Toon posts:

1 router, meerdere gateways

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

ik heb recent een nieuwe laptop gekocht en wou gelijk aan de slag door hem op mijn huidig netwerk aan te sluiten, om makkelijk aan wat bestanden te raken van mijn pc.
Hierbij kwam ik op een probleem gestoten waar ik me tot op de dag van vandaag nog altijd gek over maak.
Ik vind de andere pc niet, ook al zitten ze in dezelfde werkgroep en natuurlijk ook op dezelfde router (we hebben er maar 1 voor de duidelijkheid).
Wat ik wel zie is dat ze beide een andere gateway hebben, wat natuurlijk verklaart waarom ze elkaar niet vinden aangezien ze niet in dezelfde range zitten. Probeer ik echter naar de router te surfen, een vast ip/gateway in te stellen, etc... Dan loopt het allemaal mis.

Het lijkt erop dat hij niets anders dan zijn huidige ip en gateway wil aanvaarden, maar surfen naar mijn router lukt ook niet. Help help ! :p

Als het helpt, het is een Linksys routertje aangesloten op een Telent netwerk (Turbo). Volgens mij zou het geen problemen moeten geven.

Extra informatie: ik heb nog ergens op stal een router liggen, die net hetzelfde doet als ik em aansluit, dus aan de router kan het nagenoemd niet liggen denk ik.

PC
----
ip: 78.22.111.218
gateway: 78.22.104.1

LAPTOP
------------
ip: 78.22.106.1235(voorkeur)
gateway: 78.22.104.1

Mvg

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 14:19

TheBorg

Resistance is futile.

Die gateway klopt zowiezo niet. 78.22.104.1 is een IP van Telenet en dus je externe IP adres. Interne IP adressen beginnen meestal met 192.168.x.x of 10.0.0.x. Ergens in de 192.168.x.x reeks moet je ook de router kunnen bereiken, maar dat staat wel in het boekje/op cd/op de website. Daarna de configuratie opnieuw doorlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door TheBorg op 20-10-2009 00:05 ]

Verwijderd

Als he tklopt dat Telenet je zomaar routeerbare IPs geeft dan mag je inderdaad bidden dat je niet te vinden bent in je werkgroep - je hangt met je blote netwerkkaart an het internet, zonder NAT laag om "binnen" en "buiten" gescheiden te houden.

Regel een goeie firewall en zorg dat je leert hoe je die correct instelt, of regel een NAT routertje. Zorg in geen geval dat je je Windows shares met deze IPs kunt bereiken want je gaat geheid ellende ondervinden.

78.22.106.1235 is verder geen IP dus daar hoort een cijfertje niet na de laatste punt.

het zou best kunnen dat beide PCs in hetzelfde subnet zitten trouwens - je geeft niet aan wat het subnetmasker is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 03:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, mijn excuses voor het vergeten van die informatie ^^"

de subnet van de pc is: 255.255.248.0
van de laptop: 255.255.248.0

het ip-adres van de laptop veranderd trouwens steeds elke keer ik hem opnieuw opstart

het is nu: 78.22.104.227(voorkeur)

edit: wat ik me nu wel afvraag is het volgende: is het mogelijk om naar een 'normale' range te gaan zoals de meeste netwerken gebruiken (vb: 192.168.2.x) ?
En natuurlijk als dat zo is, hoe doe ik dit?

Mvg

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 17:14 ]

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-03 21:50
Ik zou even je ip's weghalen ;)

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:13:
ja, mijn excuses voor het vergeten van die informatie ^^"

de subnet van de pc is: 255.255.248.0
van de laptop: 255.255.248.0

het ip-adres van de laptop veranderd trouwens steeds elke keer ik hem opnieuw opstart

het is nu: 78.22.104.227(voorkeur)

edit: wat ik me nu wel afvraag is het volgende: is het mogelijk om naar een 'normale' range te gaan zoals de meeste netwerken gebruiken (vb: 192.168.2.x) ?
En natuurlijk als dat zo is, hoe doe ik dit?

Mvg
Allereest, welkom op Tweakers ;). Ik weet niet precies wat voor Linksys Router je hebt.Ik heb er zelf namelijk ook een. Normaliter kom je bij een Linksys router altijd in de 192.168.1.* range (tenzij je aanpassingen hebt gedaan). Die range kun je zelf aanpassen in de router. Ook zou het ip-adres van je machine bij een Linksys router niet moeten veranderen als je opnieuw opstart dus ik heb het vermoeden dat je op een of andere manier de Linksys router omzeilt en rechtstreeks aan het internet zit(bijvoorbeeld in een DMZ zone).Je bij een Linksys router via de interne DHCP Server een lease voor een bepaalde periode.Of je router staat in een Bridge mode, maar dat zijn maar een aantal van de mogelijkheden, er kunnen nog veel meer oorzaken zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Turdie op 20-10-2009 17:43 ]

Verwijderd

Dit lijkt me toch meer een Netwerk gerelateerde vraag.

