Onjuiste partition size in virtuele Windows Server 2003

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier op een virtuele Windows Server 2003 de tweede harddisk vergroot naar 10GB via vmware-vdiskmanager. Dit proces verliep zonder fouten.

Nadien hebben we met de G-parted bootcd de D:\ partitie op die schijf vergroot tot 10GB. Wanneer de Windows terug werd gereboot zag ik in het Diskmanagement dat de partitie inderdaad werd vergroot tot 10GB, maar wanneer ik naar windows verkenner ging dan zag ik nog steeds de vorige grootte van 4GB. En er kan dus nog altijd maar 4GB op die schijf op.

Wanneer ik via diskpart.exe ga kijken zie ik ook een grote van 10GB. Zou dit ergens iets te maken kunnen hebben met de partition table?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 08:39
Als je er een dynamic disk van maakt kan je hem zo in windows disk management vergroten zover ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Geef eens de output van een 'list disk', 'list partition' en 'list volume' en geef even aan waar je precies het probleem ziet want ik twijfel eigenlijk of je het juiste hebt uitgebreid zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 14:17
Of je gebruikt het commando diskpart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij de gevraagde output:

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ---------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 4095 MB 8033 KB
Disk 1 Online 10 GB 0 B

DISKPART> select disk 1

Disk 1 is now the selected disk.

DISKPART> list partition

Partition ### Type Size Offset
------------- ---------------- ------- -------
Partition 1 Primary 10 GB 32 KB

DISKPART> list volume

Volume ### Ltr Label Fs Type Size Status Info
---------- --- ----------- ----- ---------- ------- --------- --------
Volume 0 C NTFS Partition 4087 MB Healthy System
Volume 1 D DATA NTFS Partition 10 GB Healthy
Volume 2 Z DVD-ROM 0 B Healthy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik lees nergens of het een Dynamic of Basic disk is.

Een dynamic disk zou in principe zou mee moeten gaan, zoals hierboven ergens al staat. Een basic disk kan je beter met extend vergroten

"select volume <nummer>"
"extend"

Dat zou ook moeten werken. In principe heb je dus geen reboot en third party tools nodig :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een basic disk.

Volgens diskpart en diskmanagement zou de partitie reeds 10 GB groot moeten zijn, maar de verkenner zegt van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zal inderdaad moeten doen wat WhizzCat zegt - je hebt namelijk een partitie maar het volume wat er op draait is verder niet vergroot.

Je gaat er echter tegen aanlopen dat je terwijl je geboot bent in hetzelfde systeem, niet het system volume zal kunnen uitbreiden, om dit op te lossen is het het makkelijkst als je danwel boot met een Windows Boot CD (bv. BartPE CD) of dat je de virtuele disk koppelt aan een andere VM, boot met die andere VM en dan via de gestartte VM het volume uitbreiden.

Geen van beide doe je overigens zonder eerst een goede backup gemaakt te hebben natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe eerst een checkdisk en sluit windows correct af.
probeer het nog een keer met gparted.

Heeft te maken journaling filesystem die niet goed afgesloten is.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Heb je niet gewoon in VMWare gezecht dat het een Dynamische disk is. Dat houd in dat niet alle ruimte gelijk allocated is. Dus je kiest in VMWare voor 10GB disk. maar geeft deze als dynamiche aan.
Je installeerd windows a 4 Gb. Kijkt daarna in je partitie tabel en ziet daar 10 GB staan. maar op je Disk op het host systeem is maar 4 GB in gebruik.

Of heb ik nu ergens overheen gelezen?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 10:15
Zorgen dat er niks gebruik maakt van de disk (eventueel chkdsk d: /f ) en vervolgens diskpart met extend zoals al aangegeven.

http://blog.bjornhouben.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:44:
doe eerst een checkdisk en sluit windows correct af.
probeer het nog een keer met gparted.

Heeft te maken journaling filesystem die niet goed afgesloten is.
Heb ik ook reeds geprobeerd. Zou het er niet aan kunnen liggen dat er een fout zit in de partition table en dat ik deze eens moet rebuilden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Het lijkt mij dat diskpart of gparted dan in ieder geval _iets_ van een foutmelding zou moeten geven.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:55:
Het lijkt mij dat diskpart of gparted dan in ieder geval _iets_ van een foutmelding zou moeten geven.
Gparted heeft inderdaad een foutmelding gegeven, hij sprak over het niet correct afgesloten zijn van de Windows.
Maar ik had de Windows wel correct afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:58:
[...]

Gparted heeft inderdaad een foutmelding gegeven, hij sprak over het niet correct afgesloten zijn van de Windows.
Maar ik had de Windows wel correct afgesloten.
Dat had ik destijds ook.
Maar na nog een keer een checkdisk en opnieuw afsluiten.
Opnieuw geparted.
Toen ging alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan momenteel de machine niet rebooten want ze is in gebruik, is er een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de partitie nog eens verkleind en terug vergroot met Gpart en toen was het opgelost.
Waar het feitelijke probleem lag weet ik niet.
Pagina: 1