Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe auto aanschaffen met automaat

Pagina: 1
Acties:

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:12
Hello medetweakers,

Ik heb de beschikking over een BMW 523i automaat. Ik ben gebonden aan een automaat ivm een 'handicap' aan mijn linkerbeen. De rest functioneerd prima (Inclusief derde been :+ ) dus ik ben prima in staat om een auto te besturen.

De BMW 523i heb ik aangeschaft voor 7000 euro in januari jl. Ik maakte veel kilometers naar ziekenhuizen, revalidatiecentra en verdere instanties. Nu ben ik daar 'min of meer' vanaf en hoef ik dus voor de weinige kilometers die ik maak geen grote auto meer te rijden. De motor van 2500cc is ook wat overkill :)

Even een paar feitjes:

• Ik ben 22 jaar
• Hou van 'originele' autos (zonder extra plastic dus!)
• Wil kleiner gaan rijden, dus ook een kleine motor!
Automaat

Ik heb wat research gedaan en een aantal auto's zijn door mijn voorselectie gekomen.

• Opel Corsa (1.2)
• Renault Laguna Grande Tour (1.8)
• Audi A3 (1.6/1.8)
• BMW 318
• Peogeot 206/307

Nu is er een hoop informatie te vinden. Een hele hoop. Maar helaas is de informatie voor een automaat iets te beperkt om een goede keuze te maken.

De Opel Corsa is een kleine auto. Deze is voor mij eigenlijk 'de winnaar'. Ik heb ooit in een 1.2 uit 2001 gereden; handgeschakeld. Echter kan ik nu niet meer koppelen fysiek gezien dus ben ik aangewezen op een automaat. Weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? De automaatauto's zijn ook vrij beperkt als ik b.v. marktplaats erop na sla.

De Renault Laguna Grande Tour (stationwagen) heb ik altijd een héle mooie auto gevonden. Heb ook in een handgeschakelde gereden uit 2002 meen ik. Het rijgedrag vond ik wat minder (iets te soft, nadijnen etc). Maar het uiterlijk dan weer super mooi. Mijn vriendin is helemaal gek van deze auto. Ook wel in automaat te vinden, maar niet in overvloed

Audi A3; een goede auto, kwalitatief ook erg goed. Heb deze zelf bezit (hangeschakeld). Deze vind mijn vriendin ook helemaal geweldig en maakt dus naast de Opel Corsa ook nog een grote kans. Wat moet ik over de Audi zeggen? Goede auto. Heb ik zelf 'ervaring' mee :)

BMW; ook ervaring mee. Alleen geen 3-serie automaat. Mja, hier kan ik ook niet zo heel veel over zeggen. Hier gaat echter mijn voorkeur niet naar uit. Kan niet helemaal onderbouwen waarom.

Peogeot 206/307; mooie auto's. De 206 vind ik een sportief uiterlijk hebben. Interieur vind ik een groot minpunt (over smaak valt niet te twisten). Geen ervaring mee. ZIjn ook automaatjes van, maar beperkt volgens mij.

Als sidenote wil ik nog even zeggen dat ik me irriteer aan de "custom-size-radio's". Als kwaliteit of functies niet helemaal 'suitable' zijn zit je met een probleem.

Dilemma.... Vooral omdat het een automaat betreft. Hoop dat jullie mij iets meer wegwijs kunnen maken met ervaringen en meningen en mij de goede kant op kunnen sturen.

Budget; De BMW kan ingeruild worden :) Inruilwaarde zal 4000,- zijn (ongeveer). Mja, in 10 maanden bijna 50% afgeschreven is wel érg naar.... Maar ik denk dat ik er niet meer voor krijg. Daarbuiten wil ik nog wel iets bijleggen maar het moet niet héél véél in de papieren gaan lopen.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Je hebt 'geluk' dat het je linkerbeen is en niet je rechter. Mijn moeder heeft een Corsa die ik regelmatig van d'r leen en instappen is geen pretje. In jou geval zou ik dus niet gaan voor een UK versie. :+

De Corsa van mijn ma heeft zo'n ingebouwde radio en de Vectra van mijn vader ook. Ik denk niet dat je die standaard (crappy, functieloze) radio's kan vervangen zonder heftige ingrepen.

Wel is het een heerlijk autotje om in de rijden. Ik rij liever in de Corsa dan in de Vectra, want die Vectra voelt en stuurt echt als een vrachtwagen terwijl de Corsa overal soepel doorheen stuurt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

besef je je hoelang je met je bmw kan doorrijden voor dat geld? met minimale extra afschrijving(normaal gesproken)

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11 09:05
Is een hybride niet iets voor je, een hybride is altijd uitgevoerd als automaat.
Denk hierbij aan de Honda Civic Hybride of de Honda Insight. Allebij met automaat, climate controle, cruise control, full options dus :)
Kleine motor 1.3 liter met elektromotor. Je rijdt zuinig en comfortabel.

