Prestaties van de MacBooks

Pagina: 1
Acties:

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 22:35

EgoPro

Time is an illusion.

Topicstarter
Ik moet op de zeer korte termijn een mac laptop aanschaffen, de voornaamste reden hiervoor is zeer intensief gebruik van Final Cut. Ik stond op het punt om een quadcore windows based laptop met twee harde schijven te halen. Door toedoen van de studie kan ik er niet onderuit om dit idee te laten varen en een Mac te kopen.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit dan werkt met de specificaties ik als windows gebruiker vindt de specs aan de lage kant, voorheen gebruikte ik premiere en die moet soms aardig lang renderen, kan iemand mij meer vertellen over dit soort zaken bij de mac?

Ik kijk momenteel naar de MBP serie en dan voornamelijk naar de 15" versie dit omdat mobiliteit voor mij ook een grote issue is.

Op de website van MAC staat het volgende:

Requirements to install all Final Cut Studio applications

* Mac computer with an Intel processor
* 1GB of RAM (2GB of RAM recommended when working with compressed HD and uncompressed SD sources; 4GB of RAM recommended when working with uncompressed HD sources)
* ATI or NVIDIA graphics processor (integrated Intel graphics processors not supported)
* 128MB of VRAM
* Display with 1280-by-800 resolution or higher
* Mac OS X v10.5.6 or later
* QuickTime 7.6 or later
* DVD drive for installation
* 4GB of disk space required to install all applications (Final Cut Pro, Color, DVD Studio Pro, Soundtrack Pro, Motion, Cinema Tools, Compressor, and Apple Qmaster)
* 46GB of disk space required for optional content
o 9GB for DVD Studio Pro content
o 7GB for Motion templates
o 22GB for audio content
o 8GB for LiveFonts

Praten we hier echt over minimale vereisten of draait het programma hier perfect op??

[ Voor 42% gewijzigd door EgoPro op 19-10-2009 17:58 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een vriend van me doet heel veel met videomontage (allerlei materiaal, de laatste tijd veel 1080p) in FCP en andere programma's uit het Studio-pakket. Hij gebruikt hier een MacBook Pro van inmiddels bijna twee jaar oud voor, en dat werkt prima.

Hij maakt gebruik van een ExpressCard (zo heten die dingen toch?) met daaraan eSATA schijven. Ik geloof dat bij de huidige lineup alleen nog de 17" zo'n slot heeft, dus dat is wel jammer. Maar FW 800 is ook al erg snel.

Het is wel aan te raden om 4Gb RAM te nemen.

Staar je niet blind op specs van een Windowslaptop ten opzichte van OSX; het systeem werkt heel anders.

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Om te beginnen met het korte antwoord: de specificaties die je daar omschrijft zijn de minimum specificaties.

Dan mijn opvattingen over jouw situatie. Als je puur naar de rendersnelheid kijkt zal een Windows-based mobiele i7 quad core met twee harde schijven sneller zijn dan de MacBook Pro's. Maar dit verschil is minder groot dan je op basis van de specificaties zou verwachten (ik vind nog steeds dat OS X beter omgaat met systeem resources dan Windows systemen), maar het verschil is er zeker!

Naast de rendersnelheid zijn er natuurlijk nog andere aspecten die een rol kunnen spelen. Er zijn weinig 15" laptops die lichter zijn en toch zo lang op de accu kunnen werken. Dat is voor mij ook een afweging om voor de Mac te kiezen.

En dan is voor mij het allerbelangrijkste het besturingssysteem (en ja, ik weet dat je via omwegen ook OS X op niet Apple systemen kunt installeren). Ik vind OS X veel prettiger werken dan alle Windows systemen waar ik tot nu toe mee gewerkt heb. Dit betekent voor mij dat, hoewel de absolute specs misschien minder zijn, toch veel effectiever kan werken op de Mac (en daardoor tijdswinst behaal). Dit zijn dingen die je natuurlijk zelf moet ondervinden, daarom zou ik zeker even met een systeem gaan spelen in een Apple Premium Reseller. Desnoods neem je even een videocamera mee om je eigen video te importeren en te zien hoe snel/traag de systemen daadwerkelijk zijn :).

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Overigens werken Compressor/FCP een stuk sneller dan Premiere.

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 22:35

EgoPro

Time is an illusion.

Topicstarter
Nou ja het voordeel is dat ik de eindeloze PC vs. Mac discussie niet hoef te voeren want op school supporten ze alleen maar mac.

Dan wordt het dus wss een macbook pro met 4gb en mss is zo'n expresscard een goed idee als tweede hdd.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 16:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

EgoPro schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:43:
Nou ja het voordeel is dat ik de eindeloze PC vs. Mac discussie niet hoef te voeren want op school supporten ze alleen maar mac.

Dan wordt het dus wss een macbook pro met 4gb en mss is zo'n expresscard een goed idee als tweede hdd.
Met die MBP moet je inderdaad aardig vooruit kunnen. Ik werk hier met een mid-2007 MBP (C2D 2.4, 4GB RAM, nVidia 8600m GT 256MB) en ook daar wordt af en toe wat HD bewerking op gedaan, en dat gaat prima. Overigens begrijp ik uit je reactie over de Expresscard dat je voor een 17" MBP gaat? Dat is een flink apparaat nl, al scheelt het qua gewicht niet zo gek veel met de gemiddelde 15" PC laptop.

Launching containers into space

Verwijderd

Ik overweeg ook een MBP 17" maar dan voor music production.
Op dit moment werk ik op een Q9550 met 2GB ram.
Opzich ben ik hier best tevrede over maar wil graag mobiel zijn.
Hoe zijn de prestaties van de MBP vs een Q9550?
Pagina: 1