Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Topicstarter
Hoi,

Ik heb vorige week een Linksys WRT54GL router aangeschaft nadat mijn vorige router (een oud Sitecom model) de geest had gegeven. De Linksys deed zijn werk goed, buiten dat de verbinding weg viel, als er een paar uur geen activiteit was geweest.

Ik deel mijn verbinding met mijn buurvrouw die me de hele week 's ochtends vroeg of wakker belde, smste, of aanklopte om me mede te delen dat "het internet kapot is".

Dus om mezelf te verzekeren van wat meer nachtrust besloot ik eens te kijken of meerdere mensen hier last van hebben/hadden. Na wat rondneuzen, kwam ik meerdere aanbevelingen tegen om de router te flashen naar de DD-WRT firmware.

Gedaan volgens de aanwijzingen en online wiki van DD-WRT; linksys firmware naar factory resetten, dan de mini_generic erop, resetten, standard_generic erop gevolgd door een hard reset (om de NVRAM te clearen). Werkte allemaal als een zonnetje.

Maar meer dan 20 seconden aan internet kreeg ik er niet uit. Zoeken door de instellingen van de router (die naar een Zyxel modem loopt met Telfort internet) leverde weinig op... Wanneer ik mijn pc direct op de modem aansluit loopt alles echter als een zonnetje.

Nu zit het zo:
  • DD-WRT firmware versie: v24-sp2
  • De router staat op "Automatic Configuration - DHCP" (zelfde als voor het flashen naar DD-WRT).
  • Kijken naar de WAN-status van de router levert een gateway adres en 3 DNS-adressen op.
  • Wanneer ik direct op de modem zit en ik de status bekijk, levert dit dezelfde adressen op.
Wat gaat er fout? Ik zit nu een beetje met mijn handen in het haar, want dan kan ik uit gaan leggen aan mijn buurvrouw dat ik het internet kapot heb gemaakt :+ Heeft iemand ditzelfde meegemaakt en een oplossing gevonden? Zodat ik haar kan mede delen dat de grote netwerk goden zo barmhartig waren om respijt te tonen en haar weer te kunnen laten msnen en mailen ;)

Bij voorbaat dank!

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Moet je niet toevallig het MAC adres van je PC clonen? Dat moet met Ziggo namelijk wel geloof ik.

Zodat je router hetzelfde MAC adres heeft als je PC, en je modem dus denkt dat je PC eraan hangt.

Of je modem even een tijdje van de stroom laten, en dan weer aansluiten, zodat hij ge-reset is, en een ander MAC adres accepteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:23
wat te denken van dubbel NAT, je modem zal gaan NATten en je router ook.
Dus zet je modem op bridge, en stel je 54GL goed in en moet werken.

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Topicstarter
Het is een standaard Zyxel modem, dus geen multipoort/wireless modem-router. Dat is het rare.

Resetten van modem werkte niet, het stomme is de router een stabiele connectie heeft met de modem en dus gateway en DNS- adressen ophaalt die kloppen (zelfde als bij modem direct op pc), maar er is toch geen traffic mogelijk over de router (waar de netwerkstatus laat zien dat er wel verbinding is).

Ik ga proberen om de originele Linksys-firmware weer op de router te zetten en te kijken of ik dan weer wel traffic kan krijgen over de router, liever een router die iedere ochtend gereset moet worden dan een router die niets doet ;)

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Topicstarter
Na het restoren van de originele Linksys firmware liet de router direct weer traffic door... Dus de router deed het gelukkig nog. Nog een keertje geprobeerd DD-WRT aan de praat te krijgen, weer volgens het boekje (naja wiki dan) geïnstalleerd en wederom.... niets! Ook het clonen van MAC-adres bood geen soelaas.

DD-WRT, hoewel de interface geniaal is en alles makkelijk te vinden is, doet het het niet voor mij... Als iemand een idee heeft over waar ik toevallig de mist in ben gegaan, ik hoor het graag! (kan niet liggen aan NVRAM, meerdere malen een hard reset uitgevoerd om er zeker van te zijn dat het niet oude stukken firmware waren die moeilijk deden)

Dus nu draait de router weer met originele Linksys firmware, zodat de buurvrouw ook weer over internet beschikt, nu kijken of de router weer blijft hangen na enkele uren zonder traffic (dat moet toch ook niet horen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Zet anders eens de firewall van je linksys uit, lijkt erop dat om een of andere bootp (udp:68) niet doorkomt en daardoor je lease niet kan renewen.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 21-10-2009 21:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Topicstarter
Ik kan natuurlijk ook gewoon een port forward-rule maken zodat BOOTP via poort UDP 68 zijn lease kan renewen, of denk ik nu verkeerd?

Ik zal het eens gaan proberen.

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Farscape2 op 21-10-2009 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Topicstarter
Het uitschakelen van de firewall bood ook geen verlichting.... Vanochtend wederom geen traffic door te router te persen. Ik word gek van dit ding...

Pagina: 1