer gekocht, in elkaar gezet en windows 7 64-bit op geinstalleerd. Specificaties:

AMD Phenom II X3 720
Gigabyte GA-MA770T-UD3P
2x Corsair XMS3 DHX CM3X2G1600C9DHX 2GB
CLUB3D ATI Radeon HD 4890 1GB
Antec Earthwatts 650W
Samsung 1TB HD103UJ

Nu het probleem: Ik heb last van random freezes van het bestuuringssysteem. Een heel vreemd probleem, heb het nog nooit eerder meegemaakt. Vooral tijdens het spelen van WoW, bij het laden van het spel of net na het laden bevriest het systeem volledig. Niks werkt meer, Alt+tab niet de muis niet, helemaal niks. Ook krijg ik geen BSOD of wat dan ook. Ook in de logs van windows staat helemaal niks over een fout die met zoeits gerelateerd kan zijn. De freezes gebeuren ook wel eens tijdens andere spellen, of gewoon tijdens het browsen op inet bijvoorbeeld, alleen opvallend is dat het een stuk minder vaak gebeurt. Opvallend is ook dat het meestal gebeurd als de computer een tijdje heeft uitgestaan, De freezes komen dan tot 3 á 4 keer resetten en daarna is de computer stabiel en kan ik hem vaak uren aan laten staan zonder problemen.

Wat ik zelf al heb geprobeerd om het op te lossen is: Het draaien van MemTest( geen fouten ), installeren van verschillende drivers voor de videokaart(geen effect), Nieuwste MB bios geflasht, HDtune op fouten laten controleren (geen fouten), voltages van de CPU en geheugen verhoogd, (lijkt íetsje stabieler maar freezes zijn nog steeds irritant aanwezig), Alle TEMPs zijn gemonitored en zitten op een normaal acceptabel niveau.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:32

GreyGhost

Het is een spook

Hoe lang heb je memtest gedraaid? 1 ronde of voor langere tijd? b.v. overnacht

Welke instellingen gebruik je voor je geheugen? Heb je het geheugen voltage handmatig ingesteld voor de settings van 1600 mHz (te vinden op de modules, doos of op website)?

En heb je de problemen ook als je het geheugen "onderklokt" bv 1066 mHz / 1.5v (auto settings)

For I am grey, between the darkness and the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
GreyGhost schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:12:
Hoe lang heb je memtest gedraaid? 1 ronde of voor langere tijd? b.v. overnacht

Welke instellingen gebruik je voor je geheugen? Heb je het geheugen voltage handmatig ingesteld voor de settings van 1600 mHz (te vinden op de modules, doos of op website)?

En heb je de problemen ook als je het geheugen "onderklokt" bv 1066 mHz / 1.5v (auto settings)
Ik heb Memtest 1 ronde gedraaid. Ook heb ik de memory test van windows 7 gedraaid (mdsched.exe), allebei geen fouten.

Voltages voor het draaien van het geheugen op 1600MHZ kan ik nergens vinden maar ik heb het geheugen al gedraaid op 1066MHz met 1.7 volt. Ook dit hielp niet echt (misschien iets stabieler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Probeer vista gewoon eens te draaien. Je drivers en software zijn nog niet zo uitgerijpt voor windows 7, dat nota bene niet eens commercieel op de markt is. Mogelijk heb je ook gewoon een rotte install van internet geplukt. Je hardware drivers voor vista zullen vast en zeker beter werken omdat dat platform er toch al een tijdje is.

Windows Veteran turned Apple Addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
michelzwarts schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 22:54:
Probeer vista gewoon eens te draaien. Je drivers en software zijn nog niet zo uitgerijpt voor windows 7, dat nota bene niet eens commercieel op de markt is. Mogelijk heb je ook gewoon een rotte install van internet geplukt. Je hardware drivers voor vista zullen vast en zeker beter werken omdat dat platform er toch al een tijdje is.
Kan je dit ook onderbouwen? Vista 64-bit drivers werken ook gewoon onder Windows 7 dus ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Zal het onder windows 7 niet werken (dat al wel commercieel op de markt is), dan werkt het onder Vista zeker niet lijkt mij, gezien dat Vista een ongelofelijk brak besturingssysteem is.