Ik heb meerder malen met een Honda Civic Hybride gereden. Rijd lekker, vooral in de stad rij je geruisloos.
En het is niet echt een overdreven grote auto. Stoelen zitten goed, geven goed steun.

[ Voor 25% gewijzigd door TRASH_LORD op 19-10-2009 23:06 ]

• RedHat
GoldenSample schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:58:
besef je je hoelang je met je bmw kan doorrijden voor dat geld? met minimale extra afschrijving(normaal gesproken)
Besef je wel hoeveel ik betaal aan verzekering en belasting en benzine voor een auto die ik nauwelijks rij?

Ik ben 22, dan is een 2500cc auto cashen voor de verzekering. Moet wel zeggen dat ik 70% noclaim heb (niet op mijn ouders, maar op mijzelf) en nog nooit (4 jaar tijd) een aanrijding veroorzaakt heb. Ben begonnen op 50% omdat m'n ouders, opa's en oma's, grootouders etc allemaal verzekerd waren daar. Dus dat was mooi meegenomen.

Desalniettemin betaal ik 300 euro per kwartaal aan verzekering. Dat is nog best een hoop geld. De auto rijdt ook 1:8-1:9 omdat het best korte ritjes zijn :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je ook een Ford Fiesta overwogen? Ze hebben voor hun formaat (vgl Corsa) erg veel ruimte voorin, dus als een van je benen wat minder wendbaar is kan dat wel eens handig zijn enneh wtf doe je met je 3e been onder het rijden dat het functioneren daarvan relevant is hier :? :+ , verder zuinig, betrouwbaar en rijden goed.

Ander idee als kleinere motor geen probleem is maar wel enige niveau van comfort gewenst is: Audi A2. Die dingen hebben tiptronic halfautomaat (geen koppeling = geen probleem met je been), verder niet sportief, wel ultiem zuinig en "luxe" voor het formaat.

Oslik blyat! Oslik!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb je de Fiat Grande Punto overwogen? Volgens mij best leuke combinaties mogelijk met automaat.
Auto rijdt ook best redelijk en smoelt imo best goed!

• RedHat
Cheesy schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:33:
Heb je de Fiat Grande Punto overwogen? Volgens mij best leuke combinaties mogelijk met automaat.
Auto rijdt ook best redelijk en smoelt imo best goed!
Ik heb ooit een hele mooie Fiat Stillo Abarth gezien. Proefgereden; dat ding had meer dan een seconde nodig om over te schakelen. (Sla de reviews er maar op na)... Dat was net te voor mij :) Dus vandaar dat ik het niet echt als 'optie' zag, omdat het vaak selespeeds zijn.

(Over 3e been; Ik voorzag een vraag hoe het met mijn 3e been gesteld was... Ik denk; ik beantwoord hem meteen ;) ).

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
Ik betwijfel of de automaat in een Corsa / 206 dat beter gaat doen... zijn trage automaten niet standaard in die klasse?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is dan een tiptronic/DSG niet iets voor je? Wel handmatig schakelen, geen koppelpedaal...

Oslik blyat! Oslik!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:11
Bekijk de honda jazz cvt 1.4 eens.
Dat is een heerlijke auto, lichtgewicht dus minder belasting, 5 sterren ncap.
7 traps automaat, eventueel met flippers.
Ketting ipv distributieriem, dus minder onderhoud.
Tevens een handig systeem achterin.
Zijn voor ongeveer 7-9k te vinden uit 2002-2004.

Ik heb zelf een handgeschakelde en heb er geen moment spijt van gehad.
Top Gear

Wel wat minder mannelijk dan je oude bak ;)

EDIT: Honda jazz heeft wel een custom size radio. Vervangen is niet echt handig.

[ Voor 16% gewijzigd door FireAge op 20-10-2009 15:04 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Wat betreft de Renault Laguna GrandTour moet je wel even een paar dingen weten.
1. De Laguna II uit 2002 en 2003 is echt een rampbak. Tenzij je een auto kunt vinden waar alles al aan vervangen is, zou ik er weg van blijven.
2. Diezelfde Laguna II, maar dan uit 2004 of later is prima betrouwbaar.

Dus, als het kan en je kiest voor die auto, houdt dit dan in je achterhoofd.

Verder, als je echt kléiner wilt gaan rijden en dat is de Laguna II toch echt niet, die is zelfs nog wat groter dan je 523i, zou je ook eens kunnen kijken naar een Renault Clio, een Ford Fiesta, een Fiat (Grande) Punto of een Honda Jazz.
Als het je vooral gaat om het verlagen van je maandelijkse lasten, zou ik met name naar de Jazz goed kijken. Dat ding wint al járen iedere betrouwbaarheidsanalyse van z'n klasse dus je kunt je er bijna geen buil aan vallen. Bovendien zijn gebruikers ervan ook erg tevreden, zie ook de AutoWeek TevredenheidsTrofee van dit jaar (en voorgaande jaren).

