Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickertsnaak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Beste mensen,

Ik zit momenteel in een fase van mijn leven waar ik zoveel mogelijk advies nodig heb om de juiste keuze te maken :)

Ik schets mijn situatie:

Ben 24 jaar (ik word in mei volgend jaar 25).

In 2008 heb ik mijn MBO4 diploma behaald (Internationale Handel/Groothandel). Ik was toen net 23 jaar.

Ik heb vóór deze opleiding 2 jaar MBO gedaan en gestopt omdat ik die kant niet op wilde gaan (Grafische kant). Daarna 1 jaar in de horeca gewerkt omdat ik niet wist wat ik moest doen kwa opleiding. Daarom ben ik wat ouder weer aan 't MBO begonnen.

Na het behalen van mijn MBO4 kon ik werken bij mijn stage bedrijf (elektrotechnische groothandel, op de binnendienst). Werk er nu bijna anderhalf jaar, maar merk dat er geen groei is in mijn functie. Door de recessie is het geeneens zeker of mijn contract wordt verlengd januari 2010.

M.a.w.: Ik wil hogerop, carriere maken. Maar dat kan niet in dit bedrijf de komende jaren én in mijn functie. Heb nu al het plafond bereikt zegmaar, ook kwa knowhow. En ik weet nu ook uit eigen ervaring dat je echt wel minimaal HBO nodig hebt wil ik hogerop.

Is het verstandig om in februari (instroom op hbo) voltijd te gaan studeren in Utrecht bijv? Ik heb ook het gevoel dat ik mijn studententijd mis. Klink raar misschien. Ik ben natuurlijk ook al wat ouder!

Ik werk nu, woon op mezelf in een leuk appartementje, verdien geld. maar is dit het? Ik kan m'n hele leven nog werken denk ik.

Hoe zit het kwa leeftijden etc? Als ik bijv. HBO Commerciele Economie ga doen (ik noem maar wat, maar wel in die richting)

Deeltijd is ook een optie natuurlijk. Maar dat wordt wel erg zwaar. Plus het feit dat ik waarschijnlijk dan ander werk wil gaan doen..

Ik weet het niet, zit een beetje met de handen in het haar!

Ik moet natuurlijk wel veel gaan opgeven (appartement, huur hiervan. en een vast inkomen) als ik dit doorzet. Zal het waard zijn?

Hebben jullie advies/suggesties?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
Het verschil in werk- en levenservaring is vrij groot. Ik vraag me af of je blij wordt van een schoolse HBO met klasgenoten die een jaar of 7/8 jonger zijn. Die komen allemaal net van de HAVO o.i.d.

Ik heb geen ervaring met voltijd HBO maar is het niet zo dat een groot deel van het pakket bestaat uit leren leren en werken. In deeltijd zal het denk ik meer om de inhoud gaan. In die vier jaar kun je ook nog relevante werkervaring opdoen die naast HBO misschien meer oplevert dan alleen een HBO-papiertje. Tegen die tijd dat je klaar bent ben je alweer 28.

Deeltijd is zwaar (ca. 20 uur per week.) maar het gaat wel om de inhoud en stage etc. kun je overslaan. Als je gemotiveerd bent en een beetje slim dan is het wel te doen. Misschien is het ook mogelijk na bijvoorbeeld een jaar over te stappen van voltijd naar deeltijd of andersom zodat het geen definitieve keuze hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:49
Lastig te zeggen of het dit voor jou waard is natuurlijk. Ik ben nu 26 en dit jaar afgestudeerd aan een HBO opleiding en ik was ook een van de oudsten, maar dit hoeft echt geen probleem te zijn.

Als jij denkt dat deze HBO opleiding jou helpt om beter in de markt te liggen dan moet je dat gewoon doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 14:20
Je moet natuurlijk heel goed kijken naar het financeele plaatje, als je voltijd gaat studeren moet je in een keer heel veel salaris inleveren en omdat je al wat ouder bent en een appartement hebt leef je ook wat duurder dan bijvoorbeeld een student op kamers. Ik wil volgend jaar sept weer gaan studeren na 5 jaar werken ben dan ook 24 en heb een appartement maar ik heb het geluk dat ik samenwoon met mijn vriendin maar dan alsnog word het leven van minimaal 1 inkomen inplaats van 2. Je bent natuurlijk wel meer waard uit eindelijk als je je papiertje hebt. maar je moet natuurlijk ook heel goed weten waarom je het doet en wat je wil bereiken, carriere technisch kun je er goed op vooruit gaan maar je moet het ook leuk blijven vinden om daar naar toe te groeien.

