Toon posts:

Random game fps-drops 8800gtx

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey iedereen..

Sinds een redelijk lange tijd ( denk sinds dat ik pc geformatteerd heb ) heb ik last van game slowdowns. Bij zowat elke game ( behalve BF2) die ik speel krijg ik na ongeveer 5 min een enorme fps drop. Hij gaat van zeer smooth naar ongelooflijk sloom en traag. Dit gebeurt in Call of Duty 4, Call of Juarez, GTA 4, Batman, Operation Flashpoint etc...
Call of Duty kon ik daarentegen vroeger perfect spelen zonder fps-drops. Er moet dus op een bepaald moment iets mis zijn gegaan terwijl ik nog steeds dezelfde pc heb.
Na een tijd gaat de fps weer omhoog naar het niveau dat ik normaal heb. Maarja, na 5 min is het weer hetzelfde :S
zo is het natuurlijk onspeelbaar, en ik moet nog een hoop games spelen simpelweg omdat ik nog niet de kans heb gekregen om ze te spelen.

Als oplossing heb ik 2 gig ram bijbesteld bovenop de originele 2gb ram die ik nu heb.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en wat ik er tegen kan doen ( buiten 2 gb ram bijkopen )?
Temps: 80C idle, 105C max
8800GTX
Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.00Ghz
2 GB Ram
Vista 32-bit

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 04:58

Yor

Yor1313#2571

zoek ff hier in got en je zult een topic vinden over een toenemend aantal stervende 88XX series. Iets met bakken in de oven schijnt te helpen...

http://yor.minitroopers.com

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gevonden, maar vooraleer ik dat ding ga bakken in de oven, zijn er geen andere oplossingen ?
In het topic hebben ze het over groene strepen, pc's die blijven vasthagen, artefacts etc.. Maar daar heb ik helemaal geen last van..

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Check eens wat voor voeding je hebt, merk en aantal watts, en dat hier posten?

8800GTX heeft dubbele PCI-E connectors, dikke kans dat ie gewoon te weinig stroom krijgt :)

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is een Spire.
Model: SP- ATX met 600W.

Waar vind ik de PCI-E connectors ? Als het die blauwe dingetjes zijn, er steken 2 van in :)

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Een voeding kan nadat hij ouder wordt minder vermogen leveren.. Dus misschien krijgt hij dan net te weinig vermogen. Als je een vervangende voeding heb liggen kun je het proberen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Heb helaas geen vervangende voeding, en de voeding is maar 2 jaar oud :)

Temperaturen lijken me ook redelijk hoog, 80C terwijl ik idle, en 90-100C ingame ? :S

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Maak de kaart stofvrij dan zijn temps lager en misschien btre game performance? ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Kaart is al volledig stofvrij. Ook de fans zijn volledig stofvrij. Fans draaien zelfs op 100% via Rivatuner, maar haalt opzich niet zo heel erg veel uit, hoogstens een paar graden..

Verwijderd

Lijk me dat die frame drops krijgt als je veel data naar en terug naar je hd pompt.
Kan zijn dat je harddisk aan het overlijden is .

Kan ook zijn dat je cpu terug klokt door de warmte (deze is overgeklokt)

Verwijderd

Topicstarter
Voeding ? GPU ? Geheugen ? Processor ? Harde schijf ?

Het kan nagenoeg elk onderdeel zijn :P
Ik moet er alleen achter komen welk, en wat ik er aan kan doen.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Inderdaad, probeer eens met alles op standaardspecificaties en dan kijken of het beter gaat. If yes, dan ligt het aan de OC. If no, dan even verder kijken naar bv. je HDD.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zet ik alles op standaardspecificaties ?

Verwijderd

als je bedoelt de bios van je bord?

Heel makkelijk.
Stroom er af (stekker er uit)
De battery van de moederbord er uit halen .
10 minuten wachten .

Alles terug in zetten en de pc starten .
De bios geeft een fout melding en zal terug naar fabriek instellingen gaan.

makkelijk en zeker weten dat alles terug staat.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

How about: je gaat je BIOS in, set defaults, opslaan, restarten, klaar?

