2 verschillende netwerken, 1 printer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 14:18
Ik heb bij mijn ouders thuis de volgende situatie.
Thuisnetwerk, draadloos (Zyxel P-2602HW-D1A), met 2 pc's en 1 laptop
Werknetwerk, draadloos (Thomson ST780WL), met 1 laptop
Alle laptop's en pc's hebben Windows XP geinstalleerd.

Nu hebben mijn ouders heeft het werk van mijn pa 1 printer (HP Laserjet 3030 welke geen netwerkkaart heeft) beschikbaar gesteld. Deze willen mijn ouders graag op zo'n manier in het netwerk willen hebben, dat ze vanaf beide netwerken kunnen printen. Op de Zyxel kan geen printer aangesloten worden. Op de Thomson via USB wel. Mooiste zou zijn om de printer hierop aan te sluiten, er hoeft dan immers geen pc aan te blijven staan.

Probleem waar ik tegenaan loop is alsvolgt. Beide netwerken draaien los van elkaar. Dit is nodig omdat m'n pa via de Thomson bij z'n werk in kan loggen, die is volledig door het werk ingesteld. Ik heb al op GOT en Google gezocht, maar ik zie geen manier om van het ene netwerk een printopdracht bij de Thomson te krijgen. Is dit uberhaupt mogelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 20-10-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ja het is mogelijk, maar het wordt heel ingewikkeld en waarschijnlijk druist het regelrecht tegen de gebruiksovereenkomst in die je Pa voor de netwerk apparatuur heeft afgesloten met zijn werk.

Komt ie:

Druk er een pc met 2 netwerkkaartjes tussen en sluit daar de printer op aan :) Dat zou volgens mij wel eens kunnen gaan werken met de correcte configuratie, geen idee hoe dat dan zit met 2 ip adressen, maar als je de boel bridges moet het willen. Alleen loop je dan wel tegen andere problemen op denk ik. Iets met routering moet dan ook goed gezet worden op de werkstation, volgens mij is het handiger om een 2e klein lasertje aan te schaffen ;) (Kan je pa dat niet via zijn werk regelen...?)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

Printer aansluiten op de meest praktische plaats (koop desnoods 'n printerservertje voor thuis), vervolgens naar pdf printen en mailen. Daarna kan je deze overal en nergens uitprinten en hoef je geen netwerken overhoop te schoppen.

Wat je ook kan doen is de printer aansluiten op 'n printerservertje en de poort forwarden in je router, vervolgens maak je op het het andere netwerk op de PC in kwestie de printer aan en verwijs je die naar het ip adres van de plek waar de printer staat.
'n Beetje tricky want als iemand dit weet kan hij zomaar 500 pagina's onzin sturen (je kan er nl geen beveiliging op zetten alhoewel sommige printers niet 2x dezelfde pagina meteen achter elkaar afdrukken) plus moet je ip-changes in de gaten houden.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 20-10-2009 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 21:07

makje

Professioneel prutser

Niek_ schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:55:
Ik heb bij mijn ouders thuis de volgende situatie.
Thuisnetwerk, draadloos (Zyxel P-2602HW-D1A), met 2 pc's en 1 laptop
Werknetwerk, draadloos (Thomson ST780WL), met 1 laptop
Alle laptop's en pc's hebben Windows XP geinstalleerd.

Nu hebben mijn ouders 1 printer (HP Laserjet 3030 welke geen netwerkkaart heeft). Deze wilen ze graag op zo'n manier in het netwerk willen hebben, dat ze vanaf beide netwerken kunnen printen. Op de Zyxel kan geen printer aangesloten worden. Op de Thomson via USB wel. Mooiste zou zijn om de printer hierop aan te sluiten, er hoeft dan immers geen pc aan te blijven staan.

Probleem waar ik tegenaan loop is alsvolgt. Beide netwerken draaien los van elkaar. Dit is nodig omdat m'n pa via de Thomson bij z'n werk in kan loggen, die is volledig door het werk ingesteld. Ik heb al op GOT en Google gezocht, maar ik zie geen manier om van het ene netwerk een printopdracht bij de Thomson te krijgen. Is dit uberhaupt mogelijk?
Als de laptop van binnen het werk-netwerk van het werk is en moet kunnen printen, dan kun je ongetwijfeld een printer van het werk krijgen ;)

Meest logisch is dus de printer aan te sluiten op 1 van de thuis-computers en die dan te delen voor de andere 2 thuis-computers.

