backup van partitie of harddisk (incl. MBR)?

Pagina: 1
Acties:

• wilkon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-11-2024
Misschien een simpele vraag voor tweakers, maar ik kwam ondanks lang zoeken er toch niet helemaal uit. In mijn Windows XP machine heb ik twee harde schijven. Beide hebben 1 partitie. Schijf 1 de C partitie met Windows en de programma's en op schijf 2 een D partitie. Met Paragon Drive Backup (oude 6 versie, maar dat maakt niet uit) maak ik regelmatig images van partitie C en plaats die op D. Zo'n image kan met de linux based Paragon recovery op CD gerestored worden. De image en documenten op D kopieer ik regelmatig met Syncback op een externe schijf 3 van 1 TB die ik via eSata kan aansluiten.

So far, so good. Maar nu bij het opnieuw instellen van Paragon zat ik toch te twijfelen tussen een image van de C partitie of van schijf 1 als geheel. Ik begrijp dat bij een image van schijf 1 de MBR en partitietabel ook meegenomen worden en dat je dus daarmee makkelijk kan restoren op dezelfde schijf. Maar als schijf 1 helemaal de geest zou geven en wil vervangen door een heel ander type ben ik misschien beter af met een image van partitie C? Of juist niet?

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Op zich wel ja, een backup inclusief MBR en partitietabel zou op een schijf van ander formaat wat lastiger zijn.
Onmogelijk is het niet, aangezien je partities natuurlijk kan resizen.

Stel je neemt een grotere HDD. Je zou er dan je schijfbackup op restoren, maar de partitie die wordt aangemaakt is kleiner dan de capaciteit van je HDD. Je houdt dan ongepartitioneerde ruimte over.
Daar zou je een nieuwe partitie op kunnen maken, mocht je dat willen, maar je zou ook een bootable CD kunnen maken waar gparted in verwerkt is. Die is namelijk bijzonder goed in het resizen van Windows systeempartities, weet ik uit zowel eigen ervaring als die van anderen. Je vergroot dan je hoofdpartitie tot de maximale grootte van je schijf en maakt daarna een nieuwe schijfbackup.

Kortom, een schijfbackup zou in het geval van een schijf met andere omvang iets meer werk opleveren.
Aan de andere kant zou het je bij een schijf met dezelfde omvang weer werk schelen.

• wilkon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-11-2024
CherandarGuard bedankt voor snelle reply. Nog een vraagje n.a.v. je conclusies. Wat moet ik precies als ik niet de HDD image maar een partitie image wil restoren op een grotere HDD? Alleen formateren?

[ Voor 23% gewijzigd door wilkon op 20-10-2009 02:51 ]

Verwijderd

Ik zou het lekker blijven doen zoals je het nu doet. Een image trekken van iets anders dan een systeempartitie kan wel maar heeft imo niet zoveel zin. Als het je om de compressie te doen is kun je ook de losse files wel in een rar gooien.

Naar een grotere HDD restoren is dan ook helemaal makkelijk. Een beetje imageprogramma kun je vertellen hoe groot je de te restoren partitie wilt maken.

Sterker nog: er zit bijzonder weinig verschil tussen een partitie-image en een schijf-image als je schijf maar 1 partitie heeft. Je partitie zal een primary active partitie zijn, en als je die naar een verse schijf restored zal ie ook gewoon bootable zijn. Al naar gelang de gebruikte software is de partitie dan zo groot als de oude schijfgrootte, of met fatsoenlijke imagesoftware kun je bij het restoren gewoon opgeven dat je de partitie wilt vergroten naar de volledige capaciteit van de nieuwe schijf.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 02:51 ]