Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik heb sinds een tweetal dagen problemen met het geluid / de afspeelapparaten van mijn Acer Aspire 5720G.

Ik kon met Winamp ineens geen muziek meer spelen en ook Youtube etc. gaf geen geluid.

Even eerst de schets van mijn systeem. Windows Vista Business x68, de laatste drivers van de FP geplukt en succesvol geïnstalleerd.

Apparaatbeheer
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vhMmy0ibElsalpITZccEzBM7/full.jpg

Geluid (Afspeelapparaten)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kVBKuYVQ6oyXSBe6hXf4pumB/full.jpg

Realtek
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iVWgiBRKa6e7SOlDJAm1STsO/full.jpg

Services
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9IHZBpwxVOJD5wVHEVyRfpBF/full.jpg

Ik was ten einde raad, want ook het logboek toonde geen fouten.

Persoonlijk dacht ik eerst dat het een hardwarematig probleem was, om dat uit te sluiten heb ik een live-cd van Ubuntu 9.04 gestart en tot mijn verbazing had ik wel gewoon geluid. Zowel via de speakers, als via de hoofdtelefoon-aansluiting.

Ik heb met CCleaner het register opgeschoond en ook in apparaat-beheer de audio-devices gedeïnstalleerd en wederom geïnstalleerd, dit mocht allemaal niet baten.

Het hele vreemde is, dat hij netjes in apparaat-beheer staat, ook bij afspeelapparaten kan ik hem ook terugvinden, alleen bij Volumemixer staat "Er is geen audioapparaat geïnstalleerd".

Hebben jullie een idee hoe ik weer een audioapparaat kan toevoegen?

Alvast bedankt,

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorion3
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 08:28

Gorion3

ABC++

Ja, dit heb ik ook een keer gehad. Dit lag volgens mij aan de drivers maar had het toen opgelost met een herinstallatie van het OS :).

Awesomenauts! Swords & Soldiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, dit is echter een oplossing die ik liever niet doe ;)

Ik heb zelfs van doffe ellende maar de Acer drivers "Audio_Realtek_v6.0.1.5413_VistaX86" van eind 2008 geïnstalleerd, maar ook dit mocht niet baten :'(

Het vreemde is ook dat alle hardware drivers wel lijken te werken, alleen bij Volumemixer staat dit
Volumemixer

Het feit dat het geluid het in Ubuntu prima doet lijkt dus niet te duiden op een hardwarematige storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik ga even iets vreemds roepen... wat voor videokaart heb je? Een ATi Radeon HD2/3/4/5xxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Jejking schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:36:
Ik ga even iets vreemds roepen... wat voor videokaart heb je? Een ATi Radeon HD2/3/4/5xxx?
Klopt een HD 2300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Daar zit een hardwarematige audioprocessor in. Als je die eens probeert in te schakelen en de onboard uit (of andersom), dan denk ik dat je er bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Jejking schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:40:
Daar zit een hardwarematige audioprocessor in. Als je die eens probeert in te schakelen en de onboard uit (of andersom), dan denk ik dat je er bent.
Het probleem is dat het een branded-GPU is. De laatste drivers van Acer (dd 2008/12/08 :X ) staan er al op.

Ik zou kunnen proberen die te herinstalleren.

Edit; Helaas geen succes. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 20-10-2009 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49

Thandor

SilverStreak

Schopje van OH naar WOS omdat het een software probleem is.

Ik heb overigens ook een keer iets raars gehad met mijn Realtek audio onder Windows. Ik draaide toen zowel Windows XP als Ubuntu en kon op een gegeven moment (zomaar uit het niets) mijn headphone jack niet goed meer gebruiken. Bij het inprikken van een hoofdtelefoon kwam het geluid alsnog uit de gewone ingebouwde speakers. Aanvankelijk dacht ik dat het een hardwareprobleem was omdat het zowel in Windows als Ubuntu fout ging maar het bleek toch software te zijn. Ik heb namelijk andere drivers geïnstalleerd (van de oudste naar de nieuwste destijds) waarop het opeens weer goed ging. Ergens vermoed ik dat de Realtek softwarematig geconfigureerd wordt en dat de instellingen die onder Windows XP doorgevoerd worden ook na een reboot, en zelfs in een ander OS, nog actief kunnen zijn. Mijn probleem was immers ook in Ubuntu verholpen nadat ik onder Windows de juiste driver had.

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 20-10-2009 18:37 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Jammer dat er kennelijk niet een echte oplossing beschikbaar is. Wat betreft de drivers, ik heb zowel de Acer-drivers (eind 2008) en de laatste Realtek-drivers van de FP geprobeerd.

Beide gaven hetzelfde resultaat.

Ik was toch al van plan Win7 erop de kiepen, laten we daar de zaterdag maar voor vrijmaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Matis schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 10:51:
Jammer dat er kennelijk niet een echte oplossing beschikbaar is. Wat betreft de drivers, ik heb zowel de Acer-drivers (eind 2008) en de laatste Realtek-drivers van de FP geprobeerd.

Beide gaven hetzelfde resultaat.

Ik was toch al van plan Win7 erop de kiepen, laten we daar de zaterdag maar voor vrijmaken ;)
Als je die drivers nou eens erafkiepert, en alleen de Realtek drivers laat staan.

Zoals hierboven wordt aangegeven heeft de HD een audio processor. Die drivers lopen elkaar dus hoogstwaarschijnlijk in de weg. Het proberen waard iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik had ook de "High Definition Audio-besturing" ook al verwijderd als je dat bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Laat ik dan ook maar eens wat geks zeggen.

Aangezien je er sinds 2 dagen last van hebt, is het dan geen optie om via systeem herstel het systeem gewoon een week terug te zetten?

Of anders eens een roll back te doen van je driver.

Klinkt misschien stom, maar 9 van de 10 keer lost het wel vage problemen op. Give it a try zou ik zeggen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Sc0rPi0N schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:03:
Laat ik dan ook maar eens wat geks zeggen.

Aangezien je er sinds 2 dagen last van hebt, is het dan geen optie om via systeem herstel het systeem gewoon een week terug te zetten?

Of anders eens een roll back te doen van je driver.

Klinkt misschien stom, maar 9 van de 10 keer lost het wel vage problemen op. Give it a try zou ik zeggen.
Ik heb systeemherstel uit staan, dus dat is niet mogelijk.

Tevens heb ik gepoogd een rollback te doen van de drivers, maar ook dit mocht niet baten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpolet
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-10-2009
Ik had ongeveer hetzelfde probleem dat ik kon oplossen door de realtek drivers vanaf de acer support site te downloaden en opnieuw te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Ik heb vandaag Win7 op mijn laptop geinstalleerd na een format.

Het geluid doet het weer :D

Pagina: 1