Nee, merp!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Kan die verzekering niet naar beneden? Ik snap niet helemaal dat je nog 100 eu in de maand betaald terwijl je 70% no-claim hebt en 4 schade vrije jaren. Maar ik gok dat je hem all-risk hebt verzekerd?
Ik weet dat verzekering duur is als je jong bent (ben zelfs hier en daar geweigerd) maar dit lijkt me alsnog duur.

Ik zou overigens juist een dikke bak voor de deur laten staan als je niet veel rijdt, dan maken dingen als onzuinigheid en hoge onderhoudskosten van een auto niet veel uit. Ik heb nu ook een 'dikke bak' en nu ik veel rij gaat ie waarschijnlijk de deur uit. Dat is vanwege het hogere verbruik en de hogere slijtage -> onderhoudskosten. Maar misschien moet ik niet een auto met zo'n hoge km-stand willen rijden.
Anyway, eerst als student reed ik er weinig in en was het allemaal prima dat het wat meer kostte.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 20:50
HenkEisDS schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:55:
...De Corsa van mijn ma heeft zo'n ingebouwde radio en de Vectra van mijn vader ook. Ik denk niet dat je die standaard (crappy, functieloze) radio's kan vervangen zonder heftige ingrepen...
Ik heb zelf een corsa C en je kan gewoon vervangende 1 of 2 din-frontjes kopen waar je elke radio in kunt stoppen die je maar wilt.

Ik kan me niet voorstellen dat er auto's zijn waar je niet je eigen radio in kunt stoppen.

• !null
Precies, voor al dat soort gevallen zijn wel maat frames te koop.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Vimana schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:53:

Ik kan me niet voorstellen dat er auto's zijn waar je niet je eigen radio in kunt stoppen.
Ik wel....
Ik heb er zo een waarbij dat niet mogelijk is i.v.m. de functies die over hetzelfde display gaan.

BMW 535D

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Inderdaad, er zijn genoeg auto's die de bediening van bijv. de boordcomputer of navigatie in de radio-unit hebben ingebouwd.

Nee, merp!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:33

Snow_King

Konijn is stoer!

dion_b schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 00:23:
Is dan een tiptronic/DSG niet iets voor je? Wel handmatig schakelen, geen koppelpedaal...
Inderdaad!

Ik rijd zelf een Audi A3 2.0TDI met DSG en dat rijdt zo ontzettend lekker.

Je kan met de DSG lekker sportief rijden, maar ook heerlijk cruisen. Schakelen merk je eigenlijk niets van, gaat lekker vloeiend en soepel.

En wil je even knallen? Automaat in de sportstand of naar handmatig en dan schakelen met de flippers!

Mijn moeder heeft een oudere Opel Corsa (2003) met een automaat en die vind ik echt prut, valt helemaal dood tijdens het schakelen en dat gaat ook nog eens heel erg langzaam (het schakelen).

[ Voor 7% gewijzigd door Snow_King op 20-10-2009 11:12 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55
Als eerste even een tip: maak het wat makkelijker voor jezelf en bepaal eerst eens wat voor carroserievorm je nodig hebt? Ga je voor een kleine hatchback of heb je toch liever een wat ruimere stationcar?

Ik heb nul komma nul ervaring met het rijden in een automaat maar als je dit voor jezelf even op een rijtje zet wordt het waarschijnlijk wat makkelijker ;)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:43

MBV

@Vimana: Mijn vader heeft een Jaguar X-type, en dat kan je echt schudden. Niet dat het zo slecht klinkt, maar een bluetooth-module kost €1500 en een line-in €1000 |:(

@TS: Vergeet niet dat een BMW 5-serie automaat zo ongeveer de heerlijkste automaat is die je kan krijgen, van het soort dat niet past in een kleine auto. Het enige waarvan ik weet dat het in de buurt komt (of nog beter ;)) is een DSG-bak in een VAG-auto, maar die zal je niet voor weinig kunnen kopen. CVT schijnt ook comfortabel te zijn, maar veel kleintjes hebben een robot-bak waarbij er een kaboutertje van de pook naar de versnellingsbak rent zodra je er een mep tegen geeft :P

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:46
Ik heb zelf een Corsa 1.2 automaat, en het schakelen gaat niet echt vlot nee maar er is prima mee te leven. Bedenk wel dat het ding met een beetje vlotte rijstijl een aardige slok lust, veel power heeft ie niet dus als je een beetje lekker door wil rijden moet ie hard werken. Ter indicatie: die van mij doet rond de 1:9 :X