qua leeftijden verschilt het volgens mij heel erg afhankelijk van welke studie je volgt en over er veel doorstromers zijn van MBO.

als je deeltijd gaat doen kan dat natuurlijk ook helpen bij een baan vinden toont natuurlijk wel veel motivatie als jij aan het deeltijd studeerd en er naast carriere gericht werkt, voor bijbaantjes maakt dat niet veel uit denk ik.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ja ik zou toch eens serieus de optie van deeltijd overwegen.

Ik vraag mij wel serieus af of jij je studententijd gaat inhalen. Je leeftijdgenoten zijn allemaal 17/18 ik had zelfs 16 jarige toendertijd in mijn klas. Geloof me daar heb je totaal geen raakvlakken mee die leven in een hele andere wereld.

Ik was net 23 toen begon aan mijn HBO, de reden waarom hier toch voor heb gekozen was omdat ik de opleiding versneld kon doorlopen. Er zitten wel wat oudere mensen bij zo'n opleiding maar dat zijn er heel weinig. Doordat ik versneld deed zat ik vaak in andere blokken en had ik niet echt een vaste klas. Ik had al een sociaal netwerk naast mijn school dus mijn studiegenoten waren gewoon studiegenoten. Ik kon er mee opschieten maar meer ook niet.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Het lijkt mij - dat als je nu al geconfronteerd wordt met de beperkingen kwa doorgroei die je huidige kwalificatie je biedt - dat het volgen van een hogere opleidinng niet onverstandig is. Je moet je wel bedenken dat je ouder bent en dat zou - althans naar mijn mening - moeten betekenen dat je je keuze heel bewust maakt (je mist de 'luxe' om na een verkeerde keuze nog een keer opnieuw te beginnen) én dat je veel meer nadenkt over hoe je je studietraject invult (lees: de komende +/- 4 jaren). Als ik voor de keuze zou staan, zou ik zelf waarschijnlijk voor een full-time opleiding kiezen, maar - zoals de poster hierboven - wel streven naar een verkorte opleiding. Je bent ouder, serieuzer en hebt al werkervaring, wat zelfs als het niet relevant is voor je gekozen studie wel een zekere bekwaamheid in discipline met zich mee brengt; overweeg dus de mogelijkheden om in een hoger tempo de boel af te ronden.

Je hebt nog wat tijd, maar de logische stappen lijken mij dus:
1) beslissen wát je zou willen doen en op wélk niveau (HBO, maar ook WO behoort, met een toelatingstoest waarschijnlijk tot de mogelijkheden).
2) Neem hierbij in overweging een duidelijke (tijds)planning: Ga je voor Fulltime en wil je je opleiding versneld /verkort afronden; kijk wat de mogelijkheden zijn en plan je studieschema nu al voor de komende jaren.
3) kijk naar de financiële consequenties: kijk niet alleen naar wat het kost (en of je die paar jaar full-time kunt opbrengen; verdiep je dus ook zeker in je stufi!), maar ook naar wat het je "op ten duur" zou opleveren. Oriënteer je dus (nu al) op je baanperspectief
4) Denk ook over je verdere profilering na: als jij zo als 28ste "vers" van het HBO of WO komt moet je concurreren met andere afgestudeerden van <25jaar die niet van het MBO komen. Hoe kan je de komende jaren - ook buiten je studie - gericht in jezelf investeren (vrijwilligerswerk, een nuttige bijbaan, een extra taal etc.) waardoor je binnen die groep aantrekkelijk bent voor een werkgever?

Als laatste: je moet het wel leuk vinden om weer (fulltime) te gaan studeren. Ik zou me inderdaad niet té veel voorstellen van het studentenleven met je klasgenootjes wegens het leeftijdsverschil - zeker de eerste jaren. Daarnaast is het gaan studeren op je 24ste met als primaire doel te zuipen en feest te vieren een slechte reden.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 21-10-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
24 a 25 jaar en dan voltijd HBO. Het kan naar mijn inziens net, maar het ligt eraan welke opleiding je doet.

