Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-04 14:45
Ik heb een Intel Postville 80GB SSD aangeschafd en heb AHCI in het bios aan staan. Het booten gaat iets trager maar ik wil dat post boot time ik de hoogste performance heb.

Ik heb een Gigabyte moederbord (GA-MA790XT-UD4P) met daarop "normale" SATA aansluitinten (6 stuks licht blauw) en G-SATA-II (2 stuks paars). Volgens mij is de eerste een Intel controller en de twee een Gigabyte controller. In de specificaties staan beide op 3Gb/s.

Waarop kan ik de SSD het beste aansluiten?

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Je hebt ze allebei op het mb zitten, probeer het dus gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op een 790XT-UD4P heb je natuurlijk nooit een intel controller zitten. Dat is de SB750. Die andere 2 zijn een JMicron controller, die een eigen bios heeft overigens.

Ik snap alleen niet helemaal dat je AHCI aanzet terwijl dat trager is, maar je een zo snel mogelijke post wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
Nielson schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 15:22:
Je hebt ze allebei op het mb zitten, probeer het dus gewoon uit.
Ik kan geen verschil waarnemen. Maar ik dacht dat wellicht één in theorie sneller zou moeten zijn omdat ze op verschillende wijze op het moederbord zitten.

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
TERW_DAN schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 16:35:
Op een 790XT-UD4P heb je natuurlijk nooit een intel controller zitten. Dat is de SB750. Die andere 2 zijn een JMicron controller, die een eigen bios heeft overigens.

Ik snap alleen niet helemaal dat je AHCI aanzet terwijl dat trager is, maar je een zo snel mogelijke post wil hebben.
Je hebt helemaal gelijk. Bij het opstarten krijg ik ook twee AHCI boot steps.

Met post boot bedoel ik dus nadat Windows klaar is met booten. Dat het booten zelf iets langer duurt maakt me niet zoveel uit. Ik werk toch voornamelijk met standby en dan heb ik daar geen last van. AHCI staat aan omdat het grote SSD topic dat aanbeveelt op basis van benchmarks met betrekking tot NCQ.

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Volgens mij hebben beide controllers genoeg bandbreedte voor 1 SSD. (zonder bottleneck)

[ Voor 12% gewijzigd door jayvol09 op 23-10-2009 20:27 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Pagina: 1