sOid schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:49:
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij klopt dit niet helemaal. Afaik is portretrecht sowieso van toepassing als je iets publiceert; maakt niet uit waar.
Uitzondering hier op is dus weer vrijheid van nieuwsgaring; als de foto nieuwswaardig is, mag het zo gepubliceerd worden. Maar ook dit is weer een hele vage lijn; wie bepaald wanneer een foto nieuwswaardig is?
Waar jullie beiden aan voorbij gaan, en wat eigenlijk de hele essentie van portretrecht omschrijft, is 'wezenlijk belang'.
Bij portretrecht kun je je als geportretteerde verzetten tegen publicatie, mits jouw belang groter is dan die van de fotograferende (of uitbeeldende(!)) persoon. Dat houdt in dat als ik morgen op straat een foto van een model schiet, en haar kop samen met een pot beauty-shit op een reclameposter afbeeldt, zij zich hiertegen uiteraard kan verzetten. Haar kop is haar product, en wat ik dan ineens doe is nogal broodroof.
Is zij toevallig aanwezig op een ramp-scenario en staat zij samen met twee mensen vluchtend van dat rampscenario afgebeeldt, dan ineens is de nieuwswaarde van de foto (misschien/waarschijnlijk) van groter belang, met name omdat haar personage er weinig aan toevoegt, het is de situatie die op dat moment de hoofdrol speelt, en zij als persoon is daarbij waarschijnlijk bijzaak.
Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld belachelijk maken. Als ik morgen iemand afbeeldt in een ontzettend idiote situatie, waarbij er een vertekende weergave van die persoon ontstaat, dan de werkelijkheid eigenlijk is, kan hij/zij zich daar ook tegen verzetten. Wederom omdat zijn/haar belang in die situatie groter is.
Geld verdienen is dus maar een klein deel van het portretrecht. Je kunt echt wel aannemen dat als jij aan de straatfotografie bent en mensen op de foto zet, je die foto's kunt publiceren. Er staat me iets bij over een nieuwsbericht dat dit laatste tegenwoordig in NL enigzins discutabel is, maar echt problemen zul je er volgens mij niet door ondervinden
Maar kort gezegd is de vuistregel voor het portretrecht vrij eenvoudig; tenzij de geportretteerde gegronde (dus niet; 'ik vind het niet leuk') redenen heeft om bezwaar te maken tegen publicatie, mag je je foto's gewoon publiceren.
Bij al het bovenstaande ga ik er wel vanuit dat je je foto's in een openbare ruimte maakt, of met toestemming van de ruimte-exploitant/beheerder/gemachtigde trouwens. Door ramen fotograferen mag trouwens niet, de wet ziet dat heel strict als afscheiding van de openbare ruimte
Ow, en om even in te haken op een van de dingen hierboven;
sOid schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:30:
Heh, grappig. Ik hou me de laatste tijd veel bezig met ethiek in de fotografie en journalistiek (ook studiegerelateerd).
Allereerst, fotograferen MAG altijd. Ook als de politie zegt dat het niet mag (waar ze vooral de laatste tijd een handje van hebben, als ik verschillende journalisten mag geloven). Ook van agenten en andere hulpverleners mag je gewoon foto's maken. Sterker nog; door hun functie hebben kunnen ze 'minder aanspraak maken' op hun portretrecht. Dit is ook het geval voor politici, BN'ers en andere mensen met een publieke functie (mits in openbare ruimten).
Dit klopt, thus far.
Daarnaast mag je ook foto's maken van eventuele slachtoffers, omdat je in principe iedereen in een publieke ruimte mag fotograferen. Het publiceren van deze foto's is een tweede. Als je Jan Modaal goed herkenbaar fotografeert terwijl hij een ernstig auto-ongeluk heeft gehad en vervolgens publiceert op flickr of ergens anders, kun je problemen krijgen.
Niet helemaal. Laten we de publicatie op flickr even vergeten en een publicatie in het lokale sufferdje verzinnen. Dan is het nieuwswaarde, en verantwoord. Het gebeurt zo vaak dat slachtoffers gepubliceerd worden, zie daarvoor o.a. de door jou aangehaalde foto's, dus waarom zou dit een andere situatie zijn? Pas op het moment dat Jan Modaal door de door jou gepubliceerde foto's schade zou ondervinden, zou hij zich hiertegen kunnen verzetten.
Buiten het feit dat het niet ethisch is. Het portretrecht gaat in de meeste gevallen pas in als de foto is gemaakt en wordt gepubliceerd. Maar als je merkt dat iemand niet op de foto wil, doe het dan ook niet.
Ethiek is ieder voor zich, buiten een zeker landelijk gevoel wat we hebben, maar we mogen er vanuit gaan dat dat in de wet goed ondervangen is, dus eigenlijk wil ik me maar gewoon even beperken tot wat er van de wet mag....
Portretrecht gaat ALTIJD over publicatie, foto's maken mag immers altijd. Alleen is het wel mogelijk dat iemand zich al tijdens het maken van de foto's uitspreekt over zijn/haar bezwaar tegen publicatie. Het is dan aan jou als fotograaf om te beoordelen of je het nog ethisch vindt, en of die persoon volgens jou wel meer belang heeft dan jij

Als laatste heb je als journalist ook nog het recht op vrijheid van nieuwsgaring, die in veel gevallen zwaarder weegt dan portretrecht.
Volgens mij _is_ dat het wezenlijk belang weer. De nieuwswaarde weegt zwaarder dan de bezwaren van de persoon, en je mag derhalve ineens weer publiceren.
Het is allemaal moeilijk te bepalen wanneer welk belang zwaarder weegt. Het meest recente voorbeeld hiervan is waarschijnlijk de foto's rondom het 'Koninginnedagdrama" in Apeldoorn.
Over foto's als dit zijn zowel binnen als buiten redacties flinke discussies gevoerd; wel of niet publiceren?
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Of je er überhaupt foto's van moet maken is een andere vraag. Persoonlijk zie ik het nut (en de lol) er niet echt van in als je niet iets in de journalistiek doet/wilt gaan doen, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Je kunt je ook afvragen waarom het omschrijven / tekenen van de situatie wel zou mogen, maar het vastleggen op foto's niet? Juist foto's kunnen een enigzins objectief beeld geven, of iig de situatie schetsen, die bij persoonlijke interpretaties als verslagen of andere 'second-hand' illustraties niet meer aan de orde zijn.
Natuurlijk kan een fotograaf er voor kiezen om dingen anders te kaderen en daarbij dingen weg te laten (
leuk filmpje op youtube, totaal ander onderwerp, maar prachtige illustratie van wat ik bedoel

), maar dit is op het moment zo getrouw als dat het wordt. Totdat we een panorama-bal neer kunnen gooien die de omgeving in 4D projecteert, zullen we daarmee moeten leren leven
[
Voor 44% gewijzigd door
Henk op 21-10-2009 22:21
]