• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik zat laatst te denken over hoe ik het beste opnames in de nacht zou kunnen maken en dacht er toen aan dat de CCD's in camera's in zekere mate gevoelig zijn voor infrarood licht, aangezien je het lampje van een afstandsbediening kan zien branden als je hem filmt. Betekend dit ook dat ik met een paar infrarood LED's er voor zou kunnen zorgen dat ik 's nachts kan filmen, of is daarvoor de gevoeligheid van de CCD's te klein?

Verwijderd

Vziw hebben eigenlijk alle videocamera's wel een IR filter. Wellicht dat ze in zekere mate toch nog gevoelig zijn voor IR, aangezien ik bekend ben met het afstandsbediening verhaal (ideaal om te checken of je AB werkt). Enkele videocamera's hebben een schakelaar om het IR filter weg te klappen. Met name Sony heeft deze optie en deze staat bekend als nightshot (plus of andere termen). Ook Panasonic (met name vroeger) heeft soms deze mogelijkheid. In degelijke gevallen kun je inderdaad een IR lamp kopen om tot maximaal 20 meter te kunnen filmen. Opgegeven fabriekswaarde, dus zal in de praktijk wel minder zijn :P

• MPeek
Ik heb een camera waarbij het niet mogeljik is om het filter weg te halen, dus ik denk dat het waarschijnlijk niet goed gaat werken en dergelijke camera zaten destijds net boven mijn budget. Dan denk ik dat het handiger is om gewoon gebruik te maken van een conventionele lamp.

Verwijderd

Dat denk ik ook. Ik heb geen links voor je, maar diverse ex-collega's hebben goede ervaringen met LED lampen uit het verre oosten (Hong Kong enzo). OEM producten gebruiken vaak de accu van de camera. Icm met een hoog vermogen is dat niet heel erg aangenaam voor je accuduur!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel licht je nodig hebt, ik ken iemand die nogal handig is en die nu bezig is (op mijn verzoek) met een soort van Litepanel-kloon. Eerste tests zijn veelbelovend.
We gebruiken nu RGB-leds met separate controllers voor R, G en B. Maar ik neem aan dat je ook IR-leds zou kunnen gebruiken.

Verwijderd

Volgens mij levert China inmiddels ook al Litepanel kloons.

Over litepanels: die dingen zijn -op de bouwkwaliteit na- briljant!

• MPeek
Maar zulke dingen (de echte tenminste) zijn voor mij onbetaalbaar, ik ben maar een gewone scholier die op het moment zonder werk zit.. :P Een normale lamp is daarin tegen wel gewoon nog binnen de grenzen van mijn budget voor accesoires.

• hfos
  • Niet online
Volgens mij levert China inmiddels ook al Litepanel kloons.
Dat wist ik niet, ik zal er eens naar op zoek gaan. Maar er is weinig leuker dan zoiets helemaal naar eigen smaak maken.
Over litepanels: die dingen zijn -op de bouwkwaliteit na- briljant!
En de prijs, je vergeet de prijs... :'(

• MPeek
hfos schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:32:
[...]

Dat wist ik niet, ik zal er eens naar op zoek gaan. Maar er is weinig leuker dan zoiets helemaal naar eigen smaak maken.
Aan wat voor bedragen moet ik denken als ik zoiets op maat laat maken..?

• hfos
  • Niet online
Ik zal eens kijken wat de prognose is qua prijs, er wordt nog geëxperimenteerd met verschillende LEDs, en het aantal lampjes moet nog bepaald worden. Hogere capaciteit = kleiner aantal LEDs en omgekeerd. Aan de andere kant is hogere capaciteit wel flink duurdere LEDs, dus er moet nog even bekeken worden hoeveel concessies ik wil doen m.b.t. draagbaarheid en dergelijke. Zoiets zou natuurlijk geweldig zijn. Klein, portable, verblindend waar nodig ;) ...

• MPeek
hfos schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:31:
Ik zal eens kijken wat de prognose is qua prijs, er wordt nog geëxperimenteerd met verschillende LEDs, en het aantal lampjes moet nog bepaald worden. Hogere capaciteit = kleiner aantal LEDs en omgekeerd. Aan de andere kant is hogere capaciteit wel flink duurdere LEDs, dus er moet nog even bekeken worden hoeveel concessies ik wil doen m.b.t. draagbaarheid en dergelijke. Zoiets zou natuurlijk geweldig zijn. Klein, portable, verblindend waar nodig ;) ...
Klopt, een goede kennis van heeft zo'n ding laatst gekocht en de hoeveelheid licht wat daar vanaf komt is echt indrukwekkend. Helaas is zo'n ding voor mij net een tikkeltje te duur.
Pagina: 1