Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-03 12:28
Hallo allemaal,

Ik ben al sinds maand en dag geobsedeerd door de mods die veelal op auto's wordt toegepast dmv paintbrush; ripped metal. Iedereen heeft er wel eens van gehoord en/of gezien. Voor degene die niet weten wat airbrushen is: het is een methode van schilderen waarbij de verf op het object wordt geblazen door middel van lucht. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld van een ripped metal effect dmv airbrush:
Afbeeldingslocatie: http://www.airbrushartists.org/Images/ThumbNails/000006000/Thm6453_DSC_0308-.jpg
Door het airbrushen zijn zeer fraaie contouren en ontwerpen mogelijk. Dit is ook hetgeen wat mij zo aanspreekt, omdat de afbeeldingen er zo gelikt uit zien. Het is gelijk ook een nadeel, want het is gewoon keihard nep.

Dat bracht mij op het idee om zelf aan de slag te gaan met een stukje aluminium en een kniptang:
Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/6088/dsc01033gy1.jpg

Even later is dit over:
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/152fdox.jpg
(klikbaar)

Vanuit een ander perspectief gezien:
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/34e3gcn.jpg
(klikbaar)

Een beetje jammer alleen dat het material zo snel beschadigd. Ik heb het concept toegepast op een projectje, hierbij heb ik de achterkant van de plaat opgeschuurd zodat deze wat ruwer wordt. De beschadigingen vallen zo minder op, maar ze zijn nog steeds aanwezig en dat vind ik zonde. Ik heb het hier over beschadigingen op het midden van de plaat en niet aan de rand. Deze beschadigingen komen bijvoorbeeld door het buigen, wanneer ik met de tang een stuk plaat ombuig blijft er een spoor staan.

Hieronder het project waar ik het over had:
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/5v4tna.jpg
(klikbaar)

Ik moet zeggen dat ik het resultaat leuk vind, maar ik mis eigelijk een beetje het "wow!"-effect. Ik zou graag jullie visie op dit onderwerp willen. Suggesties om het resultaat te verbeteren, voorbeelden, gereedschappen, bewerkingsmethodes, noem het maar op. Niet iedereen heeft dezefde gedachtes en ik hoop dat ik nieuwe inspiratie kan vinden door ideeën te delen.

Groeten,
Nick

[ Voor 10% gewijzigd door N1ks op 20-10-2009 11:26 . Reden: plaatjes gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
ik denk dat je het contrast groter moet maken, dus het metaal aan de bovenkant wit, en aan de onderkant zwart, dit zie je ook zeker terug in goede airbrushes.

ook moet je wat eronder zit ook een wow factor geven, door bijvoorbeeld dat MDF(?) knalrood te spuiten, of in gravity de nick precies laten passen, wel een cool idee overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Desnoods vantevoren al met een figuurzaag de grove vorm maken door wat inkepingen te zagen, dan kun je het daarna makkelijker buigen.
Plan B is er met een flink voorwerp (hamer) doorheen beuken, dan zijn de beschadigingen meer 1 met de scheur.

Overigens vind ik de beschadigingen er niet echt storend uitzien hoor :)
offtopic:
Mijn afbeeldingen heb ik geresized met de [ img=400,300 ] tag, maar ik krijg nog steeds een melding dat het geen echte tumbnails zijn?
Klopt, het origineel is nog steeds een groot formaat, daar kijkt het forum naar. Die [img=400,300] doet er alleen voor zorgen dat de afbeelding binnen het forum past.

[ Voor 34% gewijzigd door _ferry_ op 20-10-2009 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ks
Dat van dat contrast is zeker een goed idee, eens kijken wat ik daar mee kan!

Ik denk dat ik ook het idee van de figuurzaag ga uitproberen, we zullen zien wat dat gaat opleveren.

Binnenkort ga ik sowieso met grof geschut aan de slag, proefondervindelijk ondervinden wat voor schade een boorhamer, bijtel en ander zwaar gereedschap kan aanrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

N1ks schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:41:
Binnenkort ga ik sowieso met grof geschut aan de slag, proefondervindelijk ondervinden wat voor schade een boorhamer, bijtel en ander zwaar gereedschap kan aanrichten.
Altijd leuk dat zware gereedschap :)
Ik zie uit naar de foto's >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Als je goed kijkt naar het voorbeeld airbrush plaatje dan vallen een aantal dingen op...

- Er is een veel grotere opening dan door het materiaal dat om gebogen is.
- Er is meer en donkerdere schaduw dan in werkelijkheid ooit mogenlijk is.
- De licht reflectie die de kleine licht puntjes op het omgebogen metaal mogenlijk maakt is in werkelijkheid eigenlijk niet te bereiken.