Sommige opleidingen hebben alleen 16-17-18 jarigen in de klas... vergeet het dan echt maar. Tenzij je het prettig vindt om psychologisch flink onder je eigen niveau te werken. Bovendien word je echt als iemand van die leeftijd behandeld. Je moet eerst allerlei orientatietrajecten door, voordat je echt met de zaak kan beginnen.
En wil je vier jaar lang vijf dagen per week weer in de schoolbankjes zitten?

Als je leven op structureel en organisatorisch op orde is, je financieel goed zit en ook zo ander werk kan vinden zou ik deeltijd overwegen. Lekker 1 a 2 avonden in de week en de rest zelf indelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Paquito op 21-10-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ik ben zelf op mijn 23e (23,5) begonnen aan een HBO opleiding en heb er nog geen spijt van gehad. Ik kom niet van het HBO, maar had door nogal wat verkeerde keuzes een doodeinde aan fatsoenlijke werk gemaakt. Het leeftijdsverschil is onbelangrijk. Tuurlijk zullen er 'ventjes' van net 17 rondlopen die nog heel erg kinderlijk zijn, maar het grootste deel daarvan verdwijnt na een jaar. Daarnaast ligt het volledig aan jezelf. Geniet er gewoon van, heb gewoon beetje lol, maar vergeet nooit waarom je het doet. Serieus zijn is goed te doen, maar als je te serieus wordt dring je je zelf alleen maar in een hoekje. Mijn persoonlijke ervaring is dat het grootste deel volwassen genoeg is. Als je af en toe tegen de vraag kunt 'of je al kinderen hebt', dan is er geen enkel probleem. Het ligt wellicht ook aan de opleiding wat voor typen op afkomen, maar ik heb op werktuigbouwkunde geen problemen gehad. Sterker nog, heb er zelfs een aantal vrienden aan overgehouden.

Wat betreft instroom, het is bij elke opleiding anders, maar ik zou het zelf niet doen. Misschien dat het dan net te moeilijk wordt omdat je wat stof heb gemist en dan moet je je zelf er toe kunnen zetten om even de stof van het eerste half jaar in een maandje erdoor te pompen. Houdt daar rekening mee dat dit een reeele mogelijkheid is. Je hebt er niks aan om in februari in te stromen en dan toch weer een half jaar achterstand op te lopen omdat je het eerste helft van het jaar gemist hebt.

maar is deeltijd of duaal geen optie voor je?

[ Voor 13% gewijzigd door siggy op 21-10-2009 14:35 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Ben op mijn 23e aan de voltijd opleiding HBO Werktuigbouwkunde begonnen na een jaar gewerkt te hebben na mijn MBO diploma behaald te hebben.

Is het carrière bevorderend? Absoluut, ik kom nu MBO-ers tegen die na 8 jaar tegen hun doorgroeiplafond aanzitten. Een functie als Lead-Engineer is voor deze mannen niet weggelegd in dit stadium. Daar zullen ze nog eens 10 jaar extra voor moeten werken terwijl een HBO-er makkelijk doorstroomd.

Of het verlies aan een salaris de moeite waard is moet je voor jezelf uitmaken. Je kunt waarschijnlijk in een verkort HBO-traject terecht komen en dan zul je 3 jaarsalarissen moeten opgeven. Maar als je over de langere termijn kijkt verdient zich dat wel weer terug.

En dat doembeeld van 17-jarigen in de klas valt reuze mee. Er zal ook een grote groep doorstroom MBO-ers van een jaar of 21 in je klas zitten. Deze worden vanwege het verkorte traject toch allemaal bij elkaar in 1 klas gezet. Ik heb trouwens met een aantal oud-klasgenoten nog altijd uitstekend concact (lees: ga er nog regelmatig mee de kroeg in) en deze zijn ook gemiddeld 3 jaar jonger dan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Ik sta een beetje te kijken van iedereen die zegt dat 24 al aan de oude kant is om HBO te beginnen :? Je bent misschien ouder dan het gemiddelde, maar heel veel mensen zijn 20-22 als ze met HBO beginnen, daar val jij echt niet buiten met je 24.

Zelf ben ik 22 en zit ik in m'n laatste jaar (dus ik ben 23 als ik klaar ben), maar ik ben van plan om nog een studie hierna te gaan doen en ik heb me er nog geen moment druk over gemaakt dat ik veel ouder zal zijn dan de rest.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Ik ben zelf (na omzwervingen) op mijn 24ste ingestroomd in het 2de jaar van BI. Ja, er zaten mensen van 18/19 (zelfs 1 van 17 dacht ik) in mijn klas. Je merkt wel het verschil in leeftijd, maar dat boeide mij niet. Ik kwam om een diploma te halen. En je vindt vanzelf wel klasgenoten die net zoveel/zoweinig serieus zijn als jij. Qua niveau van je klasgenoten maak je er zelf dus wat van.

