Audio/video of alleen audio receiver. Hoe en Wat?

Pagina: 1
Acties:

• EJSchuiteman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-02 19:56
Beste mensen,

Ik heb momenteel de volgende apparatuur in de huiskamer.

Philips 94cm Lcd TV (Bezit HDMI/Scart/Composite/Svideo)
UPC digitale tv box (via scart op TV, in de toekomst via HDMI)
HTPC (via HDMI op TV)
Wii (via composite op TV)

Nu wil ik graag een 2.1 set aanschaffen en via dit setje wil ik , voor al het apparatuur, het geluid afspelen.

Ik heb begrepen dat ik dit het handigst kan doen via een 'receiver'.
Echter heb ik hier niet al te veel verstand van.

Na research op het internet en vele merk sites (sony/panasonic/philips) ben ik nog geen stap verder eigenlijk.
Er zijn audio receivers en audio/video receivers.

Wat is voor mij van toepassing?
Het gaat me erom dat al het geluid via het 2.1 setje gaat.

Verder zie ik surround en stereo receivers. Ik neem aan dat voor mij stereo receivers van toepassing zijn, maar een 2.1 setje werkt ook wel op een surround receiver? (mocht ik ooit overstappen op een surround setje)

Waar moet ik verder op letten als ik een receiver wil aanschaffen? Wil binnenkort de winkels in om een beetje rond te kijken, maar wil toch graag iets meer info.

Kunnen jullie me modellen aanraden om naar te kijken of merken noemen die over het algemeen goed zijn?
En kun je voor ongeveer 400 euro een goede receiver kopen?

Het gaat me erom dat het een strak design heeft (voorkeur kleur zwart, hoogte < 15 cm?).
Geluid hoeft niet super hard te kunnen, als het maar een mooi (zuiver) geluid is.

En hoe alles aan te sluiten?

Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen,

Mvg.

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 22:04
Ivm werk hou ik het kort, maar dit heb ik er over te zeggen:

- Je kunt een receiver halen met 2 losse luidsprekers maar er zijn ook genoeg 2.1 setjes op de markt. De kwaliteit is (over het algemeen) beter bij losse componenten. Voordeel is ook dat je de receiver kan meenemen naar een (proffesionele) audio winkel en verschillende boxen kan testen op die receiver. Op die manier kan je het "pakket" samenstellen naar je eigen smaak. Nog een voordeel van losse componenten, in tegenstelling tot een standaard 2.1 set, is dat je de componten los van elkaar kunt upgraden. Dus als je ooit een andere receiver of luidsprekers wil hoef je niet de hele set te vervangen.

- Je kunt 2 boxen aansluiten op een surround receiver. Echter zijn stereoreceivers gemaakt om stereo te draaien en zal de kwaliteit over het algemeen beter zijn. Maar als je denkt in de toekomst een surround set aan te schaffen, dan zou ik gaan voor een surround receiver.

- Toevallig kijk ik zelf ook nog een receiver / luidspreker set. Mijn budget ligt echter ietsje hoger. Voor 400,- kan je aan de volgende receivers denken:

Sony STR-DH800 (338,- | winnaar WhatHIFI 2009 awards voor receivers tot 330,-)
http://awards.whathifi.com/winners/home-cinema-amplifiers/2009

Onkyo TX-SR607 (349, | Naar mijn idee zijn er veel Onkyo liefhebbers op dit forum. Dit heeft veel te maken met dat je veel krijgt voor relatief weinig geld. Uit testen en reacties hoor ik wel vaak dat Onkyo's "scherp" geluid geven. Je zult er dus warme klank luidsprekers op moeten aansluiten (blijft kwestie van smaak natuurlijk).

Pioneer VSX-919AH (389,- | Pioneer maakt over het algemeen goed spul en deze nieuwe receiver komt goed uit de testen.)

Denon AVR-1610 (399,- | kleinere broertje (voornamelijk minder aansluitingen) van de Denon 1910 dat op dit moment 1 van de beste receivers is tot 600,-).

Is het toch wat langer geworden dan ik dacht :).

