Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:51
Mijn situatie is als volgt:

Vorig schooljaar afgestuurd op MBO niveau 4 - ICT. In september begonnen met een HBO Bedrijfskundige Informatica opleiding en nu wil ik (graag) met deze opleiding stoppen. Dit heeft de volgende redenen:
  • Manier van lesgeven is zwaar. Erg veel theoretische informatie wat je in een keer moet verwerken (vergeleken met het MBO)
  • Lesstof is van zodanige kwaliteit dat ik alles 3x mag doorlezen in het boek, voordat ik eindelijk snap wat er bedoelt wordt. (Hieruit kan ik makkelijk opmaken dat mijn begrijpend Nederlands niet al te best is.) Daarbij is het ook erg veel stof die je 'moet' doornemen.
  • Lesweek bevalt me niet (ongeveer 2,5 dag les en 2,5 dag "vrij"). Helaas kan je je vrije tijd niet echt goed indelen omdat je 'regelmatig' moet samen werken met projectleden. Hierdoor kan ik ook geen werkgever vinden die mij een variabel contract kan aanbieden voor een paar uurtjes per week. Door dit zit ik me vaak door de weeks te vervelen en dat is niet goed! Wil graag (betaalt) aan het werk dan. :)
  • Vakken die me totaal niet boeien. (Dit hebben ze echter niet gemeld toen ik vroeg wat ik kon verwachten aan vakken en vak inhoud.)
  • Kon mij niet aanmelden voor een mee-loopdag, dit viel samen met mijn examens van school. |:(
  • Motivatie is door dit alles gedaald naar "zwak", terwijl ik toch erg gemotiveerd aan de opleiding begon. :/
Omdat ik wil gaan stoppen met de opleiding (maar, ik maak netjes deze periode af, puur voor mijn groepsgenoten), ben ik opzoek naar werk. De volgende activiteiten heb ik uitgevoerd:
  • Diverse vacature sites afgestruind voor ICT vacatures; http://www.google.nl --> ict vacatures, eerste 30 resultaten bekeken en gesolliciteerd op wat voor mij haalbaar is (regelmatig helpdeskfunctie of junior systeembeheer)
  • CV geplaatst op sites als nationalevacaturebank, monsterboard, etc.
  • Aangemeld bij diverse uitzendbureau's/intermediairs.
Dit heeft tot op heden slechts geleidt tot 3 afspraken met intermediairs, helaas hadden ze ook vertelt dat ze geen directe vacatures hadden voor mij, maar dat ze wel een kennismakings gesprek wilde. Hier heb ik echter gehoor aan gegeven, dus de komende week heb ik nog een paar kennismakings gesprekken.

Heeft er iemand nog tips/adviezen voor hetgene wat ik nog kan doen om aan een betaalde baan te komen, of moet ik me erbij neerleggen dat ik werk moet gaan zoeken dat niet ICT gerelateerd is? ;(

Regio Eindhoven is de regio waar ik in zoek. Natuurlijk niet alleen in Eindhoven zelf, maar alles tot en met 50 km buiten Eindhoven vind ik acceptabel. (of is dit een te zware eis?) :?

Tevens had ik nog een vraag:
  • Volgens een van de intermediairs zal van mijn bruto salaris (1200 - 1400 euro) weinig belasting afgaan. Hierdoor zou ik eventueel (1000 - 1200 euro) aan over kunnen houden. Ik dacht altijd dat je ongeveer 1/3e van je salaris kwijt was aan belasting? Iemand enig idee hoe dit zit? (kreeg het gevonden op o.a. google, wikipedia of ministerie van financien).Ik heb namelijk ooit geleerd dat bij box 1 van je inkomstenbelasting, zo'n 33% moest betalen namelijk. :)
Ik ben benieuwd naar de antwoorden/adviezen. :)

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Ik heb geen ervaring met betrekking tot werk zoeken dus daar kan ik je niet mee helpen, ik ben echter wel benieuwd waarom je bent gestopt met je opleiding, en of je dit weloverwogen hebt gedaan.

Denk je namelijk dat je inhoudelijk goed kan beoordelen hoe de opleiding verder zal verlopen?
Momenteel studeer ik ook bedrijfskundige informatica (Den Haag) en het 1e blok was bij mij niet representatief voor de andere blokken. Is dit bij jou opleiding ook zo? Heb je een gesprek aangeknoopt met (oudere) studenten hierover? Of heb je dit besproken met je slb'er? Bij welke hogeschool zit je nu?

Weet je zeker dat de opleiding niet bij je past, en of hij hetzelfde blijft als hij nu is?
Mijn 1e blok was belachelijk, we kregen les uit een boek waar je inderdaad na 10x lezen nog niks over wist, de toets was echter makkelijk en hierna hebben we betere boeken gekregen en tot op heden heb ik hier geen last meer van gehad. Dat het 1e blok tegenvalt wil niet zeggen dat de hele studie dit zal doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Spitie op 20-10-2009 20:10 ]

Signature

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Even al ten eerste: wij nemen geen MBO'ers aan. Dat zeg ik niet om jou te beledigen, maar we hebben gewoon gemerkt dat we er te weinig aan hebben. Ze kosten meer dan ze opleveren omdat ze teveel begeleiding nodig hebben. Ik snap dat dat wat generaliserend is, maar 't is een generalisatie die tijd, geld en moeite bespaart.

[quote]SparTi schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:55:

Vorig schooljaar afgestuurd op MBO niveau 4 - ICT. In september begonnen met een HBO Bedrijfskundige Informatica opleiding en nu wil ik (graag) met deze opleiding stoppen. Dit heeft de volgende redenen:
  • Manier van lesgeven is zwaar. Erg veel theoretische informatie wat je in een keer moet verwerken (vergeleken met het MBO)
Dat klopt. HBO is meer gespitst op theorie dan het MBO, maar er is nog steeds een praktische component aan de meeste opleidingen. Het idee is namelijk dat je als Hogere iets-student wat meer kunt nadenken over wat er aan de hand is en daar heb je theoretische kennis voor nodig. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je zelf, bijvoorbeeld, een architectuur ergens voor (netwerk, software) kunt ontwerpen en dat je niet alleen maar gaat uitvoeren wat iemand anders bedacht heeft.
[q]
• Lesstof is van zodanige kwaliteit dat ik alles 3x mag doorlezen in het boek, voordat ik eindelijk snap wat er bedoelt wordt. (Hieruit kan ik makkelijk opmaken dat mijn begrijpend Nederlands niet al te best is.) Daarbij is het ook erg veel stof die je 'moet' doornemen.

Volgens mij komt dat met oefening. Maar als je denkt dat verder iedereen alles in 1x snapt heb je het mis, hoor.

[q]
• Lesweek bevalt me niet (ongeveer 2,5 dag les en 2,5 dag "vrij"). Helaas kan je je vrije tijd niet echt goed indelen omdat je 'regelmatig' moet samen werken met projectleden. Hierdoor kan ik ook geen werkgever vinden die mij een variabel contract kan aanbieden voor een paar uurtjes per week. Door dit zit ik me vaak door de weeks te vervelen en dat is niet goed! Wil graag (betaalt) aan het werk dan. :)

Ik denk dat je 'vrij' verkeerd opvat hier. De HBO's geven je bezigheden voor een X aantal uur per week, uitgaande van de gemiddelde student. Sommige studenten doen 't in minder tijd, sommige studenten zullen er meer tijd voor nodig hebben. Gezien je vorige opmerking vermoed ik dat je tot de laatste groep behoort. Dat je dus stelt dat je tweeënhalve dag 'vrij' hebt verbaast me dus. Dat zegt mij dat je te weinig tijd aan je opleiding besteedt en dan verbaast 't me juist weer niet dat je er moeite mee hebt.

[q]
• Vakken die me totaal niet boeien. (Dit hebben ze echter niet gemeld toen ik vroeg wat ik kon verwachten aan vakken en vak inhoud.)

Laat me raden, dit zijn vakken die wat meer bedrijfskundig zijn? Ze boeien je mischien niet maar in the end zijn ze vaak nog best nuttig. Ik had hetzelfde idee over dat soort vakken maar uiteindelijk heb ik er nog best wat nuttige dingen geleerd over hoe 't er aan toe gaat in bedrijven-- iets waar je als frisse HBO-student meestal niet superveel ervaring mee hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 20-10-2009 20:06 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik zou je keuze nog eens overwegen. Het is op dit moment niet het beste moment om goed aan werk te komen als schoolverlater. Tevens ben je veel meer waard als je HBO denk- en werkniveau hebt.

Misschien heb je niet de juiste opleiding gekozen, en passen betere opleidingen wel bij je?

Tijdens mijn studie werkte ik op zaterdag (en soms koopavonden) vast bij een grote electronica retailer en doordeweeks bij een supermarkt zoveel ik kon naat mijn studie, wel misschien wat onderbetaald in het begin, maar ik had in ieder geval geen finacieel probleem (moest zelf betalen). Ik kon een leuke auto rijden en ging twee keer in de week op stap.

