UTP Koppelstukjes en kabelmodem*

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola :)

Vandaag de hele dag aan het prutsen geweest met mijn LAN thuis. UTP kabeltje dat door de vorige bewoner getrokken was voorzien van stekkertjes, doorgemeten, werkt allemaal naar behoren. So far so good :)

Enige probleem nu vormt de aansluiting tussen kabelmodem en WLAN Router (Linksys WRT160N). Die hangt normaal via een straight patchkabel aan het kabelmodem, en van daaruit loopt een UTP door mijn halve huis heen naar mijn PC. Niet ideaal, maar het werkt wel.

Nu dacht ik slim te zijn en die router naar de meterkast te verhuizen. Zoals gezegd, groot deel van de kabel was al aanwezig, dus ik meende even een metertje of 15 UTP te pakken, die op het kabelmodem te hangen, met en koppelstukje aan de 15m UTP die naar de meterkast loopt, en daar op de WAN aansluiting van de router hangen. Wat schetst mijn verbazing: Dat werkt dus niet :( Er wordt wel een netwerkverbinding gezien volgens mij (WAN lampje brandt), de router krijgt geen IP toegewezen.

De losse UTP kabels heb ik onderling doorgemeten. Die zijn allemaal goed. De koppelstukjes zijn ook prima. Ik kan ze (heb er meerdere uitgeprobeerd, allen volledig 8 pins doorgekoppeld intern) op de LAN verbinding gebruiken om een extra kabel aan te koppelen en zo naar mijn PC te gaan en dat werkt.

Het lijkt er dus op dat een koppelstukje prima werkt, alleen mag ik niet meer dan 1 koppelstukje tegelijk tussen 2 eindpunten hebben. Van LAN op router met twee koppelingen naar mijn PC werkt namelijk niet, ook dat heb ik getest. Echter, van kabelmodem naar WAN op de router werkt dus ook niet wanneer er een koppelstukje tussen zit, en dat bevreemd me. Ik zou geneigd zijn om te zeggen dat dat niks uit zou moeten maken, maar kennelijk wil het toch niet zoals ik wil. Iemand die hier licht op kan schijnen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:59
Ik heb moeite de situatie voor ogen te krijgen door je verhaal (wellicht even schetsen ofzo?), maar hoe zit het met de kabel die er al lag? Is dat wel een gewone straight? De hoeveelheid koppelstukjes (mits het gewoon goede zijn) maakt niet uit. Natuurlijk is het niet optimaal maar daar mag je niks van merken in de praktijk.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:25
Als je alles volgens T568A knijpt zou er niks aan de hand moeten zijn, netwerkapparatuur kan dat makkelijk zelf omwisselen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16

Reptile209

- gers -

Knip de stekkertjes van de bestaande kabel af, knoop met een touwtje een lange UTP-kabel aan de bestaande en trek die door de muren, stekkertjes erop en klaar is * The Eagle . Er zal toch iets niet helemaal lekker zitten in de kabel, wat samen met het signaalverlies/noise in de koppelstukjes net te veel wordt voor je router. Misschien dat de Linksys gewoon wat gevoelig is voor wat je er allemaal in mag duwen aan signaal.
Ik zou er niet te lang mee blijven prutsen...

Voor The Realone:
code:
1
2
3
4
Modem                                                                          Linksys 
(meterkast) [--patchkabel--] [X] [--bestaande kabel--] [X] [--nog een kabel--] (half huis verderop)

[X] = koppelstukje

Klopt dat een beetje met de situatie van de TS?

[ Voor 23% gewijzigd door Reptile209 op 20-10-2009 20:03 ]

Zo scherp als een voetbal!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Bijna goed ;)

De situatie die wel werkt is als volgt (de [ X ] zijn de beruchte koppelstukjes):

Situatie 1
code:
1
Kabelmodem [--bestaande kabel--] (WAN || Linksys || LAN) [--nieuwe vers geknepen kabel--] [X] [--bestaande kabel--] PC

Daarbij heb ik tevens de bestaande kabels omgewisseld met andere werkende kabels, en dat blijft werken :)

Wat niet werkt:
Situatie 2
code:
1
Kabelmodem [--bestaande kabel--] [X] [--nieuwe vers geknepen kabel--] (WAN || Linksys || LAN) [--bestaande kabel--] PC

In dat geval zie ik mijn router wel keurig en kan ik die ook benaderen, maar krijgt deze geen IP van het kabelmodem toegewezen. Het WAN lampje op de Linksys brand evenwel gewoon :?

Verder heb ik ook het volgende geprobeerd:
Situatie 3
code:
1
Kabelmodem [--bestaande kabel--] (WAN || Linksys || LAN) [--nieuwe vers geknepen kabel--] [X] [--bestaande kabel--] [X] [nog een kabel] PC

In dat geval krijgt mijn PC geen IP van de router. Kennelijk is twee blokjes teveel aan de LAN zijde, maar 1 blokje al teveel voor de WAN zijde :? En daar zakt mijn broek dus van af; die kabel is doorgemeten en goed op alle 8 de polen (ander zou situatie 1 ook niet werken namelijk). Puur op elektrisch vlak zou je zeggen dat er niks aan de hand is.