Verwijderd

Jejking schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:46:
Tja ben meer gewend met foute overklok :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
download eens gpu-z en laat deze op de achtergrond monitoren terwijl je gamed, kun je zien wat de temps en clocks van je gpu ingame doen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Geen programma's op de achtergrond lopen? Die kunnen de boel ook aardig vertragen. Als de grafische kaart te warm wordt stopt het beeld een aantal seconden volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Jejking schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:46:
Heb 0,0 experience met kloten in de bios, is er nergens een guide zodat ik niet fouten ga maken die men pc helemaal verknoeien ? :P
download eens gpu-z en laat deze op de achtergrond monitoren terwijl je gamed, kun je zien wat de temps en clocks van je gpu ingame doen
Zal het zo eens doen.

Edit: heb het even via Rivatuner gedaan:

Screen van temps : Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/1271/naamloosfs.th.jpg
Geen programma's op de achtergrond lopen? Die kunnen de boel ook aardig vertragen. Als de grafische kaart te warm wordt stopt het beeld een aantal seconden volgens mij.
Heb nauwelijks programma's lopen, buiten xfire etc..
Antivirus heb ik ook al paar keer uitgezet, maar haalt niks uit.

Het beeld stopt niet, maar vertraagt, dus de fps gaat omlaag met tientallen frames.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 17:50 ]

Verwijderd

heb je de kaart niet overclocked (desnoods perongeluk) die kan ervoor zorgen dat de kaart warm wordt --> framedrops door oververhitting

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij niet, manier om het te checken ?

Verwijderd

even gpu-z downloaden, hier staat default clock en jouw huidige
weet de site zo niet uit mijn hoofd gewoon even googelen

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 19:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem al gedownload, en de gpu clock en default clock geeft beide 567mhZ aan. Dat is het dus niet.

Verwijderd

nieuwste driver?

Verwijderd

Topicstarter
Al lang gedownload, heb ook al driver sweeper en al die zooi gedaan, haalt niks uit...

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij heb je framedrops omdat de kaart in-game throttelt, en voor de "veiligheid" de clocks verlaagd. (Edit; nee, dat is het niet. Bij 98C zie je dat de GPU gewoon op 575MHz draait)

Ik zie in die screenshot een ambient temp van 80+ graden, en een GPU core temp van bijna 100 graden.

Heb je wel airflow in je kast? Wat gebeurt er als je de zijkant van de kast open zet en eventueel een tafelventilator erop richt?

Die GPU wordt iig veel te warm. Dat is een feit. Volgens mij werd mijn 8800GTX (overklokt) zo'n 82C a 83C.

Misschien de cooler er afhalen en even nieuwe pasta erop? (Wel eventuele garantie weg!) Misschien is de pasta "rot".

[ Voor 18% gewijzigd door Format-C op 20-10-2009 20:01 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

ik denk dan dat er iets mis is met je koeler en dat door de oververhitting de kaart minder presteerd. ik zou kijken of er nog garantie is of anders een goede koeler kopen (of een nieuwe kaart)

edit: een nieuwe paste erop zoals hierboven staat zal niet zo heel veel uithalen met temperaturen rond de 100 graden. probeer wat case fans desnoods
heb je een foto van je systeem? van alle kanten dus,

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 20:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
RappieRappie schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:53:
Volgens mij heb je framedrops omdat de kaart in-game throttelt, en voor de "veiligheid" de clocks verlaagd. (Edit; nee, dat is het niet. Bij 98C zie je dat de GPU gewoon op 575MHz draait)

Ik zie in die screenshot een ambient temp van 80+ graden, en een GPU core temp van bijna 100 graden.

Heb je wel airflow in je kast? Wat gebeurt er als je de zijkant van de kast open zet en eventueel een tafelventilator erop richt?

Die GPU wordt iig veel te warm. Dat is een feit. Volgens mij werd mijn 8800GTX (overklokt) zo'n 82C a 83C.

