Toon posts:

Laptop met display problemen. (Sony Vaio VGN-SZ640, GF4)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Normaal ben ik niet degene die snel op forums dit soort vragen stel, maar mijn truukendoos is echt helemaal leeg.

Het probleem:
De laptop van mijn vriendin doet sinds een Windows Vista update erg vreemd. Met vreemd bedoel ik vreemde tekens op het scherm, tijdens de boot, lijnen, etc. Dit is allen voordat Windows uberhaupt opstart.
edit: de titel is verkeerd, er zit een GF8400M in.

Nu ben ik niet de eerste de beste computer leek en heb ik het volgende al geprobeerd.
1. Windows Vista herstellen > Geen resultaat (geen garbled mess tijdens setup)
2. Windows XP (Sony) installeren > Geen resultaat (Wederom geen problemen met setup)
3. Windows XP schone installatie > Garbled mess in installatie, Windows installeert wel gewoon, en tijdens Windows draaiend bijna geen artifacts.
4. Op herhalend gezeur van mijn wederhelft opnieuw schone XP install. Voila het werkt! > Update drivers > werkt, geen artifacts tijdens boot etc.
5. Vriendin wilde 2 partities, dus partition magic > Artifacts > gaar > vriendin verdrietig.
6. XP weer installeren > zie 3.

Enkele opmerkingen:
Heel soms gaat de laptop tijdens de boot op bluescreen voor 0.1 second, mijn bovenmenselijke ninja reflexen zagen dat N4DISP (of NV4DISP) het probleem was. Hieruit leidt ik af dat Nvidia het probleem is.

Maaaaaaar. Hoe los ik dit vreemde probleem op, en zorg ik dat ik weer een vrolijke vriendin heb.
Garantie is niet echt een oplossing, de laptop is >1 jaar oud, en in Vietnam gekocht.

Wie o wie helpt mij uit de brand of heeft suggesties.

Gr.

Xeep

ps. ik probeer zometeen foto's te maken en te posten.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

nvidia bumpgate? garantie ...ruilen maar... veel plezier .... prettig weekend!

(aanname)

of je moet een nieuw mainboard voor weinig op de kop kunnen tikken. Maar ik zou toch eerst even Sony zelf mailen en aangeven dat je product onder een wereldwijde recall bevindt. een kapotte GPU "los" je namelijk niet "even op."

Bij een 2dehands vervanging moet je rekenen op een eurotje of €200 aan onderdelen en jezelf mans genoeg vinden om het zelf te vervangen.

edit: moet Sony wel erkennen dat ze jou een slecht product hebben verkocht.. ik weet niet of dat al het geval is.

[ Voor 99% gewijzigd door neliz op 20-10-2009 19:47 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even met Sony aan de lijn gehangen. Volgens hun is het model niet "besmet" met her nvidia probleem en zit niet in een recall.

Inmiddels: plaatjes!
Windows Install:
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/25hmkpl.jpg

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:02:
Ik heb net even met Sony aan de lijn gehangen. Volgens hun is het model niet "besmet" met her nvidia probleem en zit niet in een recall.
Wij weten wel beter, maar of je als simpele boer dit Japanse conglomeraat omlult? Dat is een queeste zonder slagingskans.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit klinkt niet positief. Toevallig laatst een vergelijkbare Sony laptop (15" ipv 13", verder zelfde generatie en zelfde GPU) onder handen genomen die eerst dit soort symptoom getoond had, en vervolgens helemaal niets meer deed:

Welk moederbord Sony VGN-FZ38M

Overhitting van de GPU is vrijwel zeker de oorzaak. Dat is ws een combo van known issues met de GPU (het "nVidia probleem") en stof in de heatsink dat je alleen kunt verwijderen als je de laptop uit elkaar schroeft. Op moment dat je al artefacten ziet is het te laat om alleen maar de stof eruit te halen, maar als je dat niet doet gaat het sowieso niet goed. Je zou dat kunnen proberen te verwijderen (en ja, daarvoor moet je echt alles uit elkaar halen), en als dat het niet oplost wat niet te verwachten is, rest alleen de suggestie van Suijkerbuijk in het topic waar ik naar link...