Roomba E5 te koop

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik mis nog 1 ander alternatief en deze bied denk ik net even iets meer voor je geld kwa pk's en opties. Dat is namelijk een Skoda Fabia 1.4 16v Automaat. De duurste uitvoering "Elegance" is er al te krijgen voor 4.200 euro (2000 model, 1000 euro meer voor 2001 model) met 100.000 op de teller. Een aantal zaken op een rij:

Techniek:
- 100 pk
- 11.5 op 100km/u
- 1 op 11,2 binnen bebouwde kom, daar buiten 1 op 17
- 1040kg

Opties:
- ABS
- 2 airbags
- zij airbags (2001)
- tractie controle
- central deurvergrendeling
- Elektrische ramen achter en voor
- Cruise control (2001)
- Airco
- Hoogte verstelbare stoel
- Verwarmde
- etcetra.

Design zal niet iedereen aanspreken, maar meestal de bovenstaande opties wel ;)

Skoda-Fan? --> Guilty and proud of it. :D

http://www.autoweek.nl/ca...ata.php?id=22112&cache=no

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 20-10-2009 11:42 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• MBV

MBV

@Falcon: en wat voor soort automaat is dat dan? Als hij uit 2000 komt is dat een 4-bak, gekoppeld aan een 75PK motor volgens wikipedia. 0-100 in 17 sec :X :X

De nieuwere 1.6 kan ik niet vinden, dat mag de skoda-fan uitzoeken. De 100pk versie die jij hebt gelinkt is trouwens een handbak.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 20-10-2009 14:22 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Falcon schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:38:
Ik mis nog 1 ander alternatief en deze bied denk ik net even iets meer voor je geld kwa pk's en opties. Dat is namelijk een Skoda Fabia 1.4 16v Automaat. De duurste uitvoering "Elegance" is er al te krijgen voor 4.200 euro (2000 model, 1000 euro meer voor 2001 model) met 100.000 op de teller. Een aantal zaken op een rij:

Techniek:
- 100 pk
- 11.5 op 100km/u
- 1 op 11,2 binnen bebouwde kom, daar buiten 1 op 17
- 1040kg

Design zal niet iedereen aanspreken, maar meestal de bovenstaande opties wel ;)

Skoda-Fan? --> Guilty and proud of it. :D

http://www.autoweek.nl/ca...ata.php?id=22112&cache=no
Je hebt gelijk dat het een goed, nog niet genoemd alternatief is, maar de Fabia van 2000 - 2004, waar we het hier over hebben is niet geleverd in Nederland als 1.4 16V 100PK Automaat. De enige versie met automaat is de 1.4 75PK, met dan ook nog een oude 4-trapsbak.
Dan lijkt het mij verstandiger om verder te kijken, want die versie is gewoon echt véél te traag voor het hedendaagse verkeer, als je tenminste een beetje mee wilt kunnen komen. Komt bij dat het ding ook niet bepaald zuinig is.

Nee, merp!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kijk en zo kun je altijd weer wat leren, dat wist ik niet. Bedankt!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• RedHat
Mja, als alternatief ga ik contact zoeken met het CBR en kijken of er geen mogelijkheid is om toch een handbak te mogen besturen :)

• !null
RedHat schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:10:
Mja, als alternatief ga ik contact zoeken met het CBR en kijken of er geen mogelijkheid is om toch een handbak te mogen besturen :)
Hoe dan? In hoeverre werkt je linkerbeen wel/niet?
Want met flippers valt doorgaans onder automaat toch?

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 20-10-2009 16:13 ]

• MBV

MBV

Probleem is dat heel veel kleintjes met een robot-bak en flippers is dat die kabouter niet hard genoeg kan rennen naar de versnellingsbak :+ Je hebt vaak meer dan een seconde geen gas tijdens het schakelen, en dat is niet fijn. En kleintjes met een klassieke automaat zijn op z'n best erg lui en onzuinig.

Snelle check op marktplaats leert dat je onder de €9000 geen auto met DSG-bak kan verwachten, misschien CVT?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
HenkEisDS schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:55:
In jou geval zou ik dus niet gaan voor een UK versie. :+
Weet je wel waarover je het hebt????

@TS: wat je ook doet. NEEM GEEN AMT

Zo'n automatische manuele transmissie is echt ongelofelijk slecht. Magneti Morelli levert ombouw kits aan OEM's zodat ze een automatische transmissie kunnen aanbieden. Zo'n kit kost 250 euro en is echt ongelofelijk slecht...

* Chevy454 die transmissies benchmarked

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 20-10-2009 19:38 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Luuk
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:30:
[...]

Weet je wel waarover je het hebt????

@TS: wat je ook doet. NEEM GEEN AMT

Zo'n automatische manuele transmissie is echt ongelofelijk slecht. Magneti Morelli levert ombouw kits aan OEM's zodat ze een automatische transmissie kunnen aanbieden. Zo'n kit kost 250 euro en is echt ongelofelijk slecht...