Met de financiën had ik het makkelijk: Mama Hotel. Dus daar kan ik niets zinnigs overzeggen.

Ik was 27 (2 jaar geleden) toen ik afstudeerde. Uiteindelijk had ik 9 jaar gestudeerd. Ieder bedrijf vroeg daarnaar, maar ik heb nooit negatieve reacties gehad. Je hebt na die tijd immers wel levenservaring en je hebt ook nog eens overal aan geroken. Dat is ervaring die een 22 jarige niet heeft.

Ik heb wel altijd bijbaantjes gehad, van verkoopmedewerker tot parkeergaragebeheerder. Niet direct relevant voor mijn studie. Maar goed, als verkoopmedewerker heb je communicatie met klanten geleerd. Of het nu een onnozel iemand in een winkel is of een onnozele gebruiker, maakt niet veel uit. En als parkeergaragebeheerder heb ik verantwoordelijkheid getoond en genomen. Ligt er dus maar aan welke draai je aan je ervaring geeft.

Kortom, gewoon doen! Positieve instelling en effort tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 19:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben op m'n 25ste (opnieuw) gaan studeren. Het leeftijdsverschl met m'n klasgenoten is me enorm meegevallen, het is eigenlijk nooit een punt geweest. Ik heb dat wel aan een universiteit gedaan, terwijl ik een paar jaar eerder op het HBO juist last had van de kinderachtige instelling, maar dat kan aan de school hebben gelegen. Ook zal het wel uitmaken dat ik kind nog kraai heb, geen goede baan heb hoeven opzeggen en nog me nog prima thuis voel in het studentenritme. Ik had een klasgenoot die nog een paar jaar ouder was en ook van hem heb ik nooit klachten gehoord op dit gebied.
Natuurlijk zijn er wel wat verschillen maar het is nooit een probleem geweest.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Informeer ook eens naar de mogelijkheden voor Duaal. Dit is anders dan deeltijd. Bij duaal studeren ga je bijv 1 a 2 dagen full-time naar school en werk je de overige dagen bij een werkgever. Afhankelijk van de branche kan dit best lucratief zijn.

Zelf ben ik na 2 jaar voltijd Bedrijfseconomie duaal gaan studeren (toendertijd was ik 23). Ik heb een baan gevonden bij een accountantskantoor waar ik het werk niet geweldig vond, maar zonder HBO was kreeg ik ongeveer het volgende:

Salaris obv 40u: Start 1600 (na een jaar 2300)
Leaseauto: categorie 207, Ibiza, Polo of Clio
Studiekosten: Vergoed met een binding van 2 jaar.
Bonus: OTE 5-10%
Vakantiedagen OBV 40u: 23

Ik werkte van ma-do en vrijdag meestal zo'n 4 uurtjes naar school. Het laatste half jaar was ik op vrijdag vrij om mijn scriptie te schrijven.

Na het behalen van mijn diploma heb ik mijn studieschuld afgekocht met recruitmentbonussen en ben ik iets gaan doen wat ik leuker vond. Al met al is het een prima ervaring geweest waar zowel de werkgever als ik heel erg baat bij hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Als je het graag wilt doen, moet je het gewoon doen en de leeftijd negeren. Als dat echt je enige reden is, moet je je daar gewoon overheen zetten. Als je het heel erg vindt kun je altijd vragen of je in een klas wordt geplaatst met oud-MBO leerlingen, die zijn wat ouder en volwassener, over het algemeen.
Je bent nog jong en je kunt kiezen óf je de rest van je leven af blijven vragen wat er zou zijn gebeurd als je het niet gedaan had óf het gewoon doen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Je zult een nieuwe baan moeten zoeken, maar je weet het dan tenminste wel zeker en dommer wordt je er sowieso niet van.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 21-10-2009 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ik zou nooit overwegen een voltijd HBO studie te volgen als dat concrete gevolgen heeft voor je huisvesting. Je wilt toch niet weer terug bij je ouders gaan wonen, of begrijp ik je verkeerd? Bij een 'studentenleven' hoort natuurlijk ook een eigen hok huren, wat ben je op dit moment meer kwijt dan een hok? 200 euro? Die zou ik er wel voor over hebben om mijn eigen gang te gaan en niet 'te gast' te zijn bij m'n ouders.

