• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 08:11
Goedendag,
Ik vroeg me af hoe het komt dat op lagere resoluties (dan dat de scherm mogelijk maakt) alles zo wazig eruit ziet. Op mijn kamer heb ik een Dell SP2309w wat de maximum resolutie heeft van: 2048x1152. Op deze resolutie ziet alles er werkelijk schitterend uit. Wanneer ik bijvoorbeeld dan voor de Full HD resolutie kies, is alles zeer onscherp. Natuurlijk snap ik dat je ogen even moeten aanpassen, maar ik heb eens 2 schermen naast elkaar gelegd. Een Samsung P2270HD en mijn SP2009w. Bij de Samsung ziet het op FULL HD veel beter uit dan op mijn Full HD. Maar wanneer ik met de Samsung een stapje (resolutie) lager ga, ziet het er ook behoorlijk wazig uit.

Dus klopt mijn bevindingen, dat wanneer je NIET de maximale resolutie gebruikt een veel mindere scherm hebt dan wanneer je met een iets lagere resolutie werkt met een lagere maximum?

Of ligt dit weer aan de schermkwaliteit? Ik heb helaas geen 2 Dell schermen om te testen of 2 Samsungs.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29
Het klopt wat je hebt ontdekt, je moet de native resolutie gebruiken. Het is dus niet de bedoeling dat je in Windows je scherm instelt op 1920x1080 als je scherm eigenlijk 2048x1152 is, want dat gaat gaar beeld opleveren.

Natuurlijk kan je wel gewoon 1920x1080 beeld afspelen op je scherm, maar de resolutie moet je gewoon laten staan zoals het is. Programma's zullen dan zelf het beeld uitrekken naar de resolutie van je scherm (eventueel met wat zwarte balken) en dat ziet er veel beter uit :)

The devil is in the details.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 23:16
Dat komt omdat LCD schermen het beste op hun native resolutie werken. Als je met andere resoluties gaat werken dan moet het signaal ge up of gedownscaled worden. Daarom ziet het er zo apart uit.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Op een scherm van 1920x1080 puntjes, zal elk puntje ook netjes 1 pixel zijn.

Halveer je dit (960x540) is elke pixel verspreid over 2 puntjes (1 pixel is 2x2 puntjes), ziet er nog steeds ok uit. Maar ga je dus met iets afwijkende resoluties werken tov native resolutie, zullen bij diverse pixels het verspreid worden over 2 puntjes of bij hogere resoluties 2 pixels op 1 puntje komen. Daar komt de wazigheid vandaan.

Zoals Mute zegt, laat het scherm niet (fullscreen)scalen, maar de 'echte' resolutie weergeven, dit natuurlijk alleen bij lagere resoluties op een hogere resolutie scherm.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 00:39
je bevinding klopt helemaal. De oorzaak hiervan kan je hier lezen:
Wikipedia: Native resolution

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 08:21
Een LCD scherm heeft maar 1 resolutie waarop het beeld scherp te zien is. Als je een andere resolutie kiest ga je wazig beeld krijgen.

In jouw voorbeeld:
Jouw scherm heeft een grotere resolutie dan FULL HD. Hierdoor zal het beeld wazig zijn als je op de resolutie op FULL HD zet.
Op de samsung monitor zal de beste resolutie hetzelfde zijn als FULL HD beeld.

In praktijk komt het er meestal op neer dat de gewenste resolutie ook de grootst mogelijke is, maar dat is niet noodzakelijk.

EDIT: pff eerst eens op F5 drukken voor ik post 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Yoki1985 op 21-10-2009 14:08 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Het Dell scherm heeft een resolutie die hoger is dan Full HD, en aangezien een LCD scherm vaste pixels heeft, wil dat zeggen dat hij als je een lagere resolutie kiest 2 dingen kan doen: zwarte randen (64 links, 64 rechts, 36 boven, 36 beneden), of 'uitrekken'. Uitrekken is een vrij lastig proces, zeker omdat de verhouding extra pixels niet echt 2:1 is, hij zal dus met filters er proberen een mooi beeld van te maken, maar in de praktijk komt het er op neer dat je van sommige pixels 2 zichtbaar heb, en van andere 1. Om een oneven beeld te voorkomen, wordt het vaak iets 'geblurd' om een netter beeld te krijgen, wat jij kan interpoleren als wazig.

Niet elke monitor is even goed in dat interpoleren, maar goed: het feit is, voor full HD moet je monitor upscalen. Hou liever de native-resolutie aan, en laat de software upscalen, die doet dat vaak netter dan je monitor.

Waarom het op je Samsung scherm wel scherp is: die heeft 1920*1080 (aka: full HD) als native resolutie, pixels komen dus echt 1:1 over. Ga je daar een stapje terug, gaat die ook interpoleren.

LCD schermen gebruik je in principe altijd op de native resolutie, pixels bijgroeien of vergroten kan nou eenmaal niet. Hoe mooi of lelijk niet-native beeld wordt hangt er vanaf hoe je de extra pixels erbij bedenkt, zoals je misschien wel hebt gelezen: de meeste TV's die nu verkocht worden zijn HD, maar krijgen toch te maken met een SD-signaal. Vaak lees je dat set-top boxen van kabelaars (zoals m'n samsung box) een mooiere 'upscale' maken dan de TV zelf. Nederland 1 via analoge kabel (TV upscale): blokkendoos. Nederland 1 via upscale-filter (van 720*576 naar 1920*1080) van de set-top box: redelijk mooi beeld. Nederland 1 HD kanaal met een SD uitzending via upscale filter van de NOS zelf (wat een joekel van een apparaat is wat een fractie meer kost dan mijn thuis-samsung boekje) geeft echt een kraakhelder mooi beeld.

Zo is het ook met monitoren upscale en de upscale die je videokaart/CPU kan berekenen. Ga je een HD-film of DVD-film bekijken (wie stelt zijn monitor nou daarvoor nog in op 720*576), laat dan lekker die monitor staan op 2048*1152, en je zal een mooiere upscale krijgen afhankelijk van je software dan dat je monitor kan geven. Bedenk maar eens in waar dat immense stuk aluminium/koper op je CPU/videokaart voor is, en waarom dat niet in je monitor zit ;).

Persoonlijk zal ik blij zijn als ik moest upscalen, computermonitoren moeten tegenwoordig nog steeds vrij vaak downscalen (meest verkochte resolutie is nog steeds 1680*1050), in Full-HD films. En dan pas raak je écht details kwijt.

Als je meer wilt weten, raad ik je aan om wat te gaan lezen op de Engelstalige Wikipedia over interpolatie en upscaling (de NL-talige wiki verteld er ook wel wat over, maar is een stuk beknopter).

edit:
Yoki, jij dacht dat je op F5 moest drukken? Ik moet leren kortere posts te maken...

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 08:11
Wow, dus het lag echt niet alleen aan mijn ogen.
Ik ben vandaag weer een stuk wijzer geworden.
Wel grotendeels te technisch voor mij, maar ik heb nu wel enig idee hoe alles zit en dat de verschillen inderdaad aanwezig zijn.

Erg bedankt voor de info allemaal!
Pagina: 1