Bovendien lijkt het probleem ook niet softwarematig, dan zou het wel in een log staan of een BSOD verschijnen. Ik wil dit probleem graag opgelost hebben met mn huidige windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Laatst online: 14:23
Probeer eens een andere hardeschijf. In mijn ervaringen zijn dit soort rare hangende pc's vaak toe tespelen op de HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
Luqq schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:06:
Probeer eens een andere hardeschijf. In mijn ervaringen zijn dit soort rare hangende pc's vaak toe tespelen op de HDD
Ja hier dacht ik ook al aan, vooral ook omdat het vaak gebeurt terwijl ik iets laat laden. Echter heb ik met HDtune de schijf getest en alle clusters waren ok. Ook SMART status was volledig goed. Heb em ook al op andere SATA poorten gehangen, geen succes. Het probleem met een andere HD is, is dat ik dan ook het volledige OS opnieuw moet installeren. Ik hoop dat dit probleem niet in een RMAtje gaat uitlopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Laatst online: 14:23
Sunnie schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:20:
[...]

Ja hier dacht ik ook al aan, vooral ook omdat het vaak gebeurt terwijl ik iets laat laden. Echter heb ik met HDtune de schijf getest en alle clusters waren ok. Ook SMART status was volledig goed. Heb em ook al op andere SATA poorten gehangen, geen succes. Het probleem met een andere HD is, is dat ik dan ook het volledige OS opnieuw moet installeren. Ik hoop dat dit probleem niet in een RMAtje gaat uitlopen :(
Hardeschijven zijn in mijn geschiedenis altijd vage dingen geweest..regelmatige crashes enzo :/ Nu draai ik sinds 2 maand op een SSD en al mijn problemen zijn over.

Anyways, ik vrees dat je dat toch even moet proberen..en dan niet een die je bij 't grofvuil vindt, want daar schiet je niks mee op natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
vraagje... op hoeveel volt heb je ze staan? 1,5 of 1,8?
http://www.corsair.com/_datasheets/TW3X4G1600C9DHX.pdf <<< corsair meldt dat jouw typenummer geheugen gebundeld tot 2 een TW3x geheugen is... en dat draait op 1.8V en 9-9-9-24

En wellicht is het type geheugen niet het beste voor jouw systeem... het staat nl niet in de lijst van Gigabyte bij supported memory voor jouw moederbord.
http://www.gigabyte.com.t...memory_ga-ma770t-ud3p.pdf

Hopelijk helpt dit een beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganondorf_875
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
Dit probleem heb ik een tijdje geleden ook gehad met een oude pc die Windows XP draaide.
Ook ik had toen het geheugen, harde schijf etc. getest, maar niets hielp. Uiteindelijk heb ik de voeding vervangen door een ander, maar vergelijkbaar exemplaar, en toen draaide mijn pc weer goed. Dus misschien is het een idee om te testen met een andere voeding als je er eentje in de buurt heb liggen die sterk genoeg is?

Als ik vezels moet eten dan vreet ik mijn trui wel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelzwarts
Sunnie schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:04:
[...]

Kan je dit ook onderbouwen? Vista 64-bit drivers werken ook gewoon onder Windows 7 dus ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Zal het onder windows 7 niet werken (dat al wel commercieel op de markt is), dan werkt het onder Vista zeker niet lijkt mij, gezien dat Vista een ongelofelijk brak besturingssysteem is.