* Chevy454 die transmissies benchmarked
Slecht in de zin van traag, of betrouwbaarheid?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Haha, 1 en al drama ja. Een maat van me had zo'n gerobotiseerde fiat bak. Ding was traag en onbetrouwbaar. Om te huilen.

Als je budget het toelaat zou ik voor een DSG bak gaan. Ik ben geen automaatfan, maar een DSG-bak rijdt toch wel subliem!

Vaak bu'j te bang!

• RedHat
Kwa automaat kom je toch echt uit bij een Merc of BMW in die prijsklasse lijkt het wel. De E39 schakelt inderdaad subliem.

Wat er niet werkt in mijn voet?

Ik kan niet op mijn tenen staan. Ik kan m'n voet wel van mij afduwen maar zodra er weerstand op komt dan heb ik een probleem.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Benzineverbruik wordt niet veel lager met een kleine motor+automaat. Zeker als je maar weinig rijdt scheelt dit bijna niks op de totale kosten van een auto. Verzekering van 100 euro/maand moet ook beter kunnen. Hoe ben je verzekerd? WA+? Verzekering terugschroeven naar WA (max schade toch maar 4k). als je 50% afschrijft op een occasion heb je of te veel betaald toen je die auto kocht, of je krijgt er te weinig voor terug.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mercedes young / oldtimer? (W123, W201, W202)
Over het algemeen zijn mercedes automaten redelijk bullet proof namelijk.

Bij de eerste twee geen wegenbelasting (maar wel meer onderhoud!) en oldtimerverzekering voor tientjes per jaar. Bij de laatste nog wel wegenbelasting.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Soms moet je voor een oldtimerverzekering ook nog een courante auto op je naam hebben staan.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 04:59 ]

• !null
Een klassiekerverzekering gaat voor de TS niet lukken aangezien hij 22 is. Er zijn dan wel mogelijkheden hoor, maar dan moet je iig een andere auto hebben als dagelijks vervoer. (of gewoon 25 zijn natuurlijk he, dat maakt het een stuk makkelijker bij die idioten)
Oldtimerverzekering als enige verzekering heb ik alleen gezien bij maatschappijen die dan eisen dat je minimaal 25 bent.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 21-10-2009 09:26 ]

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb een tijdje lopen spelen met het idee om mijn V40 1.9D in te ruilen voor een Peug 306 benzine automaat die ik bij een dealer in het dorp de stad (vergis je niet, Nijkerk is een stad...) had zien staan. Heel leuke auto was dat, prettige automaat, maar uiteindelijk toch niet gedaan want het geld dat we bij moesten leggen was genoeg om een paar jaar de hogere wegenbelasting op de Volvo af te tikken en dan hou ik liever mijn oude vertrouwde 9 jaar oude V40 met 300.000km op de teller. Met die wagen weet ik tenminste precies wat ik in de kuip heb...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• !null
Verstandig, wat zo'n V40 blijft wel rijden. Al kan de bak wel een probleem zijn, maar verder zijn hoge km standen totaal geen probleem.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:24
RedHat schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:09:
Kwa automaat kom je toch echt uit bij een Merc of BMW in die prijsklasse lijkt het wel. De E39 schakelt inderdaad subliem.
Wat er niet werkt in mijn voet?
Ik kan niet op mijn tenen staan. Ik kan m'n voet wel van mij afduwen maar zodra er weerstand op komt dan heb ik een probleem.
Een automatische koppeling i.c.m een handbak zou dus al genoeg voor je zijn. Deze zijn een tijdje geleden ook standaard geleverd door een paar merken, o.a. in de twingo als ik me goed herinner. Ze kunnen ook achteraf ingebouwd.

• RedHat
Mx. Alba schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 09:57:
Ik heb een tijdje lopen spelen met het idee om mijn V40 1.9D in te ruilen voor een Peug 306 benzine automaat die ik bij een dealer in het dorp de stad (vergis je niet, Nijkerk is een stad...) had zien staan. Heel leuke auto was dat, prettige automaat, maar uiteindelijk toch niet gedaan want het geld dat we bij moesten leggen was genoeg om een paar jaar de hogere wegenbelasting op de Volvo af te tikken en dan hou ik liever mijn oude vertrouwde 9 jaar oude V40 met 300.000km op de teller. Met die wagen weet ik tenminste precies wat ik in de kuip heb...
Ik kom ook uit Nijkerk ;) Gebore en getogen, en woon er inmiddels al 22 jaar ;)

Nouja, ik hou de garages hier in de buurt altijd in de gaten (Nol,Ensar,Arnovanputten,Neervoort,vdbrom,voordeelautos). Je weet maar nooit wat je er 'vind' natuurlijk :)

