[ASP.NET - MySQL] Hoe gaan jullie tewerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:12
Ik ben momenteel mezelf aan het verdiepen in ASP.NET (met VB.NET) en ben op zoek naar een webhosting.

Nu heb ik een behoorlijk goedkope hosting gevonden maar de databank die ondersteund word is MySql, iets waar ik geen ervaring mee heb.

De connectiestrings vinden etc... is geen probleem zodat het zal werken online, normaal gezien toch ;-).

Maar wat doen jullie tijdens het ontwikkelen en testen lokaal?
Installeren jullie MySql lokaal of is het mogelijk tijdens het testen constant in verbinding te zijn met de server (misschien niet aan te raden?)

Waarschijnlijk is de beste keuze mysql locaal te installeren en te testen. Maar is er dan een 'makkelijke' manier om de databank en al zijn tabellen over te zetten naar de server die ik huur? Een soort querie die dan alles aanmaakt? Dit om fouten te vermijden. Het controlepanel op de hosting is HELM.

En nog een extra vraag; de hosting ondersteund access en mysql en dus geen SQL Server maar als ik via Visual Webdeveloper een sql databank toevoeg (die dan in App_Data komt) gaat dit dan wel werken? Of valt dit onder SQL server?

link naar de hosting; http://www.sohosted.com/webhosting/

Alvast bedankt aan wie mij zou kunnen helpen, ik zou er al een hele stap verder mee komen. Jeroen

[ Voor 1% gewijzigd door jrn op 21-10-2009 11:22 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Waarschijnlijk is de beste keuze mysql locaal te installeren en te testen.
Correct. Het werkt vaak vlotter, je hebt meer controle over je omgeving en volgens het OTAP-principe is het sowiezo een goed idee om je productieomgeving compleet afgescheiden te houden van je ontwikkelomgeving.
Maar is er dan een 'makkelijke' manier om de databank en al zijn tabellen over te zetten naar de server die ik huur? Een soort querie die dan alles aanmaakt? Dit om fouten te vermijden. Het controlepanel op de hosting is HELM.
Ik heb zelf geen ervaring met Helm, maar de handleiding die ik heb gevonden doet vermoeden dat je relatief weinig databasebeheer via dit controlepanel kunt doen, anders dan databases aanmaken en verwijderen en users beheren.
Voor zaken als tabellen en views maken ben je toch aangewezen op andere beheertools. Ik weet dat er bij MySQL er in ieder geval een aantal tools worden meegeleverd, en dat er ook third-party tools zijn zoals phpMyAdmin (vereist php).

Wat ik zelf persoonlijk het fijnst vind werken is al mijn database-scripts (tabellen creeren, constraints leggen, stored procedures aanmaken, referentiedata toevoegen) als losse scripts schrijven. Voor het daadwerkelijk toepassen op de database gebruik ik een commandline script die alle scripts een voor een uitvoert op de database, zodat je binnen een mum van tijd een schone database op poten hebt.
Het voordeel is dat alle scripts in een source control systeem gehangen kunnen worden zodat te zien is welke wijzigingen op de databasestructuur zijn gedaan.

Voor het importeren en exporteren van data (losse tabellen of csv) en/of database backups zou je even moeten kijken of je deze kunt up/downloaden via ftp. Helm lijkt deze mogelijkheid in ieder geval wel te bieden.

Overigens zou ik me in eerste instantie niet teveel blindstaren op het gedeployed krijgen van je applicatie, dat gaat je wel lukken. Ik zou beginnen met het inrichten van een ontwikkelmachine (wellicht als VirtualPC?) met daarop MySQL en Visual Studio, en eens beginnen met ontdekken wat de prettigste manier van ontwikkelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jrn schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 11:21:
Maar wat doen jullie tijdens het ontwikkelen en testen lokaal?
Installeren jullie MySql lokaal of is het mogelijk tijdens het testen constant in verbinding te zijn met de server (misschien niet aan te raden?)

Waarschijnlijk is de beste keuze mysql locaal te installeren en te testen. Maar is er dan een 'makkelijke' manier om de databank en al zijn tabellen over te zetten naar de server die ik huur? Een soort querie die dan alles aanmaakt? Dit om fouten te vermijden. Het controlepanel op de hosting is HELM.
Ik heb lokaal een IIS test server waar ik mijn applicatie naar toe publish en waar ik een MySql server heb draaien. Dit is fysiek een andere PC en ik betrap me erop dat vaak vanaf mijn ontwikkel pc een verbinding leg met de test server voor MySql.

De productie database richt ik in door van een lege versie van mijn database lokaal een sql script te bouwen en die dan te importeren in de productie database.

Misschien zou ik hier nog wat nuances in kunnen aanbrengen, want dit gaat natuurlijk niet lekker bij updates. Hiervoor zou waarschijnlijk gewoon eigen sql scripts gebruiken voor updates, zoals MrBucket ook al aangeeft.
En nog een extra vraag; de hosting ondersteund access en mysql en dus geen SQL Server maar als ik via Visual Webdeveloper een sql databank toevoeg (die dan in App_Data komt) gaat dit dan wel werken? Of valt dit onder SQL server?
Wat bedoel je hier precies mee? Je kunt toch gewoon via een .NET MySql connector (zie mysql website) naar je eigen lokale MySql database wijzen?
Ik ben momenteel mezelf aan het verdiepen in ASP.NET (met VB.NET) en ben op zoek naar een webhosting.

Nu heb ik een behoorlijk goedkope hosting gevonden maar de databank die ondersteund word is MySql, iets waar ik geen ervaring mee heb.
Deze is behoorlijk goedkoop. Ik gebruik normaliter Protagonist, maar het duurste pakket kost zelfs maar 78 euries per jaar. Dat is geen geld.

Kun je eens je ervaringen met deze hosting posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:12
Nog geen slechte commentaren gehoord over Sohosted eerlijk gezegd, ken iemand die zijn website daar host en die is daar toch ook positief over...