De optie om door de muur heen te gaan is weliswaar haalbaar, maar zie ik echt als een last resort. Ik heb er de apparatuur voor in huis (Metabo UHE20 FTW :Y) maar ik woon particuliere huur en die betonmuur is een cm of 15 dik, dat doe je niet "even". Bovendien moet ik als ik hier ooit vertrek (ik gok binnen nu en een jaar of 5) de boel dan ook weer dicht maken en weet ik niet hoe de leidingen verder lopen. Maak ik wat stuk ben ik verder van huis.

Dus ik hoop eigenlijk stiekem dat iemand mij kan verklaren waarom een koppelstuk aan de WAN kant niet werkt, maar aan de LAN kant wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
je zou haast denken aan 1 woord: autosensing. Waarschijnlijk zit dat niet op je router en op je modem, maar wel op een pc die is aangesloten op je router

Weet je zeker dat dat koppelstukje de volgorde van de kabel niet overhoop gooit? Daar zou je dan namelijk op moeten anticiperen

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Aan autosensing heb ik ook nog even zitten denken. Echter de kabels die ik tussen router WAN en kabelmodem heb gehangen zijn allen 1 op 1 doorgekoppeld, en het zelfde is het geval met de koppelstukjes. Ook die lopen 1 op 1. En alles over alle 8 de polen, d'r is geen enkele kabel noch koppelstuk waar niet de volledige aderparen benut worden. Ergo: 100Mbit moet mogelijk zijn, en 10Mbit ook. Ongeacht wat het kabelmodem uitspuugt, de router zou dat gewoon moeten pakken. Dat doet ie namelijk met 1 kabel wel gewoon, en koppelstuk + 2e kabel is ook gewoon een verlenging van de 8 aders in de kabel.

En ik ga ook niet over de 100m heen ofzo...reken 10m voor de bestaande kabel, en ook zoiets voor de zelf geknepen kabel.

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
oke denk ik nu een hele domme opmerking ga geven :P

als er eest een ander mac adres achter je modem gehangen heeft. kan het 1uur duren voor dat een ander apparaat geaccepteerd wordt door de modem ;) (ten minste bij UPC)

dus als je [modem]=====[pc] gewerkt heeft
en je sluit dan [modem]====[router] kan het even duren voor dat het werkt (of je moet mac adres clonen)

en een uur is overdreven in de meeste situaties. maar probeer eens het mac adres in de router te clonen naar het apparaat wat het laatst werkend aan je modem gehangen heeft :)

ik ben er vanuit gegaan dat die koppel blokjes goed werken allicht

[ Voor 6% gewijzigd door Proxx op 21-10-2009 09:38 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Verwijderd

Wat versta je onder "doormeten"? Gebruik je daarvoor zo'n simpel ding met 8 LED-jes die 1 voor 1 moeten gaan branden? Kun je niet eens van iemand een FLUKE-meter lenen? (Ik neem die van de zaak altijd even mee als ik echt vreemde bekabelings-issues heb. Die geven je iets meer informatie en daarmee kun je in 1 klap je twijfels over bekabeling wegnemen of bevestigen.

Koppelstukjes zorgen wel voor wat verlies onderweg, maar als de kabel-lengte in totaal niet meer dan 30 meter is zou het geen heel groot probleem mogen zijn.

Kun je zien wat voor soort kabel de vorige bewoner gebruikt heeft? CAT3, CAT5..... CAT5E.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Het MAC-cloning geval zou geen issue mogen zijn. D'r blijft namelijk altijd een verbinding van router naar kabelmodem, al dan niet via een koppelstukje. De router is ook meteen het enige apparaat dat ik aan mijn modem hang - ik weiger pertinent om in mijn blote digitale reet het internet op te gaan :P Zowieso zit ik bij Ziggo en die hebben al jaren geen MAC-lock meer.

Wvb het doormeten: da's idd zo'n simpel ding met 8 ledjes. Ergens een FLUKE lenen zou ideaal zijn, ware het niet dat ik niemand ken met zo'n ding. En op het werk vragen zit er (momenteel bij gebrek aan en werkgever ;) ) ook niet in helaas.

