Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers leden/lezers,

Iets langer dan een maand geleden heb ik een idee gestart. Namelijk een Teletekst voor HD tv's, naast de huidige Teletekst.

Één die sneller, mooier, en gebruiksvriendelijker is dan de huidige Teletekst. (zie filmpje hier)

Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die hun Ideën willen posten, hier (of op de hyve van het filmpje). Die meningen zijn heel waardevol, en ik heb ze nodig. Ik weet dat hier op deze site, mensen zitten met veel technische kennis, vandaar dat ik hier een poging doe om jullie te benaderen.

Zou het niet fijn zijn als er een Teletekst zou komen, die je zonder schaamte kan laten zien op je HDTV? Één die sneller en beter en overzichtelijker is?

Duitsland gaat ons al voor (zie hier). Waarom wij niet?

Groetjes, Stacy

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

D'r zit helemaal niks in je filmpje op je Hyves ;)

Wat wil je nou precies bereiken? Dit is iets wat vanuit de industrie moet worden gepusht. Als er TV's zijn die dit gaan ondersteunen, komen de kabelaars vanzelf wel met content :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit nog geen nieuw ontwerp in het filmpje nee. Maar die legt wel mijn idee een beetje uit (dat is in ieder geval wel de bedoeling).

Ik wil uiteindelijk naar de NOS stappen als er genoeg mensen zijn die mijn mening delen. Als er zo'n mooie Teletekst komt, die specifiek alleen voor HDTV's is, dan gaat de verkoop van HDTV's uiteindelijk ook omhoog, net als het aantal zenders die in HD gaan uitzenden. Maar dat is mijn doel niet.

Ik wil gewoon een verbeterde Teletekst. De vormgeving is oud, uit de tijd, en kan veel beter. Bovendien kan hij sneller en gebruiksvriendelijker. Duitsland is hier al mee bezig. Misschien als er een goed werkend voorbeeld is, dat andere landen het van hen overnemen?

Met content alleen kom je er niet, er moet gewoon een nieuwe vormgeving komen, vind ik.

Wat zou jij vinden van zo'n nieuwe Teletekst, BtM909?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 14:40 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:20

Kettrick

Rantmeister!

Verbeterde teletekst bestaat al jaren, dat heet internet :*

De integratie tussen internet en TV zal de komende jaren alleen maar sterker worden, en ik gok dat teletekst over enkele jaren net zo veel gebruikt wordt als morse code vandaag de dag ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:40

franssie

Save the albatross

RoeLz schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:43:

De integratie tussen internet en TV zal de komende jaren alleen maar sterker worden, en ik gok dat teletekst over enkele jaren net zo veel gebruikt wordt als morse code vandaag de dag ;)
Ach - ik werk op een IT afdeling en ze zitten hier over internet teletekst te kijken .... .. (en dat was een morse smiley ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-02 21:39

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Alhoewel ik niet negatief tegenover een Teletekst HD sta, vrees ik toch dat het momentum hiervoor voorbij is. En dat heeft een hele simpele reden. De penetratie van 'always on' goedkoop, snel en betrouwbaar internet is behoorlijk hoog en stijgt alleen maar. Aangezien fabrikanten met elkaar concurreren en flatscreens alleen maar goedkoper moeten, zullen ze zich onderscheiden met secundaire features zoals informatievoorziening via Internet. Er zijn al een flink aantal fabrikanten die zich op deze functionaliteit storten. Het kunnen bekijken van webpagina's, youtube filmpjes en allerlei channels of widgets lijkt mij derhalve ook de evolutionaire stap na Teletekst. Vergeleken hierbij is Teletekst in mijn ogen een beetje een relikwie uit het verleden en is alleen nog interessant vanwege de massale hardware en signaalondersteuning.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:20

Kettrick

Rantmeister!

