Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Over niet al te lange tijd wil ik definitief overstappen op Windows 7 en van hd naar ssd.

Mijn huidige geluidskaart, een Creative Soundblaster Live zal helaas niet mee kunnen in dit verhaal, dit omdat Creative er (momenteel) geen drivers voor heeft.

Mijn moederbord is een Asrock 4core1 ViiV en echt te spreken over de kwaliteit van de onboard audio chip ben ik niet. Onder Vista en de RC van Windows 7 kon ik deze onboard kaart nooit goed krijgen. Ondanks de nieuwste drivers, knetterde me deze te vaak (alsof je een lp aan het draaien was). De kwaliteit van de Soundblaster Live (nu nog onder XP) is vele malen beter en tevens ook geen gekraak.

Op de pricewatch staan een hele rij geluidskaarten. Van de goedkoopste Sweex van nog geen 8 euro tot aan een Creative X-Fi Elite van 300 euro. Aangezien je niet echt in een winkel kan gaan proef luisteren met geluidskaarten en Windows 7 als OS nog vrij nieuw is, vraag ik me af welke geluidskaart de gemiddelde tweaker heeft en ook prima (en zonder geknetter) heeft draaien onder Windows 7?

Op het forum heb ik gelezen dat als je voornamelijk mp3's afspeelt dat je weinig verschil zult merken tussen de geluidskaarten onderling. Ik draai voor 90% van de tijd mp3'tjes. Het overige muziek komt uit films, waarvan 50% divx zijn en de overige 50% een originele dvd. Ik heb thuis een standaard stereo setup. Geen 5.1 dus. Dat is voor mij dus (op dit moment) niet zo belangrijk. Maar misschien in de toekomst nog wel. Als ik een geluidskaart koop verwacht ik er ook meer dan 5 jaar mee te doen. Net als deze Live, die ik inmiddels ook bijna 8 jaar heb.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhistlerNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 20:59
Ik heb laatst mn SB Audigy 2 eruit getrokken en overgestapt op mn onboard soundmax. Geen verschil gemerkt. Heb een sennheiser headset en een creative 5100 (oid) 5.1 speakersetje, niet heel geweldig maar ook niet erg slecht in vergelijking met de gemiddelde boxjes die bij een PC zitten :P

Gebruik gewoon de standaard Windows 7 drivers voor beiden, omdat ik al die extra zooi eigenlijk toch niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Niemand verder die een aparte geluidskaart gebruikt onder Windows 7 en daar z'n goeie ervaring mee wil delen?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb m'n audigy 2 pas eruit geflikkerd omdat ie stuk was. Wat whistlernl schrijft kan ik bevestigen: als je de door MS meegeleverde drivers gebruikt merk je geen verschil tussen on board rotzooi en audigy: daar moest je eerst de driver voor laden van creative :z

Ik heb nu een X-Fi platinum ofzo geloof ik - die hele dure (de rest was op bij de media markt en die onboard chip op mijn asus p5k is écht te ranzig voor zelfs mp3tjes) en met de creative driver klinkt die wel wezenlijk beter dan de onboard chip. Ook ik heb een sennheiser headsetje, een pc 350 geloof ik en een redelijk oude logitech speaker set (Z nogwat nogwat - 5.1 van iets van 400 watt met 'zn 6en? kabels naar de rear speakers in elk geval, google ze) waar het verschil tussen onboard en inprikkaart wel goed te merken is.

Maar eigenlijk... de enige reden om een geluidskaart te kopen is als je de onboard chip klote vindt. Als die beviel zou ik gen kaart gaan kopen. Ik zou eigenlijk zeggen begin eens met een redelijke middenklasse kaart van een beetje bekend merk en overweeg als dat niet voldoende is nog eens of je hier wel geld aan uit wilt geven. zo groot zijn de verschillen niet en Creative heeft een hoop bagger geproduceerd na de Live! serie - zowel qua drivers als qua supporting software als qua hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Snowwie schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:01:
Niemand verder die een aparte geluidskaart gebruikt onder Windows 7 en daar z'n goeie ervaring mee wil delen?
Ik gebruik de Asus Xonar D2 onder Windows 7, deze werkt perfect nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

PeaceNlove

Deugleuter

Snowwie schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:01:
Esi Maya 44 in gebruik hier. Voor dit soort kaarten ga je naar de muziekwinkel ipv naar de mediamarkt...
Anyways, onder Windows 7 beta wilden de Vista drivers prima installeren en geluid maken. Ben nog niet over naar 7, maar mijn ervaring met deze kaart onder Vista is prima.
Geluid is echt enorm goed van deze kaart en je krijgt er een optische en coax SPDIF bij.

Bijvoorbeeld hier voor 100 euro verkrijgbaar

[ Voor 8% gewijzigd door PeaceNlove op 23-10-2009 22:34 ]

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
Ik heb gisteren mijn Creative Audigy 2 ZS kaart eruit gegooid. Onder Windows 7 64 bit kreeg ik na x - aantal minuten steeds een sterke ruis, zowel de standaard geluiden van Windows hadden er last van , als Skype , Games enz...

