12 v spots in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoi,

heb even een vraag. Voor de badkamer wil ik inbouw halogeenspotjes hebben. Dit worden spotjes van 12V met een trafo. De trafo komt buiten de badkamer.
Het plafond in de badkamer komt op 2.40m

Er komen ook spotjes boven het bad/douche. Moet dit nou IP44 zijn, of is IP23 voldoende. Lees verschillende berichten op het net. Ik weet dus nu nog steeds niet wat goed is....

Please help. Vandaag of morgen moet het plafond erin..... En dan moet ik de lanpjes al hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 21:36
http://www.harkis.harting...gs_connector_insert_p.htm

Moeten IP44 zijn dacht al dat ik hier iets had over geleerd vorig kaar, met schakel kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
IP44 als de hoogte minimaal 2,25 boven bv een bad is en 60 centimeter verwijdert van het bad.

Anders komt je op (SELV) IPX5 en daarboven wil je het nog dichterbij hebben, maar dit moet je laten doen door een erkende electricien en niet door een beunhaas.

[ Voor 46% gewijzigd door console op 20-10-2009 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:30

Reptile209

- gers -

Praxis electra kluswijzer (p. 6): het plafond boven 2.25m is Zone 2, dus IP44/65/66 / Klasse 2.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-10 16:38
De spotjes boven je waterbronnen moeten IP44 zijn, de rest mag lager.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Allen bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels IP44 spots gevonden. Gelukkig op tijd zodat het plafond nu afgemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zorg ook dat de spots aan de bovenkant wat ademruimte hebben. Ze worden nogal warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-10 15:21
Ik weet niet zeker hoe het zit, maar moet de trafo niet per spot, en direct naast de spot gemonteerd worden? Iets met velies van de stroomsterkte? Zo hebben ze het hier toch gedaan, per spot één trafo, met een voedingskabel van trafo naar spot van max. 20 cm.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Wat? 1 trafo per spot?

In de bouwmarkt koop je gewoon setjes waarbij 3 spotjes op 1 trafo zitten.

En verlies van stroomsterkte valt over de lengte van deze kabels (maximaal 1.5meter lang in totaal denk ik) wel mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 10:46
De trafo mag juist niet in de buurt van de spot zitten (toch niet in de buurt van bad/douche) voor veiligheidsredenen...
Als de kabels echt lang zijn is het misschien de moeite ze iets dikker te nemen (maar ik ben te lui om nu't verlies te gaan uitreken van bv. 3m kabel van 2.5mm2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Btw, electrische trafo's (bijna alle tegenwoordig) kunnen flink storen op andere electronica.
Weet niet of je nog ander spul behalve licht plaats in het plavond, maar is zeker iets om dan rekening mee te houden.
Pagina: 1