Anders is het advies, gewoon op de bekende websites rond struinen, en bekende 'grote' bedrijven bij jou in de buurt die vacatures op de website hebben (ook al zijn ze niet precies voor jou doelgroep), gewoon open solliciteren (wellicht kunnen ze iemand in het bedrijf schuiven, en jou op die functie zetten).

Onthoud wel dat het een moeilijke tijd is, en er bij eventuele tegenslagen, de kans op ontslag groter is. Je bent er als laatste bijgekomen, contract niet verlengt etc.

Toen ik klaar was met me studie en aan de slag ging bij een middelgroot ICT bedrijf, begon ik pas nut en noodzaak van de onderdelen van mijn studie te zien. De abstracte lijnen binnen de opleiding werden toen goed zichtbaar voor mij, terwijl dit tijdens mijn studie soms niet het geval was.

[ Voor 18% gewijzigd door Jumpman op 20-10-2009 20:10 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

SparTi schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:55:
Tevens had ik nog een vraag:
Volgens een van de intermediairs zal van mijn bruto salaris (1200 - 1400 euro) weinig belasting afgaan. Hierdoor zou ik eventueel (1000 - 1200 euro) aan over kunnen houden. Ik dacht altijd dat je ongeveer 1/3e van je salaris kwijt was aan belasting? Iemand enig idee hoe dit zit? (kreeg het gevonden op o.a. google, wikipedia of ministerie van financien).Ik heb namelijk ooit geleerd dat bij box 1 van je inkomstenbelasting, zo'n 33% moest betalen namelijk. :)
In 2008 kon je ca. 6437,50 euro "belastingvrij" verdienen voordat je heffingskorting zeg maar op was. Nu heb je ook nog met arbeidskorting te maken etc., maar om het even simpel te houden. Op alles daarboven was je wel de 2,45% inkomstenbelasting (eerste schijf, ik neem aan dat je niet hoger komt met deze bedragen) en 31,15% premie volksverzekeringen kwijt.

Met 1400 euro bruto, ofwel 16800 euro bruto pj. is er dus een deel van 10362,50 waar je 33,60% over kwijt bent, dan houd je 6880,70 daar van over, maakt met het "belastingvrije" gedeelte 13318,20 netto per jaar, 1109,85 netto per maand. Dus de netto ramingen an sich lijken mij net iets te optimistisch tenzij ik reken/denk-foutjes gemaakt heb.

Daarbij komt wel dat je ook nog vakantiegeld hebt 1 maal per jaar (als die niet al in je maandelijkse salaris verwerkt zit), wellicht nog andere secundaire voorwaarden zoals 13e maand etc. en de arbeidskorting, welke allemaal bij elkaar je salaris effectief gezien wel naar 1200 euro netto p/m omhoog zouden kunnen werken.

Even compleet terzijde, ik weet niet wat normale salarissen zijn voor het opleidingsniveau, maar is dit niet minimumloon?

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:25

E-Rick

I love it :7

Je zou OGD eens kunnen bellen. Actief in regio Eindhoven en best kans op een plek voor iemand die minimaal 2 dagen per week kan werken.

Choose life

• SparTi
Alvast bedankt voor jullie reactie! :)
Ik heb na mijn tweede lesweek een gesprek gehad met mijn studieloopbaanbegeleider (SLB-er). Hij beaamd ook dat MBO'ers moeite hebben met de les methode die ze hanteren op de Fontys Hogescholen (Eindhoven). Hoop theorie uit het boek + hoop theorie van een docent. Tevens moet je een hele andere aanpak hebben met het bestuderen van al deze informatie. Ik maakte op het MBO altijd aantekeningen van iedere les, was makkelijker om me zo voor te bereiden op toetsen. op het HBO heb je geen tijd om van alles aantekeningen te maken, je moet hier gewoon onderstrepen in het boek wat belangrijk is en als je een toets hebt moet je alles door gaan bladeren.

Volgens mijn SLB-er ziet de rest van mijn opleiding op de Fontys er ook zo uit, heel erg veel theorie dat je 'gewoon moet beheersen'. B&I was trouwens niet mijn eerste keuze. Mijn eerste keuze was namelijk IMS (ICT & Management and Security), staat op de website dat het een voltijdse studie was, maar het bleek een deeltijd studie te zijn? :X Je kon IMS wel kiezen als minor in het tweede leerjaar, B&I is dan je major opleiding en IMS je minor. Naast B&I biedt Fontys wel meerdere opleidingen aan op ICT gebied, maar geen enkel spreekt mij verder aan. Ik wil graag netwerk kant op en daarbij ben ik echt geen ster in programmeren. Alleen een opleiding dat specifiek gericht was op netwerken is/was er helaas niet. (Hogeschool Zuyd biedt deze oplossing wel, maar door persoonlijke redenen wil ik daar niet heen. ;) )
CyBeR schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:04:
Even al ten eerste: wij nemen geen MBO'ers aan. Dat zeg ik niet om jou te beledigen, maar we hebben gewoon gemerkt dat we er te weinig aan hebben. Ze kosten meer dan ze opleveren omdat ze teveel begeleiding nodig hebben. Ik snap dat dat wat generaliserend is, maar 't is een generalisatie die tijd, geld en moeite bespaart.
Begrijpelijk, maar je hebt natuurlijk MBO'ers en MBO'ers+ (MBO+ is de groep mensen die relatief eenvoudig MBO haalden, maar voor wie HBO iets te hoog gegrepen is). Neem aan dat jullie de groep MBO+ ook niet aannemen, of richten jullie alleen maar op HBO denk- en werkniveau?
Dat klopt. HBO is meer gespitst op theorie dan het MBO, maar er is nog steeds een praktische component aan de meeste opleidingen. Het idee is namelijk dat je als Hogere iets-student wat meer kunt nadenken over wat er aan de hand is en daar heb je theoretische kennis voor nodig. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je zelf, bijvoorbeeld, een architectuur ergens voor (netwerk, software) kunt ontwerpen en dat je niet alleen maar gaat uitvoeren wat iemand anders bedacht heeft.
Begrijpelijk, maar dat ligt ook aan de interesse die je hebt in het vak. Ik ben een persoon die interesse heeft in netwerken en met name het uitdokteren van nieuwe netwerken/beheren van netwerken. Ik heb ook daarom meer interesse in 'netwerk' vakken dan in bedrijfskundige vakken. Netwerk vakken op het HBO zijn niet nieuw voor me. Ik heb er zelf vrijstelling voor omdat we dit al behandeld hebben op het MBO. Vakken als bedrijfskundige informatica, bedrijfsadministratie, bedrijfskunde en marketing, zijn vakken waarbij ik weinig trek in heb. Ik had speciaal voor deze vakken nagevraagd hoelang wij dit kregen. Tijdens een opendag verzekerden ze mij dat dit tot een minimum werd beperkt, m.a.w: alleen eerste (half) jaar om de 'gereedschapskist' te vullen met nieuwe 'bouwstenen'. Tijdens het gesprek met mijn SLB'er, vertelde juist mijn slb'er dat ik ieder periode bedrijfseconomie, bedrijfsadministratie en bedrijfskundek krijg. Ik vind een gevalletje van verkeerd voorgelicht? :|
Volgens mij komt dat met oefening. Maar als je denkt dat verder iedereen alles in 1x snapt heb je het mis, hoor.
Ik verwacht dat een docent alles uitlegt wanneer je vragen hebt en niet doorgaat met het volgende hoofdstuk omdat we anders direct achter op schema lopen. :/ Probleem met deze docent is, hij is maar een dag in de week aanwezig op school, overige dagen werkt hij zelf in een bedrijf.
Ik denk dat je 'vrij' verkeerd opvat hier. De HBO's geven je bezigheden voor een X aantal uur per week, uitgaande van de gemiddelde student. Sommige studenten doen 't in minder tijd, sommige studenten zullen er meer tijd voor nodig hebben. Gezien je vorige opmerking vermoed ik dat je tot de laatste groep behoort. Dat je dus stelt dat je tweeënhalve dag 'vrij' hebt verbaast me dus. Dat zegt mij dat je te weinig tijd aan je opleiding besteedt en dan verbaast 't me juist weer niet dat je er moeite mee hebt.
Ik kom eigenlijk geen tijd te kort. Ik heb vrijstelling voor 2 vakken, waardoor ik al 8uur in de week minder les heb. Hierdoor krijg ik echter 'vervelende' tussen-uren die vaak niet makkelijk op te vullen zijn door andere vakken. Natuurlijk heb ik dan 2 volledige uren niks te doen, maar helaas is het zo dat de opleiding niet beschikt over 'stille ruimtes'. (ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien daar) Je hebt alleen 'open ruimtes' die voor iedereen toegankelijk zijn en waar vol op gekletst en/of gegamed wordt. Niet ideaal om daar je ding te doen. Ook hier zijn eventueel oplossingen voor, maar ik moet zeggen dat ik mezelf nu hierop betrap omdat ik persoonlijk erg lui ben.
Laat me raden, dit zijn vakken die wat meer bedrijfskundig zijn? Ze boeien je mischien niet maar in the end zijn ze vaak nog best nuttig. Ik had hetzelfde idee over dat soort vakken maar uiteindelijk heb ik er nog best wat nuttige dingen geleerd over hoe 't er aan toe gaat in bedrijven-- iets waar je als frisse HBO-student meestal niet superveel ervaring mee hebt.
Het zijn voornamelijk bedrijfskundige vakken (bedrijfseconomie, bedrijfsadministratie en bedrijfskunde zelf) die mij inderdaad erg weinig boeien. Hier ligt mijn interesse ook niet eigenlijk. Helaas gaan ze bij al deze vakken snel door de hoofdstukken heen, omdat over een x aantal weken een assessment wacht, waarbij er van je verwacht wordt dat je al die 'vele' hoofdstukken kent en beheerst, terwijl het voor de meeste - tot iedereen - hele nieuwe vakken zijn.