Bovendien lijkt het probleem ook niet softwarematig, dan zou het wel in een log staan of een BSOD verschijnen. Ik wil dit probleem graag opgelost hebben met mn huidige windows :)
Windows 7 is sinds vandaag commercieel op de markt voor de consument ja, maar aangezien de TS al een tijdje bezig is klopt mijn redenering zeker. Dat Vista 64 bit drivers werken, betekent niet dat ze ook optimaal functioneren in Windows 7, laat staan dat er een hoop fixes in zitten die helemaal niet van toepassing zijn of juist nieuwe bugs naar voren halen in een andere Windows versie. Je bewering dat Vista ongelofelijk brak is komt pas voort uit wellicht misplaatste aannames. Ik neem aan dat je 2-3 jaar gewoon in Vista hebt gewerkt, wat laat zien dat het stabiel genoeg is, of ben je al die tijd in XP blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelzwarts
@Problem
- Zet de energiebesparende functies / auto throttling functies voor cpu en geheugen eens uit in de bios.
- Voeding kan een performance issue hebben, je hebt mogelijk een zwaardere nodig.
- Moederbord is net uit, mogelijk zitten er nog unresolved issues in de bios die nu bij jou naar boven komen onder deze versie van windows. Het kan zijn dat je geduld moet hebben met wachten op een nieuwe versie, of kijk eens in de fora van gigabyte en meld je problemen daar, zodat gigabyte wellicht iets kan ondernemen.
- Probeer ander (validated) geheugen met dit moederbord
- Probeer een andere grafische kaart uit, echter dit kan ook te maken hebben met de powerbehoeften die de Antec wellicht niet goed kan leveren.
- Probeer een andere operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
michelzwarts schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:46:
@Problem
- Zet de energiebesparende functies / auto throttling functies voor cpu en geheugen eens uit in de bios.
- Voeding kan een performance issue hebben, je hebt mogelijk een zwaardere nodig.
- Moederbord is net uit, mogelijk zitten er nog unresolved issues in de bios die nu bij jou naar boven komen onder deze versie van windows. Het kan zijn dat je geduld moet hebben met wachten op een nieuwe versie, of kijk eens in de fora van gigabyte en meld je problemen daar, zodat gigabyte wellicht iets kan ondernemen.
- Probeer ander (validated) geheugen met dit moederbord
- Probeer een andere grafische kaart uit, echter dit kan ook te maken hebben met de powerbehoeften die de Antec wellicht niet goed kan leveren.
- Probeer een andere operating system
Vreemd genoeg denk ik toch dat mijn problemen aan het moederbord liggen. Ik heb nu de 'fail-safe'' instellingen geladen op het mobo en sindsdien heb ik de computer 3 keer opgestart en bijv 2 uur een spel gespeeld zonder ook maar 1 freeze. Energiebesparende functies en cool & qiuet C1E etc had ik al allemaal uit staan. Voeding lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, heb eerder een overkill aan power lijkt me.

Maar ik ga eens even nog goed testen, heb gisernacht nog memtest gedraaid, na 4 runs 0 fouten. Zal nu eens ff een paar keer een spel opstarten en afsluiten om te kijken of er nog steeds freezes zijn en als die er niet zijn ga ik in het BIOS kijken wat er veranderd is met de fail-safe instellingen, hou jullie op de hoogte.

Edit: Dat is het dus ook niet, zojuist mn eerste freeze gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Je zei ergens, dat freezes vooral voorkomen als je software opstart...

Een game maakt gebruik van je videokaart-geheugen, maar puur het opstarten van dingen toch je reguliere werkgeheugen?? Als het dan aan het werkgeheugen ligt, zou je volgens mij hooguit een freeze kunnen krijgen bij het opstarten van het spel of het overschakelen op andere modules van het spel als je speelt..

Wat mij in elk geval opvalt, is dat veel mensen problemen hebben met hun pc-geheugen als dit net een stapje hoger is dan het ge-adviseerde... >>> als het mobo standaard 1333 ondersteunt, maar met aanpassing ook 1600 en een 1800 downgrade naar 1666.<<< De aanpassing die gemaakt moet worden blijkt niet altijd even voor de hand liggend en is misschien ook niet aan te raden voor niet officieel ondersteund geheugen.

maar je had je voltage al wel nagekeken? en op 1.8 staan? met 9-9-9-24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:19

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Random freezes... vaak kom je er pas achter wat het veroorzaakte op het moment dat het (bijna) te laat is, zoals ik met de southbridge van mn Neo3-FR.