Financieel is het misschien haalbaar. Uitwonende beurs. Extra lening. Bijbaantje(s). Dan is voltijd studie denk ik best mogelijk met behoudt van je huis. Maar wat moet je er verder voor opgeven? Je auto misschien? Anyway, die berekening kan je ongetwijfeld het best zelf maken.

Bij een deeltijd studie heb je als 'voordeel' dat je in principe bij je huidige baas kan blijven; zeker als het onzeker is of hij je kan blijven betalen, als je zelf aanbiedt één dag minder te willen werken kan dat je baas over de streep trekken je op de loonlijst te laten staan. En wellicht ondersteunt je baas je wel met de opleiding en is hij bereidt een deel van de studiekosten op zich te nemen, je weet maar nooit. Goed, je hebt wel wat minder keuze uit voltijd studies dan fulltime, dat is een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:08
Informeer ook vooraf eens naar het aantal daadwerkelijke uren college dat je gemiddeld zou moeten krijgen. Ik weet van mijn zwager dat hij het eerste jaar (HEAO AC utrecht) vaak 2-3 dagen per week helemaal geen college had omdat men geacht werd aan groepsopdrachten te werken. Hij heeft toen na het 1e jaar, ondanks dat hij pas 18 was, gekozen voor deeltijd en een serieuze baan ernaast.

Waarschijnlijk is dat in jouw situatie ook het beste als er veel van dit soort groepsopdrachten/weinig echte collegeuren zijn. Bij een leuk bedrijf met leeftijdsgenoten doe je gelijk werkervaring op die je later van pas komt. Waarschijnlijk motiveert dit ook meer dan met mensen van 5-6 jonger aan een verslag te werken. Verder levert het ook nog wat meer op dan een studentenbaantje ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 10:24
Ik studeer Commerciële Economie in Enschede, weet niet of het veel verschil maakt met Utrecht.
Daar zou het echt niet gek zijn als je wat ouder instroomt.

Ik heb genoeg studenten die eerst MBO hebben gedaan en dus al >21 zijn. Nou moet ik wel zeggen dat ik >21 toendertijd aardig oud vond, maar hoe ik er nou tegen aan kijk (3e jaars) is het heel normaal om dat te doen. Je hebt er sowieso veel voordeel bij om wat later in te stromen qua kennis en houding die je nodig hebt bij de opleiding.

De roosters voor deze opleiding zijn erg vrijblijvend al zeg ik het zelf. Van de 8 kwartielen die ik nou heb gehad, volgens mij slechts 1 gehad waarin ik NIET 1 dag in de week vrij had of meer. Je hebt dus veel vrije tijd om te werken, of een bijbaan of je echte baan behouden met flexibele uren.

Een tweede optie om te doen is studeren in de avonduren, naast je baan.
Dit gaat wel harder (collega doet dit), maar het loont wel natuurlijk. Het is slechts 1 of 2 avonden in de week en dan krijg je in een snel tempo de hele opleiding door je keel. Stage e.d. hoef je sowieso al niet te doen duss het gaat heel wat sneller :)

En je mist je studentijd als in: je wil weer zuipen en op kamers e.d.?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104562

Anoniem: 210014 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:35:
Niet teveel rationaliseren. Tot je 30e heb je recht op IBG.

Succes!
Je was me voor:
Tot je 30e krijg je minstens 269e uitwonende studiebeurs die kwijtgescholden wordt als je binnen 10 jaar een HBO haalt, daarnaast kan je nog prima bijlenen. Met de meerwaarde voor je salaris als jij je HBO papiertje hebt een schijntje.

Dus, gewoon doen, lekker bijlenen, en die studententijd inhalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben van plan om zelf ook aan de HBO te beginnen, ik zal dan 25 zijn. Ik zal ook waarschijnlijk deeltijd of duaal doen. Volgens mij is het propedeuse jaar bijna altijd voltijd in de schoolbanken. Je moet je doel voor ogen houden, zelfs als je je eenzaam voelt tussen de jonkies. Als je je propedeuse hebt binnengesleept kun je lekker gaan werken en tevens leren.