Ik denk dat je zult moeten toegeven dat de fantasie van een airbrush kunstenaar er mooier uitziet dan in de echte wereld mogenlijk is. Je kunt natuurlijk de fantasie wel benaderen door maar helaas niet overtreffen.

Wat ik je kan aanbevelen is om eens te kijken naar het effect van een kogel door een metalen plaat... dat levert een vergelijkbaar effect op, alleen is het geen scheur. Je zou waarschijnlijk met een scherp stalen object in een licht gebogen vorm een scheur effect kunnen berijken maar bedenk je dan wel dat je hier over flinke krachten spreekt wil je metaal kunnen scheuren.
Het is nog al een groot risico om met dit soort krachten te spelen. Mischien doe je er goed aan om eens te kijken bij een auto schade herstel bedrijf, of een auto sloop.
De krachten die bij een auto ongeluk voorkomen zullen meer dan genoeg zijn om dit soort effecten te kunnen creeren en ik weet redelijk zeker dat ze het vast niet erg vinden om bijvoorbeeld een beschadigde deur aan je mee te geven. Als ze die niet beschikbaar hebben is er een redelijke kans dat dit soort bedrijven wel de gereedschappen hebben die de benodigde krachten kunnen leveren om metaal te scheuren en met een vriendelijk praatje en misschien een kratje bier voor vrijdag middag vinden ze het vast wel leuk om eens te kijken of ze je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ks
Rob Coops schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:54:
De krachten die bij een auto ongeluk voorkomen zullen meer dan genoeg zijn om dit soort effecten te kunnen creeren
Daarom is het metaal dat in auto's wordt toegepast minimaal 3mm dik, waar mijn plaatje aluminium 0,5mm dik is. Daarnaast is staal ongeveer 10x sterker dan aluminium.
Toch een leuk idee om eens bij een autosloper naar binnen te lopen, ik denk dat daar wel wat moois te vinden zal zijn.

Dat probleem over het het gat dat kleiner is dan er materiaal omgevouwen is kan je redelijk makkelijk compenseren door 2 losse platen tegen elkaar aan te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als je je nog eens creatief voelt, regel een kettingzaag.. die geeft ook van die losgerukte gerafelde randen als je daarmee door aluminium zaagt.. (getuige mythbusters episode dat ze een vliegtuig tot plakjes gaan zagen)

uiteraard moe je dr wel voorzichtig mee omgaan, en ben ik dr niet voor verantwoordelijk als je je tenen afzaagt, maar dat is wel n 100% zeker manier om mooi geslootp metaal te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-10 13:28

skoozie

SCSI

misschien zou je een gekleurd ledje kunnen plaatsen zodat de opgeruwde letters er beter uitkomen,
het zal misschien niet makkelijk zijn maar je zou ipv een recht plaatje een bolvormige kunnen nemen en deze half uit het ontwerp laten steken, zodat het lijkt of de plaat het gat hefet gecreeed.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckage1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 19:22
Of gebruik een beetje c4, ze zeggen dat dat ook een mooi gat maakt! (iets te veel spelletjes gespeelt de laatste tijd <KLIK KLIK>)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:31

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

c4 vervangen voor een vlinderbom ofzo zelfde eindproduct kijk maar eens naar een vlinder die op een verkeers bord is geplaatst

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ja, dan komt dr n deuk in, wauw... en met c4/dynamiet/echte explosieven krijg je gewoon dat je n mega gat met n dun rafelig randje krijgt, die knallen weer te netjes..
echte rafelranden krijg je met lomp geweld, in de sterkteorde kettingzaag, brandweerschaar, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:31

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

N1ks schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:34:
[...]

Daarom is het metaal dat in auto's wordt toegepast minimaal 3mm dik, waar mijn plaatje aluminium 0,5mm dik is. Daarnaast is staal ongeveer 10x sterker dan aluminium.
dus een vlinder knalt daar echt wel door heen. denk geen deuk

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Je zou het inderdaad met een kettingzaag of iets dergelijks moeten doen. Dan krijg je namelijk niet echt een groot gapend gat.

En met dat vuurwerk.
Lawinepijl aub ;)
Dan krijg je niet echt een deuk, maar dan is je hele ding gewoon weg :P

What the BBQsaurusrex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Het ligt er ook een beetje aan wat het thema is wat je wil toepassen, wil je een industriele look, of wil je zoals je voorbeeldplaatje een klauwachtig effect krijgen. Ook hoe netjes moet de rand zijn, ik gok echter een gescheurde look gezien je probeerselproject. Een betonschaar ofzo knip je mee dus krijg je geen rafels of je moet daarna zelf weer bezig en dat is dubbel werk.
Een explosief (nogal een beetje illegaal maar dat daargelaten) is te oncontroleerbaar maar kan een optie zijn wil je je daaraan wagen. De wijze waarop je het doet hangt dus af van wat je wil bereiken.

