Modificatie nachtlampje met PIR naar leds

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01
Ik heb al een redelijk lange tijd geleden een nachtlampje met een PIR detector aangeschaft. Ik dacht deze even makkelijk naar leds te kunnen modden maar dat bleek niet zomaar te gaan.
Ik had nog ergens een 220V ledlamp maar deze werkte niet als deze op het nachtlampje werd aangesloten.

Het lampje werkt normaal met een klein gloeilampje van 7W bij 220V. Met de multimeter zie ik echter maar 125V wisselspanning op de lampaansluiting staan.

Het schema lijkt te werken door een BT169D thyristor te schakelen als de IR detector iets ziet.
Wat ik weet van thyristors is dat ze na getriggerd te zijn blijven geleiden zolang de spanning positief is aan de anode van de thyristor. Omdat de thyristor werkt als een diode komt eigenlijk maar de helft van de netspanning uit op de lampaansluiting. Het lampje brandt ook zichtbaar op een lagere spanning dan bedoeld is, te zien aan de gloeisterkte van het lampje.

Hoe kan ik dit hele nachtlampje aanpassen op een led met zoveel mogelijk gebruik van de originele schakeling? Ik wil gewoon een powerled of een rits kleinere leds aansluiten op de 125 volt wisselspanning die beschikbaar is, zonder met trafo's e.d. te gaan werken.

Voor de duidelijkheid nog een plaatje van de interne schakeling:

Afbeeldingslocatie: http://fotoalbum.dds.nl/vagevuur/diversen/medium/IMG_2526.JPG

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op circuitsonline is wel te vinden hoe je een LED op 230V aansluit. Als je wat waardes veranderd zal dat toch ook wel op 125V werken (Rare waarde trouwens, je zou 115 verwachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een serie led's die groot genoeg is, samen met een flinke weerstand het moet kunnen doen.

Je led's knipperen alleen dan wel op 25hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
BoydGrift, je bedoelt 50Hz ;)

Met leds moet je wel rekening houden met de reverse spanning, die mag niet boven een volt of 5 komen.
Een heel makkelijke oplossing is 2 (series) led antiparallel aan elkaar, heb je ook maar 1 'weerstand' nodig. En knipperen ze ook niet merkbaar.

Kijk ook eens hier:
http://www.circuitsonline...hteffecten/230-v-led.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 21:05:
BoydGrift, je bedoelt 50Hz ;)

Met leds moet je wel rekening houden met de reverse spanning, die mag niet boven een volt of 5 komen.
Een heel makkelijke oplossing is 2 (series) led antiparallel aan elkaar, heb je ook maar 1 'weerstand' nodig. En knipperen ze ook niet merkbaar.

Kijk ook eens hier:
http://www.circuitsonline...hteffecten/230-v-led.html
Ik meen toch echt dat een led op 25 hz knippert.

Omdat een diode de stroom maar een kant op gaat, is hij toch uit als de stroom de andere kant op gaat?

Dus dat is 50% van de tijd aan en 50% van de tijd uit. 50% van 50hz is? Juist, 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar 50Hz betekent 50x per seconde wisselen. Dus 50x per seconde is hij aan, en 50x per seconde is hij uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:50:
Maar 50Hz betekent 50x per seconde wisselen. Dus 50x per seconde is hij aan, en 50x per seconde is hij uit :)
Echt niet hoor,

een gloeilamp knippert 50 keer in een seconde, omdat hij stroom van a naar b doorlaat en van b naar a.

Als een led a naar b doorlaat en b naar a spert. Dan heb je toch maar 25 knipperingen in een seconde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 15:08
^nee hoor, een gloeilamp knippert 100 keer per seconde (of om helemaal correct te zijn: knippert niet).
De frequentie is het aantal perioden van een periodiek signaal per tijdseenheid (seconde). Bij een sinus bestaat een periode uit een positieve en negatieve halve sinus waartussen een nuldoorgang zit, een gloeilamp zal bij beide helften de gloeidraad opgewarmd worden en licht geven.
(en om helemaal correct te zijn: tijdens de nuldoorgang is de gloeidraad nog warm genoeg om door te blijven lichten, een led, TL en spaarlamp werkt niet op warmte dus hierbij heb je wel flikkering).
Een led zal aldus met 50Hz knipperen op netspanning, halve sinus licht ie op en halve sinus is hij uit, dus 1 keer per periode licht en dus 50Hz knipperen.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 25-10-2009 11:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1