Hoi
Ik wil een projectje beginnen om een firewall in Ubuntu op te zetten.
Ik heb een unix doos (indien nodig met 2 NICs) en zou deze als een soort poort willen laten werken voor alle in en uitgaande internet verkeer (3 pc's en een www/mail/dns-server). Ik heb naar een aantal oplossingen gekeken / gespeeld maar het lukt mij niet om daar iets simpels waarmee ik naast inkomende poorten uit/aan kan zetten ook zeker de uitgaande poorten uitzetten (heb akkefietje gehad met virus...).
Wat ik zoek is een recht-toe-recht-aan oplossing om dit te doen.
Iemand met een goed advies? <:)
Ik heb al gekeken naar Firestarter, NUFW(kreeg ik niet goed aan de praat), etc.
Hoe pak ik dat het beste aan? Laat ik dan mijn andere PC middels gateway/DNS instellingen naar de 'firewall kijken'?
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen!
Dank
PS: Ik heb liever Ubuntu, maar een andere distro is ook goed.
Ik wil een projectje beginnen om een firewall in Ubuntu op te zetten.
Ik heb een unix doos (indien nodig met 2 NICs) en zou deze als een soort poort willen laten werken voor alle in en uitgaande internet verkeer (3 pc's en een www/mail/dns-server). Ik heb naar een aantal oplossingen gekeken / gespeeld maar het lukt mij niet om daar iets simpels waarmee ik naast inkomende poorten uit/aan kan zetten ook zeker de uitgaande poorten uitzetten (heb akkefietje gehad met virus...).
Wat ik zoek is een recht-toe-recht-aan oplossing om dit te doen.
Iemand met een goed advies? <:)
Ik heb al gekeken naar Firestarter, NUFW(kreeg ik niet goed aan de praat), etc.
Hoe pak ik dat het beste aan? Laat ik dan mijn andere PC middels gateway/DNS instellingen naar de 'firewall kijken'?
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen!
Dank
PS: Ik heb liever Ubuntu, maar een andere distro is ook goed.