Had steeds rare freezes in winamp en het viel me op dat ze vaker voorkwamen als ik ook aan het downloaden was. Nog voordat ik het punt bereikte waarop het te irritant werd was het bordje al naar electronica-hemel gevaren (gelukkig wel binnen de garantie :) )

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
Ja ik heb mn geheugen nu op 1600Mhz en 1,8v staan, sinds die instellingen nog geen freezes gehad, maar ik denk dat ze nog wel gaan komen. De freezes zijn idd vaak in spellen aan het eind van de laadperiode (dus het zal idd misschien aan de graka liggen), maar vreemd genoeg alleen waar ik online speel, zit dus ook nog te denken aan een of ander conflict met mn Linksys WRT54G wireless kaartje. Deze werkt al niet goed onder windows 7, heb met een workaround hem redelijk aan de praat gekregen. Freezes heb ik echter ook als ik bijv op een slecht gescripte site als hyves zit en ergens op klik. Maar wel een stuk minder vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Ik heb hier in Vista een optie om sites te kijken op xp- basis... een soort downgrade voor oudere pagina's ...

Geen idee of dat iets voor je doet, maar als het goed is is er ergens een download, die xp-instellingen ondersteunt in W7. Wellicht moet je daarvoor naar de laatste versie zoeken? Ik kan mij voorstellen, dat veel games in beginsel nog uit de tijd van XP stammen en misschien net hun laatste patches op vista hebben gericht en niet op W7, omdat dat simpelweg nog te nieuw is....

Maar misschien is er een forum bij WoW, waarin anderen ook tegen dit probleem zijn aangelopen?

'kwam trouwens net een linkje tegen over die linksys kaart van je....
Linksys WRT54G probleem'

[ Voor 9% gewijzigd door lotje1 op 22-10-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
lotje1 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 14:11:
Ik heb hier in Vista een optie om sites te kijken op xp- basis... een soort downgrade voor oudere pagina's ...

Geen idee of dat iets voor je doet, maar als het goed is is er ergens een download, die xp-instellingen ondersteunt in W7. Wellicht moet je daarvoor naar de laatste versie zoeken? Ik kan mij voorstellen, dat veel games in beginsel nog uit de tijd van XP stammen en misschien net hun laatste patches op vista hebben gericht en niet op W7, omdat dat simpelweg nog te nieuw is....

Maar misschien is er een forum bij WoW, waarin anderen ook tegen dit probleem zijn aangelopen?

'kwam trouwens net een linkje tegen over die linksys kaart van je....
Linksys WRT54G probleem'
Sorry bedoelde WMP54G, dat is de kaart. Maar ik heb dat al opgelost door Ralink drivers te installeren, dat zou niet het probleem mogen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
:) ah... dan kun je dat linkje wel vergeten ;)

maar het eerste deel ging niet over die kaart, maar over een xp-patch als je dat zo noemen wilt.... een stukje software, dat je apart kunt downloaden om ook oudere software te kunnen draaien.

Ik heb het even opgezocht, er is een topic in het forum hiervoor...

Vaio hardware Virtualisatie aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Sunnie schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:04:
[...]

Ik wou toch nog even zeggen, ik stoor mij echt aan je reactie.. je wilt toch geholpen worden? Dan mag je wel wat normaler reageren zeg...

Je vraagt om onderbouwing aan iemand die een redelijk goed argument heeft, maar jouw eigen onderbouwing waarom je om onderbouwing vraagt slaat op zijn zachts gezegd als een lul op een drumstel... Vista is niet brak (don't believe the nega-hype). Wat er gezegd wordt door die gebruiker kan aardig kloppen, dat een Vista driver werkt onder W7 betekent absoluut niet dat deze er ook helemaal voor geschikt is. Ook is het totale onzin om te roepen dat het niet aan de software ligt omdat je dan wel een bsod zou hebben gehad...

