[excel, F5 (go to) functie] verspringen .. kan dit sneller?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 11:40

Space_NL

ScoutLink DPC Team

Topicstarter
Op het werk gebruiken we een excel sheet om calculaties te maken.

de onderlegger hiervoor is een lotus sheet, welke geimporteerd is.

In lotus kon je blokken tekst/sheet selecteren, en deze daarmee invoegen.

In excel kan je wel die blokken definieren, en middels de F5 functie er naartoe gaan. Echter, je blijft zo nogal wat scrollen.

(immers, F5 => _I8 (bijv.) => en dan zit je opeens op BD241 om maar iets ten noemen, daar control-c helemaal terug naar A89, en daar control-v)

Wie iemand of je in plaats van F5 een andere functie kan benutten die het tekstblok gelik invoegt in plaats van er naartoe springt ?

Mijn dank zou enorm zijn, scheelt behoorlijk wat (RSI-gevoelige) scroll handelingen.

Alvast bedankt - Alwin

The Path of the least resistance will seldom lead u beyond your own doorstep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:37

Reptile209

- gers -

Macro maken die F5 combineert met het knip-en-plak gebeuren? Maar waarschijnlijk is de sheet ook wel efficienter te maken door hem opnieuw in te delen, waarbij je meer rekening houdt met je dagelijkse handelingen...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je wil toch eigenlijk helemaal niks gaan selecteren en zhizzle in "standaard" calculatie

Zijn er vastgestelde criteria op de data die je selecteerd en wat wil je er ongeveer mee doen
Als je dat nou automagisseert sla je 2 vliegen in een klap

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe ver geraak je met (uit het hoofd) extra>opties>overgang>overgang sneltoetsen. deze optie zou de sneltoetsen uit lotus moeten simuleren, ik weet niet hoe volledig dit geïmplementeerd is.
maar in dit geval lijkt de macro-aanpak inderdaad de betere, waarbij je nog een heel aantal andere handelingen kan meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Of je gebruikt gewoon een formule "=naam". Het resultaat is hetzelfde bij printen, en voorkomt duplicatie van tekstblokken. Als de tekst verandert, verandert het mee, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 11:40

Space_NL

ScoutLink DPC Team

Topicstarter
macro is een optie, die kan ik zelf niet schrijven, (nog niet, moet ik me erin verdiepen hoe dat werkt).

=naam kent excel niet (excel small business 2003)

Efficienter indelen is naar gekeken en mee getest, maar gaf geen goede resultaten, omdat het de opties nogal beperkt.

Wat gekopieerd word is een tekstblok met het type toepassing, inclusief de formule die de prjis opvraagt uit het prijsblad, deze koppelt aan het verbruik en verlies, en dan een prijs per m² maakt, zodat er daana alleen nog de m² ingevuld hoeft te worden om een prijs te genereren.

Hoewel het aantal type producten wat we leveren nog niet allmaal ingevoerd zijn, is een printout van de tekstblokken (2 naast elkaar, klein lettertype) nu al 10 kantjes. Gemiddeld gebruiken we denk ik zon 7 a 8 tekstblokken per calculatie. (en gebruiken we er dus zon 100 niet).

F5 selecteerd nu een tekstblok (meestal 6 regels breed, 5 lijnen diep maar dit is variabel), is een macro die dat tekstblok kopieert en invoegd op de cel waarin je stond toen F5 ingevuld werd lastig te maken ?

(ik heb nog nooit in VB gewerkt, weet iemand een voorbeeld, of is er iemand die bereid is een opzet te schrijven voor mij ?)

de sheet uitgeven kan ik helaas niet, zit teveel bedrijfsgevoelige informatie in.

The Path of the least resistance will seldom lead u beyond your own doorstep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:37

Reptile209

- gers -

Via Extra > Macro > Nieuwe macro opnemen kan je je handelingen vastleggen. Via de Extra > Macro > Macro's > Bewerken krijg je de 'opgenomen' VB code te zien. Dat is meestal een prima uitgangspunt voor aanpassingen aan je wensen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Space_NL schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:20:
macro is een optie, die kan ik zelf niet schrijven, (nog niet, moet ik me erin verdiepen hoe dat werkt).
Als je de macro-recorder gebruikt (zie boven) dan hoef je waarschijnlijk geen een regel te wijzigen, en kun je zelfs gelijk een toetsencombinatie voor die macro instellen, maar met honderd macro's zal alt-f8 handiger zijn.
=naam kent excel niet (excel small business 2003)
Je moet naam vervangen door de naam die je hebt gegeven; het werkt hetzelfde als =A1. Als je cel A1 piet noem, kun je naar A1 verwijzen met "=piet". Als een aantal cellen die naam hebt gegeven, bijvoorbeeld A1:A3, dan verwijst =piet naar de waarde in dezelfde kolom, of je kan naar het groepje verwijzen als je ctrl-shift-enter ipv enter gebruikt bij het invoeren. Eventueel kun je namen zelfs direct als stukje tekst definiëren, via insert->name als ="de tekst die je wilt".

Maar aangezien het ook om formules gaat, is dit waarschijnlijk niet de oplossing.
(ik heb nog nooit in VB gewerkt, weet iemand een voorbeeld, of is er iemand die bereid is een opzet te schrijven voor mij ?)
De simpele oplossing is een Macro per block:
Visual Basic:
1
2
3
Sub Macro1()
    Range("a1:c1").Copy ActiveCell
End Sub

De mooiste oplossing is een userform. Ga na de VB-editor, klik recht op het project en kies voor insert->userform. Teken hier een lijst en een knop (voor deze knop is Default een mooie property om op True te zetten). Dubbelklik op bijv. de knop om naar de achterliggende code te komen. Code:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Private Sub CommandButton1_Click()
    ActiveWorkbook.Names(ListBox1.Value).RefersToRange.Copy ActiveCell
    Me.Hide
End Sub

Private Sub ListBox1_DblClick(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
    CommandButton1_Click
End Sub

Private Sub UserForm_Activate()
    ListBox1.Clear
    Dim n As Name
    For Each n In ActiveWorkbook.Names
        ListBox1.AddItem n.Name
    Next n
End Sub

Dan nog een macro om deze code aan te roepen, ik zou zeggen zet hem achter een shortcut:
Visual Basic:
1
2
3
Sub Macro1()
    UserForm1.Show
End Sub

Het zou kunnen dat de namen iets anders zijn, namen als ListBox1 zijn trouwens sowieso niet mooi.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1