Heel irritant , en na heel wat klooien met die geluidskaart onder Vista 64 bit , heb k nu geen zin om weer 20 verschillende drivers gaan uit te proberen. Ik heb het laatste Audigy Support Pack 3.6 van Daniel_k op de Creative forums uitgeprobeerd , alsook de laatste officiele drivers van de support site van Creative ( + webupdate ) , maar daar zal het bij eindigen vrees ik.

Met de Officiële drivers heb ik het ruis-probleem niet , maar daar zit helaas geen Equalizer in. Met als gevolg , geen mooie diepe bassen meer.

Ik heb vervolgens de kaart uit de pc gehaald en ben overgeschakeld op de onboard Azalea HD audio chip. Via de website van Gigabyte heb ik hiervoor de nieuwste drivers gedownload , maar helaas , ook hierin zit geen degelijke equalizer ( enkel een aantal presets die mij geen mooie diepe tonen geven ).

Uit mijn speakers kwam veel dieper geluid met die Audigy 2 kaart onder Vista 64 bit en Windows XP dankzij die goed in te stellen equalizer, en zodoende is de jacht geopend op een leuk kaartje met werkende Windows 7 64 bit drivers en in te stellen equalizer

Iemand aanbevelingen van een werkende kaart met een in te stellen equalizer ? Een Xonar ofzo ?

Mijn Specs

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Creative XiFi Xtreme onder Vista draaien. Nooit spijt van gehad sinds aanschaf. Gaat echt prima. Mijn speakers zijn niet van geweldige kwaliteit maar ik hoor duidelijk het verschil tussen onboard en XiFi. Ik zou liever voor een XiFi gaan dan voor de series eronder. Audigy2 heb ik zoveel problemen gehad met Vista. Live zijn te oud. Ik geloof voor € 30 heb je al een XiFi pci-e x1 kaartje als ik goed uit mijn hoofd weet. Bij deze kaart is ook heel veel in te stellen maar ik heb het niet geinstalleerd omdat ik een snelle pc wilde met Vista. Met XP heb ik het wel gedaan en er waren zoveel mogelijkheden om de geluidskaart in te stellen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het driver model van Windows 7 in principe hetzelfde als dat van Windows Vista.

Je kunt dus in feite de Windows Vista drivers installeren in Windows 7, door ze in compatibility mode te installeren.

Ik heb dit oa gedaan voor mijn onboard grafische chip op mijn werk, omdat de Windows 7 drivers allemaal leuke artifacts op het scherm toverden. De Vista drivers daarentegen werken prima.

Tsja. Overigens is 64 bit misschien wel het probleem.. die drivers zijn doorgaans minder goed getest. Ik gebruik 32 bit Windows 7.. bij 4gb RAM voegt 64 bit toch niet heel veel toe.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 26-11-2009 10:55 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maak je geen zorgen over de drivers. Zowel x64 als x32 moet allemaal goed gaan. Geen Audigy meer maar gewoon XiFi geluidskaart pakken en klaar. Ik had met een klant problemen met een Audigy met 4 GB en Vista X64. Daar kreeg ik geheugenfouten. Nou ja ok dus die geluidskaart eruit en vervangen door een XiFi en geen problemen meer.

offtopic:
64 bits zorgt toch voor meer kopzorgen zoals ik zie met WXP X64. Wat een ellende. Maar voor Vista en 7 is het echt al beter. WinXP X64 is eigenlijk te oud maar zo snel en stabiel. Op een Athlon X2 545 met 8 gb duurt het opstarten met av en nog wat prog ongeveer 30 sec.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
itsalex schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:27:
Ik geloof voor € 30 heb je al een XiFi pci-e x1 kaartje
Het nadeel van die kaartjes is dat ze zo dicht bij de videokaart zitten, en die wil z'n warmte wel kwijt.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:13

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Ik zelf heb nu de Creative Professional E-MU 0404 onder windows 7 draaien. Dit is dan wel de PCI versie. Op windows 7 beta kreeg ik willekeurig storingen en bij spellen klonk het nergens na, maar dat is nu helemaal voorbij sinds de RTM versie. Deze kaart ondersteund alleen maar stereo, maar aangezien ik stereo-fanaat ben maakt het voor mij niet uit.

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
itsalex schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:20:
Maak je geen zorgen over de drivers. Zowel x64 als x32 moet allemaal goed gaan. Geen Audigy meer maar gewoon XiFi geluidskaart pakken en klaar. Ik had met een klant problemen met een Audigy met 4 GB en Vista X64. Daar kreeg ik geheugenfouten. Nou ja ok dus die geluidskaart eruit en vervangen door een XiFi en geen problemen meer.
En heb je met de standaard drivers dan nog steeds een equalizer met schuifbalkjes ?

Ik heb nu 2 stereo speakers aangesloten met een analoge 3.5mm audio jack , welke X-fi zou ik dan nemen , vooral prijs/kwaliteit , want ik heb begrepen dat er een aantal X-fi kaarten opnieuw gelabelde audigy 4 kaarten zijn... :X ?

Mijn Specs

Pagina: 1