Verwijderd

Topicstarter
tjah, ik wist niet echt waar ik men topic moest plaatsen, dus men excuses hiervoor.

Vervolgens men excuses want het blijkt dat ik wat verkeerde informatie gegeven heb de vorige dag.
Het gaat niet over een Linksys maar een D-Link AirPlus 6.2 (stomme ik, lach me maar uit ik zou hetzelfde doen). Wat ik nu ook opmerk is dat er niet alleen een draadloze router, maar ook een Switch is (ook van D-Link), waarom hij dat gedaan heeft is mij nog altijd een raadsel en of dit de boosdoener is weet ik ook niet.

Mvg

Verwijderd

Een router aan je internet verbinding hangen.

Ik heb de specs van die D-Link niet opgezocht, maar aan je ip-adressen te zien routeert deze in ieder geval niet. Dat zou aan de configuratie kunnen liggen, maar dan zou je even de handleiding van die D-Link op moeten zoeken.

Verwijderd

Weet je zeker dat het kabeltje van de internet aansluiting in de WAN poort zit, en niet in 1 van de 4 switch poortjes? Het lijkt er nu heel sterk op dat je je internet kabel gewoon in de "binnenkant" van je router hebt gepropt en dat je feitelijk een switch hebt aan het internet in plats van een router.

Verwijderd

Topicstarter
zou ik dit kunnen verhelpen door de switch achterwege te laten? Want als ik er zo bij nadenk zie ik er eigenlijk helemaal geen nut in. Het is niet dat een er pc direct mee wordt aangesloten dus wordt hij eigenlijk niet benut (denk ik).

Mvg

Verwijderd

? Begrijp je el wat je vraagt? Want ik volg er nu even niets van. Maak eens een schematje an hoe het spul aangesloten zit waarbij je de poortnummers/namen opschrijft en de kabeltjes tekent?

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga het eventjes netjes uitleggen in de hoop dat ik begrepen wordt.

Modem => Switch => W-Router.

Waarom ?

De W-router heeft maar 1 ingang (zielig genoeg), waardoor het onmogelijk is om onze digitale tv aansluiting via die router te laten lopen. Dus ik denk dat de denkwijze zo is dat de switch 1 uitgang binnenkrijgt van de modem, eentje afgeeft aan de router, en dan nog eentje afgeeft aan de tv.

Nu mijn vraag terug, heeft het hier iets mee te maken?

Mvg

Verwijderd

Really?

nou ja, een switch krijgt niets its binnen waar ie dan wat van verdeelt. een switch is een koppelstukje in dit verhaal. Je TV, je PCs en de WAN kant van je Wlan router hangen bloot aan internet...

Je MOET internet -> modem -> router -> switch -> -> -> PCs doen. Je hebt nu dus wel een router maar je "zit" dar niet "aan" zoals je in je startpost aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ja..

Er is 1 klein probleempje.. En dat is dat de w-router maar 1 UTP ingang heeft.. Dus stel dat ik van de modem -> router ga, kan ik niet -> switch gaan.. Dat is dus de reden wrm die switch er al van het begin tussen zit. Dat verhaal is me nu al duidelijk, maar valt dit nog te fixen? :p

M'n excuses voor het ongemak,

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In jou situatie is inderdaad de juiste oplossing

code:
1
2
modem ---> switch|-------Digitale TV
                 |------- router --> PC's

Dan krijgen je pc's een intern ip van de router en krijgt je router op de WAN kant en je digitale decoder gewoon een WAN ip zoals het moet.

• Pranger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-02 16:26
Als er maar 1 utp aansluiting op die "router" zit lijkt het me meer een wireless accesspoint in plaats van een router. Misschien eens kijken wat van serienummer of zo er op die "router" staat of een fototje. Dan kunnen we even bevestigen als het wel een "router" is. ;)

Verwijderd

Pranger schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:36:
Als er maar 1 utp aansluiting op die "router" zit lijkt het me meer een wireless accesspoint in plaats van een router. Misschien eens kijken wat van serienummer of zo er op die "router" staat of een fototje. Dan kunnen we even bevestigen als het wel een "router" is. ;)
Er bestaan routers zonder UTP uitgangen - de clients krijgen uitsluitend toegang via wifi.
Als dit zo'n ding is dan is de juiste oplossing natuurlijk duidelijk: wegflikkeren en wat behoorlijks kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:05:
[...]