Het zal niet altijd leuk en makkelijk zijn, maar zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

ik word volgende maand 29, en ben sinds september begonnen met een Duale HBO opleiding.
Ik ben 1 van de oudste van de klas, meeste zijn rond de 20-25 jaar. maar hier maak ik me niet druk om, ik kom voor het papiertje net zoals de rest. enig nadeel vind ik omdat ik 8 jaar niet in de schoolbanken heb gezeten is het leren uit een boek. ik ben een man van de praktijk en heb op het MBO amper een boek open gehad, nu moet je 80% van de opleiding zelfstandig doen en dat heeft bij mij een beetje voor opstart problemen gezorgd. zit nu midden in de tentamens en zit uren met me neus in de boeken, maar ik heb het er voor over.

De weg naar je pensioen is nog lang, dus doe er wat nuttigs mee, als een opleiding je mooie kansen kan bieden en je kan het betalen dan zou ik er voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 20:14:
ik word volgende maand 29, en ben sinds september begonnen met een Duale HBO opleiding.
Ik ben 1 van de oudste van de klas, meeste zijn rond de 20-25 jaar. maar hier maak ik me niet druk om, ik kom voor het papiertje net zoals de rest. enig nadeel vind ik omdat ik 8 jaar niet in de schoolbanken heb gezeten is het leren uit een boek. ik ben een man van de praktijk en heb op het MBO amper een boek open gehad, nu moet je 80% van de opleiding zelfstandig doen en dat heeft bij mij een beetje voor opstart problemen gezorgd. zit nu midden in de tentamens en zit uren met me neus in de boeken, maar ik heb het er voor over.

De weg naar je pensioen is nog lang, dus doe er wat nuttigs mee, als een opleiding je mooie kansen kan bieden en je kan het betalen dan zou ik er voor gaan.
Dan had je beter op de Woensdag in kunnen schrijven.. ;) (ook wel een paar jonkies maar ook een aantal 30, 40+ ers.)

Voor het volgen van een opleiding mag de leeftijd van je klasgenoten m.i. geen issue zijn. Het gaat om wat jij wilt bereiken voor jezelf. Je zult als "oude" man waarschijnlijk initieel wat moeilijker aansluiting krijgen met je klasgenoten v.w.b. syndicaten e.d., maar als je je normaal opstelt moet dat ook geen probleem zijn.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 15:57

racoon

mooowwww

Ik wil ook na dit studiejaar aan een HBO opleiding beginnen ben dan 30 en heb 7 jaar niet meer in de schoolbanken gezeten, MBO ict gedaan, mcsa win 2003 en itil foundations gehaald

Kan er iemand mij vertelen of HBO deeltijd veel zwaarder is dan een MBO of mcsa studie.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 20:57
Een collega van mij is al een eind in de 30. Die heeft een fulltime baan van 40 uur, 2 kinderen en volgt een deeltijd HBO opleiding. Dit is op een accountancykantoor en hij werkt al 10+ jaar op HBO-niveau, maar ook hij loopt tegen dat plafond aan dat je papieren moet hebben om verder te komen. Natuurlijk is het ideaal als je in voltijd aan de studie gaat en wellicht nog een baantje erbij houdt voor een uur of 20, maar die luxe moet je hebben. Verder vraag ik mij af of je qua inkomen zover kan terugvallen. Wat ik hier in elk geval mee wil zeggen is, dat het best naast je werk te doen is. Het is wel enorm zwaar en wellicht kan je niet elk weekend meer gaan stappen, maar als je het echt zou willen... Het voordeel is dan wel weer dat je met meerdere mensen op jouw niveau zit en niet met een groep onvolwassenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32447

Ik ben op m'n 17e begonnen met HBO accountancy. Na allerlei omzwervingen ben ik nu op m'n 26e bezig met afstuderen in WO Communicatiewetenschap.

Ik ben op m'n 24e m'n WO af gaan maken. Ik heb daarvoor een fulltime baan met een redelijk salaris opgegeven. Omdat ik m'n verkorte bachelor nog af moest maken zat ik in werkgroepen met 18-jarigen. En ook nu in het masterjaar ben ik een van de ouderen. Ik moet zeggen dat ik me er nooit aan gestoord heb. Voor mij is altijd het volgende leidend geweest: je moet waarschijnlijk tot je 70e werken, dus waarom zou je niet in jezelf investeren nu het nog makkelijk is om dat te doen. PHiXioN schreef over zijn collega die eind 30 nog een HBO gaat volgen omdat hij het papiertje nodig heeft.