Als er inderdaad zo'n mat stof op de binnenzijde van de heatsink zit heb je voor het evt gelijk proberen te halen via Sony een probleem. Zij kunnen aangeven dat jij verantwoordelijk bent voor de stof. Je zou het op dat moment enkel kunnen gooien op het feit dat je de stof niet kunt verwijderen op een eenvoudige (en door Sony aanbevolen/gesupporte) manier. Ingewikkeld, maar het proberen waard als je tijd over hebt en een meewerkende rechtsbijstandsverzekering...

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 21-10-2009 10:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag nog even Windows erop gezet, het probleem is *nu* (maar voor hoelang?) weg.

Het probleem is, de laptop is in Vietnam gekocht door mijn vriendin (ook Vietnamees), dus valt het volgens mij onder de wet daar. Dus rechtsbijstand zegt volgens mij dan ook "Blow it out your ass".

Allemaal erg vreemd :(.

Verwijderd

Topicstarter
Even een staartje aan het verhaal breien.

Gisteren na ongeveer 8 telefoontjes iemand van Sony aan de lijn die van het probleem wist EN! voorstelde om het op te sturen. Verlengde garantie oid. Anyway, werd wel expliciet vermeld dat ik zelf niets moest gaan zitten rotzooien omdat er anders weinig aan gedaan kon worden.
Toppie! gefixed.

Bel ik vandaag mijn vriendin op, heeft ze een of andere computer dweep ingehuurd die dat ding HELEMAAL uit elkaar heeft gedraaid en het stof heeft verwijderd. |:(

Ik ben nu maar op zoek naar een goedkope vervangende laptop. 8)7

vrouwen en technologie, unglaublich!

Verwijderd

Dit is dus ook een van de redens dat ik een laptop koopt die uit losse delen bestaat.
Gaat er iets kapot dan gooi ik het er uit.

Mijn mxm nvidia 8400 geeft soms ook wel eens problemen .
Maar kan mijn kaart er gewoon er uit halen en eventueel in een oven stoppen om het te maken.

Geen idee of die van jouw een mxm slot heeft.
Anders kan je ook de complete laptop naar me opsturen .
En kan ik met een hete luchtkanon (speciaal voor kunstof te smelten ) de gpu op bakken naar 150graden toe zodat alles weer smelt.

Ding is toch al kapot dus waarom niet proberen zeg altijd maar .

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:48:
Even een staartje aan het verhaal breien.
Ik ben nu maar op zoek naar een goedkope vervangende laptop. 8)7

vrouwen en technologie, unglaublich!
Wat heeft het loshalen van je laptop met de garantie te maken? Er is zoiets als "user serviceable parts" en je garantie verloopt niet als je schroefjes losmaakt!

Opsturen naar Sony dat ding!

Verwijderd

Topicstarter
neliz schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 10:46:
[...]

Wat heeft het loshalen van je laptop met de garantie te maken? Er is zoiets als "user serviceable parts" en je garantie verloopt niet als je schroefjes losmaakt!

Opsturen naar Sony dat ding!
Uhm, nee. Dat hele ding lag uit elkaar, ook non-user serviceable parts. Ongeveer elke "warrenty void if seal is broken" sticker is volledig aan gort gedraait. Tevens zijn er nu 8 schroefjes over.

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 11:56:
Uhm, nee. Dat hele ding lag uit elkaar, ook non-user serviceable parts. Ongeveer elke "warrenty void if seal is broken" sticker is volledig aan gort gedraait. Tevens zijn er nu 8 schroefjes over.
Hahah... dat had ik ook altijd.. zelfs met het nalopen van een 150 pagina's tellende service guide ernaast.

Ik denk echter niet dat Sony er naar kijkt. Ik weet dat HP/Dell/IBM hier niet zo'n probleem van maken, zoals zelf maar ook in andere topics ervaren.
Ik denk dat Sony hier ook niet van wakker ligt. Hun service apparaat is log en traag, vooral voor notebooks, schermen is meestal okay.

Dus gewoon opsturen, de kans dat je hem beter terug krijgt is groot en je moet er bij Sony rekening mee houden dat ze hem zonder blikken of blozen 3 maanden in een magazijn laten liggen.

edit: tevens ben ik van mening dat wanneer iemand over z'n vriendin praat er ook leuke plaatjes bij moeten.. Maakt het reageren voor iedereen ook weer een leuke bedoeling.!

[ Voor 12% gewijzigd door neliz op 25-10-2009 13:54 ]

Pagina: 1