Aan mijn punten ligt het ook niet, al mijn punten zijn tot op heden voor de bedrijfsvakken ook nog voldoende (met uitzondering van één 5). Het is gewoon meer de motivatie die te wensen over laat omdat de bedrijfsvakken niet interessant zijn om te volgen.

Ik vind het als MBO'er erg zwaar en snel aan toegaan op alle fronten om informatie in je op te nemen. Ik had er gewoon voor moeten zorgen dat ik sowieso een paar dagen kon meelopen met mijn HBO school, zodat ik kon proeven of het iets voor mij was.
Jumpman schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:05:
Ik zou je keuze nog eens overwegen. Het is op dit moment niet het beste moment om goed aan werk te komen als schoolverlater. Tevens ben je veel meer waard als je HBO denk- en werkniveau hebt.

Misschien heb je niet de juiste opleiding gekozen, en passen betere opleidingen wel bij je?
Ik heb weken lopen twijfelen over mijn keuze, maar ik denk dat je na weken wel een beslissing moet maken. Omdat ik merkte dat mijn motivatie voor diverse schoolvakken haast zo goed als "slecht" is, kies/koos ik erook voor om te stoppen, hoe moeilijk je dan ook aan werk komt.

Qua opleiding kan ik alleen vertellen wat zo dadelijk hierboven ook allemaal nog staat. De door mij gewenste opleiding is helaas niet te volgen, waardoor ik voor mijn tweede keus moest gaan. Alleen deze keuze is ook niet echt alles wat ik zocht.
Tijdens mijn studie werkte ik op zaterdag (en soms koopavonden) vast bij een grote electronica retailer en doordeweeks bij een supermarkt zoveel ik kon naat mijn studie, wel misschien wat onderbetaald in het begin, maar ik had in ieder geval geen finacieel probleem (moest zelf betalen). Ik kon een leuke auto rijden en ging twee keer in de week op stap.
Je had het goed voor elkaar! :) Ik heb een vriendin die ik alleen in het weekend kan zien. Reizen tussen omgeving Noord-Holland --> Eindhoven doe je helaas niet iedere dag of door de weeks, waardoor je de weekenden op offert voor je relatie. Daarbij komt kijken dat ik nu 'veel vrije tijd' heb, dus ik zit wel eens daar door de weeks. ;) Al met al gaat dit nu al ruim 2 jaar heel erg goed en daarbij horen ook plannen om dichter bij elkaar te wonen, met een optie om helemaal samen te gaan wonen. :P Aangezien zij dit jaar gaat afstuderen van het MBO en daarna direct wilt gaan werken (KinderDagVerblijf), heb ik ook zoiets van, waarom ga ik later geen HBO opleiding volgen? het leven bestaat niet alleen uit studeren (en flink zuipen :+ )
Ik vind het daarom ook erg moeilijk/lastig om een goede keuze te maken tussen dit alles.
Onthoud wel dat het een moeilijke tijd is, en er bij eventuele tegenslagen, de kans op ontslag groter is. Je bent er als laatste bijgekomen, contract niet verlengt etc.

Toen ik klaar was met me studie en aan de slag ging bij een middelgroot ICT bedrijf, begon ik pas nut en noodzaak van de onderdelen van mijn studie te zien. De abstracte lijnen binnen de opleiding werden toen goed zichtbaar voor mij, terwijl dit tijdens mijn studie soms niet het geval was.
Begrijpelijk en daar ben ik me ook helemaal van bewust. Ik ga er niet van uit dat ik binnen een korte tijd weer weg ben bij dat bedrijf. Anderzijds, job-hoppen is ook een optie om dan weer een andere werkgever te vinden, ook al gaat het lastig in deze tijd. ;) Over de noodzaak van de onderdelen van de studie, ik geloof je direct op je woord, alleen ik denk dat ik daar niet goed zit. Wil namelijk netwerk-/systeembeheer kant op later en niet bedrijven analyseren over wat eventueel verbetert/geautomatiseerd kan worden. :)

@Bomin en E-Rick: Bedankt voor de info!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SparTi schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:41:
Begrijpelijk, maar je hebt natuurlijk MBO'ers en MBO'ers+ (MBO+ is de groep mensen die relatief eenvoudig MBO haalden, maar voor wie HBO iets te hoog gegrepen is). Neem aan dat jullie de groep MBO+ ook niet aannemen, of richten jullie alleen maar op HBO denk- en werkniveau?
HBO (en hoger natuurlijk) in principe ja. Op het moment dat je al moeite hebt met MBO kom je niet eens in de buurt van interessant. Wij zijn geen enorm bedrijf waar ook veel baantjes zijn voor laaggeschoolden ofzo. That said werken er ook kunstacademieafgestudeerden voor ons. En natuurlijk hoeft onze office manager geen universitair afgestudeerde te zijn, als die maar wat organisatiekunst en een goede wil is 't in principe goed. Maar voor echt serieus inhoudelijk werk wijzen we MBO'ers in principe al bij voorbaat af. Slechte ervaringen, zegmaar. Uiteraard zijn er uitzonderlijke MBO studenten, net als er universitaire studenten zijn die 't ook niet lang volhouden, maar deze generalisatie bespaart ons tot zover een aardige brok tijd.
Begrijpelijk, maar dat ligt ook aan de interesse die je hebt in het vak. Ik ben een persoon die interesse heeft in netwerken en met name het uitdokteren van nieuwe netwerken/beheren van netwerken. Ik heb ook daarom meer interesse in 'netwerk' vakken dan in bedrijfskundige vakken. Netwerk vakken op het HBO zijn niet nieuw voor me. Ik heb er zelf vrijstelling voor omdat we dit al behandeld hebben op het MBO. Vakken als bedrijfskundige informatica, bedrijfsadministratie, bedrijfskunde en marketing, zijn vakken waarbij ik weinig trek in heb. Ik had speciaal voor deze vakken nagevraagd hoelang wij dit kregen. Tijdens een opendag verzekerden ze mij dat dit tot een minimum werd beperkt, m.a.w: alleen eerste (half) jaar om de 'gereedschapskist' te vullen met nieuwe 'bouwstenen'. Tijdens het gesprek met mijn SLB'er, vertelde juist mijn slb'er dat ik ieder periode bedrijfseconomie, bedrijfsadministratie en bedrijfskundek krijg. Ik vind een gevalletje van verkeerd voorgelicht? :|
Volgens mij staat de B in B&I voor Bedrijfskunde? Als je dat soort meta-spul absoluut tot een minimum wilt beperken moet je TI of HI doen. Overigens zijn alle HBO-opleidingen er natuurlijk op toegespitst om een student klaar te stomen voor het werken in een bedrijf, dus je zult bij vrijwel alle opleidingen een bepaalde hoeveelheid meta-vakken vinden waarin je bedrijfskundige zaken leert hoe je een fatsoenlijke vergadering opzet, etc. Alleen hebben de opleidingen waar 'bedrijfskunde' al in de naam zit daar iets meer van natuurlijk.
Ik verwacht dat een docent alles uitlegt wanneer je vragen hebt en niet doorgaat met het volgende hoofdstuk omdat we anders direct achter op schema lopen. :/ Probleem met deze docent is, hij is maar een dag in de week aanwezig op school, overige dagen werkt hij zelf in een bedrijf.
E-mail? Stalk 'm als 'ie er is? In principe is 't op het HBO en de universiteit jouw eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je te weten komt wat je moet weten. De docent gaat niet meer achter jou aan zitten. Overigens, als zijn afwezigheid echt een probleem is, moet je dat aankaarten bij de opleiding. Die weten niet dat er een probleem is als je er niets over zegt.
Ik kom eigenlijk geen tijd te kort. Ik heb vrijstelling voor 2 vakken, waardoor ik al 8uur in de week minder les heb. Hierdoor krijg ik echter 'vervelende' tussen-uren die vaak niet makkelijk op te vullen zijn door andere vakken. Natuurlijk heb ik dan 2 volledige uren niks te doen, maar helaas is het zo dat de opleiding niet beschikt over 'stille ruimtes'. (ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien daar) Je hebt alleen 'open ruimtes' die voor iedereen toegankelijk zijn en waar vol op gekletst en/of gegamed wordt. Niet ideaal om daar je ding te doen. Ook hier zijn eventueel oplossingen voor, maar ik moet zeggen dat ik mezelf nu hierop betrap omdat ik persoonlijk erg lui ben.
Tsja, het al dan niet beschikbaar zijn van stille ruimtes is natuurlijk afhankelijk van de hogeschool. De ene heeft ze, de andere niet. Daar kom je niet echt omheen. Overigens gebruikten wij vroeger vaak gewoon een lokaal dat niet in gebruik was. Verder, als je in een ruimte moet werken waar andere mensen zitten, neem een iPod (met oordopjes!) mee zodat je jezelf wat af kunt zonderen. Dat helpt met de concentratie.
Het zijn voornamelijk bedrijfskundige vakken (bedrijfseconomie, bedrijfsadministratie en bedrijfskunde zelf) die mij inderdaad erg weinig boeien. Hier ligt mijn interesse ook niet eigenlijk. Helaas gaan ze bij al deze vakken snel door de hoofdstukken heen, omdat over een x aantal weken een assessment wacht, waarbij er van je verwacht wordt dat je al die 'vele' hoofdstukken kent en beheerst, terwijl het voor de meeste - tot iedereen - hele nieuwe vakken zijn.
Snap ik. Ik heb ze ook gehad en ik vond ze voor 't grootste deel ook compleet oninteressant. Echter achteraf gezien waren ze nog niet eens zo nutteloos. Het helpt je uiteindelijk toch wat beter te begrijpen hoe dingen er in een bedrijf aan toegaan. En ze zijn niet moeilijk, je moet je er alleen even wat voor inzetten.
Aan mijn punten ligt het ook niet, al mijn punten zijn tot op heden voor de bedrijfsvakken ook nog voldoende (met uitzondering van één 5). Het is gewoon meer de motivatie die te wensen over laat omdat de bedrijfsvakken niet interessant zijn om te volgen.
Precies: het is niet moeilijk, maar je moet er gewoon even aan werken en dan komt 't goed.
Ik vind het als MBO'er erg zwaar en snel aan toegaan op alle fronten om informatie in je op te nemen. Ik had er gewoon voor moeten zorgen dat ik sowieso een paar dagen kon meelopen met mijn HBO school, zodat ik kon proeven of het iets voor mij was.
Hoewel dat natuurlijk altijd nuttig is, denk ik niet dat je met 100% zekerheid een beslissing had kunnen nemen aan de hand daarvan. Als ze net die dag geen bedrijfskundige vakken geven of jij slaat ze over dan schiet dat ook niet op.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-11 12:01
Tis maar net hoe graag je het zelf wil.
Ikzelf heb moeite om mezelf tot leren te zetten als ik de stof enorm saai vind.
Hoewel het leren ansich niet zo moeilijk is.