Wat wel een optie is wat wellicht in een garage te vinden is, is een apparaat vinden die sterk genoeg is om een gat in je dunne alu te trekken. De kans is echter hierbij wel dat je een scheur krijgt waar je die niet wil.
Verder kun je proberen met een stomp stuk metaal, een stang of staaf en een flinke hamer proberen een gat te slaan en de gaten als het ware in een bepaalde lijn in het metaal te slaan. Je kan dan de plaat op een stuk textiel op zand of aarde leggen en dan losgaan :) Eventueel bijwerken met een tang waar je tape of iets dergelijks om de bek heen doet om de krassen enz tegen te gaan.
Voor de rest van de afwerking, je project verven zorgt voor een mooier ogend resultaat net zoals contrast in de vorm van buitenkleur en de kleur wat hetgeen binnen krijgt met natuurlijk belichting.

[ Voor 4% gewijzigd door SouLLeSSportal op 21-10-2009 17:31 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal dingen die mij opvallen, de vorm van het ripped metal begint en eindigt in een punt. Je basisvorm moet denk ik een snee zijn die je naar het midden toe steeds verder uit elkaar duwt. Als je een klauw effect wilt heb je ook, net als in het voorbeeld, meerdere parallelle sporen nodig. Blik zal denk ik een beter effect geven, denk bijvoorbeeld eens aan het klassieke vis in blik waar je het deksel oprolt met een soort sleutel. Ook de blikopener zoals die bij zakmessen geeft een soortgelijk effect. Ik zou een stuk dun blik nemen en daar een snee in maken met een scherp voorwerp, daarna vanuit het midden de snee wijder maken en met een smal tangetje punten "oprollen". Let wel op dat dun blik vlijmscherpe kanten heeft!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je zoiets echt mooi wilt hebben moet je idd richting explosieven enzo gaan denken. Aangezien dat in NL niet helemaal legaal en wellicht ook niet handig is (tenzij je je en passant je eigen zolder of schuur op wilt blazen omdat je er toch eentje in reserve hebt :P ) heb ik wel een ander idee :)

Zoek een schietvereniging op en vraag of ze en keer wat voor je met van die DumDum kogels willen afschieten. Volstrekt legaal, voor die jongens nog leuk om te doen ook, plus het gewenste effect wordt bereikt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51

World Citizen

FreeReef.nl

Wellicht kun je eens denken aan airbrush...

Als je een kogel door een metalen plaat schiet dan is het metaal wat het dichts bij het gat zit,, vaak lichter van kleur.... Door die kleur verschillen ziet het er vaak dramaticher uit.

Airbrus de randen of de schaduw vlakken (achter de gebogen randjes) bv eens zwart/donker grijs...

Evt de boel nog stralen voor een ruwer effect.

En vooral... Dikkel alluminium gebruiken. Doordat alle randen ed nu gebogen/verbogen zijn... zie je al dat het geen krachtig stuk metaal is... Door dikker materiaal te gebruiken krijg je een "dikker" uiterlijk...

Ik had eerst een flimzig dun alu behuizingetje, en de was zeker mooi... maar nu dat ik er een heb van enkele mm dik alu... merk ik dat het een object begint te worden... Het oogt een stuk aanwezigger.

(voor schieten rij je naar belgie.... daar mag je jagen, en staan de m4a1 schatjes te koop in de winkel... er is vast iemand te vinden die wat gaten voor je wil schieten. Neem dan wel genoeg metaal mee.. je weet niet hoe die belgen mikken he ;)

[ Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 28-10-2009 18:59 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Decon Frost schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:57:

(voor schieten rij je naar belgie.... daar mag je jagen, en staan de m4a1 schatjes te koop in de winkel... er is vast iemand te vinden die wat gaten voor je wil schieten. Neem dan wel genoeg metaal mee.. je weet niet hoe die belgen mikken he ;)
een m4 maakt niet echt grote gaten, zo'n kogelgat kan je je vinger niet eens doorheen steken. het is maar een 5,56mm diameter, echter in een lichaam maakt het veel grotere gaten doordat de kogel gaat draaien en daarmee de schade vergroot. op een stukje aluminium zie je hoogstens een gaatje van 6-8 mm. Dan kan je beter iets zwaarders met minder snelheid regelen zoals een shotgun/jachtgeweer en dan dichtbij maar ook dat geeft niet echt het effect dat de TS wil bereiken denk ik.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Pagina: 1