Toon posts:

ideale aansluiting voor mijn z-5500 set?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gister de logitech z-5500 set.

Op dit moment heb ik de set aangesloten via de bijgeleverde, gekleurde, kabels ( analoog )
Toch ben ik benieuwd hoe digitaal zou klinken.
Jammer genoeg heb ik geen optische aansluiting aan mijn moederbord, en wil ik een geluidskaart kopen die er wel een heeft.

Op zich klinkt analoog prima, maar aangezien ik veel films kijk lijkt mij digitaal beter.
Hier informatie over mijn moederbord/audio

Wat raden jullie mij aan?

- Wat ik nu heb behouden.
- Een redelijk goeie geluidskaart kopen + optische kabel en de set digitaal aansluiten.
- Gewoon een goedkoop geluidskaart kopen die optisch ondersteund en digitaal aansluiten.

Oja, Nu ik de set nog analoog aangesloten heb, zijn dit mijn instellingen controle pod:
Input: Stereo1
Effect: Dolby Digital PLII Music/Movie

Dit doet het analoog wel gewoon en krijg ik 5.1 geluid.

Maar goed, heb niet zo veel verstand van audio :D daarom dat ik jullie raad vraag!

Bedankt alvast! ;)

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 08:00
Je hebt nu in ieder geval geen Dolby Digital 5.1
Wat je nu hoort is een surround effect toegepast op een stereo signaal. Wil jij echt 5.1 dan kun je inderdaad een geluidskaartje kopen met een digitale uitgang. Elk kaartje dat het digitale signaal doorstuurt zonder er iets mee te doen voldoet daarvoor. Je bent dus niet perse een hele dure/uitgebreide geluidskaart nodig. Let er wel op dat niet alle spellen een digitaal 5.1 signaal hebben. Om bij spellen van surround te kunnen genieten moet je de set 5.1 analoog aansluiten. Dit gaat d.m.v. 3 kabels: 1 x L+R front, 1 x L+R surround, 1x Center+SUB. Hiervoor ben je dan een geluidskaart nodig die analoge 5.1 uitgangen heeft. Wil je dat met een redelijke geluidskwaliteit dan kom je inderdaad bij de wat duurdere geluidkaarten uit.

[ Voor 0% gewijzigd door The big J op 20-10-2009 10:24 . Reden: tiepvaut ]

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 09:47
Als je analoog 5.1 geluid wilt moet je ook (na het correct aansluiten met de 3 kabeltjes) achteraan de Pod de schakelaar op 5.1 chan zetten ipv op 3x stereo, en het effect op 'Direct'. Anders krijg je gewoon stereo of vervormde stereo.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 19:09

ST10©DE

Dus.............

Ik zou nog even de handleiding van je moederbord doornemen. Volgens de specs heeft deze 7.1 geluid, dus 5.1 moet ook zeker lukken zonder extra geluidskaart. Deze sluit je dan wel aan via (zoals al gezegd is) 3 analoge kabels, maar met die combinatie hoor je mijns inziens geen verschil tussen analoog of digitaal aangesloten. Wel even allen effecten uitzetten en op "direct input" oid zetten.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt!

Nu heb ik een ander probleem gevonden, ik heb via ftd een dvd film gedownload waar DTS achter staat.Nu weet ik niet precies wat dat inhoud, maar weet wel dat het digitaal is (als ik het goed heb)
Als ik de film afspeel en bij VLC player als audio-apparaat: 5.1 kies dan hoor ik alleen het achtergrond geluid en geen stemmen, ik denk dat dit komt omdat mijn onboard geluidskaart geen dobly digital/DTS ondersteund, heb ik dat goed?

Ik heb heel graag dat ik DTS/Doblt Digital films kan kijken,
dus ga ik even kijken voor een goedkoop ( rond de €30/40 ) geluidskaart die dobly digital ondersteund en ik een optische kabel kan aansluiten.

Als ik dit dan heb, weten jullie dan of het dan wel mogelijk is om die films te kijken (als audio-apparaat 5.1 met VLC player) ?

Hartelijk dank.