Ik denk dat je jezelf overheen moet zetten en het proberen.
Zelf heb ik MBO afgemaakt op nivo4 en heb er ook aan gedacht om HBO te gaan doen.
Heb ik niet gedaan omdat ik geen zin had om theoretische dingen te gaan leren waar je later weinig aan hebt
( en ik moest nog eens 4 jaar studeren )

Als je verder wil in de ICT moet je gewoon vanaf onderen opwerken.
Oftewel je begint op een servicedesk. ( zie dat je al aan het zoeken bent )
Ligt er wel een beetje aan welke tak in de ICT je precies wil gaan doen.
Maar als je Systeembeheerder of Netwerkbeheerder of iets in die trend wil gaan doen is de service desk de eerste stap.
Iedereen denkt dat dit een saaie baan is waarbij je de hele dag aan het bellen bent en ook nog eens slecht verdiend, echter is dat totaal niet zo. ( in mijn geval iig niet )
( in sommige gevallen wel vermijd daarom in eerste instantie bedrijven zoals KPN, Tele2 ect )

Bij het Ministerie van landbouw verdien je bijvoorbeeld als beginnende servicedesk 2400eu bruto, hier heb je in principe geen opleiding voor nodig echter hebben certificaten wel een pre.
Zijn weinig mensen die zown startsalaris verdienen ( zelfs HBOers niet )

Daarnaast kan je voor je zelf de extra certificaten halen die belangrijk zijn voor datgene wat je wilt gaan doen.

Als je eenmaal werk hebt gevonden kom je er op den duur ook achter dat een HBO opleiding niet altijd een meerwaarde heeft.
Het gaat vooral in de ICT om de gerichte dingen die jij kan uitvoeren. ( Lees certificaten die je hebt behaald )
Werkervaring staat ook hoog in het vaandel.

Wat ik zou aanraden, in eerste instantie proberen om je studie af te maken.
Echter als je er zelf steeds tegen opziet om door te gaan heb je de kans dat je je zelf tegenkomt en alsnog je opleiding verkloot.
Mocht je wel gaan stoppen zou ik adviseren om zo snel mogelijk te beginnen met gerichte certificaten te halen. ( denk bijvoorbeeld aan Server Administrator 2008, MCITP )

Verwijderd

Het zijn nu niet de beste tijden om een baan te zoeken in de IT. Als je de netwerk kant op wilt kun je altijd nog een studie IT Beheer volgen aan het HBO. Ik weet dat Saxion (Enschede) deze opleiding aanbiedt, maar er zullen er vast wel meer zijn. Hiermee wordt je specifiek opgeleid tot systeembeheerder op HBO niveau. Misschien vindt je die stof wat interessanter (en het is misschien ook wat praktischer) en past die opleiding daarom beter bij je.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-11 07:49

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Ik heb ook MBO gedaan op het ROC en daarna BI op de Fontys. En inderdaad, de eerste paar weken/maanden is het flink aanpoten en zul je flink moeten wennen aan het niveau en het hogere theorie gehalte. Ik herken je frustratie en onmacht ook wel een beetje uit je verhaal, ik vond het de eerste paar maanden ook best lastig en het was even doorbijten. Maar ik heb het uiteindelijk in 3,5 jaar met lof kunnen afronden :)

Maar ik kan je vertellen dat ik (en vele andere studenten) vooral het eerste jaar lastig vonden. Daarna heb je een voldoende basis gelegd en ga je deze basis wat uitbouwen. Maar goed, beetje basic verhaal wat ik hier vertel, maar vaak komt het gewoon neer op doorzettingsvermogen om door de zure appel heen te bijten. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je interesses op andere gebieden ligt.. maar dat is imo na 2 maanden te kort om dat goed te beoordelen.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om er harder aan te werken, overleg met je SLB-er en klasgenoten over hoe je het beste dit aan kunt pakken om de opleiding zo goed mogelijk door te komen of iig je P te halen en daarna een andere HBO opleiding te kiezen...?

Maar was het systeem op de Fontys niet zo dat het eerste jaar hetzelfde is voor alle informatica opleidingen en dat je daarna pas in het 2e jaar een keuze gaat maken?

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:19
Ik herken mezelf wel in dat verhaal.
Ik heb mijn MBO-4 via de BBL gedaan (4 dagen werken, 1 dag leren). Voor mij was dat super. Ik ben ook aan de opleiding IMS begonnen op het Fontys in Eindhoven. Na 1,5 jaar gestopt omdat leren helemaal niet mijn ding is.

Via de helpdesk van HP (persoonlijk vond ik dat geen top baan) ben ik bij Peak-it terecht gekomen. Salaris is niet al te hoog (begonnen met €1250). Maar je mag wel certificaten halen en je krijgt een lease auto. Er zijn redelijk veel van dit soort bedrijven te vinden. Het voordeel hier van is de ervaring die je kan opdoen in veel bedrijven. Mijn collega’s geven ook aan dat je niet blind moet staren op die certificaten, maar dat werk ervaring belangrijker is. Mijn nieuwste collega (ook via Peak-it) heeft op 3 projecten gezet (3x een half jaar) en viel ons op door mij werk ervaring met veel verschillende pakketten. Je kan altijd via z’n bedrijf ergens snel binnen komen als starter.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

SparTi, ik zou je met klem aanraden om toch door te gaan met die HBO-studie. Het economische klimaat is slecht, en het is beter om de crisis als student uit te zingen dan als werkloze, vooral omdat je in het eerste geval na de crisis een beter opleidingsniveau hebt en dus betere banenkansen.

Maarja, makkelijker gezegd dan gedaan; ik heb zelf mijn studie ook niet afgemaakt :( Je weet wat ze zeggen: leer van andermans fouten, want je hebt de tijd niet om ze allemaal zelf te maken :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Allereerst wil ik je op het hart drukken om niet te stoppen met deze studie tot je iets anders hebt.

Een paar gedachtes:
- als je geen bedrijfskunde wil is B&I mogelijk niet de meest slimme keuze geweest. Eerlijk gezegd moet je niet te veel vertrouwen op alle adviseurs en begeleiders. Ze bedoelen het wel goed, maar zijn uiteindelijk allemaal bevooroordeeld. Je kan beter met andere studenten praten, die hebben minder moeite met de zwakke plekken van een studie te benoemen.

- Op iedere HBO opleiding krijg je een deel bedrijfskunde en communicatie; na afloop zou je in principe je eigen bedrijf moeten kunnen runnen.

