• EiSpeed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07-2021
hallo,

ik heb gisteravond mandriva one geinstalleerd op mijn pc.. dit is allemaal vlekkeloos verlopen. na het installeren controleerde ik meteen op updates dit waren er nogal een aantal dus na 10 min was het zaakje allemaal wel klaar... na herstarten zag ik in het bootscreen meerdere keuzes ipv eerst 2?

eerst stond er iets van opstarten van mandriva
en nog een safeboot dacht ik.. nu staan er 2 dingen bij met kernel met een aantal nummers.... ik neem dus aan dat de kernel geupdate is etc.. maar betekent dit dat ik nu het hoogste kernel nummer moet selecteren? of is de 1e optie (opstarten van mandriva) gwn goed en bevat deze dan een geupdate versie??

ik vind die kernels dus nogal verwarrend...

heb nog niet veel ervaring met linux

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:44
Waarschijnlijk laat Mandriva na het updaten de oude kernels staan, zodat je in het geval dat de update fout ging, je altijd nog je oude kernel kan booten (heb je eigenlijk nooit nodig). De standaard optie (= 1e optie) word altijd geupdate naar de nieuwste kernel, dus die kan je gewoon gebruiken & is gewoon goed.
Je zou ook degene met het hoogste nummer kunnen nemen, maar dat heeft hetzelfde resultaat.

Niks aan doen dus ;)

Disclaimer: geen ervaring met Mandriva, maar andere distros doen het meestal ook zo

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De eerste optie is goed, dit is de nieuwste kernel.
De oudere kernel staat erbij als 'laatst bekende werkende' optie. Kun je negeren, tenzij hij natuurlijk niet meer boot met de nieuwe kernel.