Linux vs. FreeBSD dhclient opties

Pagina: 1
Acties:

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zoek het FreeBSD equivalent voor het volgende Linux commando:
dhclient eth0 -H hostname -V vendorclassidentifier

Helaas kent FreeBSD de -H en -V opties niet voor dhclient. Uit de manual page haal ik dat het wel mogelijk is om opties te specificeren in dhclient.conf. Voor de hostname is er een optie, voor de vendor class identifier niet. Wel is er een manier om aan een optie te refereren door zijn code te specificeren, zie dhcp-options.

Volgens RFC3925 is de optie die ik moet zetten voor de vendor-class-identifier is blijkbaar nummer 60, dus je zou denken dat het volgende werkt:
code:
1
2
3
4
interface "re1" {
    send host-name "hostname";
    send option-60 "vendorclassidentifier";
}

Echter krijg ik de volgende melding als ik dhclient start met deze config:
# dhclient re1
/etc/dhclient.conf line 11: no option named option-60
        send option-60 "vendorclassidentifier"
      ^

Dit lijkt me strijdig met de manual page:
Options which are not listed by name may be defined by the name option-nnn, where nnn is the decimal number of the option code. These options may be followed either by a string, enclosed in quotes, or by a series of octets, expressed as two-digit hexadecimal numbers separated by colons. For example:

option option-133 "my-option-133-text";
option option-129 1:54:c9:2b:47;
Zien jullie wat ik fout doe?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 11:53

Arioch

<geek>

Heb je het al op deze manier geprobeerd?
code:
1
option option-60 "vendorclassidentifier";

In de man page wordt er namelijk 'option' gebruikt, in plaats van 'send'.

• ari3
  • Niet online
Arioch schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 08:37:
Heb je het al op deze manier geprobeerd?
code:
1
option option-60 "vendorclassidentifier";

In de man page wordt er namelijk 'option' gebruikt, in plaats van 'send'.
In de man page van dhclient.conf wordt gezegd dat je 'send' moet gebruiken met de optienaam uit de dhcp-options man page.

Wat ik trouwens ontdekt hebt is dat specifiek code 60 niet geaccepteerd wordt want een willekeurige andere code (124) geeft geen foutmelding:
interface "re1" {
        send option-124 "venderclassifentifier";
}

Code 124 is natuurlijk niet wat ik zoek. Weet iemand waarom code 60 niet zou werken?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-11-2025
Options which are not listed by name may be defined by the name option-nnn, where nnn is the decimal number of the option code.
Het is maar een idee, maar option-060 al eens geprobeerd?

• ari3
  • Niet online
imp- schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 12:46:
[...]

Het is maar een idee, maar option-060 al eens geprobeerd?
Nee, dat geeft hetzelfde resultaat.

• ari3
  • Niet online
Opgelost! Dit doet wat ik wil:

interface "re1" {
        send dhcp-class-identifier "vendorclassidentifier";
}

Men roept altijd RTFM, maar in dit geval is het RTFS(ource) want in de manual page van dhcp-options wordt de optie "dhcp-class-identifier" niet genoemd. 8)7

Uiteindelijk vond iemand in #freebsdhelp in de broncode dat optie 60 gekoppeld is aan de naam dhcp-class-identifier. _/-\o_

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Laatste stap is het sturen van een PR (Problem Report) met een patch voor de man page zodat anderen het ook kunnen vinden ;)
Pagina: 1