- Overweeg je vrijstellingen op te geven, ze zijn voor jouw een nadeel. Ik heb iets vergelijkbaars gehad. Ik had vrijstellingen voor zo'n beetje alle interessante vakken. Dan blijven de rot vakken over. Tevens vallen er grote gaten in het rooster, waarin je dan maar een beetje nutteloos rondlummelt. Je kunt dan maar beter een les gaan volgen, zelfs als je het eigenlijk wel weet. Je leert toch altijd weer iets bij, het is goed voor je zelfvertrouwen en het verbeterd de contacten met je klasgenoten.

- Je moet duidelijk nog wennen aan het HBO systeem. Je moet nog leren leren. Je opmerking over het maken van aantekeningen spreekt boekdelen. Het is inderdaad onmogelijk om alles op te schrijven.

De kunst is het om de juiste dingen op te schrijven. Schrijf niks op dat ook in het boek staat. Met de hand schrijven doe je alleen met dingen die niet of niet duidelijk in het boek staan. Dan moet je wel weten wat er in het boek staat. Je zal dus voor de les het boek al een keer moeten doornemen. De eerste keer dat je iets leest hoef je niet alles te begrijpen. Lees er vlotjes overheen, en probeer de hoofdlijnen op te pikken.
Tijdens de les weet je dan al zo'n beetje wat de docent gaat vertellen, en je zal er veel meer van begrijpen. Je zal zien dat je hele stukken dan niet meer op hoeft te schrijven omdat je weet dat het ook goed uitgelegd staat in het boek. Thuis zul je er dan nog een keer doorheen moeten gaan. Samen met de aantekeningen die je tijdens de les hebt gemaakt snap je het nu hopelijk wel.

Je hebt het dan 3 keer gelezen, een keer voor, een keer tijdens en een keer na de les. Drie keer lezen deed je nu ook al, dus wat dat betreft verlies je niks. Je moet het alleen niet drie keer achter elkaar lezen, dat schiet niet op. Voor je tentamen zal je het nog een vierde keer moeten lezen, maar dan snap je het al zo ver dat je nog maar een paar stukjes hoeft te lezen; de rest weet je nog wel.

PS. Geen enkele student doet het echt zo, maar het is wel goed om er naar te streven.
PPS. Een studentenwerkweek is ook gewoon 40 uur, ook als je maar 10 uur in de collegebanken hoeft te zitten.
PPPS. Terug naar het oorspronkelijke onderwerp: veel bedrijven hebben meer vacatures dan ze zelf weten, en nog niet de helft verschijnt op monsterboard. Maak een lijstje van bedrijven waar je voor zou willen werken, en zoek op hun websites naar vacatures.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

OGD idd. Bij mijn vorige werk hadden we ook jongens van dit bedrijf die een HBO studie deden en daarnaast een aantal dagen bij ons werkte.

Suc6 en laat even weten hoe het afgelopen is.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 09:22
Ik zat dit te lezen en zat mezelf af te vragen zal ik nu reageren of niet. Doe het toch maar.

Wat generaliserend vindt ik nog zwak uitgedrukt. ;)
Wat jij dus eigenlijk zegt is dat alle mbo'ers dom zijn want die moet je nog teveel leren. Wat denkt je dat er gebeurd als alle bedrijven er zo over denken? Kunnen die mbo scholen wel sluiten.
Ik ben er zo een uit de categorie die het mbo niet te moeilijk vond maar het hbo wel.

Er is ook altijd nog zoiets als eigen ervaring, buiten al die mooie papiertjes.
Een HBO'er is leuk tot je ze nog van alles moet leren omdat ze de ervaring niet hebben, als je dan een mbo'er krijgt met die ervaring wel weet ik wel welke jij zou kiezen ;)

HBO'ers zijn niet heilig zoals sommige denken, het zijn ook gewone mensen. En als we allemaal jou/jullie standpunt innemen krijgen de mbo'ers nooit de kans natuurlijk.

Laat het even duidelijk zijn dat dit niks rechtstreeks persoonlijk tegen jou is, maar die reactie van je schoot me even in het verkeerde keelgat.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

jimmy87 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 02:53:
[...]

Ik zat dit te lezen en zat mezelf af te vragen zal ik nu reageren of niet. Doe het toch maar.

Wat jij dus eigenlijk zegt is dat alle mbo'ers dom zijn want die moet je nog teveel leren. Wat denkt je dat er gebeurd als alle bedrijven er zo over denken? Kunnen die mbo scholen wel sluiten.
Ik ben er zo een uit de categorie die het mbo niet te moeilijk vond maar het hbo wel.
Nee, dat zegt hij niet. Hij stelt dat het gemiddelde niveau van MBO's over het algemeen te laag is dat zij hebben besloten om niet in die groep te gaan zoeken naar dat juweeltje dat er soms wel tussen zit. Een belangrijk en groot verschil. En volledig afhankelijk van het bedrijf waar hij werkt.

Ook wij (niet ict) hebben als vereiste een relevante HBO opleiding en nemen geen MBO'ers aan. Een HBO is een goede indicatie van een bepaald niveau. Net zoals MBO dat is, maar dat is wel lager als HBO.

En nee, dan hoeven niet alle MBO's te sluiten. Want er zijn genoeg takken van sport waarbij een MBO ruim voldoende is. Echter er zijn ook werksoorten waarbij MBO over het algemeen te laag is.

Ik neem aan dat jij er ook niet over struikelt dat een MBO'er (zonder aanvullende opleiding) geen hoogleraar kan worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
jimmy87 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 02:53:
[...]

Er is ook altijd nog zoiets als eigen ervaring, buiten al die mooie papiertjes.
Een HBO'er is leuk tot je ze nog van alles moet leren omdat ze de ervaring niet hebben, als je dan een mbo'er krijgt met die ervaring wel weet ik wel welke jij zou kiezen ;)

HBO'ers zijn niet heilig zoals sommige denken, het zijn ook gewone mensen. En als we allemaal jou/jullie standpunt innemen krijgen de mbo'ers nooit de kans natuurlijk.

Laat het even duidelijk zijn dat dit niks rechtstreeks persoonlijk tegen jou is, maar die reactie van je schoot me even in het verkeerde keelgat.
MBO'ers kunnen net zo dom/slim zijn als HBO'ers. Als je echter over grote aantallen kijkt zijn HBO'ers vaak goedkoper om in te werken dan MBO'ers. Zelfs als dat betekent dat een HBO'er een MBO functie invult. Dat is dus de generalisatie; een HBO'er is duurder (in loonkosten) dan een MBO'er, maar dat verdient zich vaak terug doordat een HBO'er sneller is ingewerkt dan een MBO'er (dus minder inwerkkosten en sneller 100% productief).

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Je moet je ook niet vergissen dat we nu in crisis-tijd zitten. Stel je bent een werkgever en je hebt een MBO-plek te vullen. Daarop komen 10 kandidaturen waarvan er twee zeer interessant zijn, één een MBO-er en één een HBO-er. Ze willen allebei voor het zelfde loon werken. Welke neem je dan? QED.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:19:
Stel je bent een werkgever en je hebt een MBO-plek te vullen. Daarop komen 10 kandidaturen waarvan er twee zeer interessant zijn, één een MBO-er en één een HBO-er. Ze willen allebei voor het zelfde loon werken. Welke neem je dan?
Je zult wel een ander antwoord verwachten, maar voor een MBO-plek kiest een werkgever de MBO-er, immers die zit op zijn plek en de HBO-er is te lastig voor zijn chef en vertrekt weer als de crisis over is.
Vraag is wel altijd of een functie nou echt te karakteriseren is als een MBO-plek.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

asmi schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:43:
Je zult wel een ander antwoord verwachten, maar voor een MBO-plek kiest een werkgever de MBO-er, immers die zit op zijn plek en de HBO-er is te lastig voor zijn chef en vertrekt weer als de crisis over is.
Vraag is wel altijd of een functie nou echt te karakteriseren is als een MBO-plek.
Precies, en over het algemeen kijkt men alleen maar naar korte-termijn-winst, oftewel, HBO-er is beter want die is sneller in te werken.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06
Ik heb niet al die gigantisch lange posts gelezen maar is het geen optie om naar een andere vergelijkbare opleiding (Informatica of zelfs TI) te kijken? Wellicht kan je nu zelfs nog overstappen in het eerste jaar met een kleine inhaalslag, moet goed mogelijk zijn als je met school gaat praten. Je wil de IT beheer kant op of niet? Misschien dat gewone Informatica dan wat is?

Ik heb toen vanaf MBO ICT beheerder ook voor de keuze gestaan, ik wilde toen wel gewoon geld verdienen, maar ik ben blij dat ik toch nog voor een HBO opleiding heb gekozen. Veel meer geleerd en leukere baan waar ik anders misschien niet gemotiveerd was etc.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:29

Tank80

Cyanide&&Happiness

with ^^

Kijk idd eens naar gewone informatica of technische informatica. Eventueel een andere HBO -school? Doe zelf I op de Avans (is misschien ook een optie voor je, zitten in Den Bosch, Tilburg en Breda) en dat is voornamelijk software-ontwikkeling, eigenlijk geen bedrijfskundige vakken, hoogstens wat persoonlijke ontwikkeling en competenties geneuzel. Technische informatica is meer richting embedded systemen enzo, maar heeft wel weer meer raakvlakken met netwerken e.d.
14 november is er weer een open dag en je kan ook komen proefstuderen ;)

Je imiteert me mateloos.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:40
SparTi,

Ik wil even reageren op wat punten van je, aangezien ik een aantal dingen wel herken. Hopelijk heb je er wat aan.

