• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen.
Hoe maak ik een automatische failover.
Een router met glas verbinding via een 2e router en op dezelfde router een adsl backup.
De 2e router met daarop de glas verbinding is extern managed en kan dus niet aan de config sleutelen van de glas router zelf.
In eerste instantie lijkt het niet moeilijk, kwestie van cost goed instellen
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 fastethernet 1 5 (default route via de glas router cost 5)
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 dialer 1 10 (default route via adsl cost 10)
Werkt perfect als fa1 down gaat pakt de router gelijk de alternatieve route via dialer 1, NAT gaat goed en met de juiste config komen zelfs de vpn’s up.

Maar als er al een storing is dan ligt dit meestal aan het netwerk bij de provider en blijft de glas verbinding gewoon up maar uiteraard komt de data niet aan. Wat dan ???
Op zich werkt het nu ook wel en misschien gooi ik de adsl lijn er helemaal uit maar uit interesse ben ik toch wel benieuwd hoe je met cisco zo iets aanpakt.…

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Enhanced Object Tracking

Op de ASA kan je dit doet met Dual ISP.

Je geeft objecten op om te tracken. (bijvoorbeeld de DNS servers van je ISP.) Is de een object niet meer bereikbaar, dan wordt de verbinding om geswitcht.

Wil je ook loadbalancen op basis van bepaalde parameters (zoals latency en jitter) dan kan je kijken naar Optimized Edge Routing (OER) of Cisco Performance Routing (PfR)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Thijs B
  • Niet online
Oke tnx, leuk om te weten dat het toch kan. Maar een dergelijke config is voor mij iets te pittig :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Niet zo moeilijk hoor gewoon een track object maken en aan de hand daarvan de je default route over het glas wel of gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ip sla 1
 icmp-echo 10.51.12.4 (1e of 2e hop in glasnetwerk)
 timeout 1000
 frequency 3
 threshold 2
 request-data-size 1400
 exit
ip sla schedule 1 start-time now life forever
track 1 ip sla 1 state
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 fastethernet 1 track 1

Je moet wel er voor zorgen dat het ip wat je tracked niet bereikbaar is via je backup link.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
idd. Het lijkt een lap tekst, omdat alle configuratie mogelijkheden worden besproken, maar er staan ook kleine voorbeelden in genoemd.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Thijs B
  • Niet online
Ja als je het zo zegt lijkt het makkelijk, maar het blijft cisco :)

Als ik het voorbeeld van trailblazer goed begrijp is de default route
geldig zolang de router 10.51.12.4 kan pingen.

oke, momenteel geen tijd enzo maar ik ga dit topic even goed bewaren en tzt toch proberen dit aan de praat te krijgen.
Die extra adsl lijn kost nog geen 25euro per maand en is toch wel erg handig als backup.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je wil zorgen dat je je tracked ip enkel via fastethernet 1 kan bereiken
ip route 10.51.12.4 255.255.255.255 ethernet1
ip route 10.51.12.4 255.255.255.255 null0 5

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
TrailBlazer schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 07:55:
Niet zo moeilijk hoor gewoon een track object maken en aan de hand daarvan de je default route over het glas wel of gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ip sla 1
 icmp-echo 10.51.12.4 (1e of 2e hop in glasnetwerk)
 timeout 1000
 frequency 3
 threshold 2
 request-data-size 1400
 exit
ip sla schedule 1 start-time now life forever
track 1 ip sla 1 state

Je moet wel er voor zorgen dat het ip wat je tracked niet bereikbaar is via je backup link.
Psies, desnoods nulrouten dat IP op de backup router.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1