Sorry maar je weet blijkbaar maar heel weinig over dergelijke dingen, jouw eigen redenen/onderbouwingen zijn daar heel sterk getuige van. Het zou verdomme wat zijn dat iedere keer als software niet lekker werkt dat je een bsod voor je kiezen krijgt... 8)7 Iig met de informatie die jij geeft kan ik persoonlijk helemaal niets, ook als jij zo reageert naar mensen die je alleen maar proberen te helpen (waardevol of niet) heb ik (maar vele met mij verwacht ik) weinig zin om jou nog te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
MicGlou schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:19:
[...]

Ik wou toch nog even zeggen, ik stoor mij echt aan je reactie.. je wilt toch geholpen worden? Dan mag je wel wat normaler reageren zeg...

Je vraagt om onderbouwing aan iemand die een redelijk goed argument heeft, maar jouw eigen onderbouwing waarom je om onderbouwing vraagt slaat op zijn zachts gezegd als een lul op een drumstel... Vista is niet brak (don't believe the nega-hype). Wat er gezegd wordt door die gebruiker kan aardig kloppen, dat een Vista driver werkt onder W7 betekent absoluut niet dat deze er ook helemaal voor geschikt is. Ook is het totale onzin om te roepen dat het niet aan de software ligt omdat je dan wel een bsod zou hebben gehad...

Sorry maar je weet blijkbaar maar heel weinig over dergelijke dingen, jouw eigen redenen/onderbouwingen zijn daar heel sterk getuige van. Het zou verdomme wat zijn dat iedere keer als software niet lekker werkt dat je een bsod voor je kiezen krijgt... 8)7 Iig met de informatie die jij geeft kan ik persoonlijk helemaal niets, ook als jij zo reageert naar mensen die je alleen maar proberen te helpen (waardevol of niet) heb ik (maar vele met mij verwacht ik) weinig zin om jou nog te helpen.
Dat is dan jou beredenering. Het is absoluut niet mijn bedoeling om iemand de grond in te boren die met een mogelijke oplossing komt. En de betreffende persoon om wie het ging vatte dit ook helemaal niet zo op en kwam met verschillende andere oplossingen die meer waarde voor mij hadden.

Bij driver problemen krijg je bij 90% van de gevallen wel een BSOD of een fout in de logs van windows. Ik krijg het idee dat je mijn probleem niet eens hebt gelezen. De problemen wijzen naar mijn mening (en ik ben echt niet iemand die nergens verstand van heeft) toch een op een hardware probleem. Dat jij met mijn informatie niks kan snap ik niet. Ik heb het probleem uitgebreid omschreven, dat het een vreemd probleem is kan ik verder ook weinig aan doen.

Ik ben het met je eens dat het heel misschien een probleem met windows 7 kan zijn. Maar ik hou een herinstallatie liever als laatste 'redmiddel'. Gezien dat ik alles dan weer opnieuw moet installeren etc en ik bovendien gewoon in het diepe spring en absoluut niet weet of mijn probleem daarmee opgelost gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Uiteraard heb ik je probleem gelezen, ik vond die opmerking dus ook helemaal plausibel van die gebruiker, dan hoef ik hetzelfde niet te herhalen. Ik was daardoor dus zelf ook niet zo vriendelijk in mijn reactie, want ik kan er slecht tegen als iemand zo reageert op iemand met goed advies en vervolgens zelf een onderbouwing heeft die kant nog wal raakt. Ik draai Vista hier op 3 pc's, waarvan er op 2 pc's ongelooflijk veel gerommeld wordt, heb nog NOOIT een bsod gehad (die ik niet eventueel zelf per ongeluk had opgewekt uiteraard :)). Bijvoorbeeld de stelling dat Vista crap is gaat echt niet meer op, das oud nieuws en 'slap' om als argument te gebruiken.