Nadeel is dan inderdaad dat die computer aan moet staan, maar dat hetb je nu eenmaal met je huidige printer. Als je dat wilt aanpassen kun je een printserver kopen, of een nieuwe printer.

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
WhizzCat schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:59:
Ja het is mogelijk, maar het wordt heel ingewikkeld en waarschijnlijk druist het regelrecht tegen de gebruiksovereenkomst in die je Pa voor de netwerk apparatuur heeft afgesloten met zijn werk.
Die gebruikersovereenkomst zal geen probleem zijn.
Komt ie:

Druk er een pc met 2 netwerkkaartjes tussen en sluit daar de printer op aan :) Dat zou volgens mij wel eens kunnen gaan werken met de correcte configuratie, geen idee hoe dat dan zit met 2 ip adressen, maar als je de boel bridges moet het willen. Alleen loop je dan wel tegen andere problemen op denk ik. Iets met routering moet dan ook goed gezet worden op de werkstation, volgens mij is het handiger om een 2e klein lasertje aan te schaffen ;) (Kan je pa dat niet via zijn werk regelen...?)
De Laserjet is van m'n pa z'n werk, denk niet dat ze er in mee gaan om hem er nog 1 te geven ;)
De oplossing die je hierboven schetst, zou een optie kunnen zijn. Echter maak je dan gebruik van een pc die aan moet blijven staan. Mooiste zou natuurlijk zijn dat de printer aan de router hangt en er dus geen extra pc aan hoeft te staan.
Anoniem: 19137 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:28:
Printer aansluiten op de meest praktische plaats (koop desnoods 'n printerservertje voor thuis), vervolgens naar pdf printen en mailen. Daarna kan je deze overal en nergens uitprinten en hoef je geen netwerken overhoop te schoppen.

Wat je ook kan doen is de printer aansluiten op 'n printerservertje en de poort forwarden in je router, vervolgens maak je op het het andere netwerk op de PC in kwestie de printer aan en verwijs je die naar het ip adres van de plek waar de printer staat.
'n Beetje tricky want als iemand dit weet kan hij zomaar 500 pagina's onzin sturen (je kan er nl geen beveiliging op zetten alhoewel sommige printers niet 2x dezelfde pagina meteen achter elkaar afdrukken) plus moet je ip-changes in de gaten houden.
Deze oplossing klinkt goed. Zou het ook mogelijk zijn om de printer op de Thomson aan te sluiten en dan naar van buiten naar dat ip-nummer printen?

Ik zal me zelf eens verder verdiepen in het hele printerserver verhaal. Dit in eerste instantie niet meegenomen, omdat ik het liefst geen geld uitgeef. Mocht iemand nog een andere mogelijkheid zien om met de huidige apperatuur het voor elkaar te krijgen, dan hoor ik dit natuurlijk graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Anoniem: 19137 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:28:
Heb je hierbij een printerserver nodig? Kan ik niet gewoon de printer op de Thomson router aansluiten, in de router een poort aangeven welke naar de printer verwijst en dan naar dat ip-adres + poort printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 09:11
Als het bedrijfspolicy geen probleem is, waarom knal je dan niet alles in het werknetwerk en stel je je wireless router niet in als accesspoint zodat je met de hele boel in hetzelfde subnet zit?

(dit zou ik als netwerkbeheerder nooit goedkeuren, maar als je toch lak aan de regels hebt is dit de eenvoudigste en goedkoopste oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ik probeer niet lak aan de regels te hebben, als het binnen de regels kan, dan graag. Denk zelf, dat als ik de werkprinter aan de werkrouter hang ik niet eens regels schend.

Het is niet de bedoeling om prive te gaan internetten via de werkrouter, dat is echt geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Zo, weer een week verder.
Ik heb diverse oplossingen bekeken. De Thomson blijkt geen printer te ondersteunen, weg plan.
Er blijven er 2 overeind staan:
- werk laptop pa via usb aan printer (hij moet kunnen scannen)
- prive pc via parallele kabel aan printer (hoeft niet te kunnen scannen
Dit zou volgens enkele berichten op GoT moeten werken.
of
- hp jetdirect 175x ergens op te kop weten te tikken (of een vergelijkbaar apparaat --> suggesties?)
- jetdirect in thuisnetwerk hangen
Printen vanaf werklaptop over het internet naar jetdirect welke achter een gespecificeerde poort zit. Scannen zou dan ook moeten werken?
Pagina: 1