1) Het verschil MBO/HBO is gewoon erg groot. Niet alleen wbt de manier van lesgeven maar ook het niveau van de stof is gewoon totaal anders. Ik had daar in het begin ook moeite mee toen ik de overstap maakte. MBO word vrijwel alles je voorgekauwen. Wat je moet doen, wanneer je het moet doen, hoe je het moet doen en met een beetje geluk heb je een leraar die al heel veel voorwerk voor je doet. Dat zul je op het HBO niet tegenkomen. Daar zijn de leraren meer aanspreekpunten ipv echte docenten. Als je die omslag niet kunt maken, heb je in mijn ogen direct al niets op het HBO te zoeken omdat je dan snel in problemen komt.

2) Je zegt dat je in september bent begonnen aan BI. Dat is slechts 2 maand geleden! Gun jezelf toch wat tijd voor je zo'n belangrijke keuze maakt.

3) Ik heb in Zwolle en Groningen de BI opleiding gedaan, maar het eerste jaar is totaal niet wat de opleiding je uiteindelijk gaat bieden. Het eerste jaar is een combinatie van BI/TI/I. Verschillende vakken, verschillende blokken/modules en je leert in het eerste jaar vooral je eigen richting te bepalen. Tenminste, dat was bij ons zo. Ik heb een hekel aan programmeren, maar in mijn eerste jaar BI had ik bijv. wel Javascript als propedeuse vak. En zo zul jij bedrijfskundige vakken in je pakket hebben. Na het eerste jaar kun je echt de juiste richting kiezen en ikzelf heb daardoor echt geweldig interessante vakken gehad die echt bij BI behoren.

4) Sowieso begrijp ik totaal niet waarom je BI hebt gekozen terwijl je geen interesse hebt in bedrijfskundige vakken. Als je dat kiest, dan weet je ook de insteek van de opleiding. Ik koos toch ook niet voor TI/I omdat ik een hekel heb aan programmeren?

5) Lesgeven / docenten, zoals gezegd zul jezelf en met je groepje initiatief moeten tonen. HBO docenten "geilen" volgens mij op studenten die met eigen ideeën en initiatieven komen, want bij ons namen ze altijd de tijd voor je, mits je maar met een goed eigen plan kwam. Doe je niks, horen ze niks, dan boeit je persoontje hun echt helemaal niets. In mijn ogen ook terecht, van HBO studenten moet je ook zelfstandigheid verwachten.

6) Indeling van je week is precies hetzelfde. Je bent veelal baas over je eigen planning want meestal krijg je alleen een deadline mee van de docent voor een vak. Tussentijds zul je zelf met je groepje om feedback moeten vragen om op de goede weg te blijven. Doe je dat goed en knal je direct flink aan het begin van een blok kun je al veel vooruitwerken. Ik had ook een bijbaantje waar ik alleen hele dagen kon werken. Dus ik sprak met mijn groepje af dat we de eerste 3/4 dagen van de week voluit gingen zodat we vrijdag lekker vrij waren. Kon ik werken, hadden zij een vrije dag. Ik zie die mate van vrijheid eerder als een positief punt voor het HBO. Veel vrijheid in je planning, en ik merk dat dat erg goed was nu ik aan het werk ben en hetzelfde mee maakt.

7) Kortom, ik denk dat er maar 1 vraag is die je jezelf moet stellen: Wil ik op zo'n manier studeren en zoja, is het niet beter om over te stappen naar een technische informatica opleiding. Naar mijn weten kan dat tussentijds gewoon. Zie je dat allemaal niet zitten, begin er dan ook niet aan want als je niet kunt wennen aan de HBO stijl dan kom je jezelf vaak genoeg op een niet al te leuke manier tegen.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• snoopp17
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02-2017
Je kansen op de arbeids markt zijn hoe je het ook draait of keert groter met een hbo diploma op zak, als je een leuke baan kunt vinden waar je de nodge werkervaring op kunt doen en je certificeringen kunt behalen is het best iets wat je kunt overwegen. Maar tot je die baan hebt zou ik gewoon de opleiding blijven doen. Voor een mbo er zonder werkervaring die ook nog eens geruime tijd werkeloos is zal het ook o de iets langere termijn een moeilijk verhaal worden.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

SparTi schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:55:

Dat was ook iets wat mij in het begin enorm tegenviel toen ik van het MBO naar het HBO ging. Het heeft ongeveer een half jaar tot een jaar geduurd voordat ik me weer aangepast had van MBO "veel vrij en weinig doen" leren naar de middelbare school-stijl.
Ik denk dat dat meer een kwestie is van wennen aan de schrijfwijze dan aan je vermogen van begrijpend lezen. :) Op het MBO zijn de boeken behoorlijk kinderlijk en eenvoudig, als je ze al gebruikt, en dan zijn de HBO boeken best een schok inderdaad. :P
Wacht maar tot je grotere projecten krijgt vanaf ongeveer het 2e leerjaar, dan is je week wel behoorlijk gevuld met lessen en projecten. Ik heb HBO Informatica (verkort) gedaan en in de 2e heb ik een semester van 20 uur les en 30 uur projecten per week gehad.
Dat houd je altijd, je kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat je alleen maar leuke en interessante vakken op het HBO krijgt.
• Motivatie is door dit alles gedaald naar "zwak", terwijl ik toch erg gemotiveerd aan de opleiding begon. :/
Is dat niet het grootste probleem? Heb je al met je mentor/opleidingscoördinator/decaan gepraat?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het is misschien ook wel relevant om te bedenken hoe het bedrijfsleven het onderscheid maakt tussen MBO'ers met meer en minder perspectief. Je neemt ze niet aan omdat je er geniale invallen van verwacht die niemand eerder had; je neemt ze aan omdat er werk ligt dat af moet. Doorzettingsvermogen en een goede mentaliteit is belangrijker dan 1 of 2 IQ puntjes.

Wat de TS vooral zou demonstreren door te stoppen met het HBO is dus niet een gebrek aan intelligentie, maar aan doorzettingsvermogen. En dan kan de TS nog zo gemotiveerd lijken op de sollicitatie, dat was hij al eerder. Maakt hij z'n werk wel af? Het HBO is daar een stuk soepeler mee dan een werkgever. Voor jou 10 anderen, zeker nu.

Kortom, door aan het HBO te beginnen heeft de TS zichzelf ook verplicht om 't af te maken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:11
Het vervelende van HBO is dat er altijd shitvakken tussen zitten waar je werkelijk waar helemaal geen bal aan hebt. Ik heb Bedrijfseconomie gedaan (omdat ik niet op boekhouden zat te wachten), kreeg ik accountants-vakken. Ging ik Bedrijfskundige Informatica doen, kreeg je ook weer accountants-vakken. Nu ook weer. Doe ik Informatica, krijg ik er een sloot wiskunde bij waar je u tegen zegt. Natuurlijk, het zal wel bepaalde inzichten opbouwen maar WTF heb ik aan de stelling van Euler in de praktijk?

En dat alles heeft maar één oorzaak: propedeuse. Want nu kun je namelijk nog makkelijk switchen naar een relevante opleiding wat vroeger niet mogelijk was. Het nadeel is dus dat je vakken doet van andere opleidingen waar je later helemaal niets mee wilt doen maar die je toch moet halen.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:01 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Robkazoe schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:41:
Het vervelende van HBO is dat er altijd shitvakken tussen zitten waar je werkelijk waar helemaal geen bal aan hebt. Ik heb Bedrijfseconomie gedaan (omdat ik niet op boekhouden zat te wachten), kreeg ik accountants-vakken. Ging ik Bedrijfskundige Informatica doen, kreeg je ook weer accountants-vakken
Tja, sorry, maar wat verwacht je anders als je _bedrijfs_economie en _bedrijfs_ informatica gaat doen.
. Nu ook weer. Doe ik Informatica, krijg ik er een sloot wiskunde bij waar je u tegen zegt. Natuurlijk, het zal
Informatica is (begonnen als) een vorm van Wiskunde. Bij Bedrijfskundige Informatica had je die wiskunde vroeg of laat ook wel gekregen. Ik vind dit juist typisch voor het verschil tussen HBO en MBO. Op het MBO leer je het probleem op te lossen. Op het HBO moet je ook de achtergrond begrijpen.

