[Autocad] Stopcontacten etc tekenen op grondplannen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-07 09:41
Hoi,

ik heb de grondplannen en de voor- en zijaanzichten van mijn huis volledig op schaal getekend met Autocad 2010.
Nu wil ik op de grondplannen de stopcontacten en verlichting uittekenen. Echter wil ik dit tekenen en het grondplan als achtergrond gebruiken. Ik zou een 5 tal tekeningen nodig hebben per grondplan: stopcontacten, verlichting, drukknoppen (via plc), UTP / TV en audiointerface.
Hoe doe ik dit het beste? Kan ik het grondplan als achtergrond instellen voor de 5 tekeningen die ik moet maken? Het voordeel is als het op die manier doe dat als ik iets aan het grondplan wijzig dit op alle 5 de tekeningen ook gewijzigd wordt.

BVD
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32

Reptile209

- gers -

Norrmaalgesproken gebruik je in Autocad je 'grondplan' als onderste layer(s) en leg je daaroverheen de functionele layers (electra, audio, kabels, netwerk). Je kan dan voor het overzicht tijdens afdrukken/bekijken van de tekening de juiste layers aan en uit zetten. En inderdaad heb je zo altijd de actuele achtergrond op je functionele tekeningen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 12:54
Je moet de tekening van het grondplan als xref onder je stopcontacten tekening hangen.
http://www.we-r-here.com/cad/tutorials/level_4/4-7.htm
Het voordeel van een Xref is dat een ander aan het grondplan kan werken terwijl jij met de stopcontacten bezig bent. Als er wijzigingen zijn in de gekoppelde tekening krijg je daar meteen een melding van. Ook houd je zo je tekening lekker "licht", hij neemt niet onnodig veel ruimte in.

Ik zou persoonlijk niet de stopcontacten, verlichting en drukknoppen in aparte tekeningen zetten maar in aparte lagen. Omdat die onderdelen veel met elkaar te maken hebben zal een wijziging in het ene onderdeel gevolgen hebben voor de andere. Dan is het niet handig als je tussen tekeningen moet switchen of via reference edit dingen moet aanpassen.

Als je veel met AutoCAD werkt zou ik wel een boek kopen, daar staan dit soort basisdingen allemaal in uitgelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeebus op 20-10-2009 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokorico
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-07 09:41
Jeebus schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:17:
Je moet de tekening van het grondplan als xref onder je stopcontacten tekening hangen.
http://www.we-r-here.com/cad/tutorials/level_4/4-7.htm
Het voordeel van een Xref is dat een ander aan het grondplan kan werken terwijl jij met de stopcontacten bezig bent. Als er wijzigingen zijn in de gekoppelde tekening krijg je daar meteen een melding van. Ook houd je zo je tekening lekker "licht", hij neemt niet onnodig veel ruimte in.

Ik zou persoonlijk niet de stopcontacten, verlichting en drukknoppen in aparte tekeningen zetten maar in aparte lagen. Omdat die onderdelen veel met elkaar te maken hebben zal een wijziging in het ene onderdeel gevolgen hebben voor de andere. Dan is het niet handig als je tussen tekeningen moet switchen of via reference edit dingen moet aanpassen.

Als je veel met AutoCAD werkt zou ik wel een boek kopen, daar staan dit soort basisdingen allemaal in uitgelegd.
Ok bedankt voor je uitleg. Bestaat er de mogelijkheid om op één of anderer manier een viewport als xref te gebruiken? Hartelijk bedankt voor u grondige uitleg!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 12:54
het zal wel kunnen maar ik gebruik het nooit. Je kunt een xref ook clippen zodat je alleen maar 1 bepaald gedeelte van de tekening ziet.
http://www.ellenfinkelste...toCAD_tips_clip_xref.html
http://www.youtube.com/wa...&feature=player_embedded#

Ik heb al meer dan een jaar niet meer in AutoCAD getekend sinds ik met Microstation werk dus ik weet niet meer precies waar alles zit. Het heet iig xref clipping of xclip ofzo.