Misschien de cooler er afhalen en even nieuwe pasta erop? (Wel eventuele garantie weg!) Misschien is de pasta "rot".
Wat is airflow precies ? De zijkant van de pc staat al de hele dag open, en verlaagt maar mt 2-3 graden. Met ventilator erop daalt het 5 graden. Haalt samen opzich niet zo heel veel uit.

Cooler etc afhalen hebben al talloze websites mij aangeraden om te doen, maar dat ga ik niet zelf doen, ken er namelijk niks van. Daarom denk ik erover hem binnen te brengen bij computerzaak en hun het te laten doen.
ik denk dan dat er iets mis is met je koeler en dat door de oververhitting de kaart minder presteerd. ik zou kijken of er nog garantie is of anders een goede koeler kopen (of een nieuwe kaart)

edit: een nieuwe paste erop zoals hierboven staat zal niet zo heel veel uithalen met temperaturen rond de 100 graden. probeer wat case fans desnoods
heb je een foto van je systeem? van alle kanten dus
Kaart kostte 500 euro, en ga hem niet zomaar vervangen :P
Ik denk zelf ook dat het aan de koelers ligt.
Ik zal binnenkort foto's maken van de pc en hier posten..,

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2009 20:34 ]

Verwijderd

als je 500 euro ervoor heb betaald is dat volgens mij veel te veel maar ok,
een goede koeler is wel te vinden. je kunt het echt het beste zelf doen en niet door een of andere zaak, er zitten altijd goede instructies bij (of op internet) en een computerzaak rekent zomaar 100 euro exclusief de koeler zelf. als je dan een nieuwe koeler koopt moet je er ook wat Arctic Silver 5 bij kopen, dit kan ook een paar graden extra schelen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 15:48 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 08:33:
als je 500 euro ervoor heb betaald is dat volgens mij veel te veel maar ok,
Mwah, zo veel betaalde je 'vroeger' voor high-end hè. ;) Oke, nu presteert een kaartje van 80 euro beter dus als een koeler in de winkel inderdaad 100 euro kost zou ik inderdaad gewoon een nieuwe aanraden (of het alsnog zelf proberen natuurlijk, maar dat moet je helemaal zelf weten).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Hier is men pc: http://img10.imageshack.us/gal.php?g=picture104m.jpg

Wat denken jullie ? Goede airflow of niet ?

Verwijderd

het gaat vooral om de case-fans, die zorgen voor de airflow in een pc, heb je die of is het gewoon een open kast?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er zit wel een side op.
Hier is wat je bedoelt denk ik : Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/5599/picture112v.th.jpg

Verwijderd

oja sorry, ik zou toch gaan denken aan het kopen van een geode koeler voor je videokaart. ik zal even kijken of ik er eentje voor je kan vinden, wat zou je budget hiervoor zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Maakt me niet uit, zolang ik maar een goede koeler heb want deze is duidelijk kapot aangezien ik vroeger wel games fatsoenlijk kan spelen en nu niet meer.
Kan ook aan het stof liggen, maar daar zit nog nauwelijks iets van in.

Verwijderd

ik kan er zo snel even geen een vinden. arctic cooling accelero L2 maar ik weet niet in hoeverre die koelt aangezien het 1 fan is en de meeste er 2 hebben. ik zou nog even verder zoeken maar zorg ervoor dat voor je hem koopt je zeker weet dat hij past.

edit: ik heb er een: Arctic-Cooling Accelero Xtreme 8800 rond de 35 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 16:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal kijken of men lokale pc-zaak eentje heeft of toch iets wat erop lijkt.

Zit trouwens nu wat te monitoren en het is telkens wanneer de gpu 105C wordt dat hij begint te stutteren.

Verwijderd

ik denk dat het echt ligt aan oververhitting dat hij gewoon niet meer de hitte aankan, let wel op als je iets vergelijkbaars koopt (als koeler) dat hij past en van een vertrouwd merk. geen C-Merk 5 euro koeler die niet voor jouw model geschikt is zeg maar

Verwijderd

Topicstarter
Is goed, dit weekend zal ik naar de winkel gaan ervoor. Ik laat nog wel iets weten. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ga zometeen me 2 GB Ram bijkopen, koeler zal voor volgende week zijn, ik weet namelijk niet of de koeler die ik koop past in men pc en hoe ik überhaupt hem moet installeren in men pc.
Daarom zal ik volgende week(vakantie) de pc dan wel binnenbrengen voor te checken wat er nu precies aan de hand is. En dan zetten hun er maar de koeler in...