DexterDee schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:51:
en is alleen nog interessant vanwege de massale hardware en signaalondersteuning.
Je vergeet voetbaluitslagen en beurskoersen B)

Verwijderd

Topicstarter
@ DexterDee: Dat klopt maar what if die nieuwe Teletekst ook een internet functie bevat? Dan kan je vanaf je bank lekker surfen. Het is maar net hoe jij vind dat de nieuwe Teletekst eruit moet komen te zien. ;)

@ RoeLz: Dat klopt, tijd voor een update dus? ;)

40% van iphone bezitters gebruikt Teletekst. En dagelijks kijken er meer dan 2 miljoen mensen op Teletekst van NOS, dus er zijn in ieder geval genoeg mensen nog, om het te verbeteren. En wat nu als die nieuwe Teletekst zo revolutionair zou worden? Dan gaan meer mensen het gebruiken. Het ligt er maar aan, hoe iemand het zou willen zien. Ik zou dan niet vast blijven zitten aan het idee "teletekst" zoals het nu bestaat.. maar in een nieuwe vorm. Zou het dan geen nieuw leven krijgen?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Teletekst HD
Afbeeldingslocatie: http://94.100.118.47/764350001-764400000/764389701-764389800/764389799_5_DPIX.jpeg
Het zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien..

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:51
Ik zie het einde van Teletekst zoals we het kennen ook naderen, al vind ik het nu nog steeds ideaal. Als de grens tussen televisie en internet op 1 apparaat over enkele jaren verdwenen is verwacht ik een pagina te krijgen vol met widgets naar keuze met informatie die voor jou als gebruiker specifiek belangrijk is.

Met bijvoorbeeld een NU.nl of NOSHeadlines widget heb je de hele nieuwssectie afgedekt, buienradar en weeronline maken die weerpagina's overbodig en dan nog wat widgets van grote sportsites en dan ben je er.

EDIT: Hmm, traag met typen. Maar iets als bovenstaande post zou dat kunnen zijn ja. Maar is het nog nodig om dit te pushen? Het komt er al aan denk ik: nieuws: NOS bouwt widgets voor PS3, Philips Net TV en Yahoo Connected TV

[ Voor 24% gewijzigd door The Realone op 20-10-2009 16:38 ]

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:29:
Dan kan je vanaf je bank lekker surfen.
Als je een beetje een hippe HDTV hebt, kan je al surfen vanaf de bank op je TV. Draadloos en al. Dan is het beter om daar een standaard in je kiezen, zodat er (meer) aangepaste websites gebouwd kunnen worden die vlot met de afstandsbediening te navigeren zijn.
Ik denk dat teletekst een beetje een gepasseerd station is.

EDIT: Sterker nog, ik zie dat de aangepaste pagina's voor NETtv van Philips al gebaseerd zijn op een standaard: CE-HTML

[ Voor 11% gewijzigd door Vunzz op 20-10-2009 16:44 ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

Topicstarter
Vunzz schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:38:
[...]

Als je een beetje een hippe HDTV hebt, kan je al surfen vanaf de bank op je TV. Draadloos en al. Dan is het beter om daar een standaard in je kiezen, zodat er (meer) aangepaste websites gebouwd kunnen worden die vlot met de afstandsbediening te navigeren zijn.
Ik denk dat teletekst een beetje een gepasseerd station is.
Hm.. dus dan zou er i.p.v. Teletekst een platform komen dat het makkelijker en sneller navigeren naar verschillende site mogelijk maakt? Ook geen slecht idee, zeg. Bedankt! Ik zal het meenemen.

Dit helpt enorm. :D Mocht ik uiteindelijk genoeg mensen kunnen vinden die in ieder geval een nieuwe soort Teletekst willen (of dat nu met internet, of zonder is.. niets staat vast, maar in ieder geval een verbetering), dan zou ik dit allemaal mee kunnen nemen naar NOS. _/-\o_

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

RoeLz schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:43:
Ik dacht het, jij schreef het. :)

Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst een teletekst pagina heb gekeken op m'n TV.
In tegenstelling tot de grote aantallen dat ik internet 'aanzet' om even nieuws te lezen of iets op te zoeken.
Teletekst (nieuwe variant of niet) is aan het uitsterven. Gebeurd dat niet vandaag, dan is het morgen.
En raar is dat ook niet, want er is een meer dan waardige vervanger: internet.
Zoals al eerder gezegd zijn er tegenwoordig TV's waarmee je zonder problemen kunt browsen, maar denk ook even aan je smartphone en andere hardware die aan internet hangt (Dreambox), die gebruik ik ook voor dat doel. (lezen van nieuws e.d.).