Uiteindelijk destilleert het zichzelf wel uit, maar je hebt nu de tijd om het te doen. Je hebt geen gezin waar je voor moet zorgen of andere zaken die je aandacht vereisen. Dus ik zeg: veel plezier op je eerste dag in februari :)

O ja, kun je niet part time bij je huidige bedrijf gaan werken? Ik werk 20 uur per week naast m'n studie. Van tijd tot tijd enorm stressen, maar zo kan ik wel rondkomen.

P.S.
Excuus voor het warrige verhaal, ik ben nog niet helemaal wakker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

racoon schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 08:53:
Kan er iemand mij vertelen of HBO deeltijd veel zwaarder is dan een MBO of mcsa studie.
Ja. M'n ex deed deeltijd-HBO en was er enorm veel tijd aan kwijt. Het vraagt discipline voor langere tijd.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 09:08
Na mijn MBO opleiding ben ik HBO gaan doen, ik was 20 toen ik begon met mijn studie. Ik weet nog goed dat vooral de HAVOers het bloed onder mijn nagels trokken. Ze zijn puberaal en schools, dit werd extra versterkt door de vele projecten die wij moesten doen. Ze kunnen nog helemaal niks.
Dit is een flinke zure appel waar je doorheen moet bijten. 50% valt af na het eerste jaar en van de andere 50% weet je dan wel met wie je kan samenwerken.

Hoeveel jaar studiefinanciering heb je nog? Als je het echt leuk lijkt, vooral doen! Niet te veel lenen het eerste jaar zodat je niet te veel schuld opbouwd (mocht je de studie toch niet leuk vinden) Niks van de kinderen aantrekken, wel vrienden worden met de rest. Netwerken is bijna belangrijker dan de cijfers tijdens je studie. (mijn ervaring althans)

Bijna vergeten. Tip: Neem de febuari instroom. De kans dat je dan met "oudere" klasgenoten in aanraking komt is vele malen groter.

[ Voor 7% gewijzigd door Loev op 26-10-2009 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ben ook bezig met een HBO opleiding Duaal. Er gaat veel meer tijd in zitten dan de 12 uur die in de studiegidsen staat.
Over het niveau kan ik zelf niets zinnigs roepen aangezien het een lange tijd is toen ik nog MBO deed.
Zelf snap ik de stof die ik me eigen moet maken (vooralsnog) wel alleen wordt het in zeer grote hoeveelheiden je aangereikt. Van anderen begrijp ik dat het wel heel iets anders is dan op het MBO.
Je wordt geacht zeer zelfstandig te kunnen werken. (Je wordt niet aan het handje meegenomen zoals op het MBO.)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 275731

Ik zit op dit moment in een van de laatste blokken van HBO deeltijd. Vanwege een niet relevante vooropleiding heb ik geen vrijstellingen, alleen stage vanwege mn werk. Ik werk 40 uur per week, heb 1 avond college, en de rest van de tijd kan ik besteden aan huiswerk.

Het is bij vlagen erg druk, zware blokken kosten af en toe vrijwel al mn vrije tijd. Maar zoals gezegd, dat is bij vlagen. Het merendeel van de tijd is het goed te doen met ieder weekend een dagdeel flink studeren.

Alles bij elkaar heb ik het net niet in de "normale" 4 jaar gehaald. Ik zit nu in jaar 5, en ben aan het afronden. Voltijd was mij financieel niet gelukt, en ik moet zeggen dat het niveau niet dusdanig hoog ligt dat je daar elke dag van de week meer dan 4 uur mee bezig zal zijn. Dus de afweging is eigelijk: riant inkomen en drukker, of weinig centjes en relaxed door je opleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben dit met interesse aan 't lezen. Ik ben door wat trieste familie omstandigheden er niet in geslaagd om op de normale manier mijn WO papiertje te halen. Desondanks heb ik een aardige carriere (tot nu toe) opgebouwd en heb ik echt lang en breed HBO niveau bewezen en ook een cv dat dat aantoont.

Ik werk binnen een zeer groot bedrijf en men ziet in mij een van de toekomstig MT leden en voor dat soort posities is een papiertje toch wel echt een must. Vandaar dat mij men graag een HBO diploma ziet halen.