Overigens heeft mijn neefje een Mercedes CLK Coupe, ook wel een geinige auto.
Een automatische koppeling i.c.m een handbak zou dus al genoeg voor je zijn. Deze zijn een tijdje geleden ook standaard geleverd door een paar merken, o.a. in de twingo als ik me goed herinner. Ze kunnen ook achteraf ingebouwd.
Nouja, ik denk dat ik wel kan koppelen eerlijk gezegd. Heb het nooit geprobeerd. Alleen ik denk dat ik eerst gekeurd moet worden door het CBR omdat een voet toch wel een essentiëel onderdeel is van het besturen van de auto :)

[ Voor 33% gewijzigd door RedHat op 21-10-2009 10:52 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RedHat schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:49:
Ik kom ook uit Nijkerk ;) Gebore en getogen, en woon er inmiddels al 22 jaar ;)
Ah, Old Niekark dus? Ik ben import, woon er nu iets meer dan een jaar :)
Nouja, ik hou de garages hier in de buurt altijd in de gaten (Nol,Ensar,Arnovanputten,Neervoort,vdbrom,voordeelautos). Je weet maar nooit wat je er 'vind' natuurlijk :)
Die 306 waar ik het over had stond bij Jager dacht ik (Watergoorweg).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37
!null schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 09:25:
Een klassiekerverzekering gaat voor de TS niet lukken aangezien hij 22 is. Er zijn dan wel mogelijkheden hoor, maar dan moet je iig een andere auto hebben als dagelijks vervoer. (of gewoon 25 zijn natuurlijk he, dat maakt het een stuk makkelijker bij die idioten)
Oldtimerverzekering als enige verzekering heb ik alleen gezien bij maatschappijen die dan eisen dat je minimaal 25 bent.
ik heb met mijn 24 jaar een 19 jaar oude auto in de klassiekerverzekering... Bij Delta Lloyd geloof ik

• !null
418O2 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 11:02:
[...]

ik heb met mijn 24 jaar een 19 jaar oude auto in de klassiekerverzekering... Bij Delta Lloyd geloof ik
Wat betaal je ongeveer (in de categorie 100 eu per jaar?) en was het ook mogelijk geweest als je 22 of 23 was?
En heb je ernaast een andere auto voor dagelijks vervoer of niet?

Ik kon toen iig niks vinden, een auto van 20+ zonder andere auto ernaast verzekering als oldtimer, toen ik 22 was.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:24
RedHat schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:44:
Ik ben gebonden aan een automaat ivm een 'handicap' aan mijn linkerbeen. [...]
Even een paar feitjes:
Automaat
[...]
RedHat schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:49:
Nouja, ik denk dat ik wel kan koppelen eerlijk gezegd. Heb het nooit geprobeerd. Alleen ik denk dat ik eerst gekeurd moet worden door het CBR omdat een voet toch wel een essentiëel onderdeel is van het besturen van de auto :)
You lost me there :?
Je geeft aan dat je een automaat wilt rijden i.v.m. je linker been (=koppeling been). Je bent niet tevreden over automaten in de kleinere klasse. Ik geef als alternatief aan dat je eventueel ook kan zoeken naar autootjes met een automatische koppeling. Dan ontzie je nog steeds je linker been en kan je zelf schakelen i.p.v. met een 'slechte' automaat te rijden.

• MBV

MBV

croxz schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:21:
[...]

Dan heb je dus echt alle nadelen van een robotbak (waar o.a. Chevy van zegt dat het te slecht voor woorden is), en alle nadelen van een handbak. En ik ken iemand die zo'n ding in een twingo heeft gehad, en die was er, op z'n zachtst gezegd, niet tevreden. Dat terwijl diegene helemaal in de doelgroep viel: vrouw en 65+ :X

• MBV

MBV

Ik zit even te kijken op independer: als je genoegen neemt met WA+beperkt casco kom je uit op €53/maand (met een paar aannames: o.a. een gokje dat je auto uit '99 komt). Wegenbelasting is max €63/maand. Op kleine stukjes in de winter is een C2 1.1 nog nauwelijks zuiniger dan jouw bakbeest: onder de 7.5 liter kom je echt niet, da's 1/13. Hoeveel moet je dan rijden voor je op verbruik het verschil in prijs tussen 2 auto's terug hebt verdiend? Oh wacht, jij reed weinig... Wegenbelasting schiet ook niet echt op, zeg dat je op wegenbelasting plus verzekering €30/maand kan besparen. Ik zou dat nooit doen.

Tenzij je verwacht dat je BMW binnenkort onderhoud nodig heeft, dan loop je wel leeg natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 21-10-2009 12:05 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Qua verzekeringen ben ik wel te spreken over Klaverblad Verzekeringen, daar heb ik de WA + beperkt casco van mijn V40 lopen. Niet duur, goede service.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37
!null schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 11:10:
[...]

