Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Disk problemen

Pagina: 1
Acties:

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:30

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Eerst en vooral even dit: ik twijfel een beetje of ik het onderwerp best hier plaats of bij opslagmedia, mijn vermoeden is dat het probleem vooral te maken heeft met de bestandsindeling (NTFS) en niet zo zeer met fysieke problemen met de schijf.

Heb momenteel een laptop HP Compaq NC6000 nog wat die problemen gaf bij het opstarten van windows XP. Deze kwam in een constante loop terecht. Je zag even snel een BSOD verschijnen onmiddellijk gevolgd door een reboot. Daarna kreeg je het keuze menu (veilige modus, normaal opstarten, ...). Wat je ook koos, steeds hetzelfde. De optie om het automatisch herstarten uit te schakelen was niet in het menu te zien.

Dan maar met een filmpje gemaakt zodat ik kon pauzeren op de foutmelding. Daar kreeg ik te zien: onmountable boot volume.

Vervolgens de schijf uit de laptop gehaald en aan een andere pc gehangen. Ook deze had last met het herkenen van de indeling van de schijf. De hardware werd onmiddelijk herkend, maar het duurde vrij lang om de partitie te zien verschijnen. Deze vervolgens openen moest ik nog niet aan denken.

Hierop dan maar een "chkdsk /f /r" uitgevoerd vanop die pc. Dan kon ik uiteindelijk de schijf normaal benaderen. Dus deze terug in de laptop geplaatst. Hoi, deze start weer op :*)

Toch nog maar eens de disk controleren. En nu komt het. Als ik chkdsk uitvoer geeft deze aan dat er fouten zijn gevonden in het bestandssysteem. Maar omdat deze zonder de optie "/f" is opgestart worden deze niet hersteld. Dus ik start "chkdsk /f" op, maar aangezien het hier over de bootpartitie van de disk gaat krijg ik de vraag om de check te doen bij de eerst volgende boot. Geen probleem dus maar rebooten waarbij chkdsk wordt uitgevoerd. Echter hier geeft die geen fouten meer aan? 8)7

Hoe kan ik deze fouten nu herstellen? Bij voorkeur wil ik niet de laptop herinstalleren want hier staan enorm veel programma's op, dus dat zou heel veel werk worden.

Bestaan er misschien nog andere/betere (en liefst gratis) tools om de disk te controleren?

Volvo Classic Club Belgium

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-11 18:44

JohnD

Bernd

recovery console installeren: How to install and use the Recovery Console in Windows XP

en dan vanuit de recovery console chkdsk uitvoeren met /f

edit: je kan ook booten vanaf een winxp cd en dan de recovery console starten. Ik vind het persoonlijk handig om de recovery console te installeren.

als chkdsk dan aangeeft dat er geen fouten meer zijn dan moet het goed zijn.

edit:2
wacht ik lees niet goed.
als je nu weer een chkdsk doet.. met /r en /f geeft deze dan nog aan dat er fouten zijn? zo niet dan zijn de problemen denk ik wel opgelost.

[ Voor 54% gewijzigd door JohnD op 21-10-2009 12:06 ]

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12-2024

Dutch

Alfisti

Wellicht is de BootCD van Hiren ook een optie voor je. Deze BootCD bevat diverse tools om je Harde Schijf te herstellen!

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:30

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
De recovery console vanaf de cd starten was mijn eerste idee, maar ik kreeg de optie niet, enkel windows opnieuw installeren met verplicht formateren van de schijf. Dit gaf dus reeds aan dat de partitie niet in orde was.

Situatie nu als je het in deze volgorde uitvoert:
  • chkdsk => geeft weer dat er fouten zijn, gelieve optie /f te gebruiken
  • chkdsk /f of chkdsk /f /r => geeft geen fouten weer
  • chkdsk => geeft weer dat er fouten zijn, gelieve optie /f te gebruiken
De Hiren BootCD, dat ik daar niet aan gedacht heb, volgens mij heb ik die nog ergens liggen. Moet ik vanavond eens zoeken tussen al mijn cdtjes.

Volvo Classic Club Belgium