Er bestaan routers zonder UTP uitgangen - de clients krijgen uitsluitend toegang via wifi.
Als dit zo'n ding is dan is de juiste oplossing natuurlijk duidelijk: wegflikkeren en wat behoorlijks kopen.
D-Link AirPlus G 2.4
Access Point..

@ Knettergek, die naam verklaart wel veel he =). No offense maar ik kan niet zomaar nieuwe spullen kopen, zulke dingen kosten geld.

This having said, neem ik aan dat het niet mogelijk is om naar die Access Point te surfen om alles in te stellen zoals een router?

wel heb ik ergens in mijn kast nog een Linksys WRT54GC 2.0 zitten. Die bezit meerdere UTP ingangen maar vraag me af of zo'n klein stukje wel sterk genoeg is om iedereen van w-inet te voorzien. Die zou dan wel goed instelbaar moeten zijn of vergis ik me?

Mvg

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kan ook de WRT54GC gebruiken als router en daarop wifi uitschakelen en de D-Link Airplus gebruiken als Accespoint (dus achter de Linksys hangen) :)

Dus:
Internet ==> Switch ==> Linksys WRT54GC ==> D-Link Airplus ~~> PC's
		    ==> TV (digitale TV achter de router plaatsen werkt namelijk denk ik niet?)

==> kabeltje
~~> WiFi

[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2009 17:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:14:
@ Knettergek, die naam verklaart wel veel he =). No offense maar ik kan niet zomaar nieuwe spullen kopen, zulke dingen kosten geld.

This having said,
Ik zie inderdaad dat er een dringendere behoefte is aan een cursus Engels :')
neem ik aan dat het niet mogelijk is om naar die Access Point te surfen om alles in te stellen zoals een router?
Weet ik niet, probeer het zou ik zeggen. Als hij je wlan devices netjes private IPs geeft dan wel (dan is het dus een AP/Router zonder switchje zoals hierboven beschreven)
wel heb ik ergens in mijn kast nog een Linksys WRT54GC 2.0 zitten. Die bezit meerdere UTP ingangen maar vraag me af of zo'n klein stukje wel sterk genoeg is om iedereen van w-inet te voorzien. Die zou dan wel goed instelbaar moeten zijn of vergis ik me?
Ehm... Ik krijg steeds meer het gevoel dat je de boel zit te narren. Natuurlijk is een WRT54GC een betere keuze dan een loos accespoint. Eén keer op google (of in de GoT earch) kijken en je weet dat dat nou precis het soort doosje is waar je kabeltjes in moetne om het leven op je netwerk tof te maken. Het is namelijk een router met een switchje danwel hubje en een AP erin, precies dat wat 99,99% van de consumenten nodig heeft om zinj internet + wifi te regelen.

Maar goed, dat ontdek je vanzelf als je het ding in gebruik neemt en de naam van het beest door de search getrokken hebt voor correcte aansluitingen en instellingen. Enjoy.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:10:
[...]
Weet ik niet, probeer het zou ik zeggen. Als hij je wlan devices netjes private IPs geeft dan wel (dan is het dus een AP/Router zonder switchje zoals hierboven beschreven)

[...]
Met de nuance dat enkel de aanwezigheid van een DHCP server iets nog niet tot een router maakt. Ik heb hier een 3Com AP die prima IP adressen kan uitdelen. Maar als ik dat ding rechtstreeks aan mijn internetverbinding hang, dan wordt die verbinding echt niet gedeeld met de wireless clients.

Beter zoek je de mogelijkheden van de D-Link gewoon even op in de handleiding of op internet. Of je gebruikt dus gewoon de Linksys, wat zeker weten een router is :)

offtopic:
Dat iemand wat minder snel van begrip is als het op netwerkapparatuur aankomt is trouwens nog geen reden om met :') en andere onvriendelijke opmerkingen te gaan strooien ;)

@hieronder: dat was inderdaad al een paar keer opgemerkt :)

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2009 19:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

ALs ik het verhaal in Belgie goed heb onthouden moet die switch er ook tussen voor de router omdat je IPTV niet werkt achter een router. Je moet het dus aansluiten in de volgorde: modem + switch + tv-settopbox en router. Dan aan de router je pc's en overige apparatuur hangen.

edit: Oeps... blijkbaar niet gerefreshed... DIt heeft Orion84 ook al verteld.

edit2: En niet zo snel lezen en replyen Orion84 :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2009 19:18 ]

Pagina: 1