Over een paar jaar heb je naast de speciale web pagina's voor je smartphone gewoon webpagina's die speciaal gemaakt zijn voor TV's (breedbeeld, 16:9) en simpele bediening met je afstandsbediening.
Sterker nog, ik denk dat het gewoon al bestaat. Maar waar...? Ik kan het zo snel niet vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 20-10-2009 16:46 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Vunzz schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:38:
[...]
EDIT: Sterker nog, ik zie dat den aangepaste pagina's vppr NETtv van Philips al gebaseerd zijn op een standaard: CE-HTML
Heb je daar misschien een voorbeeld van? Dit zegt mij niets.. :$ Sowieso is html altijd goed. Dat heeft meer mogelijkheden dan het platform waar Teletekst nu in is gebouwd volgens mij. Want het stamt nog uit de tijd van oude tv's. En nu kunnen HD tv's al veel meer! Dus het zou een complete makeover moeten ondergaan, ha ha. :*)

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:20
Bestaat al in Vlaanderen via Telenet. Het heet Digitext. Je kan met de cijfers werken maar ook met de pijltjestoetsen.

Eigenlijk zijn dit klein websites. Deze werken dan ook via het internet. De decoders zijn dan ook op het internet aangesloten.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:44:
[...]

Heb je daar misschien een voorbeeld van? Dit zegt mij niets.. :$ Sowieso is html altijd goed. Dat heeft meer mogelijkheden dan het platform waar Teletekst nu in is gebouwd volgens mij. Want het stamt nog uit de tijd van oude tv's. En nu kunnen HD tv's al veel meer! Dus het zou een complete makeover moeten ondergaan, ha ha. :*)
Zelf ben ik niet zo hip, heb pas net een paar weken een ouderwetse CRT breedbeeld TV :-)
Het beste dat ik voor je kon vinden zo snel is : http://www.consumer.phili...-46pfl9704h_12/prd/nl/be/

Maar Google is je vriend.....
Ik heb er weel eens mee gespeeld bij mijn ouders thuis en het werkt best aardig. Je kan ook naar gewone sites surfen, maar daar wordt je niet zo vrolijk van. Als je echter naar de aangepaste sites uit het hoofdscherm surft werkt het leuk.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

Topicstarter
Vunzz schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:50:
[...]

Zelf ben ik niet zo hip, heb pas net een paar weken een ouderwetse CRT breedbeeld TV :-)
Het beste dat ik voor je kon vinden zo snel is : http://www.consumer.phili...-46pfl9704h_12/prd/nl/be/

Maar Google is je vriend.....
Ik heb er weel eens mee gespeeld bij mijn ouders thuis en het werkt best aardig. Je kan ook naar gewone sites surfen, maar daar wordt je niet zo vrolijk van. Als je echter naar de aangepaste sites uit het hoofdscherm surft werkt het leuk.
Ohh ik zie het! Maar dit is nieuw dan of niet? Heel weinig mensen hebben dit? B)

@kdhoe: Okay! Dan zijn er dus wel meer mensen inderdaad, die hiervoor open staan. In dit stuk op internet, staat dat NOS bezig is en open staat, voor een nieuwe vorm. (maar dan voor op je mobiel) Dus ik denk ook dat ze open zullen staan voor een andere versie op TV. :D

Verwijderd

Topicstarter
Digitext
"Verwacht wordt dat, nu één schaap over de dam is, binnenkort ook andere zenders overstag zullen gaan en de digitale standaard zullen gaan implementeren. Daarmee zou een einde komen aan een tijdperk van bijna dertig jaar waarin teletekst overheerste." - dit hoop ik in NL te kunnen bereiken. :Y
Pagina: 1