Wat betaal je ongeveer (in de categorie 100 eu per jaar?) en was het ook mogelijk geweest als je 22 of 23 was?
En heb je ernaast een andere auto voor dagelijks vervoer of niet?

Ik kon toen iig niks vinden, een auto van 20+ zonder andere auto ernaast verzekering als oldtimer, toen ik 22 was.
130 eu pj, geen idee, nee

verzekeringsman heeft het geregeld, dus ik weet verder weinig.

• RedHat
Ik wil een automaat rijden. Geen Schakelbak waar ze een kabouter van 90 ingezet hebben die het voor je doet (een automatische handbak dus).

Die BMW voldoet prima; dat is het niet. Maar goed; het is een 2.5 liter en weegt redelijk wat. Ik ga ook even bij Jager, bedankt voor de tips.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Maar zet nou eens naast elkaar wat het je kost en wat het scheelt.

Met tweedehands auto's kun je helaas altijd een kat in de zak kopen en je weet van je bmw nu in principe wat je aan het ding hebt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RedHat schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:48:
[...]

Ik heb ooit een hele mooie Fiat Stillo Abarth gezien. Proefgereden; dat ding had meer dan een seconde nodig om over te schakelen. (Sla de reviews er maar op na)... Dat was net te voor mij :) Dus vandaar dat ik het niet echt als 'optie' zag, omdat het vaak selespeeds zijn.

(Over 3e been; Ik voorzag een vraag hoe het met mijn 3e been gesteld was... Ik denk; ik beantwoord hem meteen ;) ).
Dan moet je ook niet voor een Corsa automaat gaan. Dat duurt nog wel langer dan een seconde (en bij het wegrijden echt een paar seconden).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Luuk
  • Niet online
Ik had laatst zo'n nieuwe Toyota Aygo AMT mee als leenbak, dat schakelde anders best prima. :)

De pauzes tussen de schakelmomenten waren echt niet langer dan wanneer je relaxed(!) rijdt met een handbak. Prima in het dagelijks woon/werk fileverkeer (als je goedkoop wilt rijden en niet teveel eisen stelt)
Wil je sportief rijden dan ga je sowieso niet voor zo'n klein autootje en kom je al snel uit bij de snellere automaten, DSG oid.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

G-PHREAK schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:55:
Ik had laatst zo'n nieuwe Toyota Aygo AMT mee als leenbak, dat schakelde anders best prima. :)

De pauzes tussen de schakelmomenten waren echt niet langer dan wanneer je relaxed(!) rijdt met een handbak. Prima in het dagelijks woon/werk fileverkeer (als je goedkoop wilt rijden en niet teveel eisen stelt)
Wil je sportief rijden dan ga je sowieso niet voor zo'n klein autootje en kom je al snel uit bij de snellere automaten, DSG oid.
Sportief rijden met een kleine auto kan best hoor ;) Ligt volledig aan gewicht/vermogen/koppel verhouding en of de ophanging het toestaat.
Een Aygo heeft van zichzelf alleen wel wat weinig vermogen, maar dat fixt een chiptune beurt wel. (ga je van 60 naar 90PK. en geloof me, dat rijd heerlijk :) )

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MBV

MBV

offtopic:
Sinds mijn vader €2000 moest aftikken voor een nieuwe koppeling, 2-massa-vliegwiel en nog zoiets ben ik toch echt een stuk minder enthausiast over chip-tunen. 2de-hands, eigenlijk weten we niet of hij gechipt is of niet, maar 't ding heeft bij 200km/u in duitsland nog zat over wat normaal de top is. En als je snel genoeg kan schakelen kan je volgens mij ook de acceleratietijden t.o.v. specs flink verbeteren

• lordgandalf
  • Laatst online: 11:42
Ik heb sinds kort een peugeot 306 XT 1.8 automaat.
Ik moet zeggen dat dat een mooie wagen is.
En niet bepaald traag zover ik heb kunnen testen.
En ook niet te groot dus mischien een peugeotje iets voor je

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MBV schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:08:
offtopic:
Sinds mijn vader €2000 moest aftikken voor een nieuwe koppeling, 2-massa-vliegwiel en nog zoiets ben ik toch echt een stuk minder enthausiast over chip-tunen. 2de-hands, eigenlijk weten we niet of hij gechipt is of niet, maar 't ding heeft bij 200km/u in duitsland nog zat over wat normaal de top is. En als je snel genoeg kan schakelen kan je volgens mij ook de acceleratietijden t.o.v. specs flink verbeteren
offtopic:
Dat zijn nou niet echt dingen die ik direct aan een chiptune beurt zou verwijten. Koppeling misschien gedeeltelijk omdat die meer vermogen moet verstouwen, maar als je een beetje fatsoenlijk kan koppelen zou het verschil minimaal moeten zijn. En vliegwielen die stuk gaan? like, wtf? wanneer gaan die ooit stuk? denk eerder dat je pa een oor aan genaaid is...

