unRAID (Slackware 12) +Netatalk (afpd)

Pagina: 1
Acties:

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-01 17:04
Ik gebruik al tijden naar tevredenheid unRAID als NAS toepassing. Dit is een distributie die op een USB stick past en heeft een eigen implementatie van de RAID driver welke veel flexibiliteit geeft met betrekking tot hardware en harddisks, en is een (zeer uitgeklede) versie van Slackware 12.

Omdat deze standaard slechts Samba als protocol ondersteunt wilde ik dit uitbreiden met AFP, daar ik voornamelijk op OSX werk thuis. Voor vrijwel alle *nix distributies is dit als Netatalk in een binary te downloaden en te installeren, zo ook voor Slackware. De laatste versie voor Slackware 12 is echter 2.0.3, terwijl de meest recente versie 2.0.4 is die extra ondersteuning biedt voor (Snow) Leopard.
Daarop heb ik een .txz van 2.0.4 voor Slackware 13 gedownload en installpkg (en dependencies) geupdate zodat deze overweg kan met dit bestandsformaat. Vervolgens installeren met installpkg en Netatalk staat geinstalleerd.

Ik heb "AppleVolumes.default" aangepast en de volgende regel toegevoegd:

code:
1
/mnt/disk4 "disk4" allow:[xxxx],[yyyy],nobody cnidscheme:cdb options:upriv

Dit geeft rechten aan users [xxxx], [yyyy] en Guest (=nobody) op /mnt/disk4.

So far, so good. Als ik "afp://[xxxx].local" in Finder intyp (waar [xxx]=naam van mijn server) dan krijg ik netjes een popup venster met de vraag om mijn credentials. Maar wat ik ook voor gebruikersnaam of wachtwoord invul, ik krijg altijd de melding: "you entered an invalid username or password". Als ik echter als Guest inlog dan kom ik er wel doorheen. Echter heb ik als Guest geen toegang tot de submappen onder deze share en heb ik dus niks aan (buiten dat het onwenselijk is om Guest toegang te hebben).

Volgens deze website zou dit te maken kunnen hebben met het ontbreken van ondersteuning voor shadow passwords in Netatalk en zou tijdens compileren erin gebouwd moeten worden (dus vanaf source, niet installeren door middel van .txz). Echter maak ik geen gebruik van shadow passwords (/etc/passwd is met uitzondering van de user ssh leeg), dus daar kan het niet aan liggen.

In "afpd.conf" heb ik aangegeven dat ik gebruik wil maken van uams_dhx2.so voor authenticatie (vereiste voor (Snow) Leoopard) door middel van de volgende regel:

code:
1
- -transall -uamlist uams_guest.so,uams_dhx.so,uams_dhx2.so

Inmiddels heb alles wel geprobeerd qua configuratie en volgens mij ben ik ook erg dichtbij, maar het lukt toch NET niet... erg frustrerend! Iemand ideeën?

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• dlmh
Nou... ik ben IETS verder...

Ik heb een [tt]chown nobody[/tt] gedaan op een subfolder van disk4 zodat ik lees/schrijf rechten had. Hierdoor ben ik er in ieder geval achter dat ik een aanzienlijke performance winst kan behalen met AFP. Voorheen haalde ik 32-35 MB/s met Samba, tegen 70-80 MB/s met AFP. Dit ligt niet zozeer aan de Samba daemon op de server, alleen aan de bejaarde versie van Samba die sinds OSX 10.4 Tiger niet meer is geupdate...

Probleem is echter nog steeds niet opgelost :|

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• dlmh
Ik heb het opgelost en een how-to geschreven op het (engelstalig) forum van unRAID.