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Ik neem aan dat je weet dat je 4GB RAM niet volledig zult kunnen benutten met een 32-bit OS ?

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik. Vista gebruikt maar 3.2 gb ram toch ?

Verwijderd

ja 3.2 ongeveer. maar het maakt niet zo heel veel uit, als je echt geheugenproblemen krijgt zou je 64-bit kunnnen probleren maar zoalng dat niet zo is gewoon zo houden. er zit bij een koeler meestal een handleiding. als je hem naar een winkel brengt zul je zeker 50 euro kwijt zijn ik gok op meer. ik denk dat je het beter zelf kan doen met een handleiding maar dat is mijn mening.

• NATStudent
Ik denk bij jou zelfs minder, omdat je 8800gtx 768MB geheugen heeft, en dat ook geadresseerd moet worden.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 13:53
80graden idle?
Lijkt me meer dat je temp sensor overleden is, en daardoor begint de kaart te throttelen.
Of de koeler zit er niet goed op. Haal gewoon die koeler er s af, is alleen een kwestie van schroeven losdraaien. Pasta verwijderen en ff wat nieuwe toevoegen. Schroefjes weer aandraaien klaar.
Een koeler vervangen//losdraaien hoef je echt geen whizkid voor te zijn hoor.
Als je een schroevendraaier kunt bedienen lukt het je wel ;)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

NATStudent schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:32:
Ik denk bij jou zelfs minder, omdat je 8800gtx 768MB geheugen heeft, en dat ook geadresseerd moet worden.
dat heeft niks te maken met hoeveel windows vista 32-bit kan " gebruiken".

• NATStudent
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:03:
[...]

dat heeft niks te maken met hoeveel windows vista 32-bit kan " gebruiken".
Toch wel. Vista 32-bit heeft in totaal 4GB aan 'address space' , en dat moet voor 'alles' gebruikt worden, dus ook het video geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
arbraxas schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:37:
80graden idle?
Lijkt me meer dat je temp sensor overleden is, en daardoor begint de kaart te throttelen.
Of de koeler zit er niet goed op. Haal gewoon die koeler er s af, is alleen een kwestie van schroeven losdraaien. Pasta verwijderen en ff wat nieuwe toevoegen. Schroefjes weer aandraaien klaar.
Een koeler vervangen//losdraaien hoef je echt geen whizkid voor te zijn hoor.
Als je een schroevendraaier kunt bedienen lukt het je wel ;)
Zo lijkt het wel allemaal simpel, maar heb allereerst al het probleem dat ik geen flauw idee heb welke pasta ik moet toevoegen/waar ik die kan halen. De koeler die ik moet losdraaien, bevindt zich die in de graka ? Heb namelijk meer dan 1 koeler.

Hier een guide voor pasta te vervangen : http://www.emuxhaven.net/forums/showthread.php?t=7206
Ziet er toch niet simpel uit :S

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2009 16:24 ]

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
nieuwe windows install proberen?
kan het anders geen programma / service zijn die om de x seconden je CPU load 100% maakt?
Misschien een virus/spyware scanner oid?

[ Voor 67% gewijzigd door n0elite op 24-10-2009 16:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb op een website al een HJT-log gemaakt, en alle onnodige programma's zijn verwijderd.
Zoals ik al gezegd heb in dit topic, is het niet de cpu die problemen veroorzaakt, maar de gpu -> Temperatuur.
Heb alle scanners al gedisabled, maar probleem is nog niet verholpen.

Verwijderd

de pasta zit meestal bij de koeler en staat ook in de handleiding en is echt niet zo moeilijk, gewoon even aanbregen uitstrijken klaar.
@n0elite: wat heeft de CPU te maken met een videokaart?
Pagina: 1