Ik zou het dus ook als eerste in de combinatie drivers/w7 hebben gezocht. Overigens is wat er genoemd wordt over het hangen van de hardeschijf ook heel redelijk. Je zei al dat je tools had gebruikt om de hd te testen, maar je zou ook een probleem met de controller kunnen hebben. Ik heb namelijk een redelijk vergelijkbaar probleem gehad, pc bleef ook regelmatig hangen of werkte op moment heel traag. Nieuwe schijf gekocht, ook alles updated, geflashed, getuned, diagnostische tools etc etc, niets hielp, alles kwam goed uit de test. Achteraf bleek het de controller te zijn die af en toe haperde op de IDE. Zeker je opmerking dat het na een x aantal keer resetten wel goed werkt is heel herkenbaar :) Ik zou het daar eens in gaan zoeken. Heb je toevallig een controller kaartje liggen? Of kan je er 1 lenen? Anders heb je voor 4 tientjes zo een losse kaart in de winkel. Ik zou zo die 4 tientjes uitgeven om niet die hele griebelse zooi hier weer opnieuw te moeten installeren :*) Ik heb nu dus uiteraard zo'n kaartje ;)

Ook kan Windows door belemmering van diverse oorzaken ook wel eens traag zijn met het aanroepen van de schijf, een probleem wat bij mij hier bijvoorbeeld door VMWare werd veroorzaakt. Als ik VMWare machines draaide vanaf dezelfde schijf als mijn OS dan ging dat niet goed, dan had ik ook hele seconden waarin de pc niet of heel traag reageerde. Maar met problemen op dat gebied... dat kan zoveel zijn. Daar kom je meestal alleen achter na een goede stapsgewijze herinstallatie.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 22-10-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
@MicGlou bedankt voor jouw input, dit is iets waar ik niet mee had kunnen komen, omdat ik daar simpelweg weinig tot niets van weet :)

Voor wat betreft jouw eerste reactie, ik kan mij voorstellen dat jij je ergert, maar ik kan mij ook voorstellen, dat een discussie op papier, waarbij je elkaar niet ziet, anders loopt dan een gewoon gesprek zou lopen. Je ziet er immers geen gezichten bij en dan wordt het moeilijker de emoties van een reactie in te schatten... Wellicht had in een gesprek de reactie van Sunnie minder hard/negatief geklonken...

Je hebt hier alleen maar de tekst om vanuit te gaan en wat voor de een als een arrogante vraag klinkt, kan voor een ander pure nieuwsgierigheid zijn :) Ik gun mensen altijd maar het voordeel van enige twijfel die ik mocht hebben, dat scheelt mij ook weer ergernis ;)

Maar nogmaals, bedankt voor jouw input, nu heb ik ook weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortel1
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-06 20:08
Ik heb laatst ook weer de meest vreemde zaken aan de hand gehad met zowel Vista als Win 7.
Met name de logboeken als taakbeheer hebben me wel de juiste richting op geholpen.

Ik ga nog altijd als eerste uit van een software fout en als werkelijk alles uitgesloten is dan verleg ik mijn aandacht naar de hardware.
Nu kijkend naar jou probleem geven de logboeken iets aan bij na een BSOD (dus na opnieuw opstarten)
En wat zegt de broncontrole bij het taakbeheer.
Mijn probleem was dat AVG (free) met versie 9 een memory leak heeft in windows 7 een bestand genaamd avgchsva.exe wilde mijn bijna totale geheugen gebruiken voor de cache.
Wat resulteerde in een trage PC en foutmeldingen en freezes bij spelen.
Het veranderen van de bestandsnaam naar avgchsva.old.exe heeft dit bij mij volledig weggenomen.
Misschien heb je er niets aan maar ook al gebruik je geen AVG het is wel een indicatie dat het niet direct iets in de hardware hoeft te zijn.

p.s. probleem in Vista was van een totaal andere orde uiteindelijk dat gefixt door Win7 te instaleren