En sja, max speed is niet altijd wat de fabrikant opgeeft. M'n pa z'n (ondertussen naar de sloop verplaatste) Vectra diesel zou officieel ook maar 180kmh kunnen maar ging toch echt over de 200 op de autobahn...
En dat zou ook nog kunnen liggen aan teller afwijking natuurlijk...

• MBV

MBV

offtopic:
Snelheid was op de tomtom, dus niet de teller. Geen oor aangenaaid, mijn vader heeft het ding in handen gehad en er zat echt veel speling op dat 2-massa vliegwiel. De 2 delen kon je een heel stuk t.o.v. elkaar verdraaien. En dat zou best wel eens aan veel teveel koppel kunnen liggen, i.c.m. mijn vaders rijstijl om vooral geen toeren te maken: koppel zat bij 1600rpm, maar dat vindt een 4-cilinder niet echt tof. Koppeling kan Chevy je nog wel uitleggen: dat is het onderdeel van de aandrijflijn wat kapot moet gaan bij teveel kracht.

• Chevy454
  • Niet online
McKaamos schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:25:
offtopic:
Dat zijn nou niet echt dingen die ik direct aan een chiptune beurt zou verwijten. Koppeling misschien gedeeltelijk omdat die meer vermogen moet verstouwen, maar als je een beetje fatsoenlijk kan koppelen zou het verschil minimaal moeten zijn. En vliegwielen die stuk gaan? like, wtf? wanneer gaan die ooit stuk? denk eerder dat je pa een oor aan genaaid is...
Ik denk eerder dat je er geen kaas van hebt gegeten :Y
DMF's gaan kapot wegens de grotere onéénparigheid door het grotere koppel. De veren in het vliegwiel moeten dit opvangen en guess what? Daar is dat verenpakket niet op berekend 8) En de koppeling gaat sneller slippen omdat er minder marge is door het groter koppel wat er op doorgeleid moet worden.

* Chevy454 heeft genoeg van die krengen gemold zien worden door te veel low end koppel.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 21-10-2009 23:34 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• MBV

MBV

Thanks! * MBV gaat papa nog eens uitleggen dat je dat ding fijn z'n 2000rpm moet geven, en vooral niet als hij koud is volle turbodruk bij 1500rpm moet geven |:(

Voor het geval je nog leest: begrijp ik goed dat de individuele klappen bij een laag toerental groot zijn, en de 'gaten' daar tussenin relatief groter dan bij een hoger toerental? Wat de veren in het vliegwiel niet op kunnen vangen? Jaguar X-type 2.0D gaat het over.

[ Voor 44% gewijzigd door MBV op 21-10-2009 23:42 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Ik heb zelf een paar jaar een Clio 1.6 (Initiale, 16V, 2005) automaat gereden en dat was een hele fijne auto. Nooit onkosten aan gehad en bij het stoplicht rijd je er bijna iedereen uit.

Het is alleen geen Laguna of een 5 serie, dat wel.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Chevy454 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:31:
[...]

Ik denk eerder dat je er geen kaas van hebt gegeten :Y
DMF's gaan kapot wegens de grotere onéénparigheid door het grotere koppel. De veren in het vliegwiel moeten dit opvangen en guess what? Daar is dat verenpakket niet op berekend 8) En de koppeling gaat sneller slippen omdat er minder marge is door het groter koppel wat er op doorgeleid moet worden.

* Chevy454 heeft genoeg van die krengen gemold zien worden door te veel low end koppel.
ok, dan heb ik niks gezegd...

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

McKaamos schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:15:
[...]

Sportief rijden met een kleine auto kan best hoor ;) Ligt volledig aan gewicht/vermogen/koppel verhouding en of de ophanging het toestaat.
Een Aygo heeft van zichzelf alleen wel wat weinig vermogen, maar dat fixt een chiptune beurt wel. (ga je van 60 naar 90PK. en geloof me, dat rijd heerlijk :) )
30 pk extra uit een ongeblazen 1 liter met alleen een chip..? Lijkt me stug

Vaak bu'j te bang!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

-tom-562 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:38:
[...]

30 pk extra uit een ongeblazen 1 liter met alleen een chip..? Lijkt me stug
Het was anders wel heel erg merkbaar. Volgens de opgave was het 30PK extra, maar dat zal wel onder optimale condities zijn.
Niet te min, het gaf wel een goed merkbare boost.

• !null
Sowieso hebben ze standaard 75pk, 60pk zou wel weinig zijn voor heden ten dage. Maar ik heb wel vaker gehoord dat ze naar de 90pk worden getrokken, maar ik denk niet met alleen een chipje.

• Luuk
  • Niet online
Een 1.0 liter Aygo heeft 68PK
Pagina: 1