Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

probleem met drivers geluidskaart.

Pagina: 1
Acties:

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Hee mede-tweakers!

Sinds een paar dagen zit ik met een untiegelijk irritant probleem eigenlijk.

Ik zal eerst even mijn specs geven, daarna mijn probleem:

AMD Phenom II 940 @ 3.7Ghz
MSI DKA-790GX
4GB OCZ ram
ATi HD4890
Creative X-Fi Xtreme Gamer.
Windows Vista Enterprise 64Bit
Philips amBX

Het gaat om het geluid uiteraard.

Dit is mijn probleem:
Als ik mijn computer opstart terwijl hij uit is geweest krijg ik een irritante ruis met het afspelen van geluiden en muziek etc. Dit komt ook alleen maar voor als mijn PC uit is geweest. Tijdens het opstarten krijg ik eerst een normale toon te horen, zodra ik in het Welkom scherm kom krijg ik al een geluidje met een ruis erdoorheen.
Ik heb het idee dat het aan drivers ligt of dat er iets niet goed geladen wordt ofzo.. Ik heb hier pas sinds kort last van. Nu heb ik al mijn drivers geupdate en dit heeft allemaal niet geholpen.
Als ik muziek afspeel via iTunes of gewoon via Youtube en ik pak een bladzijde waar ik veel bij kan scrollen dan krijg ik wel gewoon normaal geluid als ik scroll.. Erg vreemd dus, lijkt net alsof er ergens een stoorzender zit..

Als ik mijn computer gewoon opnieuw opstart heb ik er gewoon geen last meer van... Erg vreemd... Laatst had ik nog een raar voorgeval, ik was Assassins Creed aan het spelen en in 1x wordt ik eruit gegooid. Zodra ik het opnieuw wilde opstarten zei de PC dat er al een Geluidsprogramma bezig was en dat ik niet kon starten... Het rare was dat niks het meer deed. Zodra ik Youtube opstarte kreeg ik ook rare beelden te zien. Ik kan het niet zo goed meer plaatsten allemaal.. De filmpjes leken net op Artifacts en kreeg meteen een fout melding.. Bij een herstart was alles weer opgelost...

Heeft iemand hier een idee?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-11 08:11
Ooit gehoord dat een muis oid kan storen op een geluidskaart! Weet niet of het waar is, maar heb je recent nieuwe apparatuur aangesloten, probeer deze anders eens af te koppelen.

• Kuhr89
  • Nu online
Het enige dat ik recent heb aangesloten is het Philips amBX systeem. Maar deze zit er nu al een paar weken op en heb er pas sinds een dag of 2 last van..

• Kuhr89
  • Nu online
Erg vreemd dit hoor.
Het ligt volgens mij niet aan USB stekkers ofzo. Heb alles met de USB geprobeert.

Zodra ik mijn hardeschijf een beetje aan het werk zet gaat het gebrom of gekraak of hoe het ook heet weg. Als ik bijvoorbeeld flink ga scrollen over een pagina klinkt het geluid gewoon normaal.

Als ik ga Defraggen is het geluid ook normaler, nog een klein beetje brom.

Zodra ik mijn computer gewoon opnieuw opstart is er gewoon NIKS aan de hand...

Toch in de herfstvakantie maar even Windows opnieuw eropzetten. Dan ook Windows 7, kijken of ik het dan nog steeds heb.

Als jullie iets weten,, laat me ff weten dan!

• Kuhr89
  • Nu online
Erg vreemd dit hoor.
Het ligt volgens mij niet aan USB stekkers ofzo. Heb alles met de USB geprobeert.

Zodra ik mijn hardeschijf een beetje aan het werk zet gaat het gebrom of gekraak of hoe het ook heet weg. Als ik bijvoorbeeld flink ga scrollen over een pagina klinkt het geluid gewoon normaal.

Als ik ga Defraggen is het geluid ook normaler, nog een klein beetje brom.

Zodra ik mijn computer gewoon opnieuw opstart is er gewoon NIKS aan de hand...

Toch in de herfstvakantie maar even Windows opnieuw eropzetten. Dan ook Windows 7, kijken of ik het dan nog steeds heb.

Als jullie iets weten,, laat me ff weten dan, misschien kan ik het dan in die tussentijd nog ff oplossen, ipv mn pc 2x te starten...

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:56
Erg vage problemen als ik het zo lees. Als ik het goed begrijp heb je dus last van brom/ruis en dit veranderd naarmate je met de PC werkt? Klinkt naar mijn gevoel dus als een externe invloed. Dit kan eigenlijk van alles zijn, maar je kunt inderdaad beginnen met een verse Windows installatie. Mocht dit niet baten even de X-Fi in een andere PC prikken. Dan merk je snel genoeg of de geluidskaart geschikt is voor de vuilnisbak. Doet die het wel goed in de andere PC dan even kijken naar je andere onderdelen. Bijvoorbeeld de voeding kan nogal storen en een geheugentest kan ook geen kwaad (vooral als je artifacts in Windows zelf krijgt.)

Gewoon even wat dingetjes proberen en post dan je bevindingen zodat we een beter beeld krijgen van het probleem. Succes :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een ander PCI-slot op je moederbord proberen kan natuurlijk ook als je een tweede hebt.

Gewoon eens uit het slot halen, schoonblazen en ook je slot controleren op stof en weer terugplaatsen kan misschien ook al het probleem verhelpen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:49
Check eens of het PCI slot waar je X-Fi in zit een eigen IRQ heeft, bij een gedeeld IRQ kun je ook dit soort gedoe krijgen.

X-Fi's zijn erg gevoelig hiervoor...

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 00:46

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Misschien kan het ook wat helpen als je verteld sinds wanneer dit is gekomen. Heb je daarvoor nog wat veranderd of is het uit het niets gekomen. Of gewoon met een nieuw systeem mee gekomen?...

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

• Kuhr89
  • Nu online
Het eruit halen en schoonblazen heb ik al gedaan. Werkte niet. Ik zal andere dingen woensdag of morgen avond ff checken. Het is inderdaad een raar probleem. Vooral omdat het na norMaal opstarten gewoon weg is.

Sorry van de dubbel post.

• Kuhr89
  • Nu online
Oke..
Update van de problemen!

Verwisselen van PCI slot heeft geen nut.
Nog steeds na het opstarten van de computer terwijl hij uitstond krijg een ruis tussen mijn muziek en geluiden.. Na een restart is het weg.. erg vreemd.

Nu heb ik vandaag een computer voor mijn schoonouders inelkaar gezet. Hier had ik de speakers op aangesloten en had geen ruis of iets.. Echter merkte ik dat als ik de computer afsloot ik aan het einde een soort van Ruis hoorde... Zouden het dan mijn speakers zijn?

Hoe kan ik die IRQ zien trouwens?

• Kuhr89
  • Nu online
ARRRGGH!
Sorry haha..

Het probleem is er gewoon nog steeds... Ik heb windows 7 er op nu opstaan. Het probleem blijft gewoon bestaan. Het is dus geen Drivers Issue zoals.. Ik heb laatst mijn Bios geupdate naar 1.9 vanaf 1.7. Ik weet alleen niet of dit de oorzaak is geweest.. Ik heb echt geen flauw idee waar het aan kan liggen..

Owja;; Hij heeft een aparte IRQ...

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-11 08:11
Misschien is er een component gesneuveld.

• Kuhr89
  • Nu online
Het is opgelost...

Ik heb mn Bios van 1.9 terug gezet naar 1.8.. Nu is het weg als ik de computer aanzet... Tot nu toe iig.

Pagina: 1