“I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.” ― Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem net ook gehad. Met sinds vandaag over op Windows 7 64-bit. Het heeft een aantal uur goed gewerkt en toen ook opeens een complete vastloper. Zelfs de numlock deed niets meer. Er zat dus niets anders op dan een reset. Ik weet zeker dat het een issue met Windows 7 is. Hiervoor heb ik een paar jaar met Vista 64-bit gewerkt zonder problemen. Ik heb speciaal voordat ik over ging op Win 7 Memtest een nacht laten draaien (9 uur) en de harddisk uitgebreid getest om te kijken of de hardware in orde is.
Ik had eerder al gelezen dat er problemen zijn met de Atheros/Attansic L1 ethernet adapter. Deze vastlopers zijn o.a. symptomen die zich ook bij andere Win 7 64-bit gebruikers voordeden met dezelfde netwerkkaart. Ik weet niet zeker of dit nu ook het probleem is maar ik verdenk het er wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
Ik zit toch te denken aan een probleem met het geheugen + moederbord. Ze lijken niet helemaal goed samen te werken. Ik heb het advies van lotje opgevolgd en het geheugen staat nu precies zoals in de PDF van Corsair. goede timings etc 1600Mhz @ 1,8v en hij lijkt nu echt veel en veel stabieler. Heb in 6 keer opstarten maar 1 freeze gehad en dat was de eerste keer. Het probleem lijkt voor 80% opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Dit probleem komt me bekend voor. Ik heb hetzelfde moederbord/processor en ik had ook last van freezes, inderdaad alleen de eerste minuten na het aanzetten van de computer! Zowel onder XP als Windows 7 gebeurde het. Bij mij is het imiddels wel weg, maar ik heb echt geen idee wat ik gedaan heb om het op te lossen :o Net als jij van alles geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
blij te lezen dat het systeem stabieler lijkt.

het kan natuurlijk heel goed, dat je systeem op meerdere oorzaken vastloopt.. die ene freeze, die je nu nog hebt gehad is wellicht van een heel andere orde dan een geheugeh/hardware probleem.

mijn advies is dan ook om dit hele topic gewoon nog een keer na te lopen en alle suggesties nog een keer na te lezen/controleren. Misschien dat daarin net dat ene detail staat wat ook voor jou van toepasing is en het laatste restje van de problemen wegwerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook nog steeds problemen van freezes. Maar de oorzaak bij mij zal wel van andere aard zijn dan zoals hierboven beschreven. Bij mij gebeurde het op het moment dat ik een iso bestand naar mijn server wilde kopiëren. Alles weer vast, muis, keyboard, nergens meer beweging in. Na een reset heb ik het direct nog eens gedaan en gebeurde het weer. Toen begon ik er steeds meer zeker van te zijn dat het aan de drivers voor de netwerkkaart zou liggen zoals ik eerder heb beschreven. Achteraf bleek dat het iso bestand wel volledig gekopieerd was naar de server. Dus op het moment dat mijn PC vastliep werd er op de achtergrond gewoon verder gekopieerd. Toen dacht ik, misschien heeft het wel iets met de drivers van ATI te maken, omdat het er meer op leek dat het beeld gewoon was bevroren. Maar dan zou je er wel meer over moeten horen. Ik ben het spoor nu even bijster. Ben nu weer tijdelijk terug naar Vista (waar het probleem zich overigens niet voordoet) en ga binnenkort een dual boot maken met Windows 7 zodat ik snel heen en weer kan schakelen totdat ik de oorzaak van het probleem in 7 heb gevonden. Wel knap balen dit, ben erg enthousiast over Windows 7 en dan krijg je dit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook last gehad met random freezes in Windows 7, zowel 32 als 64 bit.
Bij mij was het echt de driver voor mijn wifi kaart. De Vista (en XP) drivers werkten gewoon niet goed op 7.
Mijn Linksys pci kaart heeft ook een Atheros chip en werd nog niet ondersteund. Op dit moment is er wel een werkende Atheros driver, maar ik heb de pci kaart al terug in de doos en vervangen door een Intel wifi mini pci-e kaartje op mijn PoV ion bordje en werkt sindsdien als een zonnetje. Mijn conclusie is dat echt niet alle Vista drivers goed op Win7 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
@wildcat1

misschien is handig om een nieuw topic te maken voor jouw probleem? Jouw probleem lijkt mij nl. wat specifieker en ik heb er zo 1-2-3 geen idee bij, anders dan dat er misschien een driver niet helemaal spoort. Maar ik ben totaal niet bekend met server-problematiek, dus zou je hierin geen advies durven geven.