Qua niveau is dit geen enkel probleem, qua motivatie ook niet en qua relevante werkplek ook niet. Ik heb wat ervaring met deeltijd HBO en dat viel me tegen. Veel medestudenten die het met veel moeite aankunnen, leraren die (een uitzondering daargelaten niet echt enthousiast hun leerstof overbrengen, met andere woorden, compleet wat anders dan ik op de uni gewend ben.

Daarom twijfel ik nu tussen deeltijd of thuisstudie. Met deeltijd heb ik slechte ervaringen en het niveau is geen enkel probleem en ook qua motivatie denk ik dat een thuisstudie geen probleem is. Maar aan de andere kant is een thuisstudie HBO diploma toch iets minder serieus (mocht ik een andere werkgever zoeken), ook al heb ik een volkomen gerelateerde werkplek en heb ik op een aantal punten ook in mijn loopbaan echt het een en ander bewezen.

Bovenstaande staat er wellicht arrogant, zo is het echt niet bedoeld, maar ik wil eigenlijk niet horen dat het zo moeilijk is zonder ondersteuning en dergelijke, vandaar dat het er toch wat onbescheiden staat.

Heeft iemand ervaringen met thuisstudies (bijv NCOI)? Wat zijn nu de grote voordelen van een 'echte' HBO studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 21:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier nog eentje die op d'r 28e begonnen is aan voltijds-HBO (SJD). Ja, m'n klasgenoten waren soms 10 jaar jonger, maar so what? Ik zat daar voor mezelf, niet voor die "kinderen", zoals ze hier soms omschreven worden. Ja, je mist op sommige punten aansluiting, maar ik denk dat je altijd collega's, familie-leden, clubgenoten etc. hebt met wie je geen klik hebt. Ook in je werk moet je samenwerken met collega's die 10 jaar jonger of ouder zijn - of meer. Is dat dan zoveel anders dan in de schoolbanken? Ik denk van niet.

Goed, ze missen een heel stuk levenservaring, maar zij zijn er met hetzelfde doel als jij: leren en diploma behalen. Bij kleuter-gedrag mag je ze daarop aanspreken en als het echt niet gaat, zal de schoolleiding ingrijpen. Prima toch?

Om met die afgrijselijke Frans te spreken: ik zeg: doen!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik ben op mijn 23ste ook nog aan een nieuwe HBO opleiding begonnen. Ik had toen wel al een andere HBO opleiding klaar (commerciële economie), maar daar had ik niet echt het gevoel dat ik iets nieuws geleerd had. Nu ben ik 25 jaar en heb mijn andere voltijd HBO opleiding (bedrijfseconomie) bijna af. Ik ben nu bezig met een premaster en start in januari als het goed is op de universiteit voor 1 jaar. Dan zou ik met mijn 26ste klaar zijn. Ik heb genoeg mensen in mijn klas gehad die een jaar of 23/24 waren, dus wat dat betreft moet het niet zoveel uitmaken. Ik zou alleen toch kijken voor deeltijd. Je blijft dan toch werkervaring opdoen en je leert ook nog eens een vak. Aan de andere kant zal dit wel een stuk zwaarder worden (1 a 2 avond(en) per week naar school).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 22:19
Wellicht een optie? Aangezien je druk maakt over je leeftijd.

Je aanmelden voor een HBO opleiding. Tijdens je eerste jaar een deelcertificaat VWO Economie en Propedeuse behalen. Afmelden en je aanmelden voor een universitaire opleiding waar meer oudere studenten zijn.

Gewoon niet druk maken over je leeftijd. PCMedic is nu 26 en van plan volgend jaar te beginnen aan een universitaire opleiding.
Ardana schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:03:
Goed, ze missen een heel stuk levenservaring, maar zij zijn er met hetzelfde doel als jij: leren en diploma behalen. Bij kleuter-gedrag mag je ze daarop aanspreken en als het echt niet gaat, zal de schoolleiding ingrijpen. Prima toch?
Persoonlijk vind ik kleutergedrag nog niet eens zo erg. Brengt tenminste nog een beetje gezelligheid. Een who cares? als je erook aan mee doet. :P Als je maar niet als een gek staat te huppelen in de kantine, zie ik er geen problemen in.

[ Voor 41% gewijzigd door PCMedic op 27-10-2009 16:14 ]

Pagina: 1