Ik ben zelf ook geen groot wiskundige maar besef me terdege dat een goede wiskundige achtergrond enorm helpt bij het begrijpen en voorspellen van problemen en hun oplossing. Als je baas je bijvoorbeeld vraagt om even een programma te schrijven dat een optimale route plant voor honderd vrachtwagens langs honderd steden, dan zou je wiskundige achtergrond moeten gaan steigeren en je baas uitleggen dat wat hij vraagt wiskundig vrijwel onmogelijk is. Een goede route zoeken kan, de perfecte route grenst aan het onmogelijke. (Als je de bestaande methodes met 10% weet te verbeteren kun je daar multi-miljonair mee worden).
wel bepaalde inzichten opbouwen maar WTF heb ik aan de stelling van Euler in de praktijk?
Zodra je met encryptie begint wordt het een hele nuttige formule om enorme berekeningen te versimpelen.
En dat alles heeft maar één oorzaak: propedeuse. Want nu kun je namelijk nog makkelijk switchen naar een relevante opleiding wat vroeger niet mogelijk was. Het nadeel is dus dat je vakken doet van andere opleidingen waar je later helemaal niets mee wilt doen maar die je toch moet halen.
De propedeuse wordt op hoog tempo afgeschaft. In het BaMa systeem is er eigenlijk geen ruimte meer voor.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Het is wel even geleden dat ik m'n propedeuse heb gedaan echter mijn idee was dat het eerder ter schifting was om juist (niet vervelend bedoelt) jou eruit te pakken. Begrijp me niet verkeerd maar in het eerste jaar krijg je aardig wat vakken (ongeacht welke opleiding). Men doet liever een voorselectie, realiseer je dat minder dan 50% een HBO afrond (althans mijn opleiding) en het merendeel valt het eerste jaar eruit om de redenen die je zelf aangeeft.
Imo kun je hier twee dingen doen, of je stopt ermee en erkent dat je simpelweg niet aan het niveau voldoet of je gaat ervoor. Maar halve oplossingen waarbij je nog wat wilt werken is echt geen oplossing. Dan verdien je een paar centen bij echter dit zal je op termijn de nodige stress opleveren tijdens je studie met je opleiding maar ook je mede studenten.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Mx. Alba schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 09:49:
[...]

Precies, en over het algemeen kijkt men alleen maar naar korte-termijn-winst, oftewel, HBO-er is beter want die is sneller in te werken.
In veel sectoren gebeurt dit dus niet, want iemand "inwerken" + dat hij het specifieke vak aanleert kost dus voor sommige functies gewoon 2 a 3 jaar.

Voor topic starter, misschien moet je anders een duale studie doen, werken+leren?

[ Voor 9% gewijzigd door bangkirai op 24-10-2009 00:19 ]

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Waarom ga je dan niet IMS in deeltijd doen en daarnaast werken?
Er zijn toch genoeg banen te vinden in Eindhoven, zelfs als je alleen al naar de webshops kijkt (4launch, zercom). Je hoeft ook niet perse in een ICT functie te beginnen, je kan later toch nog altijd doorgroeien.

Anders kijk je even naar CN-IT, of op bijbanen.nl/studentenwerk.nl etc etc..
Mogelijkheden genoeg, al helemaal in Eindhoven.

Ik raad je persoonlijk aan gewoon op het HBO te blijven. Het begin is altijd minder (ook omdat je nou eenmaal een achterstand hebt als je van het MBO af komt), maar het diploma is veel meer waard dan MBO en je gaat er later echt spijt van krijgen als je het niet afmaakt.

[ Voor 27% gewijzigd door AE86 op 24-10-2009 12:20 ]

• Dr House
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05-2023
CyBeR schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:10:
[...]

Verder, als je in een ruimte moet werken waar andere mensen zitten, neem een iPod (met oordopjes!) mee zodat je jezelf wat af kunt zonderen. Dat helpt met de concentratie.
Als je helemaal leep bent spreek je thuis je notities in op de microfoon van je PC en zet je die geluidsbestanden op je iPod. Da's helemaal rielekst leren. :P

• SparTi
Hoop reacties! Had het niet verwacht.

Paar dagen goed ziek op bed gelegen, waardoor ik niet heb gereageerd.

Op dit moment heb ik er definitief voor gekozen om te stoppen met mijn HBO opleiding. Daarnaast heb ik nog een aantal reacties gekregen van intermediairs. Hierop heb ik inmiddels gereageerd en heb ik al diverse sollicitatiegesprekken gevoerd, met een 'verdomd goed' resultaat. (;)) Voor mij is alles duidelijk, ik ga werken en ga cursussen doen die voor mij (als startende ICT'er) interessant zijn. :) Qua loon en primaire en secundaire secundaire arbeidsvoorwaarde heb ik niets te klagen (zal wel een overzicht posten als ik definitief het contract heb getekend, dit gebeurd over een week)

Bedankt voor de reacties, vind het mooi om te zien hoe mensen met je meedenken/advies willen geven, bedankt! :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Feli met je nieuwe job (zou willen dat het bij mij zo snel ging, zit met 7 jaar ERP specialisme alweer 7 maanden thuis :( ). Hoop dat je er veel voldoening uit haalt :)

Dan even iets anders: Ik zou me toch niet verkijken op een HBO diploma. Het is namelijk behoorlijk veel meer waard als een MBO diploma, zeker in de wat meer praktischere richtingen. HBO BI is even iets heel anders wanneer je MBO ICT gewend bent. Wellicht wil je je licht eens opsteken bij een HBO technische informatica (die geeft fontys volgens mij ook). Denk dat je daar al een stuk lekkerder in je vel zult zitten dan bij BI :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SparTi
The Eagle schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 17:09:
Feli met je nieuwe job (zou willen dat het bij mij zo snel ging, zit met 7 jaar ERP specialisme alweer 7 maanden thuis :( ). Hoop dat je er veel voldoening uit haalt :)

Dan even iets anders: Ik zou me toch niet verkijken op een HBO diploma. Het is namelijk behoorlijk veel meer waard als een MBO diploma, zeker in de wat meer praktischere richtingen. HBO BI is even iets heel anders wanneer je MBO ICT gewend bent. Wellicht wil je je licht eens opsteken bij een HBO technische informatica (die geeft fontys volgens mij ook). Denk dat je daar al een stuk lekkerder in je vel zult zitten dan bij BI :)
Ondanks dat ik een starter ben, heb ik heel wat basis ervaring opgedaan op het gebied van helpdesk/servicedesk/consultancy. Dit heeft waarschijnlijk de doorslag gegeven dat ik op een relatief (breed) gebied inzetbaar ben. ERP specialisme is (helaas) hele andere koek waarbij een direct passend vacature niet geheel voor de hand ligt voor deze tijd (vrees ik). Is het niet mogelijk dat je in een andere tak van ICT verder gaat kijken? :)

HBO diploma is allemaal mooi en prachtig, maar het is allemaal niet precies wat wil ik gaan doen. Hier even een opsomming:

Wat ik wil gaan doen: is netwerk/systeembeheer kant op. :)
  1. Bedrijfskundige informatica: Bedrijfskundige Informatica gaat over bedrijvigheid, dingen voor elkaar krijgen, zakendoen. Dat gaat door middel van bedrijfsprocessen. (dit sprak mij het meest aan, om eventueel deze bedrijfsprocessen te analyseren/verbeteren)
  2. ICT & Media design: Digitale media en internet zijn niet meer weg te denken. Ze worden steeds meer en steeds vaker gebruikt, in allerlei activiteiten van mensen en bedrijven. Met talloze toepassingen en steeds meer mogelijkheden. Om deze te bedenken en te maken heb je creatieve, inhoudelijke en organisatorische kennis en vaardigheden nodig. (Dit spreekt mij niet aan, omdat ik totaal niet creatief ben qua design en vind het ook niet zo interessant)
  3. ICT & Game Design: Game Design and Technology geeft je een gedegen basis om binnen het brede ICT-vakgebied de principes van spel en spelen toe te passen. Je leer wat het inhoudt om educatieve games te creëren. Hiertoe bestaat het programma uit vier deelterreinen: game theorie en onderzoek, game design, game technology, game industrie.(Het programmeren en designen is niet mijn sterkste kant en heeft ook niet mijn interesse, anders had ik dit wel gedaan :P)
  4. ICT & Lifestyle: Ben jij erg geïnteresseerd in deze elektronische omgeving die reageert op bijvoorbeeld de aanwezigheid van mensen, dan is ICT & Lifestyle wellicht een goede keuze voor jou! (Sorry, dit interesseert me ook niet. Hou er simpelweg niet van om elektronische leeromgevingen te realiseren. Vind het heel mooi dat het werkt, maar de techniek erachter boeit mij niet zoveel)
  5. ICT & Management and Security: Het managen en beveiligen van ICT is een hele uitdaging. ICT gebruikers hebben vaak hoge verwachtingen van de prestaties en beschikbaarheid van computersystemen, applicaties en internetdiensten. Een goede beveiliging is hierbij standaard vereist vanwege de vele internetgevaren.(Hele leuke opleiding, vind ik zelf. Ook hier zitten er 2 maar-en aan. 1: Deze opleiding is niet voltijd (ook al wilt de fonty's website beweren van wel. 2: Bij de 6 cursussen die je moet gaan volgen, vind ik 3 niet interessant. Helpdeskmedewerker, netwerkbeheerder en security-analist zijn allemaal erg interessant. Programmeur, bedrijfskunde, applicatiebeveiliging daarentegen is andere koek. :| Over deze opleiding zit ik eventueel dus nog te twijfelen)
  6. ICT & Mobile Computing: Alles wat maar met PDA's, Wi/Fi, bluetooth, smartphones te maken heeft op het gebied van zowel hardware als software. ('t Zal je wel niet verbazen dat dit ook niet mijn interesse heeft ;) )
  7. ICT & Software Engineering: Fulltime programmeren (is wederom ook niks voor mij)
  8. ICT & Technologie: Bij Technology maken we niet alleen software voor de PC, maar ook voor systemen die geen PC zijn, of niet als zodanig herkenbaar. Denk eens aan applicaties voor op je mobieltje, de software in een MRI scanner in het ziekenhuis, het motormanagementsysteem in de nieuwe BMW, environmental monitoring systems voor het Wereld Natuurfonds en de robotlijn die in ras tempo je nieuwe gameconsole assembleert.(Ook helaas niet wat mijn interesse heeft. :/ )
Als ik al deze opleidingen voor mijzelf ga analyseren, dan merk ik heel snel dat het merendeel van deze opleidingen niets voor mij is. Bedrijfskundige Informatica had de voorkeur omdat het een voltijdse opleiding is, waar ik dan alle energie kon insteken. ICT & Management and Security (IMS) is een leuke alternatief, mits je zelf een aantal cursussen mag kiezen/schrappen. Daarnaast komt nog kijken dat IMS een deeltijd studie is, wat mij behoorlijk zwaar lijkt, boven op een baan.