Wat ik wel met Fr3akaz0id eens ben, is dat Vista-drivers en W7 niet altijd goed zullen samenwerken, daarvoor zijn het ook Vista-drivers en geen W7-drivers.

En voor XP onder W7 zul je waarschijnlijk de xp-module/patch moeten downloaden, die zit volgen mij alleen op de business-editie van W7. De link naar dat topic staat een stukje terug in dit forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunnie
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:03:
Ik heb zelf ook last gehad met random freezes in Windows 7, zowel 32 als 64 bit.
Bij mij was het echt de driver voor mijn wifi kaart. De Vista (en XP) drivers werkten gewoon niet goed op 7.
Mijn Linksys pci kaart heeft ook een Atheros chip en werd nog niet ondersteund. Op dit moment is er wel een werkende Atheros driver, maar ik heb de pci kaart al terug in de doos en vervangen door een Intel wifi mini pci-e kaartje op mijn PoV ion bordje en werkt sindsdien als een zonnetje. Mijn conclusie is dat echt niet alle Vista drivers goed op Win7 werken.
Ik zit hier ook echt serieus aan te denken. Het lijkt alleen te gebeuren met spellen en dingen gerelateerd aan het internet! De freezes zijn er nog steeds, ik was te enthousiast toen ik even geen freezes meer had. Mijn Linksys WMP54G heeft wel een werkende driver voor Windows 7 alleen is die 'kapot' werkt met een erg lage snelheid etc. Dus had het opgezocht op google en heb de Ralink Wireless LAN Card V2 drivers geinstalleerd die wel werkten onder W7 , nu gewoon volle snelheid etc maar ik kan mij vaag herinneren dat de freezes pas begonnen met deze driver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
dus wellicht toch meer dan 1 oorzaak.... ik zal voor je duimen dat je freezes nu weg blijven!

• Andromedae
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 12:38
Ik heb exact hetzelfde probleem, draai ook Windows 7 64 bit. Met onderstaande specs:

Intel Q6600 @ 3.0 Ghz
Asus P5K
2X2GB Kingston HyperX DDR2 8500
Attansic L1 Onboard LAN

Eerst dacht ik ook dat het aan het geheugen lag, heb al nieuwe bankjes geprobeerd, ander merk geheugen etc. Geheugen gaf met "Memtest86" en de "Windows Memory Diagnostic" nooit foutmeldingen, maar ik heb wel dezelfde random freezes (WoW die aan het einde van het loading balkje compleet bevriest).

Echter bevriest Windows soms ook wanneer ik redelijk wat netwerkverkeer genereer, bijvoorbeeld met uTorrent. Daarom verdenk ik de driver van de Attansic onboard LAN. Ben nu verschillende driver versies aan het downloaden en mocht dat niet lukken, dan steek ik er een PCI netwerk kaartje in.

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:51
hmm jongens wat zegt event viewer oftewel logboek van het systeem ??

Verwijderd

Ik had ook problemen met random freezes met mijn P5K, vooral bij intensief netwerk verkeer. En alleen in Windows 7 x64. In Vista x64 nooit problemen gehad. Dit probleem had ik nadat ik voor het eerst Windows 7 had geïnstalleerd. Na installatie van de Attansic/Atheros L1 driver via Windows Update zijn bij mij de problemen verdwenen. De driver die ik op dit moment gebruik heeft versie nr. 2.4.7.15 (12-11-2008) WHQL certified. Er is nu een nieuwe versie beschikbaar via Windows Update (oktober 2009) Deze zal vast ook wel goed werken maar ik hanteer nu even het principe "If it aint broken, don't fix it"
Mocht je dus werken met de standaard bij Windows 7 geleverde driver, dan zou ik de driver proberen die nu via WU wordt aangeboden.
Pagina: 1