Toon posts:

ATI HD3850 AGP 512GDDR3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een Club3D ATI HD3850 AGP 512GDDR3 in gebruik. Ben er gelukkig mee en kan nog heel wat games op z'n hoogst spelen in combinatie met een Intel C2Extreme QX6700 @ 3.001MHz. Voor de kaart zelf heb ik met RivaTuner een profiel aangemaakt met nóg veilige overclock-settings voor bepaalde games die net iets meer vragen. De snelheden zijn dan 'GPU: 770MHz en MEM: 1800MHz'. Deze snelheden zijn afgelezen vanuit de resultaten die verschijnen als met de nieuwste CCC voor Windows 7 (9.9) de automatische overclock-functie wordt gebruikt. Ik heb de kaart hogere snelheden gegeven in het verleden binnen Windows XP. Maar omdat Windows 7 aanzienlijk betere prestaties levert in games, is dit niet langer nodig. De hoogste snelheden (stabiel) binnen Windows XP waren voor mijn kaart 'GPU: 769MHZ en MEM: 1969MHz'. Ik heb ooit een tijdje op 'GPU: 820MHz en MEM: 2100MHz' kunnen spelen, maar helaas gaf dit na loop van tijd problemen, zoals vastlopers en artifact. Sinds ik er een Arctic Cooler op heb geschroefd (die Turbo-cooler met een dikke radiateur, heatpipes en 2 fans) kon ik zelfs iets verder, maar scheelde weinig.

Ik heb soms zelfs het idee (en volgens mij ook eens kunnen waarnemen in benchmarks) dat gegeven moment op een bepaald punt bij GPU-MHz de prestaties weer om laag gaan. Bijvoorbeeld: 670MHz = 2000 pt. , 700MHz = 2100 pt. en 750MHz weer rond de 2000 pt. of zelfs lager. Als ik dan verder overclock, kom ik weer in de buurt van de 2100 pt.

Letop: De punten zijn slechts voorbeelden voor het idee.

- Ik ben zeer benieuwd of hier mensen zijn die dit kunnen uitleggen, hoe dit komt.
- Ook ben ik zeer benieuwd of er meer mensen zijn die zijn/haar ervaring met dit product willen delen betreft het overclocken. En dan bedoel ik uiteraard de stabiele snelheden voor zowel de GPU als de MEM.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-01 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Even een vraagje vooraf: welk moederbord gebruik je in vredesnaam? Gezien je een s775 cpu hebt en een AGP videokaart.

Oo, ik zie het al: Asrock Conroe865PE ;(

[ Voor 18% gewijzigd door Bolletje op 20-10-2009 18:19 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Wellicht komt het doordat de videokaart dan nét iets te ver is overclockt en dan fouten gaat maken. Dat zorgt voor een performance hit.
Bolletje92 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:12:
Even een vraagje vooraf: welk moederbord gebruik je in vredesnaam? Gezien je een s775 cpu hebt en een AGP videokaart.
ASRock 775Dual-VSTA (en varianten hiervan) zijn moederborden met DDR-SDRAM, DDR2-SDRAM, AGP, PCIe (16x fysiek, 4x qua hardware) en S775. Het moederbord gebruikt de VIA PT880Pro/Ultra chipset en kunnen prima met een 266MHz FSB (QDR1066) draaien.

edit:
Idd, de ASRock Conroe865PE. Handig die systeemspecs :P.

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 20-10-2009 18:24 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

te ver overclocken gaat ie idd fouten maken, en dan gaat ie minder resultaat geven, dus lagere punten..
als je dan nog verder gaat, gaat ie nog sneller, maar blijven de fouten nog ff binnen de perken, dus gaat ie weer iets omhoog, en als je dan nog verder gaat dan kapt de kaart dr gewoon mee.. (alles fout, etc..)

binnen bepaalde grenzen kan je een kaart verder laten overclocken door het voltage te verhogen (dan zal je tegelijk de koeling moeten verbeteren, lagere temperatuur = minder fouten) maar op een bepaald punt heeft het verhogen van voltage geen zin meer.. oh, en vooral op geheugen zie je dat meestal als 1e gebeuren..