Kabel die oude bewoner heeft gebruikt en die ik zelf geknepen heb is CAT5. Maar als die kabel niet goed zou zijn, verklaar mij dan eens waarom het wel gewoon werkt als ik het de bewuste kabel op de LAN kant zet, MET koppelstuk richting mijn PC (zie genoemde situatie 1) :?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Zal toch even proberen wat je router en modem doen als je alles hard op 10Mbit FD zet; ik haat die koppelstukjes; die zijn in mijn ogen nog net goed genoeg voor ISDN en verder niet, genoeg problemen mee gezien in het verleden.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Ballebek schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 13:47:
Zal toch even proberen wat je router en modem doen als je alles hard op 10Mbit FD zet; ik haat die koppelstukjes; die zijn in mijn ogen nog net goed genoeg voor ISDN en verder niet, genoeg problemen mee gezien in het verleden.
Kun je mij uitleggen dan hoe ik die linksys en mijn motorola surfboard hard op 10mbit krijg?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:59
Dat gaat niet lukken aangezien je Motorola dat niet toe laat. Ook lekker als een 10+ Mbit/s verbinding hebt. ;) Maar je weet zeker dat de adervolgorde van al die kabels klopt? Alles 20x nagekeken? Elke connector moet er dus volgens onderstaande afbeelding uit zien. Want dit lijkt gewoon op een gevalletje omgewisselde aders, en als je 1 van de apparaten dan geen autosensing heeft (autosensing als in; zelf ontdekken welke ader wat doet, niet auto-speed sensing) kun je het wel schudden.

T568A

[ Voor 14% gewijzigd door The Realone op 21-10-2009 14:16 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
The Realone schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 14:15:
Dat gaat niet lukken aangezien je Motorola dat niet toe laat. Ook lekker als een 10+ Mbit/s verbinding hebt. ;) Maar je weet zeker dat de adervolgorde van al die kabels klopt? Alles 20x nagekeken? Elke connector moet er dus volgens onderstaande afbeelding uit zien. Want dit lijkt gewoon op een gevalletje omgewisselde aders, en als je 1 van de apparaten dan geen autosensing heeft (autosensing als in; zelf ontdekken welke ader wat doet, niet auto-speed sensing) kun je het wel schudden.

[afbeelding]
Adervolgorde klopt. Weliswaar bruin (br wit) blauw (bl wit) groen (grwit) oranje (oranje wit), maar dat heb ik aan beide kanten zo gehouden. Als ik er de teste (die met die ledjes dus) tegenaan houd, zie ik ook de ledjes in de juiste volgorde oplichten. Dat zou anders niet het geval zijn. Dus met die volgorde zit het wel snor :)

En 10Mbit op de motorola dacht ik ook al dat niet zou gaan lukken. Zou idd ook lekker zijn met een 20Mbit ziggo :P

Edit: OK, ik heb de boel net even getest met wat andere kabels. Als ik een koppelstuk gebruik van modem naar router gaat het met twee andere lange kabels (waar van 1 de bestaande was) wel goed. Balen dus, kan dus eigenlijk alleen nog maar betekenen dat het in de zelf geknepen kabel moet zitten.
De vraag is alleen: hoe kan dat dan? Als ik met die LED tester werk lichten de lampies in de goede volgorde op. Als ik de kabel als een gewone LAN kabel gebruik gaat het ook prima, zelfs al gebruik ik een koppelstuk. Waar moet ik nou zo specifiek op letten bij die kabel dat ik toch ergens iets fout doe en ie op de WAN kant geen IP kan krijgen :?

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 21-10-2009 17:20 ]

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-02 22:29
...
Adervolgorde klopt. Weliswaar bruin (br wit) blauw (bl wit) groen (grwit) oranje (oranje wit)
....
Door deze volgorde zijn de aders niet juist gepaard.
Gepaarde aders zijn om elkaar gedraait (=getwist, de T van UTP ) om storingen te voorkomen,

Het is dus beter om de juiste volgorde aan te houden.
(oranje-wit, oranje, groen-wit, blauw, blauw-wit, groen, bruin-wit, bruin)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Topicstarter
Mja, dan straks toch maar weer eens met de RJ45 tang in de weer. Keep you posted :)

Edit: Na nogmaals 2x de kabel knijpen en testen en nu wel in de goede volgorde (zie schem hierboven cq dat in de FAQ) krijgt ie nu wel dapper een IP van de router, ook MET koppelstukje :)

Maar schiet mij maar in een rubbertje...waarom wil dat klereding WEL met afwijkende (maar consistente!) aansluiting van de aderparen op het LAN werken, ook MET koppelstuk...en weigerde die dat in de zelfde situatie met koppelstuk tussen modem en router 8)7 8)7

Op zich niet heel erg hoge prio want het werkt dus, maar frappant is het wel.

[ Voor 76% gewijzigd door The Eagle op 21-10-2009 20:35 ]

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-02 22:29
Heeft alles te maken met het wel of niet getwist zijn van het aderpaar

oranje/oranje-wit en groen/groenwit zijn (zo uit mijn hoofd) de 2 gebruikte paren.
signaal (stroom) gaat heen en terug over dezelfde kleur (bijv blauw + blauw-wit groen + groen/wit) en omdat deze 2 aders om elkaar heen gedraaid zitten, zijn ze minder gevoelig voor (magnitische/electrische) invloeden van buitenaf. Hierdoor is het signaal beter van qualiteid.

nog een linkje, ook voor andere kabeltjes:
UTP-Kabels - RJ45

[ Voor 15% gewijzigd door planB op 22-10-2009 00:13 ]

Pagina: 1