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 09:47
Je moederbord hoeft daarvoor geen DTS/DD te ondersteunen; VLC neemt de decoding immers volledig op zich. Mogelijk zijn je kanelen fout gemapt waardoor de fronts of de center/sub geen geluid krijgen. Controleer even je aansluitingen en doe de speakertest in het "Sounds & Audio devices" control panel (niet de test van de Z-5500 zelf). Als de speakertest het geluid in de juiste speakers weergeeft moet je mogelijk in VLC een beetje prutsen aan channel mapping.
Je moederbord heeft overigens wel een SPDIF header; je kan hier een SPDIF bracket op aansluiten en zo van digitaal geluid genieten (let op dat digitaal surround dan echter enkel voor films met AC3/DTS tracks is, en niet voor games). Dat is goedkoper dan een nieuwe geluidskaart, al zal de kwaliteit van je analoge geluid wel verbeteren met een goede aparte kaart.

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ikzelf gebruik de optische (toslink) aansluiting tussen de Z-5500 icm. een DTS Theatron kaartje van Club3D; werkt perfect als HTPC oplossing. Verder denk ik dat je in VLC (of in je audio-driver) moet instellen hoeveel boxen je hebt en welke opstelling dit is, dus 5.1. Als je dit goed ingesteld hebt, zou het gewoon moeten werken. Ik denk dat je nu gewoon de verkeerde instellingen in VLC gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Evinyatar schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:53:
Je moederbord hoeft daarvoor geen DTS/DD te ondersteunen; VLC neemt de decoding immers volledig op zich. Mogelijk zijn je kanelen fout gemapt waardoor de fronts of de center/sub geen geluid krijgen. Controleer even je aansluitingen en doe de speakertest in het "Sounds & Audio devices" control panel (niet de test van de Z-5500 zelf). Als de speakertest het geluid in de juiste speakers weergeeft moet je mogelijk in VLC een beetje prutsen aan channel mapping.
Je moederbord heeft overigens wel een SPDIF header; je kan hier een SPDIF bracket op aansluiten en zo van digitaal geluid genieten (let op dat digitaal surround dan echter enkel voor films met AC3/DTS tracks is, en niet voor games). Dat is goedkoper dan een nieuwe geluidskaart, al zal de kwaliteit van je analoge geluid wel verbeteren met een goede aparte kaart.
Oke, ik heb zojuist de test gedaan bij speaker properties/advanced,
Ik hoor het geluid alleen uit de 2 front speakers komen.

Dan zal ik maar eens kijken voor een SPDIF bracket, ik heb op dit moment al een aansluiting van me videokaart op de SPDIF aansluiting staan.. alleen weet ik niet waar die voor dient.

Ik moet dus een SPDIF bracket hebben met een optische uitgang?

De speaker set heb ik goed aangesloten, en op de control pod van logitech heb ik deze settings:

(aangesloten d.m.v. analoge kabels en de knop op 6 channels direct)
Input: Direct
Effect: PLII Music

Maar nog even over die test, is het de bedoeling dat ik uit alle 5 de speakers en de sub een test geluidje moet horen?
in mij geval hoor ik het uit de 2 front speakers zoals boven al staat beschreven.

Dank.

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lees mijn eerdere reaktie + Heb je in windows al aangegeven dat je een 5.1 set hebt ipv 2.0?

Ja, je moet uit alle 6 je boxen geluid horen wanneer je de test doet, anders zit er iets nhiet goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Hammer op 20-10-2009 17:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hammer schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:26:
Lees mijn eerdere reaktie + Heb je in windows al aangegeven dat je een 5.1 set hebt ipv 2.0?
Ja is in windows aangegeven.
Wanneer ik gewoon naar muziek luister hoor ik wel alle speakers.
wel raar dat ie het in de test niet wilt

Verwijderd

Topicstarter
Hammer schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:26:

Ja, je moet uit alle 6 je boxen geluid horen wanneer je de test doet, anders zit er iets nhiet goed.
haha er zat inderdaad iets niet goed!

Zoals ik zei:
(aangesloten d.m.v. analoge kabels en de knop op 6 channels direct)
Effect: PLII Music
dit moet eigenlijk zijn:
Effect 6CH Direct :)

stom foutje :')

Maar goed alles werkt nu zoals het hoort!
Krijg geluid uit alle speakers.
Krijg stem geluid uit een DTS/DD film.
En ook nog eens achtergrond geluid op de rear speakers
en stemmen + geluid uit de fronts :P

Nog bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Ik zal van de week nog even kijken voor zo'n SPDIF bracket of een geluidskaart voor digitaal geluid.

Groet ;)
Pagina: 1