• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-02 21:48
Hallo,

ik heb een mediacenter gebouwd, en aangesloten via tulp aan mijn receiver. Helaas krijg ik nu alleen stereogeluid uit de boxen geperst.

Als ik nu deze soundcard aanschaf en aan de digitale (spdif?) uitgang mijn receiver koppel, krijg ik dan wel 5.1 geluid uit mijn boxen? (mits de film / serie het ondersteund uiteraard)

Of zijn er andere opties om het 5.1 geluid vanuit een (desktop form) mediacenter, richting mijn receiver te krijgen?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Optisch is een goede keuze, ja :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
Heb je niet toevallig een S/PDIF pinheader op je moederbord? Dan kun je heel simpel een uitgang maken namelijk (cinch chassisdeeltje in een leeg PCI slotplaatje maken, snoertje eraan die op die pinheader kan, cinch stekker in de digitale coaxiale ingang van je receiver en klaar is Qoriox)

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2009 15:04 ]

• M617573
ThinkPadd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 15:03:
Heb je niet toevallig een S/PDIF pinheader op je moederbord? Dan kun je heel simpel een uitgang maken namelijk (cinch chassisdeeltje in een leeg PCI slotplaatje maken, snoertje eraan die op die pinheader kan, cinch stekker in de digitale coaxiale ingang van je receiver en klaar is Qoriox)
Dat gaat mij even een stap te ver :-)

Wat het geheel wat complex maakt, is dat die machine alleen low profile kaartjes kwijt kan. Het kan dus geen knoepert van een soundcard zijn; dat past niet. Dit kaartje is dus echt fantastisch, echter, hij past niet in de kast :-(

Maar, als ik het bericht van CodeCaster lees, zou die Soundblaster XF-I kaart moeten kunnen wat ik hoop dat 'ie kan, 5.1 geluid van mijn mediacenter naar mijn receiver versturen via een optische kabel?

@SinergyX
Die receiver heeft een spdif in en out; dat komt wel goed denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door M617573 op 21-10-2009 15:16 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Belangrijk met 5.1 kaartjes (analoog danwel spdif or dig.coax) dat je reciever wel een 5.1 ingang heeft (spdif is makkelijkste).

Sommige onboard geluidskaarten hebben ook aparte aansluiting voor spdif, maar dat zou je moeten terugvinden in de handleiding van je moederbord. Daarnaast heeft de X-Fi (music en audio) geen standaard spdif uitgang, veelal moet dit via een speciaal verloop stukje op de digitale uitgang.

Afhankelijk wat je er mee wil (enkel in, of in/uit) hangt daar nog een leuk extra prijskaartje aan. (zgn I/O module voor enkel uit, I/O bay of console voor in en uit, spdif en dig.coax).

Zie ook de specs:
•3.5mm FlexiJack: lijningang / microfooningang / digitale I/O*
* Ondersteunt de Digital I/O-module (Enkel online beschikbaar als upgrade-optie)

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.soundblaster.com/ISS/images/products/large/1780_1.png

[ Voor 110% gewijzigd door SinergyX op 21-10-2009 15:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Qoriox schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 15:00:
Hallo,

ik heb een mediacenter gebouwd, en aangesloten via tulp aan mijn receiver. Helaas krijg ik nu alleen stereogeluid uit de boxen geperst.

Als ik nu deze soundcard aanschaf en aan de digitale (spdif?) uitgang mijn receiver koppel, krijg ik dan wel 5.1 geluid uit mijn boxen? (mits de film / serie het ondersteund uiteraard)

Of zijn er andere opties om het 5.1 geluid vanuit een (desktop form) mediacenter, richting mijn receiver te krijgen?
Ja die zijn er, maar veelal duurder.

Je zou HDMI kunnen proberen, maar dan moet je versterker ook HDMI in ondersteunen. In jouw situatie is een simpel geluidskaartje met optisch (of coaxiaal digitaal) uit veruit de goedkoopste en simpelste oplossing. Je moet dan alleen even kijken of je geluidskaart als equalizer moet worden gebruikt of dat hij het geluid 1:1 door kan geven en de receiver de equalizer is.

Ik heb daar wel eens issues mee gehad namelijk ;)
Afhankelijk ook waarmee je volume regelt. Als je dit vanuit je HTPC doet om het aantal afstandsbedieningen te minimaliseren zou ik dat aanraden. Wil je betere geluidskwaliteit zou ik de equalizer op de receiver het laten regelen.

• M617573
911GT2 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 15:26:
[...]

Ja die zijn er, maar veelal duurder.

Je zou HDMI kunnen proberen, maar dan moet je versterker ook HDMI in ondersteunen. In jouw situatie is een simpel geluidskaartje met optisch (of coaxiaal digitaal) uit veruit de goedkoopste en simpelste oplossing. Je moet dan alleen even kijken of je geluidskaart als equalizer moet worden gebruikt of dat hij het geluid 1:1 door kan geven en de receiver de equalizer is.

Ik heb daar wel eens issues mee gehad namelijk ;)
Afhankelijk ook waarmee je volume regelt. Als je dit vanuit je HTPC doet om het aantal afstandsbedieningen te minimaliseren zou ik dat aanraden. Wil je betere geluidskwaliteit zou ik de equalizer op de receiver het laten regelen.
Ok, hoe kan ik dat nagaan?
Pagina: 1