Zelf zou ik gaan voor de Pioneer 919AH of Denon 1610. Ik begreep uit reviews dat de Denon 1610 niet veel onder doet voor de 1910. De Denon 1910 is op dit moment de beste keus tot 600,- (zie ook WhatHIFI award winnaars). Beide receiver krijgen erg goeie reviews en ik denk dat beide een goeie keus zullen zijn!? Uiteindelijk is de combi van een receiver en luidspreker een persoonlijke smaak en moet je gewoon gaan luisteren in een audio speciaalzaak!

Succes!

• EJSchuiteman
Bedankt voor je reactie :-)

De Onkyo valt voor mij af qua uiterlijk. De overige 3 zien er goed uit.

Moet ik nog ergens anders op letten dan bv alleen de in en uitgangen?
In de winkel kunnen ze me van alles aansmeren namelijk. Als het geluid goed is, is het prima toch?

En dan de volgende vraag. Hoe dit aan te sluiten?

Zoals ik het nu zie:
Van al mijn apparatuur (excl UPC box) gaat alles naar deze receiver (zowel audio als video) en van de receiver met hdmi naar mijn full hd tv. En voor de UPC box (scart aansluiting) alleen de audio zien te koppelen aan de receiver.

En op de receiver kan ik dan kiezen of het beeld moet schakelen naar Console / HTPC / etc.

Mee eens?

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 18:20
lol @waarom de Onkyo afvalt. Mijn vriendin hecht veel waarde aan esthetiek, en ik heb dus de Onkyo gisteren ontvangen. Ik vertel haar dus dat velen dat ding foeilelijk vinden en zij kon dus niet begrijpen waarom 8)7 (zij valt overigens in de categorie waarbij 3 van de 4 vrijwel identiek uitziende TV's afvielen omdat ze niet mooi genoeg waren :P)

Wij hebben de zilveren overigens, misschien dat je alleen de zwarte voorbij hebt zien komen. Die vinden wij ook lelijk namelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door FailFr8er op 22-10-2009 10:39 ]

• EJSchuiteman
Hahaha. Makkelijk kiezen zo voor jullie ;)

Zojuist nog even naar de zilveren versie gekeken.
Deze is inderdaad iets mooier.

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:19
Een gewone stereo versterker doet alleen 2.0 (dus 2 speakers aansturen). Voor 2.1 heb je dus iets anders nodig. Ik weet niet of er los verkrijgbare 2.1 receivers bestaan (geen zin om te zoeken).

In elk geval, de meeste receivers zijn 5.1 en tegenwoordig ook veel 7.1. (Er bestaan ook andere varianten). Tegenwoordig vind je vooral AV-receivers dus Audio & Video. Je kan deze gebruiken voor een 2.1 opstelling.

Als je alleen audio nodig hebt is tweedehands misschien ook een optie? Of gewoon voor stereo (2.0) gaan. Voor mensen die van veel bas houden is 2.1 wel interessanter.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Als je een echte filmfanaat bent, is een sub wel aan te raden. Persoonlijk luister ik véél muziek maar ik kijk ook veel films. Vanwege budget heb ik een stereo-receiver aangeschaft en twee zuilspeakers. Daar komt al erg veel bas uit, maar het is niet hetzelfde als met een sub, die toch wel wat toevoegt bij een flinke explosie en dergelijke.

• EJSchuiteman
Ik kijk veel films en vind het wel fijn als e.e.a. qua geluid wordt toegevoegd. Dus stereo is dan geen goede keuze voor mij :/
Als je alleen audio nodig hebt is tweedehands misschien ook een optie? Of gewoon voor stereo (2.0) gaan. Voor mensen die van veel bas houden is 2.1 wel interessanter.
Zijn audio receivers dan lastiger te verkrijgen? 2e hands is in principe geen probleem, als het maar goed werkt :)

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:17
ik zit met hetzelfde probleem en wil, vanwege de makkelijkheid, graag aansluiten via hdmi, dus:

htpc --> hdmi --> home cinema set --> tv

waarom hdmi? scheelt weer een kabel en in mijn htpc momenteel geen optische aansluiting...

dit betekent dat de home cinema set dus een hdmi in moet hebben en geen pass-thru. ik zoek me suf naar een betaalbaar 2.1 setje met hdmi-in, maar kan er geen vinden. De denon 1610 van hierboven heeft volgens mij ook geen hdmi-in, dus zou ook weer afvallen...

zijn er nog meer alternatieven of moet ik dan echt een stap omhoog in de receivers?
Pagina: 1