Ik vind het daarom ook lastig om een studie te kiezen die helemaal bij je past. ;)

Verwijderd

Joh, over een jaar (of 2) hebben ze iedereen die ze maar kunnen vinden met een beetje ICT kennis weer keihard nodig. Het komt en gaat in golven....

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06
@SparTi, wat zijn dit voor dingen, want de naamgeving is wel anders dan op andere scholen. ICT & Technologie heet meestal gewoon Technische Informatica of BioInformatics als het de medische kant op gaat.

Anyway, ik denk dat je gewoon ICT & Management and Security moet gaan doen en moet stoppen met zeuren. Je bent een beetje negatief bezig, over dat je de helft niet leuk vind. Van al het onderwijs wat je nu hebt gehad, vond je tot nu toe (meer dan) de helft leuk? denk het niet, en je hebt het toch ook afgemaakt? Nu is het wel anders omdat je zelf kan kiezen en makkelijker kunt stoppen, maar het idee is hetzelfde. Over die drie dingen die je niet leuk vind:

Programmeur:
- Is best handig, je hoeft het misschien niet goed te kunnen, maar dan kan je nog wel eens een scriptje schrijven :P
bedrijfskunde:
- dit interesseerde je toch ook aan BI? dat bedrijfskunde verhaal over bedrijfsprocessen etc. Waarom zou dat hier minder interessant zijn? Het lijkt me ook nuttig overigens.
applicatiebeveiliging:
- misschien niet het leukste maar wederom erg nuttig, hoort gewoon bij je werk.

Een deel van die opleiding kiezen lijkt me niet handig, want dan heb je nog geen volwaardig HBO papiertje in handen.

Een opleiding is nooit exact wat je wil. Maar dat negatieve gedoe, overal problemen in zien, daarmee ga je nooit je school afmaken want dat is hetzelfde gedrag als de vele mensen die nooit een opleiding afmaken, ook al zijn ze slim genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 30-10-2009 09:25 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• michael21
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 12:48

michael21

Shrimp

Ik heb in m'n jongere jaren ook aardig wat tijd vergooid door opleidingen te doen die achteraf toch niet bij me bleken te passen waardoor ik van kok naar bakker naar makelaardij en uiteindelijk ICT ben gegaan.

Twee jaar geleden heb ik echter m'n CV vrijblijvend op monsterboard geplaatst om te kijken welke banen er voor mij in de ICT waren weggelegd, dit dan wel zonder ervaring en certificaten. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een grote detacheerder die door het hele land verspreid zit en hier moest ik inderdaad aan de onderkant van de ladder beginnen, maar door inzet en motivatie kan je redelijk snel die ladder opklimmen.

Als je, je maar wilt inzetten voor het bedrijf en dit ook laat zien door de gevraagde certificaten te behalen.

Natuurlijk is Helpdesk werk niet het leukste werk van de wereld maar wel een hele goede manier om een carriere in de ICT te gaan opbouwen.

Gewoon Michael

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:02
SparTi schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:15:
[...]
Als ik al deze opleidingen voor mijzelf ga analyseren, dan merk ik heel snel dat het merendeel van deze opleidingen niets voor mij is. Bedrijfskundige Informatica had de voorkeur omdat het een voltijdse opleiding is, waar ik dan alle energie kon insteken. ICT & Management and Security (IMS) is een leuke alternatief, mits je zelf een aantal cursussen mag kiezen/schrappen. Daarnaast komt nog kijken dat IMS een deeltijd studie is, wat mij behoorlijk zwaar lijkt, boven op een baan.

Ik vind het daarom ook lastig om een studie te kiezen die helemaal bij je past. ;)
Ik heb IMS bij Fontys in Eindhoven gevolgd voor 1,5 jaar. Ik had meer het idee dat het een all-round IT opleiding was en in die 1,5 jaar heb ik niks van Security gekregen. Los daarvan vond ik het geen goede opleiding. Op het moment volg ik een opleiding bij E3 en ben ik daar veel meer tevreden over.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 09:07
Je had natuurlijk ook verder kunnen kijken dan alleen Fontsy hogeschool.

Ben zelf gestart met de opleiding HBO Systeembeheer op de HU.
Ik doe dit dan wel in deeltijd, maar ze hebben daar ook een voltijd opleiding.
Ik ben zelf systeembeheerder en heb ook gekeken naar de opleidingen van Fontys. En ik moet zeggen dat ik bij de opleidingen van Fontys geen goed gevoel gaf. De beschrijving van de Studie Systeembeheer bij de HU was precies wat ik wil. Misschien ook iets voor jou?! Deeltijd danwel voltijd...

Who Needs Windows...

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dafjedavid schreef op woensdag 04 november 2009 @ 18:05:

Ben zelf gestart met de opleiding HBO Systeembeheer op de HU.
Ik doe dit dan wel in deeltijd, maar ze hebben daar ook een voltijd opleiding.
Ik ben zelf systeembeheerder en heb ook gekeken naar de opleidingen van Fontys. En ik moet zeggen dat ik bij de opleidingen van Fontys geen goed gevoel gaf. De beschrijving van de Studie Systeembeheer bij de HU was precies wat ik wil. Misschien ook iets voor jou?! Deeltijd danwel voltijd...
Je weet natuurlijk wel dat je voor de Duale variant van Systeembeheer (Deeltijd bestaat niet) op de HU wel een relevante baan moet hebben met werkervaring. Voor de voltijdvariant geldt dit natuurlijk niet. Daar heb je je stage die je moet lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 04-11-2009 18:13 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:32
ReVolpe schreef op woensdag 04 november 2009 @ 18:12:
[...]

Je weet natuurlijk wel dat je voor de Duale variant van Systeembeheer (Deeltijd bestaat niet) op de HU wel een relevante baan moet hebben met werkervaring. Voor de voltijdvariant geldt dit natuurlijk niet. Daar heb je je stage die je moet lopen.
En vergis je ook niet in de bakken theoretische ellende die over je wordt uitgestort :+ Ik doe nu zelf deze opleiding en zit in het tweede jaar. Ik heb mn P gewoon goed gehaald maar had van de zomer toch twijfels net als nu. Als je de theorie echt wilt ontwijken zou ik je adviseren om geen HBO studie te doen(voor zover je er nog niet uit was).

Naast de theorie is de opleiding ook nog eens goed aan de prijs.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 09:07
spyros schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:12:
[...]

En vergis je ook niet in de bakken theoretische ellende die over je wordt uitgestort :+ Ik doe nu zelf deze opleiding en zit in het tweede jaar. Ik heb mn P gewoon goed gehaald maar had van de zomer toch twijfels net als nu. Als je de theorie echt wilt ontwijken zou ik je adviseren om geen HBO studie te doen(voor zover je er nog niet uit was).

Naast de theorie is de opleiding ook nog eens goed aan de prijs.
Ben nu net begonnen en moet zeggen dat het niet anders is dan een andere HBO opleiding. Heb nl al een andere HBO opleiding afgeronden wat theorie hoeveelheid betreft verschilt t niet veel. MOet zeggen dat het wel pittig is af en toe. Net de toets van computersystemen gemaakt: Drama.

Maar goed ik ga off-topic, dus ik stop er maar mee....

Who Needs Windows...

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:02
Dafjedavid schreef op woensdag 04 november 2009 @ 18:05:
Ik woon zelf in Maastricht en op het moment dat ik met de opleiding ben gestart was Fontys de enige opleiding die ik zelf kon betalen EN waar ik 's avonds naar school kon (en 2x per week na het werk naar Eindhoven moest). Op het moment betaald gelukkig mijn werkgever en kan ik de opleiding bij E3 volgen (dit zijn heel wat andere prijzen als Fontys)

[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 09-11-2009 08:56 ]

Pagina: 1